Jump to content

Oppussing av trebåt!


Sleipner93

Recommended Posts

  • 2 uker senere...

På lørdag har jeg planer om å ta opp båten. Så da er sesongen over. Jeg håper å få tatt noen fisketurer før Lørdag men vi får se. Hadde planer om overnattingstur denne uken men når ingen venner "får lov å være med" blir det ikke noe av :sad: Og å dra alene blir litt for sært :lol: Men vi får ta det til neste år.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Kjør igjennom ferskvann og frostveske. Ta ut bunnpluggen og pakk inn båten. Pussingen begynner da du er klar til det. Gjerne i vinter det da det vil bli mindre til våren. (Blir da tidligere ferdig og raskere klar for sjøen).

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Kjør igjennom ferskvann og frostveske. Ta ut bunnpluggen og pakk inn båten. Pussingen begynner da du er klar til det. Gjerne i vinter det da det vil bli mindre til våren. (Blir da tidligere ferdig og raskere klar for sjøen).

 

Ok vi får se da :smiley: Slik som det er lagt til på slipp plassen jeg skal stå er det slik at den som kommer opp sist må uti først. Man trekker båten opp for å så skyve den til siden :smiley:

Link to post
Share on other sites

Da er båten på land. De begynte klokken 9 å ta opp båtene og jeg var andremann. Når den kom opp var jeg litt spent. Bunnstoffet var nesten gått bort ettersom det er selvpolerende så jeg må nok ha på litt mer neste år. Det hadde vokst litt her og der hvor jeg ikke hadde hatt på bunnstoff så jeg har nok vært litt slurvete :nono: Men jeg fikk nå spylt vekk litt drit før vi satte båten bort. Så har jeg og far snekret "krybbe" idag slik at den ikke skal kveltre når jeg går rundt oppi. Vi stoler ikke helt bare på noen bjelker som holder den oppe. Jeg så også at det var en sprekk i det ene bordet nede ved kjølen som det dryppte litt vann utav :wink: Hva kan jeg tette dette med?

 

Propellen som var slarkete fikk jeg også hjelp med. Det kom en som hadde skrudd endel Sabb og han sa at foringene var slitte så det var bare å skifte. Og visst jeg fant fram en skiftenøkkel kunne han være med å vise. 2skruer så var propellen delt i 2. Foringene så forsåvidt greie ut sa han men vi fant ingen vingeklosser :eek: :eek: Ikke rart at propellen har vært en slarkehaug!! Siden disse har manglet har det blitt slitt litt i en messing kloss, så muligens visst vi kjøper nye vil de kile seg fast i det ovale sporet som har blitt slitt til. Men vi får se. Forrige eier har nok skrudd her og mistet noen deler regner vi med.. :nonod:

 

Jeg har tatt bilder men kameraledningen er hos moren min men imorgen kan jeg få lagt ut bilder. Forøvrig virker det som en havn som jeg kan trives i. Masse hyggelige og hjelpsomme folk.

 

Sleipner93

Redigert av Sleipner93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå blir det min 4. post på rad men vi får la gå.. :lol:

 

Jeg kjeder meg og var nede i kjelleren å tittet rundt. Jeg fant 2 anoder å endel kjølspiker å noen (nagler tror jeg??). Siden jeg må bytte noen nagler tenkte jeg at jeg skulle forsøke meg på noe nagling. Jeg slo spikeren imellom 2 tynne planker, spikeren var altfor lang å det stod vel igjenn en 3cm pinne igjenn. Så tok jeg på en roe og brukte et kobberør som roejern. Jeg begynte å slå og syntes ikke at roen begynte å komme nedpå. Men etter litt kom den seg men den ble liksom helt løs på spikeren?? :crazy: Skal den ikke strammes nedover spikeren? Anyway etter all hamringen hadde spikeren bøyd seg så jeg sagde av så det bare varen liten bit som stakk opp. Så slo jeg på røret litt igjenn men den stramtes ikke. Men når jeg slo på selve spikeren for å "utvide" den for og låse roen fast ble det så noen lunde strammt :lol:

 

Så er det noen som kan gi meg litt tips å råd om klinking? Trenger jeg et forektig roejern??

 

 

Slik ser naglene ut, er dette nagler å kan de brukes??

 

klink.jpg

 

Etter litt søking antar jeg at det over er en klink og det nedenfor er en båtspiker/skipspiker?

