Jump to content

AIS for "småbåter"


Ben

Recommended Posts

Hei,

 

Er det noe av dere som har prøvd NASA AIS engine mot Navman ( Northstar 567 plotter). Disse skal gå sammen, men er

usikker på hvordan koblingen blir når pluggen som egentlig skal til PC blir klippet. Plotteren er "AIS ready"

 

Har begge deler i bestilling fra VMJ marine i USA. Min forrige plotter av typen Cobra tok kvelden da den fikk litt regn og sjø over seg i Skagerak i sommer. :diving:

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Jeg opplevde noe i dag som jeg ikke har registrert tidligere. Mens jeg seilte nordover i Oslofjorden fra Son fikk jeg etter passering av Drøbak alarmer jeg tidligere ikke har registrert. Øverst til venstre på bildet fremkommer opplysningen "SRM 257372400". Etter endel søking kom jeg frem til at dette er MMSI nummeret til Smørbukk som går fra Oslo til Nesoddtangen. Er det noen som vet hva SRM betyr?

 

ukjentmelding1.jpg

 

 

 

Senere fikk jeg ny melding:"SRM 257372400b". Er det noen som vet hva bokstaven "b" innebærer?

 

 

ukjentmelding2.jpg

Link to post
Share on other sites

Er det noen som vet hva SRM betyr?

 

Senere fikk jeg ny melding:"SRM 257372400b". Er det noen som vet hva bokstaven "b" innebærer?

safety related message

 

Dette er en form for SMS mellom båter, en taubåt kan foreksempel sende ut info om hva som taues og hvor langt det er, dette kan sendes til enkelte båter eller broadcastes til alle.

 

Bokstavene bak mmsi har jeg ikke kjenskap til men kan det tenkes det er for å skille meldingene fra hverandre? Står en a på ene bildet ditt.

Link to post
Share on other sites

Takk til Frøken Fryd for grei forklaring.

 

Jeg lurer på hvor i navigasjonssystmet jeg kan finne ut hva som er innholdet i SRM meldingen. Jeg fikk flere slike meldinger både på lørdag og søndag. Det "uvante" var at selve beskjeden kom hvor veipunktnavnet er skrevet. Og jeg ble "tvunget" av navigasjonssystemet om å svare på spørsmål.

 

Noen som kjenner noe mer til SRM meldingene. Jeg har ikke merket noe til slike meldinger tidligere i sommer.

Link to post
Share on other sites

Jeg har flere båter jeg bruker, og lurer på om det finnes en berbar AIS sender du kan putte i den båten jeg skal burke akkurat den dagen. Finnes det og er det mulig å flytte den fra båt til båt. Navnet på sendren kunne f.eks hvert navnet mitt eller noe. Er dette mulig?

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

 

Enda en med båt lappen!

Link to post
Share on other sites

Tok en titt på det. Virket veldig bra, vet noen hva LocPointoster og er det mye styr å sette opp? Det GSM styret som det var pratt om hvordan fungerer det og hva koster det? Vet du eller noen andre hvor jeg får kjøptdet?

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

 

Enda en med båt lappen!

Link to post
Share on other sites

Jeg fant ikke informasjonen om portabel AIS sender. I prinsippet inngår tre komponenter ved senderen: En GPS mottager med RAIM signalbehandling, en VHF antenne av brukbar kcalitet og selve senderen. Det er helt sikkert mulig å bygge dette inn i en enhet, men jeg har ikke sett slike ferdigbygde kommersielle enheter. Selger programmerer inn MMSI nummer. Dersom senderen ikke har en unik identifikasjon vil det ike være mulig å følge hvor den er. Har ikke fulgt med på hvordan man tenker seg å håndtere dette.

Link to post
Share on other sites

Jeg har flere båter jeg bruker, og lurer på om det finnes en berbar AIS sender du kan putte i den båten jeg skal burke akkurat den dagen.

Du må i så fall ha en AIS som lett kan omprogrammeres med hensyn til MMSI, kallesignal, og båtens vitale mål. Tror ikke det finnes, nei.

Link to post
Share on other sites

Noen som vet noe om GSM Styret. Hvordan virker det? hva koster det? Er det som på mobil, du betaler for hvert minutt du er på nett. Noen som vet hvor jeg får kjøpt sender og lignende? Kan jeg bruke mobilen, senderen på den og hvor kan jeg lese av signalene jeg sender ut.

