Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Ingen ting å frykte??

 

Men hva er problemet, Lano2. Klarer ikke Regina å produsere mer enn 3,6 båter hvert år? Eller er det slik at ikke flere enn 3,6 kunder pr år vil ha en slik båt? Og ikke kom trekkende med at folk ikke har råd. Det finnes mye flott i skjærgården :smash:

Link to post
Share on other sites

Les litt på Svenske båtfora ,det er ingen i "hele verden" som er mer negative til Bvaria/Hanse etc som svensker,fordi de tror at de har enerett på kvalitet.Og på sikt tror jeg faktisk bruktbåtprisene på disse "totalt overprisede orustbåter" vil slite med å holde seg på akseptable nivåer for eierne.Dessverre for dem.Tiden vil vise.

Når man tilogmed får servert rykter som at f.eks Volvo Penta som står i Bavaria IKKE er "vanlig/orginal" Volvo Penta,men en egen modell produsert KUN for Bavaria,da forstår man hvor vannvittig disse ryktesprederne er blitt.

Link to post
Share on other sites

Når man tilogmed får servert rykter som at f.eks Volvo Penta som står i Bavaria IKKE er "vanlig/orginal" Volvo Penta,men en egen modell produsert KUN for Bavaria,da forstår man hvor vannvittig disse ryktesprederne er blitt.

 

Det gjelder ikke bare VP. Har også lest at Elvstrøm leverer spesielle seil til Bavaria (som selvsagt er av spesiell DÅRLIG kvalitet må vite). Og hva med det andre utstyret?? Harken leverer vel da spesiell serie til Bavaria med diverse innlagt feil/svakheter på vinsjene. Selden leverer rigg av dårlig kvalitet (merkelig foresten at de vil ha sitt merkenavn på dem????). Ellers gjelder vel det samme for det øvrige utstyret om bord - alt fra toalett til strekkfisker og skruer. Ser at merkenavnene er de samme som i bl.a. HR, men der har vi altså latt oss lure...he, he.

 

Hmmmmmm kanskje er det nettopp dette som grunnen til at det helst er utstyret ombord i båten min som krangler.

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvem har sagt at de er livredde for konkurranse fra Bav eller "sykehus" innredningen til Hanse ?

Ingen av de produsentene klarer jo å lage dekksalongbåter, så da er det jo ingenting å frykte...

 

 

'Nå, hva syns du?' Spurte en tidligere kompis meg da han kom trekkende med en splitter ny Dehler 39(?) for noen år siden. 'Himmel' datt det ut av meg: 'Innvendig ser den jo ut som et offentlig toalett!' Etter noen høflighetsfraser hørte jeg ikke mer til han....

Link to post
Share on other sites

For de som gikk over fra Skagen området til Smøgenområdet i dag, eller omvendt, holdt prognosene fra DMI Ocean Forecast Plots and animations - 60 hours ahead stikk? Jeg har basert mine etapper i sommer endel på DMI Ocean Forekast og er dyktig imponert så langt.

 

Vi gikk over fra Vinga til Læsø denne formiddagen.

Svenskekysten skulle etter prognosene være "bläsig" fremdeles,

mens det på dansk side skulle legge seg betydelig.

Og det holdt stikk, - men 2-3 timer senere enn hva DMI hadde spådd.

Det var imidlertid seilvind så det holdt hele veien,

så det var neppe noen seilbåter som opplevde stillgang.

 

Vi gikk ut i frisk bris/ kuling fra Vinga og ankom Læsø 2,5 timer senere

med alt av løsøre stemplet bort under dyner og tepper.

Nå har vi hatt vekslende vær og vind siste 2 dager her på Læsø,

men DMI melder løye i ettermiddag til laber bris.

Vi stikker da videre over til Anholt.

 

God sommer videre!

Link to post
Share on other sites

Til alle dere som er innom marinan på Bohus Malmön, hva med den gamle fiskehavnen, har dere forsøkt den?

Det er den dere ser på bildet under med marinan i bakgrunnen. Fortøyning mot bryggen og anker ut akterut.

En fredelig og trygg havn!

