Jump to content

Oppussing av trebåt!


Sleipner93

Recommended Posts

Nå har jeg kjørt båten :flag: !!

 

Lang historie :

 

Etter litt stramming av ekosanlegget og rorkulten var festet var det på tide for og ta den for en tur. Vi tøffet ut Pyntesundet og bort i galeivågen til min båtplass (ligger nå på buøy) Her la vi oss inntill en brygge uten fortøyninger vi holdt oss bare inntill. Det var da vi fant ut at termometeret på motoren viste 100grader :nonod: Så vi stoppet så motoren fikk kjølt seg. Vi hadde ikke ferskvann ombord så vi måtte tøffe forsiktig på tomgang over til en havn når motoren hadde kjølt seg. Etter påfylling håpte vi det skulle gå bedre. Etter litt kjøring var vi ved engøy og fant igjenn ut at motoren var 90grader. Vi tøffet da forsiktig på tomgang hjem til kaien og begynte å lete etter problemer. Her fant vi ut at vi manglet termostat og derfor gikk ikke vannet ned i kjølesløyfa. Så nå lurer jeg på hvor får jeg termostat til denne motoren?? Ellers tøffet vi en siste tur litt rundt og da holdt motoren seg på 60grader :seeya::cool: , er dette normal temperatur?? Ellers må vi vel få fylt på noe frostvæske tenker jeg så det ikke ruster så fælt i kjølekanalene! Bilder kommer når jeg har fått de inn på data.

Link to post
Share on other sites

Nei, mulig jeg forklarte litt dårlig da. Når vannet kom inn i eksosen gikk det ned til pumpa igjenn, det tok ikke å gikk inn i kjølesløyfa, kom 2 røyr ned fra manifolden. Men vi plugga det andre røyret og nå går vannet hele tiden rundt i kjølesløyfa. Men skal få bestilt termostat.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg og M/S Kira vært på vår andre tur. Denne gikk uten feil og var en trivelig og kjekk tur med flott vær! :wink: Først kjørte vi opp mot Bjørnøy og titta på Poseidon etter dette gikk vi litt opp mot Langøy for og titte litt der. Deretter var det nedover og rundt Vassøy. Her gikk vi inntil en bekjent men han var ikke hjemme desverre. Så gikk turen hjemover. Det eneste som ikke var så bra er at koblingen "hopper" seg tilbake til fri når jeg ikke holder den i gir. Dette ordna vi med en planke på denne turen men noen som vet hvordan dette fikses? Har også fått montert lys inne i kabinen og lanternene er også koblet til bryterpanelet. Båten ble også fylt opp med diverse verktøy. Har bare ett bilde av meg når jeg kjører båten mulig det ikke er så kjekt å se på da men slenger det med allikevel. Skal ta litt mer "detalj" bilder neste gang jeg går i båten.

 

kapteinen.jpg

 

Dette bilde er forøvrig fra første tur. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Du bør nok prøve å stramme koplingen litt. Ta av det lille firkantede dekselet foran koplingsarmen. Stram annenhver av mutrene et klikk hver, husk å dreie akselen rundt slik at du kommer til alle. Skift gjerne olje nedi der med det samme, vanlig motorolje. Hvis det ikke holder med ett klikk på annen hver mutter, prøv med de andre også. Mer skal det normalt ikke til. Du skal kjenne et tydelig hakk som koplingsarmen må føres forbi når den koples inn.

Link to post
Share on other sites

Du bør nok prøve å stramme koplingen litt. Ta av det lille firkantede dekselet foran koplingsarmen. Stram annenhver av mutrene et klikk hver, husk å dreie akselen rundt slik at du kommer til alle. Skift gjerne olje nedi der med det samme, vanlig motorolje. Hvis det ikke holder med ett klikk på annen hver mutter, prøv med de andre også. Mer skal det normalt ikke til. Du skal kjenne et tydelig hakk som koplingsarmen må føres forbi når den koples inn.

Det kan lønne seg å sjekke at koblingen ikke er skjevstilt, kontrolleres med følekniv. Sjekk også at klemmene ikke står skjevt og at låsefjærer er intakt før du strammer mutrene. Se forøvrig motorens instruksjonsbok. Dersom du ikke har denne kan den lastes ned fra http://www.sabb.no. Gå til kundestøtte og fremdriftsmotorer.

