Jump to content

AIS for "småbåter"


Ben

Recommended Posts

AIS er tydeilig et flott redskap, men slik jeg forstår dette så ser en kun andre båter som har tilsvarende utstyr.

Båter mindre enn 24 m er like usylige, mitt spørsmål vil da være. Er det ikke bedre med radartransponder med lydvarsel.

Andre båter med radar vil da se deg, samtidig som en får akustisk varsel om at andre båter er nær en.

Prisen er og vesentlig lavere ca 6000,-

Det er ARR jeg tenker på, har sett det i bruk på enkelte fyr og dette gir godt varsel på radar.

Redigert av Lady H (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det ikke bedre med radartransponder med lydvarsel.

Andre båter med radar vil da se deg, samtidig som en får akustisk varsel om at andre båter er nær en.

Prisen er og vesentlig lavere ca 6000,-

Tja, det kommer an på hva slags utstyr du allerede har. Har du ikke radar så er kr 6.000,- såpass langt på vei til en radar at jeg ville prioritert dette.

 

En vanlig radarreflektor må du uansett ha ettersom den aktive krever strøm. Litt dumt å bli helt usynlig dersom strømmen går. Med en radar ser du også båtene som ikke har radar selv, i tillegg ser du mye annet som er nyttig for navigasjonen. Først når dette er på plass ville jeg tenkt på valget mellom en AIS-B eller aktiv radarreflektor. Tror jeg ville valgt AIS-B som sender og mottar MMSI.

 

Dersom båten er for liten til at det er praktisk å montere radar så ville nok valget vært en aktiv reflektor med alarm.

Link to post
Share on other sites

AIS er tydeilig et flott redskap, men slik jeg forstår dette så ser en kun andre båter som har tilsvarende utstyr.

Båter mindre enn 24 m er like usylige, mitt spørsmål vil da være. Er det ikke bedre med radartransponder med lydvarsel.

Andre båter med radar vil da se deg, samtidig som en får akustisk varsel om at andre båter er nær en.

Prisen er og vesentlig lavere ca 6000,-

Hvorfor båter mindre enn akuratt 24m ? Skip som er 300 br.t og mer, samt mindre fartøyer som fører passasjerer, er AIS pliktige.

 

Tenker du da på en radar transponder av SART typen ? En sånn vil gi godt ekko på radar på båter i nærheten.

Båten vil ikke vite hvem du er eller hvilket type fartøy. Du vil høre at det er en radar som treffer SART'en, men ikke vite om det er en eller flere eller hvor de er.

 

Med AIS transponder vil du se båtenes navn, posisjon, kurs og fart og andre båter ser deg på samme viset.

AIS er nå omtrent like vanlig som radar på nyttefartøyer. Og stadig mer populær til bruk i lystbåter.

En mottaker koster fra 2000 og en transponder fra 8000.

 

Jeg ser klart fordelen med AIS kontra en SART. Mangel på SART kan heller kombineres med en god radar reflektor.

 

 

Geir :seeya:

Link to post
Share on other sites

Tenker du da på en radar transponder av SART typen?
Ha gjerne en sart ombord men du seiler ikke rundt med denne aktivert!

Det er lett å bli litt forvirret med disse forkortelsene, ja.

 

Jeg forsøker å holde meg til norsk, og en aktiv radarreflektor kan forkortes til ARR (Active Radar Reflector) men omtales ofte som (Active) Radar Target Enhancer (RTE).

 

En SART er en Search And Rescue (Radar) Transponder og skal svare med 12 "prikker" når den blir truffet av et radarsignal. Det skal ikke en vanlig RTE gjøre, slike sender kun en enkelt blipp (hva nå enn dét er - enm RTE sender vel en strek i stedet for en prikk).

 

Noe som kan skape forvirring er at radiolisensen skal kodes med SART når båten din er utstyrt med en RTE.

 

En annen viktig ting er at disse aktive reflektorene virker på X-bånd radar, og er til liten nytte dersom et fartøy bruker noe annet.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sjekk gjerne hastighetene, og legg gjerne ut noen godbiter her!

