Jump to content

Montere glødeplugger i Sabb 2H


index

Recommended Posts

Nå er det bestemt! Sabben (2H) skal få glødeplugger! Har startet den ved hjelp av olje i sylindrene i to år nå, og ser fram til å kunne starte opp motoren uten å få svarte hender hver eneste gang...  :sad:

 

Jeg har kjøpt inn glødeplugger, bryter, rele m.m. Men så er det det store spørmålet: Hvor mye strøm trekker slike plugger? Holder det med en 30A rele til disse, eller må jeg opp i størrelse? Forhandleren hadde ikke peiling på hvor mye pluggene trakk, så jeg er litt på usikker grunn her.. Er det noen som har peiling på hvor mye glødeplugger vanligvis trekker av strøm?  :smiley:

 

Da jeg ikke har glødeswitch så tenkte jeg å bruke en trykknapp til styrestrøm fra switchen til et enkelt lysrele for å styre innkopling av glødepluggene. I tillegg så tenkte jeg å kople en varsellampe til utgangen fra releet, slik at jeg ser når glødepluggene er inn/utkoplet.  Er jeg på sporet av noe her, eller helt på villspor? Takknemlig for gode råd og ideer..

Link to post
Share on other sites

Jeg testet glødestrømmen på en 4-sylindret motor for noen år tilbake og den var på godt over 100A i starten, men gikk raskt nedover etterhvert som pluggene ble varme.

 

Er redd et 30A rele blir for spinkelt. Skal du ha det enkelt kan du bruke en Biltema hovedstrømbryter art.nr. 80-512 til ca. 50kr

 

Vær obs. på at glødepluggene oftest er beregnet for 10V slik at du bør ha en formotstand som

reduserer spenningen. Når startmotoren er innkoblet kortsluttes motstanden for at pluggene ikke skal slukne pga. at spenningen synker når motoren tørnes. ( formotstanden settes ut av drift når starteren går)

 

Dersom du velger å sløyfe formotstanden får du får teste med en plugg i friluft slik at du har viss ide om hvor mange sekunder du skal gløde. Gløder du for lenge vil dette gå drastisk ut over levetiden på pluggene.

 

Biltema har billige plugger.

Link to post
Share on other sites

I følge forhandleren så skal det ikke være noen motstand koplet til glødepluggene, til tross for at de er oppgitt til 9,5 volt spenning. Men det var visst viktig å ikke gløde mer enn 10 sekunder ad gangen. Så her gjelder det å passe seg...

 

Har forsøkt å finne uoriginale plugger som passet, men uten å lykkes. Så nå har jeg kjøpt originale til ca 10x Biltema pris. Håper de virker en stund... :sailing:

Link to post
Share on other sites

Stakkers jæ...

 

Jeg fikk problemer med dieselmotoren i bobilen i Provence i sommer.  Av alle land i verden fant to av de fire glødepluggene ut at de samtidig skulle ta kvelden i Frankrike. Jeg fant en bensinstasjon som hadde et lite utvalg av plugger. Og under over undere - jeg kunne flere dusin ord på fransk, og de hadde en kryssreferanseliste. Vi fant plugger som passet på gjengene og som hadde samme motstand som de avdøde.

 

Da jeg kom hjem, sjekket jeg opp glødepluggtyper, motstander og gjengestørrelser. Biltema hadde plugger som passet. Jeg husker ikke hva jeg betalte, men det var rundt 60 kroner per stykk. Motstanden på de nye er som på de gamle: 1 ohm. Det vil si at det går omkring 12 A gjennom hver plugg. Tilsammen ca. 50 A. Startemotoren tar 300-350 A, så det er ikke glødepluggene som tapper batteriet ditt.

 

Hvis det er veldig kaldt, bør du la dem gløde flere ganger før du prøver å starte.

Link to post
Share on other sites

Jeg testet glødestrømmen på en 4-sylindret motor for noen år tilbake og den var på godt over 100A i starten, men gikk raskt nedover etterhvert som pluggene ble varme.

 

Er redd et 30A rele blir for spinkelt. Skal du ha det enkelt kan du bruke en Biltema hovedstrømbryter art.nr. 80-512 til ca. 50kr

Mener å huske at min forrige VW Golf hadde 60A sikring på gløding, nåværende TDI har glødestrøm på ca. 80A. Dersom du ønsker å betjene gløding med bryter kan du koble med et rele pr. to plugger eller et rele pr. plugg.
Link to post
Share on other sites

Jeg har bare to sylindre, så hvis forbruket ligger rundt 12 ampere så burde jeg vel være sikker med et 30 ampere rele. Snakket med en i dag som har et 30 ampere rele til glødingen på en firesylindret BMC, og det fungerer visstnok utmerket. Så da er det kanskje håp for meg også?

