Jump to content

Oppussing av trebåt!


Sleipner93

Recommended Posts

Hvis du mener hvilken list du skal lime inn så er svaret samme material som båten, altså er bordene i båten di furu så bruker du furu.

 

Hvis du tenker på listen som du skal spikre fast for å føre sagen/fresen langs så spiller ikke dette noen rolle så lenge den gir et godt anlegg.

 

Skal du bruke fresen så prøv først på noe annet en skute siden slik at du ser at den kan skjære ut fra anlegget hvis du fører den feil vei

 

Hei igjenn! At det var furu tenkte meg men, kjøper man det som en "list" da tenker ejg på slike rundt dører. Eller kjøper man feks et bord som man sager det ut av?

 

Angående denne listen som skal være på båten, trenger jeg ikke bare denne for å ikke sage skeivt? Visst saga får gå i "sprekken" sager jeg vel ikke skeivt? :crazy:

 

Beklager du må forklare meg med skikkelig te-skje oppskrift men håper det går greit? :lol:

Link to post
Share on other sites

Har du en kapp bit av en dørlist eller lignede så kan du bruke den.

 

Og ja du må lage deg et anlegg, alt annet ville være dumt. Jeg er såkalt proff på sirkelsagen og jeg hadde nokk laget et anlegg

 

Husk og at bladet er rundt slik at endene av sporet blir buet, dette smir du bare til i listen med kniven. Fyllsoffet i epoksyen ordener resten så du trenger ikke være så veldig nøye all den tid det blir dekket med maling

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ah, denne lista er fordi sporet må gå i bue steder? Tror der jeg trenger det er det beint heldigvis :lol:

 

Nei jeg tenker på endene på kuttet de vil jo gå ut i null ettersom sagbladet er rundt.

 

Og det var vel Vierre som sa at bordet kunne sprekke og ikke jeg, er sprekken liten kan det gå å legge epolsy i denne. Men ta å last ned den restaureringsboken om trebåter med epoksy som du finner på westsystem.no der er det bilder og god forklaring

Link to post
Share on other sites

Nei jeg tenker på endene på kuttet de vil jo gå ut i null ettersom sagbladet er rundt.

 

Og det var vel Vierre som sa at bordet kunne sprekke og ikke jeg, er sprekken liten kan det gå å legge epolsy i denne. Men ta å last ned den restaureringsboken om trebåter med epoksy som du finner på westsystem.no der er det bilder og god forklaring

 

Oi så det nå ja :blush: Var litt trøtt i går... Men ihvertfall mente du at lusing sansynligvis var best.

 

Men etter hva jeg har forstått når du forklarer må jeg lage noe så enden på kuttet ikke blir "buet" av bladet for det blir vanskelig å lage list til det?

 

Dårlig tegnt men sånn bør det ikke bli?

 

kutt.jpg

Link to post
Share on other sites

Okei! Jeg drøyer alt som har med tetting av båten til det blir vår ettersom den tørker da. Så hva jeg skal gjøre nå er vanskelig å si... Bunnstoffet på båten er jo malt 5-10cm for høyt. Er det vanskelig å skrape av det som er for høyt og hvordan gjøres det lett i tilfelle? Kan treverket under pusset fint, oljes å lakkes?

 

Ellers blir det vel å få malt inni og som blir et prosjekt. Finnes det noe billig gulvbelegg eller noe jeg kan legge inne eller blir det litt harry? :lol:

 

Lagt til :

 

Det ser for øyeblikket slik ut innvendig :

 

picture_027.jpg

 

styreus.jpg

 

styrehus_fra_vindu.jpg

 

Det er trangt når man drar på overnattingstur å jeg lurer på om noen har kloke hoder som kan se en mulighet for å få bedre plass til å sove (Bygge om)?

Redigert av Sleipner93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Klart det er alltid muligheter for bedre plass, men tror du må bygge om litt, iallefall sett ut fra bildene. Hvordan er det under dekk?, kan plassen her utnyttes bedre?? (mye verktøy)

 

Du nevner tidligere at det mest sansynelig blir ny skute til neste år, og hvorfor da legge mye tid og penger i en ombygging av denne båten her??????????

Link to post
Share on other sites

Klart det er alltid muligheter for bedre plass, men tror du må bygge om litt, iallefall sett ut fra bildene. Hvordan er det under dekk?, kan plassen her utnyttes bedre?? (mye verktøy)

 

Du nevner tidligere at det mest sansynelig blir ny skute til neste år, og hvorfor da legge mye tid og penger i en ombygging av denne båten her??????????

 

Det er det som er mitt problem. Det måtte i tilfelle bli en enkel planløsning som jeg kunne laget utav restematriell. Neste år håper jeg på å få kjøpt en Kommedal 27 av medlemmet Troll 20 inne her. Da får jeg en båt det kan være verdt å fortsette på. Å fikse opp den jeg har nå vil koste mye penger som jeg aldri vil få tilbake. Og en annen ting er at jeg ønsker større overbygg.

