Jump to content

Montere glødeplugger i Sabb 2H


index

Recommended Posts

Jording får du gjennom blokka, så den trenger du ikke tenke på! Pluggene trekker 7,5A hver, så du må ha en bryter som tåler minimum 15A. Alternativt sette på et 30A rele, slik jeg gjorde. Jeg vil anbefale deg å montere plugger i begge sylindre, da blir den lettere å starte!

Link to post
Share on other sites

Jeg tror det beste for deg vil være å kjøpe originale plugger, som passer direkte. Det er en del maskinering som skal til om du skal tilpasse de uoriginale til gjengene du har i toppen, og da bør man vite hva man holder på med samt ha nødvendig maskineri!

 

Ellers så trenger du ikke bruke sigaretter for å starte! Skru ut sigarettholderene, pump inn fire-fem pump med motorolje med oljekanne, skru holderene inn igjen og start! Dette var min prosedyre i fire år før jeg monterte gløding, dette fungerte helt utmerket! Jeg benyttet aldri en eneste sigarett på min motor, syntes det var greiere med olje. Tror faktisk jeg har sigarettboksen stående i kjelleren et sted fortsatt...

Link to post
Share on other sites

...Skru ut sigarettholderene, pump inn fire-fem pump med motorolje med oljekanne, skru holderene inn igjen og start! ...

 

Resultatet blir vel da "Smoke on the water" og alle tror du har en 2-sylindra Volvo... :wink: ...en liten stund ihvertfall?

Funker dette også når det er kuldegrader ute, index?

Redigert av Walter_S (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Funket året rundt for min del ja, så det var ikke noe problem! Litt mer røyk ved oppstart ble det nok, men ikke så mye at naboene mistenkte meg for å ha skiftet til Volvo nei! Så dette var en helt grei måte å starte på, med unntak at jeg alltid luktet motorolje på hendene når vi var på tur. Med glødeplugger ble det rensligere, sånn sett.

 

Bestefar til kona hadde i mange år en gavlabåt med 22hk Sabb, og denne hadde han kun gløding på en sylinder på. I følge Sabb var dette ikke noen bra løsning, men det fungerte fint i alle de årene han hadde den i alle fall! Artig å starte den, den tentet først på en sylinder, og så kom den andre inn gradvis etter at motoren hadde gått noen omdreininger. Ga den en litt artig motorlyd ved oppstart! :wink:

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...
  • 8 år senere...

Hei. Mange gode innspill her, får håpe jeg finner ut hvordan jeg skal koble min nye glødeplugg til Perkins 4.108. var ikke noe strømledning til den gamle og har nøkkel for start samt en on/off vippebryter  med rød lampe som lyser når jeg bruker vippebryteren på styrkonsollen. Men det elektriske er ett rot dette er en båt kjøpt etter dødsbo, så ingen hjelp å få. Båten er en Mørebas 27. Ideer?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...