 

cimg0713.jpg

 

Konklusjon klink er lik størellse på hele spikeren mens båtspiker/skipspiker er tykk ved enden og tykk ved begynnelsen :crazy:

 

 

Sleipner93

Redigert av Sleipner93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så du har begynt å øve på klinking :wink:

 

Har ikkje så voldsomt mange tips å komme med men kan prøve...

  1. Alltid forbor før du klinker, pass på å ikkje bor for stort.
  2. Bruk passeleg motvekt, til dømes øks eller lite slegge.
  3. Bruk motvekt på innsida av bordet/spantet når du slår klinka igjennom.
  4. Slå på roa med eit roejern (røyrstuss som er borra ut i enden funker fint) hugs MOTVEKT på utsida.
  5. Kutt klinka slik at det stikker om lag 3-4 mm forbi roa. (er litt avhengig av kor tjukke klinker du har)
  6. Flat ut dei 3-4 mm av klinka som stikk forbi roa med ein kulehammar. Ikkje slå for hardt (heller fleire lette slag enn få tunge) og hugs MOTVEKT.
  7. Pennhammar til å "pynte" med til slutt kan også vere greit

.

 

Det vert enklare å klinke på ein båt enn på to lause fjøler. Men å sette fast eit par fjøler i ei skrustikke eller liknande til å øve på er sikkert ikkje så dumt.

At roa verkar laus på klinka før du flatar ut klinka i enden er heilt vanleg. For å få skikkelig stramt må du passe på at klinka ikkje vert

slått ut att når flater ut på innsida. Sjølv om du brukar motvekt så kan du godt gje klinka eit par slag frå utsida inni mellom medan du heldt på å flate ut på innsida

 

Betre enn dette greier eg ikkje å forklare det over internett. Du må nesten berre prøve deg litt fram. :flag:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Så du har begynt å øve på klinking :wink:

 

Har ikkje så voldsomt mange tips å komme med men kan prøve...

  1. Alltid forbor før du klinker, pass på å ikkje bor for stort.
  2. Bruk passeleg motvekt, til dømes øks eller lite slegge.
  3. Bruk motvekt på innsida av bordet/spantet når du slår klinka igjennom.
  4. Slå på roa med eit roejern (røyrstuss som er borra ut i enden funker fint) hugs MOTVEKT på utsida.
  5. Kutt klinka slik at det stikker om lag 3-4 mm forbi roa. (er litt avhengig av kor tjukke klinker du har)
  6. Flat ut dei 3-4 mm av klinka som stikk forbi roa med ein kulehammar. Ikkje slå for hardt (heller fleire lette slag enn få tunge) og hugs MOTVEKT.
  7. Pennhammar til å "pynte" med til slutt kan også vere greit

.

 

Det vert enklare å klinke på ein båt enn på to lause fjøler. Men å sette fast eit par fjøler i ei skrustikke eller liknande til å øve på er sikkert ikkje så dumt.

At roa verkar laus på klinka før du flatar ut klinka i enden er heilt vanleg. For å få skikkelig stramt må du passe på at klinka ikkje vert

slått ut att når flater ut på innsida. Sjølv om du brukar motvekt så kan du godt gje klinka eit par slag frå utsida inni mellom medan du heldt på å flate ut på innsida

 

Betre enn dette greier eg ikkje å forklare det over internett. Du må nesten berre prøve deg litt fram. :flag:

 

Se her, tenkte du kom med litt tips :lol:

 

Når jeg prøvde så slo jeg på roa med å bruke et røyr, så plutselig ble roa "løs" på spikeren. Så dunket jeg den kraftig inntil men den ble ikke helt fast før jeg slo på spikeren. Da ble det rimelig stramt. Men trenger jeg motvekt på innsiden når jeg klinker bord i sammen? Jeg får ta å prøve meg i båten en dag, jeg antar å slipe av roa med vinkelsliper er enklest når jeg skal få de gamle vekk?

 

Sleipner93

Link to post
Share on other sites

Du setter inn naglen fra utsiden, og klinger fra innsiden. Og du må ha mothold på utsiden, så dere må nok være to for å få dette til. Det skal normalt sett ikke være nødvendig med noe for å holde bordene på plass mens du klinker, med mindre de gliper mye. Men mothold på naglen må du ha.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Du setter inn naglen fra utsiden, og klinger fra innsiden. Og du må ha mothold på utsiden, så dere må nok være to for å få dette til. Det skal normalt sett ikke være nødvendig med noe for å holde bordene på plass mens du klinker, med mindre de gliper mye. Men mothold på naglen må du ha.