 

MVH

Fiks

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Da har jeg ENDELIG fått tatt noen bilder å fått de inn på dataen! :flag: Det jeg har fått gjordt er å fått malt styrehuset litt mer og holdt litt på med elektronikken. Har også "grovpusset" fordekket med stålbørste. På onsdag får jeg sansynligvis grønnmaling og da skal det males for fullt på dekk og dørker så begynner båten virkelig å bli båt tenker jeg!! Litt bilder følger ;

 

Føst av alt eg bilde uten mening egentlig :

 

fra_vinduet.jpg

 

Bryterpanelet :

 

instrument_panel.jpg

 

Kjølen inne i styrehuset, ja det er fortsatt litt vann som renner inn men det er jo mye mindre enn va det var! :lol: :

 

kjoel.jpg

 

Nytt eksosrør måtte også til! (Var hull i det gamle) :

 

eksosroer.jpg

 

Slik ser motoren ut nå, har fått skrapet litt når den får litt maling blir det nok steinbra! (Det oppe på manifolden er olje som jeg sølte) :cool: :

 

sabben_skrapet.jpg

 

Så til mitt store spørsmål ; Smører denne her propellen :

 

hylsefettkopp.jpg

 

Og denne pakkboksen??? :

 

pakkboks.jpg

 

Sånn det var det. Beklager at jeg ikke tok bilde av styrehuset men det kommer etterhvert! :wink: Ellers kan jeg vel si at jeg nå har vært ute på et par turer med båten og begynner virkelig å få det til med legging inntil ved kai og slikt! Stesøster og far prøvde fiskelykken idag men de rustne krokene på harpene tror jeg ikke var så gode så jeg må nok kjøpe 2 nye harper :lol: !

Redigert av Sleipner93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser at det er et hull på toppen der ja! Hvis dette er gjenget innvendig hadde det nok vært lurt å kjøpe seg en smørekopp og sette i her. Alternativt en nippel, men smørekopp er enklere i bruk synes jeg. Da slipper man å styre med greasepresse hver gang det skal smøres....

 

Forresten en litt uvant hylse du har der, slik var det ikke på den Sabben jeg hadde! Står det ingenting om dette i instruksjonsboken til motoren?

Redigert av index (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei det er det som er så rart syns jeg også. Det har nå smått begynt å dryppe litt også. Skal studere dette bedre neste gang. En annen ting er at hylsa ikke er skikkelig fast. På bilder ser du at det er en spiker som ikke står helt i. Dette lar jeg være slik ettersom det ser ut til å være litt kast i akslingen siden hylsa slenger rundt når propellen går rundt. Var litt vanskelig og forklare men :crazy:

Link to post
Share on other sites

På tide med litt oppdatering :flag:

 

Idag har jeg og far fått fikset koblingen med litt triksing og miksing :lol: Først skrudde vi av koblingslokket men det så bra ut. Etterpå skrudde av av de fire boltene på der spakene går ned til koblinga. Når vi tok av dette fant vi ut at det var en god del slitt men derimot fant jeg ut noe annet. Jeg tok en liten tur rundt med kaien uten motorkassen. Da fikk jeg nemlig dyttet spaket lenger fram og da virket det :cheers: Det hoppet ikke ut av gir!! :flag: Så vi bøyde koblings-staket så det ikke kom bort motorkassen. Så nå er det fikst!

 

2 bilder :

 

picture_022.jpg

 

picture_023.jpg

 

Så var det et lite bilde av styrehuset. Gud så mye bedre det har blitt enn va det en gang var :cool: (Trenger noen få strøk til så blir det perfekt for meg!! :wink:

 

picture_024.jpg

 

Det var varmt og nydelig vær idag og båten skinner som en perle! :lol:

 

picture_025.jpg

 

Bilde fra taket og bakover :

 

picture_026.jpg

 

Slik ser det ut inni nå tildags! Ja det er trangt å lite for å sove her men lille meg skal nok fikse det :lol: :lol:

 

picture_027.jpg

 

Her er kobbertanken (Må vel romme rundt en 40 - 50 liter kanskje??)