 

malmon1.jpg

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Til alle dere som er innom marinan på Bohus Malmön, hva med den gamle fiskehavnen, har dere forsøkt den?

Det er den dere ser på bildet under med marinan i bakgrunnen. Fortøyning mot bryggen og anker ut akterut.

En fredelig og trygg havn!

 

malmon1.jpg

 

Lars H.

Ja, dette er et av favorittstedene. Veldig idyllisk og ganske stille, bortsett fra litt susing fra et av byggene på den andre siden av bukta. Husker ikke i farta hva slags bygg det er, men idyllen overgår uansett denne støyen. I tillegg er det kort gangavstand bort til badhuset med muligheter for badstu enkelte dager, og perfekte forhold for morgenbad sammen med flere både fastboende og sommergjester som kommer gående i sine badekåper for et friskt morgenbad. Flotte klipper og stupetårn/badebrygge, til og med rullestolrampe ut i sjøen for de som måtte trenge det. Ja dette er en av våre favorittplasser langs svenskekysten :flag_sw:

 

Starter forøvrig ferien i dag, men enda usikker på hvor ferden går - blir nok værutsiktene som blir litt styrende. Vestkusten/Danmark/Sørlandet?

Båter: Rana 460, Askeladden 585 Explorer, Windy 8000, Windy 32 Scirocco, Windy 37 Grand Mistral, Malö 36, Malö 40 Classic

Link to post
Share on other sites

Nydelig vær her på Malmön i dag. Sydvesten er på vei i 3 knop og er nok her om et kvarter av fjorten dager. Sjekket vanntemperaturen og den er 18 grader :-)

 

Sol og deilig morgen. Vi blir her i dag - flott sandstrand og nydelige svaberg her på øya.

 

 

Rett nord for Malmøen ligger Keø. En fin og lun havn som har en spesiell innseiling fra vest. Kjør mot to overett-merker. Det ene er en stor stein nede på stranda rett i løpet, det andre et hvitmalt merke oppe på fjellet. Se etter to overett-merker mot babord når du kommer et stykke inn i det vesle løpet. Du ser da to overettmerker på fjellet på babord side. og du kommer fint inn i det lune havnebassenget. Like til styrbord når du kommer inn er det mange fine plasser med bolter i fjellet. Også longside for motorbåter.

 

Når du skal ut har du overettmerker motsatt vei. Egentlig en grei innseiling.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Her et kartutsnitt over området med Bohus Malmön og Keö:

 

keoekart.gif

 

Og her har dere et detaljkart med litt tekstinfo for Keö, hentet fra NP-Hamnlotsen bind6:

 

keoe.gif

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ligger på Malmön sammen med Bitteliten, hastigheten på Stauden gikk da litt opp fra 3 knop etterhvert som vinden fikk tak i seilene.. Vi ankom her ved ett tiden og etter litt frem og tilbake med plass, så gikk det en båt og vi fikk longside plass. Rover Rabbit har sviktet her i dag, men ICE holder fortsatt koken og liv i nettet. I morgen bærer det videre nordover på oss med kurs for Hunnebostrand hvor resten av helgen tilbringes..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg starter fra Tønsberg i morgen og er det vind så er det mulig vi fiser et stykke nedover , jeg må jobbe litt underveis så jeg lurer på dette med trådløst nett i havnene.

Nå har dere seilt opp og ned svenskekysten en stund og begynner vel å bli rimelig informert , er det mulig å kjapt summere opp hvilke havner det finnes åpent gratis trådløst nett i ?

 

Rover rabbit snakkes det om , finnes det noen oversikt over hvilke havner dette fungerer i ? Er det er nettverk man bare søker opp og så bruker kredittkortet for å fikse tilgang for en rimelig krone ?

Link to post
Share on other sites

Rover rabbit snakkes det om , finnes det noen oversikt over hvilke havner dette fungerer i ? Er det er nettverk man bare søker opp og så bruker kredittkortet for å fikse tilgang for en rimelig krone ?
Rover Rabit koster SEK 299 for 1md, og opplysninger om accespunkter og betaling, finner du på https://www.roverrabbit.com/indexen.htm

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jepp, det koster SEK 299 for en mnd. Står på hjemmesiden deres hvor de dekker. Har sånn passe bra antenner og hastighet. Husk å skrive ned brukernavnet/passordet du får se på skjermen, det jeg valgte selv virket aldri. Ville helt klart valgt ICE hvis du skal være lenge borte, billigere og bedre. Hadde en kamerat med ICE på båten, lå 100 meter unna og brukte hans trådløse sone. Snedig.