 

Det er snakk om en tosylindret motor med 18 hester, så det er vel begrenset hvor kraftige glødeplugger den trenger vil jeg tro. Men det er jo det med å gjøre det godt nok første gangen da... :lol:

Link to post
Share on other sites

Nå er det bestemt! Sabben (2H) skal få glødeplugger! Har startet den ved hjelp av olje i sylindrene i to år nå, og ser fram til å kunne starte opp motoren uten å få svarte hender hver eneste gang......

Unskyld at jeg spør litt dum, men dette interesserer meg litt! (har selv en dieselmotor uten gløding)  :lol:

 

Er det så enkelt?

For at en dieselmotor skal "få" glødeplugger, som du skriver, så må vel hele motoren, fra starten av, ha vært konstruert for glødeplugger - eller kanskje ikke?

 

Går ut i fra at det må finnes en eller annen åpning, med passende gjenge, ned i sylinderet for dette?

 

Er så denne 2H'en fra fabrikken klargjordt for gløding - eller snakker du om en "Reodor Felgen-ettermontering" ?  :lol:

 

Hilsen, en som ønsker seg gløding av  :santa:

Link to post
Share on other sites

Unskyld at jeg spør litt dum, men dette interesserer meg litt! (har selv en dieselmotor uten gløding)  :lol:

 

Er det så enkelt?

For at en dieselmotor skal "få" glødeplugger, som du skriver, så må vel hele motoren, fra starten av, ha vært konstruert for glødeplugger - eller kanskje ikke?

 

Går ut i fra at det må finnes en eller annen åpning, med passende gjenge, ned i sylinderet for dette?

 

Er så denne 2H'en fra fabrikken klargjordt for gløding - eller snakker du om en "Reodor Felgen-ettermontering" ?  :lol:

 

Hilsen, en som ønsker seg gløding av  :santa:

 

Jeg kjøpte glødeplugger på Biltema og fikk passende gjenger dreiet på dem.  I utgangspunktet fikk jeg ikke fatt i plugger som passet uten modifikasjon.  Originale plugger kostet en arm og en legg!

 

Pluggene ble plassert i "sigarettholderne" som finnes på min 2H motor og koplet til tenningsnøkkel via rele`.  Dette virker perfekt.

 

Mvh

sabrina

Link to post
Share on other sites

Walter S !

 

Skal du kunne montere glødeplugger må vanligvis motoren være en forkammermotor.

 

Sabb-diesel er forkammermotor. De som ikke har glødeplugger montert har en såkalt sigarettholder som står i samme hullet. Det er denne holderen Sabrina har montert glødeplugg i.

 

En forkammermotor starter normalt ikke uten gløding. Den eneste forkammerdiesel som

starter uten gløding er nevnte Sabb-diesel, men kun da på sommerstid.( egen erfaring )

 

Skal du ha gløding på en direkte innsprøytet motor må det bli en innretning i innsugsmanifolden for forvarming av innsugd luft. Den mest vanlige her er CAV sin termostartplugg med dieseltilkobling. Denne består av en glødespiral som åpner er kuleventil når den blir varm og slipper inn diesel fra et lite reservoar. Dieselen antennes av glødetråden og flammen som dannes forvarmer innsugningsluften. Helt patent er det dog ikke da stikkflammen samtidig brenner opp mye av oksygenet i lufta som motoren trenger for å starte.

Opplegget fungerer greit på direkteinnsprøyta motorer da disse vanligvis starter lett. En slik løsning på en forkammermotor fungerer vanligvis dårlig og motoren er tung å få i gang.

Link to post
Share on other sites

Walter S !Skal du kunne montere glødeplugger må vanligvis motoren være en forkammermotor.

En forkammermotor starter normalt ikke uten gløding. Den eneste forkammerdiesel som

starter uten gløding er nevnte Sabb-diesel, men kun da på sommerstid.( egen erfaring )

.....

Hei TMe!

Takk for svaret - neste spørsmål er selvfølgelig "har jeg forkammermotor?"

 

Er ingen ekspert, men i min håndbok over Yanmar 2QM-15 står det under serviceintervaller - "rens av forkammer - hver 200 time" - det betyr vel da at 2QM'en er en forkammermotor?

 

Hvis definisjon går ut på at direkte (elektronisk, går jeg ut i fra) innsprøyting er motsatt av forkammer - så har jeg forkammermotor!  :smiley: ...er det riktig resonnert?

 

Min motor sterter lett om sommeren - fra + 10-12o ..... og er "treig" når det er kaldere.

 

Likevel, så er det vel ikke mulig å ettermontere gløding? Det finnes jo ingen åpning ut i fra brennkammeret, for eventuell montering av glødeplugger!

 

Den nevnte CAV-innretningen er vel en såkal kvasiløsning, som hverken er fugl eller fisk?

Walter

 

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Hvis definisjon går ut på at direkte (elektronisk, går jeg ut i fra) innsprøyting er motsatt av forkammer - så har jeg forkammermotor!  