 

Var det jeg trodde, ble litt forvirra når sinten sa jeg måtte ha mothold på innsiden? Dette gjelder kanskje spant det?

 

Angående akselklossen til propellen får jeg håpe at det går an å bare bytte vingeklossene uten at de kiler seg fast i de ovale sporene som nå har blitt lagt. Visst ikke må jeg få lagt ny akselkloss eller kjøpe en som koster 1000,- fra sabb. :crazy:

Redigert av Sleipner93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror det er stk pris på thrustringene. Mener i alle fall at jeg betalte noe slikt pr. stk. Pass på at de kommer rett vei, det skal være to ene veien og en den andre. De må dessuten kuttes åpne på ene siden for montering, og bendes forsiktig over akslingen for å få dem på plass. men prøv først med vingeklosser på plass, kanskje det blir bra nok da. Ingen vits å skifte mer enn nødvendig...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Tja, jeg bytter nok alt. Propellen var jo ikke bare slarkete i vingene så.. Pluss det er like greit å bytte alt når vi har det skrudd i deler. Kostet jo ikke allverdens.

 

Men angående klinkingen, vil prøve å fjerne noen klink bare for å se til uken. Hvordan fjerner man de enklest? Slipe vekk roen med vinkelsliper?

Link to post
Share on other sites

For eksempel ja. Men det gir mye sprut med vinkelsliper, så jeg ville først prøvd med Dremel eller en vanlig fil. Slip på innsiden, da skal det ikke så mye til før roen løsner.

 

Slark i thrustringene gir jo også slakk i vingene som resultat da. Viser godt ved at propellbosset beveger seg noen mm fram og tilbake når du vrir på vingene. Helt greit å skifte alt, men det koster jo litt ekstra. Og jeg tror nok at vingeklossene vil gjøre mest, totalt sett. Ringene er jo lette å skifte etterpå, om det fremdeles er slarkete. Det er jo bare to skruer å løse for å komme til, så det er fort gjort...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jaja, vi skifter alt, den har vel ikke vondt av det? :wink:

 

Har nå kommet hjem til kameraledningen å fått lagt inn bildene :smiley: Har ikke fått tatt noen skikkelige bilder av akselklossen. Det får jeg ta til neste gang og tørke av alt greasen som er der (Skikkelige grisejobb :lol: )

 

Men bildene :

 

Første bilde, har grodd litt her og der hvor jeg har vært slurvete med bunnstoffet. Kunne nok hatt litt mer bunnstoff på ettersom det er "brukt opp" Se også vannlinja viser, er det vanskelig å skrape av bunnstoffet som er høyt og få slipt å oljet det treverket?

 

opptak.jpg

 

Propellen hadde det grodd noe voldsomt på kan det ha noe med at den ikke var noe pusset/bonet når jeg satte den uti??

 

opptak_2.jpg

 

Bilde, hun har blitt veldig flott i forhold til hva jeg begynte med eller hva? :smiley:

 

opptak_3.jpg

 

Og her er jeg ferdig plassert. Krybba hører ikke til meg men det er den de bruker til å skyve båten bortover.

 

ferdig_plassert.jpg

 

Så var det etter litt skruing på propellen. Skal få tatt noen bedre bilder av den slitte akselklossen.

 

akselkloss.jpg

 

vinger.jpg

 

propell_del.jpg

 

Sånn, det var det. Skal bort i båten en gang til uka så kan jeg ta litt flere bilder da :smiley:

Link to post
Share on other sites

Dette vil jeg kjøpe nytt, tror det er lurest med tanke på at det er slitedeler :wink:

 

