Jump to content

Oppussing av trebåt!


Sleipner93

Recommended Posts

Ok. Til nå har jeg funnet et lite parti med råte i et bord i skroget. Hva gjør jeg med dette? Er bordet som er rett over vannlinja.

Du må sjekke hvor stort område som er skadet. Er der et lite område og skaden ikke er gjennomgående kan det være en midlertidig løsning å behandle med f. eks. Antiparasit. Avhengig av skadeomfanget er alternativ til endelig reparasjon alt fra å fjerne skadet treverk og lime inn en spuns med epoxy til å skifte ut hele eller deler av bordet.

 

Kan forresten anbefale en maling som heter Power Coat til å male motoren med. Jeg har malt en Sabb 2H med denne malingen og er fornøyd med denne.

Link to post
Share on other sites

Har fått jobbet i båten idag :flag:

 

Det jeg har gjordt er å fått pusset ferdig babord side og oljet 3 strøk. Har også kommet halveis på styrbord side av skroget. Pusset også akter dekk ikke er så fint og må byttes en gang i fremtiden. Motoren startet også idag!! Vet det er noen som er imot det men båten gikk ikke i deler ihvertfall :lol: Nedenfor følger noen bilder. Tok ikke bilder av skader, glemte det selvfølgelig! :headbang: :headbang: :headbang: :headbang:

 

akter_skrog_oljet.jpg

 

Oljet skrog :cool:

 

dekk_pusset.jpg

 

Akter dekk pusset

 

akter_skrog_oljet.jpg

 

Etter litt oljing :wink:

 

picture_017.jpg

 

Sveiving :flag:

 

sabben_virker.jpg

 

Sabben virker men bildet er ikke tatt når motoren gikk :smiley:

 

oljedeler.jpg

 

Fant denne nede i brønnen på båten. Regner med det er denne som hører til smørekoppen i toppen av motoren??

 

Hva syns dere om prosjektet så langt??

 

Ørjan

Redigert av Sleipner93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, det er den rørdingsen du fant nede i brønnen som hører til smørekoppen på toppen. De korte rørene skal ha en veke, en slags "piperenserlignende" greie som drypper olje ned på vippearmene du ser under toppdekselet - de som dytter på ventilene. Tror du fortsatt får disse og eventuelt smørekoppen hvis du mangler den hos Sabben i Bergen. Det lange røret tar oljespruten fra kannen din ned på en ventil, slik at oljen renner inn i sylinderen og sørger for tetting langs sylinderveggene og bedre kompresjon ved start.

 

Tror du har et fint prosjekt her, veldig fine linjer på båten og man lærer mye når man holder på med slikt!

Redigert av Trond C (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja eg jobbe så svetten renne eg!! :lol: :lol: Har nå fått olja nesten ferdig skroget og fått lagt på grunning te bunnstoffet på den ene siden. Er desverre lite med bilder ettersom jeg er lat, dette må vel skjerpes inn?? :lol: Men skal få knipset noen bilder i morgen. Syns båten begynner å bli LEKKER! :wink:

 

Ørjan

Link to post
Share on other sites

Da har jeg endelig fått tatt bilder! :flag:

 

Idag har jeg fått smurt på grunning til bunnstoffet på begge sider og nå skal det bare et til strøk med det. Har også oljet 1 lag på hver side av båten og tror den snart er klar til lakking. Har blitt ravilakk nå istedenfor Clipper 2. Har også malt lokket til kassen dieseltanken står i. Brukte en grå maling som heter Shipolin som følgte med båten.

 

Under følger noen bilder :

 

Slik ser båten ut nå

 

foran.jpg

 

Siden

 

side.jpg

 

Malt lokk

 

lokk_dieseltank.jpg

 

Her er skaden i overbygget. Må ha ny kryssfiner plate og få trukket inntil planken som har sprukket ut på siden.

 

overbygg_skade_snudd.jpg

 

Råte skaden i skroget

 

raate_skade_i_skrog.jpg

 

Her er også et problem. "Plasten" på sveiven sitter ikke fast. Hvordan skal denne være festet??

 

sveiv.jpg

 

Har også satt mål om å sjøsette om 2 uker :flag:

Link to post
Share on other sites

Ikke 2 strøk samme dag da vel :eek:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...