 

tanken.jpg

 

Og sist men ikke mitt anker som faktiskt hørte til i min mors båt for lenge siden! :flag: En runde med stålbørste og noe maling så blir nok dette ankeret topp! :yesnod:

 

anker.jpg

Link to post
Share on other sites

Vi var og fiska idag og lå ved en stein øst for roaldsøy. Her fikk vi voldsomt med små lyr men vi fikk en på litt over 1kg tenker jeg også! :wink: Egentlig var det ikke jeg som fiska jeg bare kjørte båten :lol: Det er det jeg liker også liker jeg å se når det er noe stort på kroken :smiley:

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Liten oppdatering til mine båtvenner :flag:

 

Etter skolen idag i nydelig vær sykla jeg den lange mila bort til båten. Idag var planen å feste messingpumpa skikkelig, feste den hvite planken som skal være oppfor rorkulten, montere vindusviskeren, male styrehuset, feste akter lanterne...

 

Det som ble gjordt : Festa messingpumpa skikkelig, skrudde på planken, monterte vindusviskeren sånn halveis :lol: Det ble ikke malt ettersom det begynte å regne i alt denne sola plutselig :crazy: Og akterlanternen har jeg nå en liten pinne som jeg skal feste på stevnen så den stikker litt opp. Men denne må pusses å oljes tenkte jeg (Den ligger forøvrig i vinduskarmen på bildet av vindusviskeren) :wink:

 

Var også på tur med en venn fra klassen og turen gikk som smurt. Tok den vanlige runden min opp mot Bjørnøy for og se om Poseidon var hjemme men han var ikke å se og så rundt Roalsøy hvor jeg fisker litt (Fikk faktiskt en torsk på over 1kg idag! ) og så hjem igjenn. Nedenfor følger noen bilder :

 

Her er vindusviskeren montert men fikk ikke til skikkelig med den visketingen med gummi på :lol: (Det var da en flott måte å si det på! )

 

vindusvisker.jpg

 

Har også fått 2kg's brannsluknings apparat :

 

brannsluknings.jpg

 

Den hvite planken akterut montert :smiley: :

 

bakplanke_montert.jpg

 

Og her et bilde av torsken jeg fikk! :

 

torsk.jpg

 

Det var det men flere bilder jeg nedenfor men disse er i superlativ (visst det er fortid :lol: ) ?

 

Her nedenfor har jeg nemlig bilder en så noenlunde innredning jeg skal lage. Bildene er ikke så bra og forklaringene er nok ei heller gode men håper dere klarer å forstå da :lol:

 

Dette er da skapet som skal være på høyre side når du kommer inn i styrhuset, her setter jeg på en plate på den bjelken som den røde streken følger. Setter også en plate innover mot skrogsiden. På den platen innover mot skrogsiden vil døren på dette skapet være. Dette er fordi det skal et skap "foran" dette igjenn hvor jeg tenkte å sette stolen oppå! Så her vil jeg da få enda et skap til mer oppbevaring. (Dette er ikke tegnt inn på tegningen.

 

skap_hoeyre_side.jpg

 

Så var det venstre side også. Dette skapet bygges på samme måte men det blir halvparten så langt ettersom jeg skal ha plass til byssa. Her vil forøvrig døren peke mot det andre skapet for å si det på en rar måte. Jeg håper at dere forstår hva jeg mener og slikt visst ikke får dere jo se det etterpå! :lol:

 

skap_venstre_side.jpg

 

Slik er bredden på høyre side :

 

bredde_hoeyre_side.jpg

 

Og bredde på venstre side :

 

bredde_venstre_side.jpg

 

Så var det på uteplassen. Når skapene kommer kan ikke tauene henge der de henger nå så de må gjemmes en annen plass. Planen er kar og fin : En lik boks som dieseltanken er i bygges på styrbord side også. Her kan tauene og evt fiskeutstyr og slikt ligge.

 

her_skal_nytt_skap.jpg

 

Sånn det tror jeg var alt! :lol: Ellers har jeg funnet ut at inne skal det vare hvit maling men alle lister og "bjelker" skal være brune. (Tror dette blir en bra kombinasjon) Ellers skal vel skapene inne bygges i 10mm kryssfiner og boksen ute i 12mm.

 

Hva syns dere om planene/prosjektet så langt??

Redigert av Sleipner93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...