Jump to content

Svart røyk på Volvo TAMD 41B


Sylvester

Recommended Posts

Løfter denne.

Har ett lignende problem med min Saga 32 med TAMD41B motor. Over 2000 omdreininger spyr den svart røyk i mengder. Dette kom litt gradvis de to siste turene vi hadde i fjor høst. Under 2000, ingen røk. Snakket med 2 lokale båtverksteder for Penta, begge mente det var turboen. Jeg hadde av luftfilterhuset og kjente på skovelen. Den gikk forholdsvis lett og hadde minimalt med slakk, men etter å ha konferert med en mekaniker en gang til, ble det til at jeg kjøpte ny bytteturbo, og byttet denne. Det var litt over 12000,- ut av vinduet. Røyk akurat like mye etterpå.

Merket ikke noe særlig til at båten ikke gjorde samme fart som før, og fikk også tilnærmet samme turtall som før.

Hva gjør jeg så? Jo det neste var dyser. Ble ikke gjort noe mer i vinter, men nå tok jeg ut alle dyser og leverte de til overhaling. De ble kontrolert og trykkprøvet og samtlige dysespisser ble byttet. Ca.7500,-

Etter å ha montert og luftet dieselsystemet, prøvekjørte jeg i dag. Det var 7500,- ut vinduet! Røyk som før.

I tillegg fikk jeg ikke noe særlig over 3000 omdr. , men det tror jeg kan komme av groe og rur på propellen etter vinteren. Har nemlig hatt problem med å få turtall hver vår før jeg har hadd båten på land.

Hva gjør jeg nå? Ta opp intercooleren og se om den kan være tett?

Eller har noen ett bedre forslag

Knut

Besøk min hjemmeside

Bayliner 2355 Ciera (solgt) Saga 32 (kjøpt)

Link to post
Share on other sites

Høres ut som motoren får for lite luft ja - og plenty diesel. Regner med at du har forsøkt enkle ting som å kjøre uten luftfilter? Jeg holder en knapp på at det noe feil på tilførsel av luft ja! Sjekk også for lekkasjer etter turbo på luftsiden (men det bør du høre) - Har du målt trykket på manifoilen da - det vil jo fortelle alt!

Redigert av dante (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror jeg ville spandert en slipping for å få bunn og propell helt rein.

Mens man har ute dysene er det ikke dumt å samtidig sjekke kompresjonen bare for å eliminere.

 

Fint å ha liggende som dokumentasjon i maskin loggen til neste gang.

 

Men helt rein bunn er en god start før du går videre. Lykke til

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg skal ha båten på slipp over påske, men først skal jeg en tur til Gran Canaria i 14 dager, så da får båt være båt!!

Har selvfølgelig forsøkt og kjøre uten luftfilter ( dette er også nytt) og hatt lukene oppe for å eliminere dette med at Ikke motoren får nok luft. Kan heller ikke se eller høre at det er noe luftlekasjer eller eksaustlekasjer noe sted.

Har ikke sjekket noe trykk på manifoild. Det krever vel noe spesialverktøy? Får snakke med Åkra Båt på Karmøy om han kan sjekke det. Ellers er det vel bare intercooleren igjen.

Besøk min hjemmeside

Bayliner 2355 Ciera (solgt) Saga 32 (kjøpt)

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om noen har nevnt det, men på dieselpumpa sitter det noe som heter røykbegrenser/aldaventil.

Denne er koblet opp mot innsugsmanifolden (trykksiden av turboen). Sjekk litt rundt dette.

 

Det er denne runde "klokka" som sitter på toppen av dieselpumpa, rett under olje påfyllingslokket.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Følger med tråden din Knut T. Den ene av mine to 41B soter mye, samme sympton som du beskriver, mye svartrøyk når turboen slår inn. Men også lagt merke til at denne motoren forbruker litt mer olje enn den andre, uten at disse tingene trenger være relatert til hverandre. Min første tanke har også vært at det er turboen som er synder, så har vel belaget meg så smått på at den må byttes. kanskje ikke tilfelle skjønner jeg av din oppsummering. Veldig interessert i få høre hvordan det går med motoren din.

Link to post
Share on other sites

... mye svartrøyk når turboen slår inn. Men også lagt merke til at denne motoren forbruker litt mer olje enn den andre...

 

Igjen - mål trykket på manifoilen det forteller alt. Hos deg kan det være slitt aksel på turbo som gjør at motoren "bruker" olje. Noe suges inn og forbrennes og noe går i eksosen. På 41 motoren er det en blindeplugg på manifoil (lengst frem mot dieselpumpe på bildet over) som du kan sette inn en turbotrykksmåler.

Link to post
Share on other sites

Takk Dante,

jeg har vel begynt å se etter turbo, Alternativt sende min til overhaling. Det verste er egentlig all soten den legger igjen på hekkpartiet.

Nabo-båt Baltic i båthavna har også 41motor. Han har lagt om eksosanlegget sitt i vinter til å ha utslipp bak på siden. Han var lei av å vaske hekken på båten etter hver tur... Han hadde tydeligvis ikke tenkt å gjøre noe med utgangspunktet for problemet. Hans motor røyk mye under oppstart og når han gav på litt.

Link to post
Share on other sites

Ja ja, mange måter å løse problemer på. Det viktigste er frisk dieselpumpe, riktig kompressjon, friske dyser med god spredning, nok luft til korrekt blanding (tett luftfilter, tett intercooler, lekkasjer og feil på turbo). Klart en overbelastsning med grodd skrog og propeller kan gi svart røyk også..

Redigert av dante (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk Dante,

jeg har vel begynt å se etter turbo, Alternativt sende min til overhaling. Det verste er egentlig all soten den legger igjen på hekkpartiet.

Hei

Vil bare tipse deg om at du kan få "oppgraderingsturbo" til motoren din , du kan lese om det her og her

Tabellen under viser hvilke turbo som anbefales , nytt tips : jeg har kjøpt 2 nye "orginale" utenlands for prisen av en her hjemme (1400 Euro) da var riktig nok Euroen langt lavere....

 

 

bilde

 

 

 

 

:smiley::smiley:

Link to post
Share on other sites

svartrøyken kan en vel bli kvitt, :yesnod: med oppstartrøyk den er det være med. :nonod:

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Jeg byttet begge mine turboer for to sesonger siden hadde en del svartrøyk i det de koblet inn, men ikke noe stort problem det kunne sees bak båten at det lå igjen et lite sjikt av noe svart røyk i horisonten bak båten. Etter turbobytte er det ikke antydning til røyk overhode når turboer slo inn på ca 1600 omdreininger båten ble sprekere i akselerasjonen var letter og komme opp i plan.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte mine bytte turboer hos Turboservice Porsgrunn betalte for to stk som står i mailen fra 25.04.2013 under .

Er sikkert noe dyrere i dag pga kronekurs . Turboene kom direkte fra Sverige.

 

http://www.turboservice.no/index.php

 

 

Hei.

 

 

Takk for henvendelsen.

 

Pris på bytteturbo til denne er 5.950,- +mva. veil. (7.438,- ink. mva.) pr. stk.

Beregn 2-5 dager før de kan sendes fra oss.

 

Ha en fin dag du også.

 

Med vennlig hilsen / Best regards


1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...