Prinsen 1945 fra Aker Brygge i går:

 

Hastighet forbi innløpet til Herbern Marina: 9,2 kts

Full aksellerasjon i det vi passerer Hjortneskaia , og i det vi passerer lykta(?) ved innløpet til Frognerkilen: 30 kts

 

Resten av turen forgikk mellom 29,7 og 30,5 kts.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg har fått bekreftet at min Interphase 11CVS+ må ha SW oppgradering for å kunne utnytte data fra en AIS-mottaker, og venter på en brikke i posten jeg kan bruke for å laste ned SW. Plotteren min har 3 I/O porter. Den ene er koblet mot GPS, en med utgang til autopilot og en til reserve input fra en gammel GPS. Det er denne porten jeg tenker å bruke for AIS. Men hvordan er det, er det 2-veis kommunikasjon mellom plotter og AIS-mottaker? Styrer plotteren på noen måte AIS-mottakeren, eller foregår all databehandling av NMEA signalene fra mottakeren lokalt av plotteren? Noen som vet dette? Er det kun enveis kommunikasjon, kan jeg muligens bruke input på den porten som autopiloten er koblet til, selvfølgelig under forutsetning at plotteren kan håndtere dette.

 

Lars H.

Link to post
Share on other sites

Lars, jeg husker ikke detaljene så godt når det gjelder AIS mottak. Men du må sette baud raten på navigasjonssystemet til 38400 for å kunne lese AIS signalene. Dersom du kan sette baudraten separat for de forskjellige NMEA inngangene dine på kartplotteren vil det da ivære mulig å motta GPS signaler på en annen kanal. I motsatt fall må du nok anskaffe en multiplexer. Var dette tilstrekkelig klart formulert?

Link to post
Share on other sites

Da er det bare å vente på "oppdateringsbrikke" fra Høcom (som nå er Interphase sin rep. i Norge). Da dukker nok mulighet for AIS blackbox opp i menyen. Etter forrige oppdatering dukket menyer for fishfinder blackbox opp. Det som bekymrer meg er at portene ikke kan settes høyere enn til 9600baud nå. Om en SW oppgradering gir meg mulighet til 38400baud høres for en HW-mann litt merkelig ut. :cryin: Men i og med at Interphase sin supportavdeling i USA sa at en SW oppgradering skulle gi meg mulighet for AIS, er det lov å håpe, mange UART'er er jo programerbare.

 

Lars H.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg har fått bekreftet at min Interphase 11CVS+ må ha SW oppgradering for å kunne utnytte data fra en AIS-mottaker, og venter på en brikke i posten jeg kan bruke for å laste ned SW. Plotteren min har 3 I/O porter. Den ene er koblet mot GPS, en med utgang til autopilot og en til reserve input fra en gammel GPS. Det er denne porten jeg tenker å bruke for AIS. Men hvordan er det, er det 2-veis kommunikasjon mellom plotter og AIS-mottaker? Styrer plotteren på noen måte AIS-mottakeren, eller foregår all databehandling av NMEA signalene fra mottakeren lokalt av plotteren? Noen som vet dette? Er det kun enveis kommunikasjon, kan jeg muligens bruke input på den porten som autopiloten er koblet til, selvfølgelig under forutsetning at plotteren kan håndtere dette.

 

Lars H.

Software for disse plotterne er skrevet av C-Map og definerer bl.a. hvilke tilkoplingsmuligheter du har og datahastighet.

Med siste software får du ganske sikkert både AIS og riktig hastighet tilgjengelig.

 

Forbindelsen fra AIS mottakeren til plotteren er en-veis. Altså NMEA med 38.400 bps fra AIS til plotteren.

Endrer du hastigheten på mottaker siden på comporten på plotteren, endres sendersiden også.

 

AIS'en sender ut sine Targets i form av tekst strenger kontinuerlig. Den ser ikke om det er utstyr som tar imot, eller kvitterer for mottak.

Plotteren gjennkjenner disse tekst strengene og presenterer dem på skjermen.

Den beregner også CPA og TCPA og gir der alarmer når på de alarmgrensene som måtte være definert i plotteren.

 

Geir :seeya:

Link to post
Share on other sites

Hei Geir

 

Jeg prøvde å lese litt om dette, og etter det jeg forstår er all AIS kommunikasjon basert på NMEA 2000 protokollen?