Link to post
Share on other sites

Årets snaue tre ukers båtferie er nå i gang :smiley: . Kjørte fra Oslo til Tønsberg i ok vær og nesten flatt vann i går. Nå er vi ved den eldre generasjonens hytte på Nøtterøy (vestside). Flott vær i dag, men svært grumsete vann i Vestfjorden (bading frarådes flere steder), så det ble dessverre ikke noe bading. I morgen eller på søndag går turen over til Hvaler. Deretter prøver vi oss nedover Svenskekysten. Målet er å ha det fint underveis og i havn, men det hadde vært morsomt å komme til Gøteborg - barna er klare for Liseberg.

 

På vei nedover Svenskekysten tenker vi oss innom Koster og Tanumstrand. Er det noen som har forslag til andre fine (og "naturlige") steder å besøke på vei nedover mot Gøteborg - gjerne noe barnevennlig.

 

Så vidt jeg husker var det i fjor noen som hadde kommet borti "toget" (stemmer det? Gjeng med ungdommer med mye bråk?) Omtrent når er det de pleier å passere denne strekningen?

Hilsen hos

Link to post
Share on other sites

Årets snaue tre ukers båtferie er nå i gang :smiley: . Kjørte fra Oslo til Tønsberg i ok vær og nesten flatt vann i går. Nå er vi ved den eldre generasjonens hytte på Nøtterøy (vestside). Flott vær i dag, men svært grumsete vann i Vestfjorden (bading frarådes flere steder), så det ble dessverre ikke noe bading. I morgen eller på søndag går turen over til Hvaler. Deretter prøver vi oss nedover Svenskekysten. Målet er å ha det fint underveis og i havn, men det hadde vært morsomt å komme til Gøteborg - barna er klare for Liseberg.

 

På vei nedover Svenskekysten tenker vi oss innom Koster og Tanumstrand. Er det noen som har forslag til andre fine (og "naturlige") steder å besøke på vei nedover mot Gøteborg - gjerne noe barnevennlig.

 

Så vidt jeg husker var det i fjor noen som hadde kommet borti "toget" (stemmer det? Gjeng med ungdommer med mye bråk?) Omtrent når er det de pleier å passere denne strekningen?

 

Dere må besøke vestre havnen på "St Dyrøn" rett nord for Marstrand. Meget hyggelig havn med fin strand og trivelig bryggeområde. Tilogmed Øl til far på brygga.

Redigert av Enjoy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På vei nedover Svenskekysten tenker vi oss innom Koster og Tanumstrand. Er det noen som har forslag til andre fine (og "naturlige") steder å besøke på vei nedover mot Gøteborg - gjerne noe barnevennlig.

Hei hos - morro at dere prøver dere på svenskekysten. Vi er i Hunnebostrand nå. Sotekanalens dag her i dag. Var fint vær inntill kl 1430. Nå bøtter det ned. Totalt fullt i havna. Vi smatt inn på plassen til Redningsselskapets MOB båt som gikk ut på oppdrag. Da de kom tilbake forhalte vi oss og ligger nå på akterstevnen til en Scand 360.

 

Steder å besøke nedover. Her er mine favoritter som vi alltid er innom enten ned eller opp:

Kostersundet eller Syd Koster (koselig - leie sykler)

Tanumstrand (badeland og after beach. Fint å gå til Grebbestad)

Fjällbacka (shopping for kona)

Hunnebostrand (koselig småsted med gammeldags kiosk)

Bohus Malmön (flotte badestrender, bra mat på brygga, fin havn, flotte badestrender/-fjell)

Marstrand (been there - done that - men fint)

Göteborg - Lilla Bommen (kort vei til Liseberg og sentrum - ikke noe annet som er bra)

 

Unngå Smögen og Strömstad synes jeg. Masse folk og fest - lite familievennlig

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...