Jump to content

Oppussing av trebåt!


Sleipner93

Recommended Posts

Om en måned skal båten på land for vinteren og mye skal gjøres. Det første er å få båten tett, så starter jeg med pussing av det jeg ikke kom til når den var på land sist, male dollbordet grønt, få ordnet dollbordet, fikse litt på trelista rundt. Stoffing, anoder å slikt er jo en selvfølge.. :smiley:

 

Men angående tettingen har jeg litt spørsmål, det lekker imellom bordgangene noe sted, her tenker vi å bruke vi å bruke bolter med mutter å stramme godt til, vil dette fungere bra? Den lekker litt i rorgjennomføringen så her må jeg også finne ut noe.

 

Jippi innlegg nr 1000!! Ny stripe :flag: :flag: :flag: :flag:

Link to post
Share on other sites

Er jo ikkje tungvindt å klinke, er berre kjekt det :smiley: . Ein som heldt i mot og ein som slår. Berre hugs å bruk kulehammar for å få klinka til å flyte fint utover på innsida av roa, men viss dette ikkje vert synleg uansett så er det ikkje så nøye. Du må berre passe på å ikkje slå for hardt når du skal flate ut klinka for då kan den bøye seg. Ver tolmodig og bruk vekta til hammaren og slå med, ikkje stort meir enn det.

 

Er det galvanisertklink eller kobberklink frå før? Uansett så må du fortsette med det som er begynt med for elles vil metalla "gå laus" på kvarandre, men det visste du sikkert.

 

Og viss du mot all sunn fornuft skal bruke gjennomgåande skruer med mutter på :nono: , så må du passe på å velge rustfrie (A2) viss du har kobberklink i resten av båten. Syrefast(A4) og kobber ligg lengre frå kvarandre i spenningsrekka og vil "gå laus" på kvarandre. (viss eg ikkje hugsar heilt feil :crazy: )

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Sånn, dere vil kanskje ikke tro det men jeg har rotet meg til å ta noen bilder av båten :lol: Jeg får ha unskyldning på at kameraet mitt ligger hos en kamerat men at jeg nå har fått så ny-moderne mobil at jeg kan ta bilder med den :lol:

 

Idag tøffet jeg en liten tur bort til Lindøy, en meget flott plass med gode brygger og ellers en kjekk plass.

 

Her ligger den vakre dame fortøyd :smiley: :

 

kira_paa_lindoey.jpg

 

Nærbilde :

 

kira_enson_2.jpg

 

Aktenifra (Huff, se på trelista som er knust og skrapene på skroget :sad: )

 

kira_akter.jpg

 

Hehe, når jeg drev å tok bilder kom det plutselig en geit springende mot meg :lol: :

 

geit_mot_meg.jpg

 

Så var det hyllene jeg snekra sammen for en stund tilbake. Ikke så veldig vakkert men det duger! :smiley:

 

hyller_i_kira.jpg

 

Knipset også et kvelds-bilde, slik ser det ut i vinduene når det er mørkt ute! (Meget dårlig bilde)

 

lys_i_kira.jpg

 

Sånn... Det var det :wink: Så også Poseidon noen ganger idag, fikk desverre ikke tatt bilde før han forsvant bak Kalvøy. Jeg så han også når jeg lå ved kai men når jeg oppdaget han forsvant han bak Engøy :lol:

 

Sleipner93

Link to post
Share on other sites

Trenger litt hjelp nå.

 

Vurderer nå når båten skal på land å skrape skroget innvendig. Det er malt grått fra før med Shipoling tror jeg. Men mine spørsmål, er det slitsomt å skrape av og lager det mye støv/flass som blir vanskelig å få vekk etterpå?

 

Visst jeg skraper. Bør jeg da male med Grå shipoling igjenn evt olje?

Link to post
Share on other sites

Hei Sleipner! :o)

 

Har vært gjennom akkurat det samme som du nå lurer på. Morild så slik ut innvendig:

Roedt-hvitt-og-blaatt.jpg

Innerskroget var malt med en fæl gråfarge, der hvor skroget var synlig. Under dekk - og på steder som ikke var synlig - var innerskroget malt med en grønnfarge som var originalfargen fra båtbygger Kommedal. Denne grønnfargen var en gammeldags linoljemaling som lot skroget "puste" - mens gråfargen utenpå, var "smørt på" av en som ikke hadde bedre vett. Det var en diffusjonstett skipsmaling for stålbåter (pottetett!!) - jeg vet det fordi jeg fant rester av malingsboksen ombord.....

 

Nok om det. For å unngå at skroget råtnet inne-ifra, var det bare å gå på med krum hals og skrape, skrape, skrape og slipe, slipe, slipe....

 

 

Det satt maling i flere tykke lag. Du kan se den grønne grunningsmalingen (original) i bildet, helt til venstre.....

foer_08_liten.jpg

 

....etter en uke så det slik ut....

etter_02.jpg

 

Like før første strøket med olje (Owatrol 1 - først fortynnet med 50% White Spirit, så gradvis renere olje). Det gikk med mange liter og 8-9 strøk, vått-i-vått før veden var mettet.....

foeroljing_02640x480.jpg

 

....og slik ble resultat av Owatrolen:

ferdigoljet_04.jpg

...etter noen dagers tørk ble det fulgt opp med 2 strøk Benar-olje, men det har jeg ikke noen bilder av.

 

Skrape og slipe et slikt innerskrog er slitsom, men så er man da glad i båten sin og da gjør det ikke så mye! Vanskelig å råde deg akkurat hva du skal gjøre, det må du nesten vite selv. Olje er tross alt det peneste og beste for veden antagelig......

 

Lykke til!

:o)

Link to post
Share on other sites

Angående oljing så er det mange oppskrifter å velge mellom. Vi har brukt blanding av rå linolje/amerikansk terpentin/antiparasitt våttivått på samme måte som Walter med delvis tykkere oljeblanding til det ikke trekker mer. Deretter forseglet med kokt linolje/benar eller lignende.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...