 

Men det var bare visst det fantes enkle løsninger som ga bedre plass. Men har min tvil... :lol:

Link to post
Share on other sites

Vi fikk derimot ikke trukket bordet helt inntil det andre jeg lurer på om det kan ligge noe imellom? Vi slo mye på 2 av klinkene. Men det gikk nå mer i sammen etterhvert. Men helt perfekt ble det desverre ikke.

 

Her er glipen jeg måtte gjøre noe med...

 

gipe_mellom_bord.jpg

 

 

Såg tilfeldigvis en båt i dag, der de holder på med en lignendes jobb. Der hadde de satt inn gjennomgåendes bolter med store skiver på begge sider i annethver naglehull og så presset bordgangene sammen med mutter på utsiden. Så hadde de startet nagling i hullene mellom boltene.

Regner med at når de har fått naglet annenhver nagle, vil de ta ut boltene bytte disse med nagler

(det såg iallefall slik ut, uten at jeg fikk spurt noen). Kanskje en ide og teste dette ut?

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg lagt en laaang liste om hva som må/bør gjøres over vinteren å en ønskeliste.. Først har jeg skrevet hva som skal gjøres, å bak har jeg grovt skrevet hva jeg trenger. Det kan sies at tallene i listene ikke er riktige. Ettersom først lagte jeg en liste med alt for å kopiere over det jeg burde/må gjøre til et nytt dokument. Og som dere ser, jeg har masse å gjøre. Så jeg venter bare på varme vårdager ettersom flesteparten av tinga trenger varmere forhold enn hva som er nå..

 

M/S Kira's gjøreliste for vinteren :

 

1. Tette sprikker og glipe steder ---- Epoxy, sirkelsag, list, klinker, roejern, kulehammer,

2. Renske opp kjøl for graps ----- Vannslange,

4. Male dørker ---- Maling å rull

5. Male fordekk ---- Maling å rull

7. Tette overbygg ---- Glassfiber, Eksentersliper, engangshansker

8. Ordne propell (nye vingeklosser) ---- Vingeklosser, skiftenøkkel

9. Male motorkasse og benker ---- Eksentersliper ---- Maling å rull

12. Få lagt feste til topplanterne og koble til ---- Aluminums plate, skruer, borremaskin.

15. Montere styresnekke ----

16. Feste svingeren til ekkoloddet --- Skruer å drill

19. Fikse på trelista rundt dollbordet. ---- Trelist, skruer, drill, stikksag

20. Male dollbordet. ---- Maling, rull/kost

21. Montere ny motorbolt (gjennomgående) ---- Gjennomgående motorbolt, verktøy til å stramme

22. Fylle epoxy på steder i dollbordet ---- Epoxy, enganshansker

26. Tette rorgjennomføringen ---- Usikker...

27. Slipe bakerste del av skroget å olje/lakke ---- Eksentersliper, olje, lakk og kost

28. Montere en pumpe i bunn bak i båten som jeg kan pumpe ut all vannet av båten med

 

M/S Kira's ønskeliste for vinteren :

 

1. Renske motor og male ---- Såpevann, stålbørste, maling og kost

2. Pusse, lakke og olje akterdekk ---- Eksentersliper, Clipper 1 og Clipper 2

3. Lage dør til akterskott ---- Kryssfinerplate, stikksag, lister, beslag

4. Male innvendig ---- Maling, kost, malertape

5. Få ferdig el. annlegg ---- Diverse verktøy

6. Montere messingpumpe. ---- Stikksag, slanger

7. Få beslag til lukene til skapet ---- Skruer å drill

8. Pusse opp båtshaken ---- Pussemaskin, Clipper 1 og Clipper 2

9. Montere varmeapparat ---- Slanger til apparatet

10. Pusse rorkult ---- Eksentersliper, Clipper 1 og Clipper 2

11. Male styrehus veggen ---- Shipolin grå og rull

12. VHF muligens??

13. Få lagt til noe å feste stolen i..

14. Overhale Sabben (Slipe ventiler å sjekke stempelringer)

 

Angående overhalingen av motoren. Jeg mottok en pakning av hengefjes som skal fungere visst jeg gløder den opp. Men så var det vannpakningen, kan jeg lage denne enkelt selv? Den er av et slags gummilignende stoff?

Redigert av Sleipner93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er virkelig utrolig hva man kan finne i en kjeller :lol:

 

Min far fant nemlig en akselkloss nede i kjelleren når han lette etter noe. Om denne passer motoren min er usikkert men det skal jeg få sjekket en dag. Den kommer fra min fars svigerfar som har hatt Sabb selv. Klossen er helt ny ser det ut som.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Som vanlig sitter jeg å tenker på båten å hva jeg må gjøre til våren. Jeg hadde håpet å få prøvd å få tettet overbygget. Jeg har endel gliper/sprikker i kryssfiner platene på bakveggen. Kan jeg fylle disse med en sparkel som tåler vann visst det fins? Eller blir det bedre å bruke epoxy? Mulig jeg må lage til en ny plate grunnet den er råtten men vi får se når det nærmer seg. Men greit å planlegge litt i forveien eller hva? :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...