 

Dere ser jeg ikke vet så mye om hvor jeg kan lese mer om det, eller kan noen av dere fortelle meg hvordan det fungerer?

Redigert av C-marine (see edit history)

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

 

Enda en med båt lappen!

Link to post
Share on other sites

Fiskebåten Skarbakk ble rennt i senk av kjemikalietankeren Doris i går kveld.

Nok en kollisjon som burde ha vært unngått.

 

Min påstand er at bruken av AIS kombinert med kartmaskin har tatt bort fokus fra radar og utkikk.

Mange navigatører stoler på at de ser annen trafikk som kan være en fare - på skjermen, der AIS'en viser hvor og hvem de er.

 

De glemmer at mindre fartøyer i de fleste tilfeller ikke har AIS.

Når de på toppen av det hele unnlater å holde lyttevakt på VHF har vi grunnlaget for at slike kollisjoner kan skje.

 

Vil ikke spekulere om det er dette som har skjedd i tilfellet "Doris"

 

Min erfaring fra bruk av AIS mottaker kontra AIS transponder viser at man blir sett med transponder og nærmest oversett uten.

Og etter innføringen av DSC er lyttevakten på broa blitt klart dårligere.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg tror dette henger sammen med hvilken oppgradering de har av navigasjonssystemene ombord. Redningsskøytene i Oslofjoden ser meg, men ikke med navn men med MMSI nummer. Som det fremgår av informasjonen under har skipets navn samme informasjon som MMSI nummeret. Jeg kan forsikre om at første gang jeg fikk selektivt oppkall så skvatt jeg ganske mye. Det var ute i Skagerak.

 

Jeg synes AIS senderen ombord gir meg ganske god oversikt om båten er på plassen sin eller ei. Jeg tror også at SiTech Web har mulighet for å søke direkte via MMSI nummeret. Det er i alle fall slik at når jeg aktiverer mitt MMSI nummer, så blir symbolet for skipet rødt.

 

swansoon.jpg

Link to post
Share on other sites

De glemmer at mindre fartøyer i de fleste tilfeller ikke har AIS.

Når de på toppen av det hele unnlater å holde lyttevakt på VHF har vi grunnlaget for at slike kollisjoner kan skje.

Min erfaring fra bruk av AIS mottaker kontra AIS transponder viser at man blir sett med transponder og nærmest oversett uten.

Og etter innføringen av DSC er lyttevakten på broa blitt klart dårligere.

 

Geir :seeya:

Jeg vet ikke hvorfor du hevder at lyttevakten på broa har blitt dårligere. Jeg mener vel at lyttevakten på broa er som den alltid har vært - alle større skip lytter minst på kanal 16 24/7

DSC har ikke endret på dette. For et kommersielt fartøy er det ikke mye trafikk annet en havnemyndigheter og los som går over VHF. Alt det andre går per telefon eller e-mail.

 

 

 

Men var det ikke slik at skip (de med klasse A) ikke kunne se dem som hadde klasse B da eller har jeg mistofrtått`?

Jeg har forstått det slik at de med Klasse A kan velge og ikke se de som sender ut Klasse B for å filtrere litt. Det er klart at dersom "alle" får AIS transpondere vil det fort bli en voldsom salat med for mange plots for de store skipene. De er i hovedsak ute etter å få en oversikt over andre større båter som har tilsvarende restriksjoner for raske manøvre. Dette vil nok føre til at de fleste større skip velger å filtrere ut Klasse B sendere når de seiler i områder med mye frtidsbåt trafikk - så spørs det om de bryr seg med å slå den på igjen.

Link to post
Share on other sites

Med vår SiTech Web ser vi følgende båter i Oslo: (dvs ingen Prinsen, men Prinsessen)

 

Og det er bakgrunnen for mitt spørsmål.. Ser henne hverken på SiTech eller i SOB.. (via en server på internet der også)

 

Hadde jo vært artig å vite grunnen til at hun er uten AIS, jeg mistenker at det er for at det skal være vanskeligere å avsløre idiotien utført av skipperne på den båten.

 

Prinsen er en pest og plage!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...