Jump to content

Oppussing av trebåt!


Sleipner93

Recommended Posts

Hei og velkommen til min "Arbeidslogg" for oppussingen av min trebåt. Prosjektet vil gå over laaang tid men skal gjøre de tingene som er best å gjøre på land før jeg sjøsetter (Tror jeg skal bruke 3 uker). Fikk båten i dag og har arbeidet litt men egentlig ikke fått gjordt noe, ble jo mørkt med en gang :nonod:

 

Motoren : Er en Sabb 10hk. Jeg har prøvd å starte den men ikke fått til. Har sjekket at den får diesel og sveivet til krampa tok meg :lol: Men trenger litt hjelp med den. Fulgte med en boks med start sigaretter. Skal disse tennes på eller bare settes inn i motoren?? Lurer også på om jeg bør bruke startgass? Begynner også med pussingen av skroget i morgen.

 

Navn?? Båten har ikke noe navn som jeg vet men må få sjekket dette på internet. Det står et nummer på båten og lurer på hvor jeg kan skrive det inn å se om den har noe navn?? Nedenfor følger noen bilder :

 

heising.jpg

 

Her blir båten heiset

 

spising.jpg

 

Etter litt sjekking rundt i båten fikk jeg en bolle av stemora mi :flag: !

 

sabben.jpg

 

Slik ser motoren ut, ikke i beste stand :lol:

 

styreus.jpg

 

Styrehuset

 

propell.jpg

 

Å til slutt propellen, kan vel også trenge litt puss?? :lol:

 

Som dere ser er det en god del arbeid å gjøre men håper dette kan bli en bra båt til slutt. I morgen skal jeg prøve å få gang på sabben og lager kanskje en film visst jeg får den til å gå. Men som sagt så må jeg vite om jeg skal tenne på startsigarettene og om jeg kan bruke startgass (evt hvor sprayer jeg dette :roll: ?) Lurer også hvor mye olje jeg skal ha inne i sylinderen for og få bedre kompresjon (Har sånn sprute oljekanne)

 

 

PS : Ta forbehold om skrivefeil.

Redigert av Sleipner93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gratulerer :flag:

 

14 år og eier av en slik flott båt er jammen meg ikke gale :wink:

Får håpe du får gang på motoren, og gjort det som må til for å få båten på sjøen så fort som mulig :smash:

 

Kansje jeg må stikke innom deg og se neste gang jeg går forbi :lol:

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Du bør ikke prøve å starte motoren mens båten står på land! Dette kan føre til lekkasjer ved at nagler løsner av vibrasjonene. Vent heller til den er sjøsatt, og la den ligge et par dager før du starter opp! Du har sikkert uansett nok å gjøre nå med oljing, maling, lakking og bunnsmøring. Motoren skal ikke være noe problem å få start på når den tid kommer, så det trenger du ikke å bekymre deg for. Skru ut sigarettholderen, pump inn fire fem pump med oljekannen inn i hullet, sett evt i en sigarett så er du klar for startforsøk. Ta eventuelt og luft systemet først hvis ikke dette allerede er gjort. Og så starter den...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Gratulerer med super "ungdomsbåt" ! Jentene ligger nok langflate når du får denne på vannet! Tips: Lang stokk fra akter til styrhus, presenning og liggeunderlag. 2 coca og popcorn på en holme et sted.......helst med det rette selskapet, da. :sailing:

 

Som index nevnte, så vil du muligens ha mye igjen for å tøyle startønsket noe. Denne hadde vel ligget på land lenge, og er nok tørr og da sitter dårlige nagler i huden løst - ikke minst spikerne i kjølbordet etc... Bare ved de første slagene fra motoren, som vil disse vibrere noe veldig og du kan lage mye ekstra-arbeid. Etter noen dager på vannet er treet trutnet, og naglene sitter fast...da kan det vibrere så mye det vil. Start på motoren vil du få uansett, så det trenger du nok ikke bekymre deg for. Mange Sabb -entusiaster her som kan alt som er verd å vite om disse.

 

Bruk tiden på land fornuftig, og ta færrest mulig snarveier - under vannlinje ville jeg ikke tatt noen snarveier, men heller spurt om hjelp om det er ting du ser du ikke kan/vil få til alene. En trebåt som ikke er tett, er slitsom å ha utover sommeren...et evig mas etter å ha nok strøm, slik at lensepumpe holder skuta flytende! Been there - done that! Never again!!!

 

Her inne er forøvrig ikke noe spørsmål dumt...her er det bare dumt å ikke spørre om du lurer på noe!

Lykke til, og gi ofte tilbakemeldinger i loggen her nå da! :smiley:

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Du skal overhode ikke forsøke å starte denne før båten har trutnet en ukes tid uansett hva din far måtte mene. Dette gjelder selv om du stopper den med engang. :discuss:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Neida er ikke så hissig, ville bare være sikker på at du ikke gjør noe dumt :yesnod:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med flott båt/prosjekt! Kjøpte selv min første trebåt i 14 års alderen, en 17 fot passbåt med 25hk Crescent bakpå. Morro å se at ungdommen tar tak i gamle båter. Må henge meg på advarslene om motoren... IKKE start den med tørr båt! Blir spennende å følge arbeidet ditt framover... tar du sikte på sjøsetting i løpet av sommeren?

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg var deg ville jeg høre på tipset til jon-kåre.

Min far var trebåtbygger som mener at man aldri skal starte en 1sylindret motor i en tørr trebåt :nono:

De kraftige vibrasjonene kan ødlegge skroget som kommer i senskader........

Du må redigere prfilen din! Nå har du jo båt!

en blogg her på BP hadde kansje vert no?

Redigert av Hilmar2 (see edit history)

Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen

 

Link to post
Share on other sites

Er det noen som vet hvor jeg kan søke i småbåtregisteret?? Båten har nummeret LAV022 eller LAVO22 ikke sikker på om det er O eller 0. Har også fått gjordt litt idag. Brøt litt regler å prøvde å starte motoren og den startet men stoppte med engang. Mistenker dårlig kompresjon eller dieseltilførselen. Men kommer ikke til å gjøer noe med motoren på en uke tror jeg. I morgen skal jeg pusse den ene sida og olje tror jeg. Kommer bilder i morgen tenker jeg :wink:

 

Dalton : Visst du ser i første post står det at jeg skal sjøsette den om 3uker muligens 4..

Redigert av Sleipner93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...