Jump to content

Oppussing av trebåt!


Sleipner93

Recommended Posts

Har prøvd med et baufilblad å fant en plass det kjentes ut til å være noe, "staket" litt med baufilblader og det ble løst. Sprekken er fortsatt stor og jeg fjernet noen andre klinker. Nå må jeg bare få med en kompis å få klinket det fast.

 

Angående innredningen trenger jeg litt hjelp. Jeg lagte i sommer noen enke hyller med 2små skap under. Til disse skapene laget jeg 2 luker. Nå er jeg på jakt etter et beslag som kan holde hyllene inntil? Tips??

 

hyller.jpg

 

luke.jpg

 

Sleipner93 som synes det er kjempe kjekt å klinke som forøvrig har vondt i sin tommel etter å ha bommet på roejernet noen ganger :lol: :lol:

Link to post
Share on other sites

Mellom bordgangane kan det vere at du har restar av bomullsgarn. Det er vanleg å bruke til å dreve båtar med. Forsøk å renske ut alt du kan mellom borda og klink deretter så tett du kan. Legg inn bommulsgarn mellom bordgangane før du klinkar heilt tett (alternativt etter du har klinka så tett du klarer alt etter kor store glipene er/vert.)

Bomullsgarn vert nytta i båtbygging fordi det svell fint i vatn og tettar samtidig som det ikkje er for massivt til at det sprenger bordgangane når desse trutnar.

Ta deg ein tur i sybutikken og du skal se båten vert tett og fin!

Link to post
Share on other sites

Jippi! Nå er det ikke noe stor glipe lenger!! :wink: Jeg fikk endelig med min slaskete kamerat igjenn for å klinke ferdig. Vi fikk også trukket bordet inntil det andre. Måtte sette inn 2 til klinker (imellom noen andre). Hvor jeg forborret et veldig tynt hull å hamret spikeren inn :smiley: Det eneste problemet er at jeg ikke fikk ut den ene spikeren igjenn (gjorde noe feil når jeg klippte naglen) så den bare står inni der nå og spikerhodet knakk når jeg skulle dra den ut. Men så fast som den sitter holder den nok tett så lar den bare stå...

 

Jeg synes forøvrig klinking er kjempegøy! Derimot en ting som ikke er kjempegøy er at jeg har funnet en god del sprekker i skuta :nonod: De er like som de andre og jeg lurer på om jeg skal vente til våren når det forhåpentligvis blir sol over perioder å se om vannet trekker ut og sprikken utvider seg.

 

Tror jeg skal gå for å fylle epoxy i sprekkene, hva tror dere om det? Fylle en sprøyte fra apoteket med epoxy å stikke den inn sprekken å pøse på til det tyter ut? :crazy: ? Likt som West system metoden bare litt mer "hjemmelaget". :lol:

 

sprekk_i_bord_2.jpg

Redigert av Sleipner93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ørjan, det er utrolig morro og se hvordan du steller denne sjekta di, fremfor slik som så altfor mange av dine jevnaldrende gjør, sitter foran pc kontinuerlig....

 

Dette blir meget bra !

 

Jeg har 2 ting jeg har lyst til å kommentere. Det ene er at jeg la merke til en del ledninger på bildene dine som lå løse mot skrog/bjelkelag. Jeg tror jeg ville lagt trekkerør og strekt ledningene i disse. Clas Ohlson har slike, likeså Biltema, eller om du vil, så er der sikkert en byggeplass i nærheten hvor du kan hente rester. Ledninger er nemlig gjerne snublefeller, samt at dersom disse kommer i kontakt med vann/nagle, kan du få tæring fortere enn hva du ønsker.

 

Dernest ville jeg ikke brukt epoxy i sprekkene. Når båten trutner ved sprekken, vil epoxyen ikke vike, og da må bordgangen gjøre det, og da resulterer dette i større sprekk. Andre løsninger vil du sikkert få utover kvelden.

 

Lykke til videre med båten !

Link to post
Share on other sites

Hei Verrie, kjenner jeg deg eller har du bare sett navnet mitt i signaturen? :wink:

 

Ledningene har jeg stripset litt bedre men jeg burde kanskje gjøre noe bedre utav det som du sier.

 

Angående sprekkene, jeg har jo netopp tatt opp båten å det virkekr ikke som sprikkene truttner mer enn dette så da sprenges det vel ikke eller tar jeg feil??

 

Aha... Det er Perlen som har skiftet navn...