Det finnes alså ikke AIS setninger eller mulighet for AIS på utstyr som kun kjører NMEA 0183. Er dette riktig observert eller blander jeg sammen begreper her? Det begynner å bli en del år siden jeg fiklet med NMEA ting. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Prinsen 1945 fra Aker Brygge i går:

 

Hastighet forbi innløpet til Herbern Marina: 9,2 kts

Full aksellerasjon i det vi passerer Hjortneskaia , og i det vi passerer lykta(?) ved innløpet til Frognerkilen: 30 kts

 

Resten av turen forgikk mellom 29,7 og 30,5 kts.

 

Takk, informasjonen er nå oversendt Oslo Havn, blir spennende å se hva de svarer.

Link to post
Share on other sites

AIS kommunikasjon basert på NMEA 2000 protokollen?

 

Ikke nødvendigvis.

Først, jeg har aldri brukt klasse B, kun klasse A.

Eneste forskjellen fra den RS323/RS488 på 4800 Baud kommunikasjonen vi er vant med er hastigheten og komprimerte data.

AIS sender så mye data at de er komprimerte. Vises som "!" som attentionsymbol.

Data i klartekst har "$" som attentionsymbol.

Link to post
Share on other sites

Hei Geir

 

Jeg prøvde å lese litt om dette, og etter det jeg forstår er all AIS kommunikasjon basert på NMEA 2000 protokollen?

Det finnes alså ikke AIS setninger eller mulighet for AIS på utstyr som kun kjører NMEA 0183. Er dette riktig observert eller blander jeg sammen begreper her? Det begynner å bli en del år siden jeg fiklet med NMEA ting. :smiley:

 

Har en NASA AIS Mottager. Denne er koplet direkte til RS232 port 'en på en PC og jeg får utlesing av fartøysdata i et C-Map program

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Men hvordan er det, er det 2-veis kommunikasjon mellom plotter og AIS-mottaker? Styrer plotteren på noen måte AIS-mottakeren, eller foregår all databehandling av NMEA signalene fra mottakeren lokalt av plotteren? [/i]Noen som vet dette? Er det kun enveis kommunikasjon, kan jeg muligens bruke input på den porten som autopiloten er koblet til, selvfølgelig under forutsetning at plotteren kan håndtere dette.

 

Lars H.

 

På NASA AIS Mottageren er det kun enveis kommunikasjon til plotter eller PC, og det er riktig som andre skriver her at baudrate må settes til 38400 . NMEA strengen fra AIS mottageren behandles lokalt i PC'en eller plotteren. For de fleste PC'er (og muligens plottere) er det bare mulig å sette en felles baudrate på inn og ut på en port. Det vil si at om du skal kjøre autopilot og AIS på samme port må autopiloten kunne håndere 38400 baud, og det kan den neppe.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Og dermed var oppdateringsbrikken fra Høcom mottatt, og SW i plotteren oppgradert. Og ut fra menybildene under, burde jeg kunne koble en AIS-mottaker til port1, beholde GPS til port2 og autopilot til port3 som nå. Jeg glemte selvfølgelig å notere meg oppsett av kart og alt annet, så nå må det settes opp på ny. På

bilde nummer 5, står det nevnt forkortelsene CPA alarm og limit, og TCPA alarm og limit. En forklaring på hva dette er fra ekspertene?

 

ais1.gifais2.gifais3.gif

 

ais4.gifais5.gif

 

Og så var det AIS-mottaker og antenne. Jeg har forstått at andre av dere har disse boksene fra NASA og TrueHeading.

 

ais_nasa.jpgais_trueheading.jpg

 

NASA-boksen får jeg for 2290 hos Seatronic, men hvor får jeg tak i SR 162 boksen fra TrueHeading, og hva er prisen?

Og hvilken er best?

 

Når det gjelder antenne, så ser allerede Trudelutt ut som et Russisk spionskip. Men en antennesplitter til kr.1650, synes jeg er i meste laget. Seatronic har solgt mange av den korte RA111 antennen som blir lettere å plassere. Noen tanker om den antennen eller andre?

 

Det var vel det meste. Nå blir det vel ikke flere turer på fjorden, så jeg kan jo vente til våren med å handle, men jeg er jo spent på å få testet dette. Så kanskje det blir en rask handel slik at jeg får testet det med en liten sving utpå ifb. tømming av septik og varmkjøring av motor før oljeskift.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...