Jump to content

"Trimme" Yamaha 75 til 90


Boywonder

Recommended Posts

Lurer på... Etter våte drømmer om at båten min skal runde den gyldne 40 knops grensen, har jeg innsett at jeg nok må tune opp motoren... Jeg gjør nå 38,5 knop med en ballistic 19" propell. Får ikke mere enn 4700rpm, så propellen er nok noe stor. :rolleyes: Men.. Hvorfor være kjip og sette på en mindre propell, når man heller kan gjøre motoren kraftigere? :cool:

Så det jeg lurer på i den anledning er: Hva må konkret gjøres for å tune opp motoren? Hvilken pris kommer dette til å ligge på, sånn cirka?

Rago: Nå har du sjansen til å imponere meg! :wink:

Link to post
Share on other sites

Retter innlegget til 16.05.06.....

Hydrotec har ferdighøvla topper til tohundre dollar - og de kan dette. Vi snakker ikke racingtrimming men tuning. De tester inngående med dyno og selger deg ikke biter som går ut over holdbarheten. Effektforbedringen din starter med nye originale forgassere og reeds - SÅ kjøper du topp og pipe når dette blir for kjedelig.... Driver å skal bestille nå :cool:

 

Du kan sikkert levere inn toppen til høvling - men hvem skal vite hvor mye som skal tas? Og hvor mye den yter etter modifisering? - Bytte "bare", "ting "og "pakning"...... :nonod: :nonod:

Redigert av rago63 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Les denne artikkelen i BWB. Det gir ingen mening i å starte med annet enn forgassere, bare dét gir deg 15 hester. Mat må man ha...Skal du høvle topp må du ut med powerhead. Er den først ute, kan du like gjerne skifte eksostuner også. Div pakninger koster óg litt, så hvorfor ikke kjøpe noe man vet fungerer først som sist? Forgassere er tross alt lett å bytte, og skifter du til boyesen reeds i samme slengen er jeg sikker på at du blir fornøyd... - Bolt-on parts ga i denne artikkelen 29 hester på en 250, (268) og hva venter du av en topphøvling på en motor som er strupet til 75?.... - 78? Min mening er at du bør ofre de 2200.- ekstra på å bytte forgasserne. Ser du i artikkelen, ga ikke toppen mer enn 8 hester - og 15 på eksostuneren - og det på en 250.... Se også sammenhengen mellom topp tuner og reeds.....

 

http://www.bwbmag.com/output.cfm?id=989119

 

Det er vel sikkert at noen kan få mer ut av motoren din med mer maskinering, men hva med holdbarheten?

Link to post
Share on other sites

Forgassere, eksospipe, karbonreeds og HP-topp - de tre siste fra HT ---- 100 - 105 hk hvis motoren ellers er i god kondisjon antar jeg... Uten at levetid og ytelser gjennom hele registeret endres vesentlig. Du vil sannsynligvis få bedre hole-shot og inntil 1000 o/min mer med samme propell ----

 

 

Edit; -Den eneste forskjellen mellom 75 og 90 er forgassere...

Redigert av rago63 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fantastisk. Da er det forgasserbytte på gang. du er en kjemperessurs, Rago! :cheers:

En ting til... Pris. Norge vs. "junaiten" :confused:

 

Edit: En ting til.... Hører noen lumske rykter om at man kan bytte dysene i forgasserne, slik at de er like som på 90hk... True or false?

Redigert av Boywonder (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I Norge selger :cool: YAMAHA :cool: ca 8000 motorer i året - like mye som bare i Florida på en måned. Delepriser blir deretter :nonod: Boats.net er plassen å kjøpe fra.

 

Main air jet og pilot air jet lar seg ikke endre på de forgassere du har... Bytter du bare main jet og pilot jet er jeg redd du får et luftunderskudd som gir et fordøyelsesproblem...

 

Hmmm... Hydrotec leverer også Big Bore forgassere hvis du vil ta´n helt ut..... :wink:

Link to post
Share on other sites

Ja.

 

Edit; du kan jo selge de gamle forgasserne dine også...... og husk å få med et sett med Boyesen reeds samt 2 sett med pakninger til reedhuset når du bestiller :cool:

 

 

688-13621-A1-00 Pakninger reedsett 2stk. +2 i reserve

93210-39ME4-00 O-ringer til forgassere

B333 Boyesen Reeds 650.- +moms

Redigert av rago63 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ops... - Her har jeg tabba meg ut gitt! :blush::blush:

 

- Selvfølgelig må eksospipa byttes! I kampens hete og all hast.. Pipa er lik på 50 og 60, men skal du opp i fra 75 til 90 må denne byttes.

Delenr. 688-41131-00-5B for 90Hk

Jeg burde vite bedre enn å la være å sjekke for jeg skriver....Jammen godt at noen følger med og korrigerer... :wink:

-Da blir det litt mer jobb, men fremdeles overkommelig..

Link to post
Share on other sites

  • 11 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...