Redigert av Sleipner93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Perlen skal selges, og har derfor endret til den nye båt-typen jeg har kjøpt. :smiley: (litt morsomt det der egentlig, et medlem ringte og protesterte vilt og uhemmet, han kjenner utmerket godt mitt egentlige navn, men kaller meg konsekvent "Perlen".....)

 

Nok om det.

 

Bra du har gjort litt med ledningene.

 

På samme måte som et hus, lever trevirke i båt uendelig. For alt hva vi vet, kan sprekken bli mindre/eliminert neste år. Linoljekitt eller lignende ville kanskje være bedre å bruke, all den tid denne tyter ut dersom det trutner, mens holder tett dersom trutning ikke skjer. Linoljekitt vil jeg tro din far har liggende ?

 

Redigert : Navnet ditt har jeg lagt merke til i signaturfeltet.....

Redigert av Verrie (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kanskje noen andre har meninger om dette?

 

Ellers får jeg vel bare vente litt til treet for tørke å se hvordan sprekkene blir da.. Kan også meddel at før jeg fikk denne båten var jeg som andre 14åringer flest MYE på dataen. Nå har jeg bedre å ta meg til men det går litt i baatplassen.no da :lol:

Link to post
Share on other sites

Tror fortsatt lusing er den beste metoden, hvis sprekken er liten mener jeg heller ikke at du gjør noe galt du "resturerer" jo bare bordet tilbake i orginal stand. Uansett ikke lim nå men vent til våren kommer slik at det er skikkelig tørt. Du må og rengjøre godt, baufilblad har du jo

Link to post
Share on other sites

Glemte noe, begynte litt på motoren idag. Tappet av alt kjølevann jeg fikk ut å sprutet litt olje inn i sylinderen. Olje-skift får vi ta på ny sesongen. Tror nok en Sabb tåler å stå med den gamle olja en stund :wink: Ellers lurer jeg litt angående kjølesystemet mitt. Først tappet jeg det jeg klarte ut av vannbeholderen ved å ta av slangen som pumper vannet tilbake i kjølesløyfa. Når dette ikke rant mer åpnet jeg nede i vannpumpa på den øvre tappkranen. Den nederste fikk jeg ikke opp grunnet tranghet. Til slutt koblet jeg av røret som går fra pumpa inn i motorens kjølekanal å sveivet til det ikke kom mer vann. Er annlegget tomt nå?

 

Kan jeg sjekke det på en eller annen måte?

 

Bør jeg gjøre noe annet med Sabben? (Har trykkt i nytt fett på alle smørenipler på motoren utenom vippestellet. Hva med regulatoren, har den lett for å henge seg visst den står i ro lenge?

Link to post
Share on other sites

Ja venter til våren med dette. Lusing virker så komplisert :blush: Men vi får se til våren da.. :smiley: Hadde håpet ved opphold en dag at jeg kunne få malt innvendig :smiley:

 

Hvor komplisert er det å "spikre en list " fast til et bord og føre en sirkelsag / handoverfres etter dette med en gitt dybde innstilt?

Link to post
Share on other sites

Ja venter til våren med dette. Lusing virker så komplisert :blush: Men vi får se til våren da.. :smiley: Hadde håpet ved opphold en dag at jeg kunne få malt innvendig :smiley:

 

Mindre komplisert enn og bytte spanter :wink:

 

Hvor komplisert er det å "spikre en list " fast til et bord og føre en sirkelsag / handoverfres etter dette med en gitt dybde innstilt?

 

Stiller man inn listen/sagen?

Ellers blir jo veldig tynne lister og skjære til, ikke umulig det om man har en god sag.

Jeg bare lurer litt

Link to post
Share on other sites

Tror nok jeg ville saget et spor på hver side og tappet ut i midten. 10-12mm totalt er vel bra og 2/3 av tykkelsen.

Har du 2 blad til sagen kan du jo og montere begge i slik at sporet blir litt bredere.

Bruker du fre så finner du nok en som passer i skrinet med freser som du f.eks kjøper på europris

Link to post
Share on other sites

Hvis du mener hvilken list du skal lime inn så er svaret samme material som båten, altså er bordene i båten di furu så bruker du furu.

 

Hvis du tenker på listen som du skal spikre fast for å føre sagen/fresen langs så spiller ikke dette noen rolle så lenge den gir et godt anlegg.

 

Skal du bruke fresen så prøv først på noe annet en skute siden slik at du ser at den kan skjære ut fra anlegget hvis du fører den feil vei

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...