Resonnementet ditt er korrekt, med unntak av sitat. "Vanlige" dieselmotorer har tradisjonelt mekanisk innsprøytning. Moderne motorer kan ha elektronisk styrt innsprøytning, og enda mer moderme motorer har IE Pumpedyse / common rail systemer.

 

Altså: direkte innsprøytning har ikke nødvendigvis noe "elektronisk" foran. Hvem husker vel ikke gode gamle Volvo 142 USA modell med B20E, samt 164 med B30 mekanisk BOSCH K-jetronik system. Skikkelige saker når det virka, vilket det ikke gjorde alt for ofte.

 

Guttedrøm for oss med Opel Kadett 1.2S var en Opel Commodore med 3liters 6 er og mekanisk innsprut for lavere forbruk  ( ! )

 

DET var tider det !!

 

Suzuki

Link to post
Share on other sites

Walter S !

 

Yanmar kan jeg dessverre lite om så jeg beklager at jeg ikke kan svare deg.

 

CAV termostart er etter min mening ingen superløsning, men gjør tydeligvis jobben likevel.

 

Tenkte jeg skulle finne litt info om forskjellen på direkteinnsprøytning og forkammermotor.

Her har du dog en link som viser virkemåten på en typisk direkteinnsprøytet 4-takts diesel.

 

http://auto.howstuffworks.com/diesel1.htm

 

 

thor !

 

At ikke andre forkammerdiesler enn Sabb starter uten gløding er nok en drøy påstand, men

i farten den eneste som jeg kjenner til som kan sveivstartes uten gløding. På sommerstid starter den vanligvis på første sveivning dersom man bare drar hardt nok til. Sveiveteknikken

er dog av vesentlig betydning. Min Sabb type G har ingen elektrisk utrustning overhodet.

 

Jeg kjenner ikke nevnte Volvo inngående, men sitter igjen med en følelse av at de ikke akkurat er de som er de som starter lettest

Link to post
Share on other sites

Det at Volvo er tungstartet har jeg også hørt.Sammenligner en Yanmar 77 hk med TMD 30 så tror jeg det stemmer.Etter 2 år i opplag startet

Yanmar'n på 2ndre forsøk.30 motoren glødes hver vår før den går igang.

Men da sammenligner en vel hummer og kanari for Yanmar er direkte innsprøytet.

På tvers av manges mening så foretrekker jeg TMD føre Yanmaren.Mest

pga at motoren er veldig oversiktelig og grei å skru på og kan gå

uendelig lenge på veldig lave turtall.Yanmaren syntes jeg var litt

for kompakt for hobbymekanikeren men hadde den fordelen at forbruket

var vesentlig lavere.

Nå går vi over til direkte innsprøytet Volvo og ser fram til å se

hvordan den er sammenlignet med TMD 30 motoren.Å se til så ser Volvo

motoren til å være et komplisert sammensatt monster og er den største

dieselmotoren jeg har hatt noen gang så her håper jeg at det er litt

Yanmar kvalitet på de enkelte komponenter.Vi trenger vel litt på å

lære hverandre å kjenne.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg funnet ut av det. Pluggene trekker 7,5 Ampere hver, så med to plugger så har jeg fortsatt 15 Ampere å gå på. Så nå er det bare å gå i gang... :wink:

 

Må bare rydde litt opp i ledningsopplegget først, da en tidligere eier tydeligvis har rotet litt med pluss og minus slik at jeg nå har sikringer på minussiden og samleskinne på pluss :wink:. Dette blir litt for snodig, så det er vel best å rydde opp i dette først. Men men, det er lenge igjen til våren, så det ordner seg vel... :wink:

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Litt interresant lesning dette med glødeplugger og gløding. Min andre hobby, foruten båt, er gamle busser. I en del gamle bussen (60-70tallet) er det blitt ettermontert glødeplugg, altså 1. stk på en 6 sylindra dieselmotor på rundt 200 HK, og da blir den montert på innsuget. Slik jeg forstår det, så er det for å varme opp lufta.

 

Noen som har erfaring/hørt om lignende?

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Du trenger en glødeplugg til hver sylinder. Erstatter sigarettholderne. Videre kobles disse sammen og via en bryter som kobles mot +på batteriet. Jeg bruker en bryter som bare gir strøm når den holdes inne. 10-15 sek og start. Rele er ikke nødvendig. Om du ikke tar strøm fra en allerede sikret kurs, bør det monteres en sikring.

Er usikker på hvor kraftig kabel som bør brukes, jeg benytter 6mm2, det er ikke noe tegn til varmgang. Bruk riktige kabelsko for å skru fast til glødepluggene. Glødepluggene må du kjøpe hos SABB. Fant ikke noen med riktige gjenger andre steder. Lykke til med lett start på motoren!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...