Men har vært i båten idag å fått prøvd klinking!! :smash: Det gikk tålig bra vil jeg si. Det første jeg gjorde var å slipe på roene som såvidt var der med vinkelsliper. Så var det å vippe vekk roen og dunke ut naglen med en dor. Naglene satt utrolig godt fast så jeg antar at treet er godt truttnet?. Alt dette gjorde jeg alene og tok sin tid å klatre opp å ned av båten. Men jeg fikk det nå til :smiley: Så slo jeg i nye kobberspiker å ventet på kompisen min (Andreas) skulle komme å holde imot. Vi hamret å slo og det gikk mye bedre enn på plankebiten i kjelleren. Vi fikk derimot ikke trukket bordet helt inntil det andre jeg lurer på om det kan ligge noe imellom? Vi slo mye på 2 av klinkene. Men det gikk nå mer i sammen etterhvert. Men helt perfekt ble det desverre ikke. Kan jeg borre et hull å sett i en ekstra nagle imellom disse? De vi strammer bordet inntil med (2 klinker) har jeg ikke slått på spikerhodet ennå ettersom jeg vil få det mere inntil.

 

En annen ting var at den ene spikeren stikker litt ut av bordet på utsiden av skroget. Min kamerat vet så og si ingenting om trebåter så å skylde på han blir litt dårlig... Men kan jeg slå på roen å håpe at den løsner for og stramme det inntil?? (Denne har jeg slått på spikerhodet...)

 

Her er glipen jeg måtte gjøre noe med...

 

gipe_mellom_bord.jpg

 

Slik så naglene når de kom ut... utslitte.. :lol:

 

gammel_nagle.jpg

 

Nye nagler klare til å bli klinket :

 

nye_spikrer.jpg

 

Og etter litt hamring så det slik ut... :

 

klinket.jpg

nye_klinker_naerbilde.jpg

 

Det var det, har ikke bilde av glipa etter klinkingen men må nok sette i en ekstra klink? eller stramme enda mer? :crazy: Er det "trygt" å sette inn en ny klink imellom to andre??

 

Nå Sinten må du vel være fornøyd? :lol:

 

Og så jeg har fått tak i veldig gamle bilder hvordan båten så ut uten akterdekk :lol:

 

mangler_dekk.jpg

 

dekket.jpg

 

Pullert å spant... (Babord side)

 

pullert.jpg

 

Knukket spant styrbord side, sansynligvis gjorde pullerten dette når det nappet takk når slepetauen røyk i sommer.

 

Beklager at bildene ikke er av så bra kvaltiet. Men med 2megapixel kamera er det ikke så lett :lol:

 

Sleipner93

 

LAGT TIL : Har funnet en som selger startmotor til motoren min til 1800,- er dette en bra pris? Skal visstnok være overhalt. Kan prøve å prute ned i 1500,-

Redigert av Sleipner93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja no er eg meir enn nøgd, dette såg jo faktisk veldig bra ut :yesnod:

 

Angåande glipene som du snakkar om så kan det hende det er komt litt "rusk" i mellom som du seier. Viss du har dette problemet fleire plassar trur eg at eg ville ha fjerna 2-3 klinker der glipa er og så prøve å pirke ut eventuelt rusk for så å klinke saman igjen. Men det har du kanskje prøvt på alt? Viss du er sikker på at det ikkje er rusk i mellom kan du jo prøve å sette press på det aktuelle bordet frå utsida og klinke saman med press på. Kan jo også prøve med press frå både utsida og innsida, men då kan du fort få ei glipe ein anna plass :wink: . Men som sagt då må du vere sikker på at det ikkje er rusk mellom, så sjekk det først.

 

Det du klinker no er vel under vasslinja så viss du vil vere sikker på at det vert tett rundt dei klinkene kan du surre litt stry/bomullsgarn/bomullslakenplystre.gif duppa i tjøre rundt klinkene (på utsida) før du slår dei heilt inn. Men det vert eit forferdeleg griseri, så det er best eigna til under vasslinja :wink:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Ja, prøvde å pirke med et skrujern under men ikke lett, bør jeg fjerne klinkene igjenn å gjøre en grunid sjekk? Hva mener du om å sette inn en klink imellom de vi banka mye på også? For og få strammet det mer inntil?? Stry og det hadde jeg ikke i båten. Skal bruke det på andre klinker jeg skal klinke. Hva med den klinken som jeg har hamret på spikeren også, kan jeg stramme den mer eller er den slik nå :lol: ?

Link to post
Share on other sites

Du kan klinke mere, det er ikke uvanlig å gå over en båt og etterklinke denne hvis sømen ser bra ut, spesielt kobber klinken kan jo strekes litt ved "bruk"

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...