Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

På vei nedover Svenskekysten tenker vi oss innom Koster og Tanumstrand. Er det noen som har forslag til andre fine (og "naturlige") steder å besøke på vei nedover mot Gøteborg - gjerne noe barnevennlig.

Hei hos - morro at dere prøver dere på svenskekysten. Vi er i Hunnebostrand nå. Sotekanalens dag her i dag. Var fint vær inntill kl 1430. Nå bøtter det ned. Totalt fullt i havna. Vi smatt inn på plassen til Redningsselskapets MOB båt som gikk ut på oppdrag. Da de kom tilbake forhalte vi oss og ligger nå på akterstevnen til en Scand 360.

 

Steder å besøke nedover. Her er mine favoritter som vi alltid er innom enten ned eller opp:

Kostersundet eller Syd Koster (koselig - leie sykler)

Tanumstrand (badeland og after beach. Fint å gå til Grebbestad)

Fjällbacka (shopping for kona)

Hunnebostrand (koselig småsted med gammeldags kiosk)

Bohus Malmön (flotte badestrender, bra mat på brygga, fin havn, flotte badestrender/-fjell)

Marstrand (been there - done that - men fint)

Göteborg - Lilla Bommen (kort vei til Liseberg og sentrum - ikke noe annet som er bra)

 

Unngå Smögen og Strömstad synes jeg. Masse folk og fest - lite familievennlig

 

Steder å tanke: Bohus Malmön, Marstrand, Fjällbacka. Dieselen ligge rpå ca 11 SEK.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Satser på at det snart kommer en ny tråd: "Status på Danskekysten". Testet ice sitt NMT450 system i går, og det var plug'n play... Fikk 400 kb ut av boksen på det beste...

Men kommer kun til å satse på 3G likevel, siden ingen vet noe om ice og Danmark. :flag_da:

Så hvis jeg ikke er døds-sjøsjuk eller død-drukken, så kanskje det dukker opp en melding eller 2... :cheers:

Link to post
Share on other sites

Kort status fra vores Sverigestur so far:

 

Gik fra Helsingør nordpå i frisk vind mandag. Nåede til Viken (3Nm!) før det blev for meget. Gik ind og ventede et par timer og klarede derefter så langt som til Torekov. Meget nydelig havn og by! Fik prøvet de nye foldecykler med stor succes. Sol og rimeligt varmt.

 

Tirsdag middag gik vi fra Torekov nordpå. Passerede under et par mægtige byger ud for Varberg og nåede til Nidingen, da vi der mødte 2 meter høje bølger ret imod og valgte at vende om. Ankom utrolig trætte til Gottskär havn.

 

Onsdag var det overskyet. Midt på dagen begyndte det at regne som jeg sjældent har set det regne før. 90 mm blev det til på ganske kort tid og oversvømmelserne i omegnen var topnyhed på TV4 om aftenen. Vinden blev ved med at være stærk, så vi gik i seng igen - overbeviste om at vi aldrig kom de sidste 20 sømil.

 

Om morgenen klokken 3 vågnede vi ved at det var blikstille. Vi tog en rask beslutning og stak af. Sejlede i det tidlige morgenlys til Donsö og videre til Kallö-Knippla. Flot tur og mærkeligt at være helt alene på vandet.

 

Fredag var en flot dag og vi gik fra Kallö til Marstrand hvor vi skulle mødes med vores børn. Dejligt vejr indtil om aftenen og ret god plads i havnen.

 

I dag er det begyndt at blæse op og DMI forventer fuld kuling til i aften og kun langsomt aftagende i morgen. Så hvem ved: Måske det bliver Marstrand et par dage endnu. Har købt 7 dage på Telia Homerun - så kan jeg jo passe lidt arbejde herfra :-(

 

Fik Sweden Rescues kvittering på den DSC-alarm, Bitteliten nævnte. Lå i Kallö og fik den ind.

 

Dansken.

Link to post
Share on other sites

Fik Sweden Rescues kvittering på den DSC-alarm, Bitteliten nævnte. Lå i Kallö og fik den ind.

 

Dansken.

Så fint at dere har kommet dere over til svenskekysten :yesnod: Hvordan fikk du denne kvitteringen fra Sweden Rescue? Jeg hørte ingenting på K16 etter at jeg hadde snakket med SR.

 

Hunnebostrand i dag: vinden bygde seg opp tidligere i ettermiddag, men nå har det roet seg igjen. Vet at det blåser godt i Tanumstrand i dag, og det forventes opp til 18m/s i natt. Blir nok ikke mye bevegelse i havnene i morgen. Får se om vi stikker snuta ut. Har "Humparna" å passere - tar vel 10 minutter - men er litt trangt og rufsete her. Husker fortsatt fenderen i toppen av masta som markerte en seilbåt som ble knust og sank her for et par år siden.

 

Dårlig wland forbindelse med Rover der vi ligger, så nå sitter jeg i jolla og skriver :lol:

 

Hunnebostrand i dag

Ca 30 meter fra båten. Jenteband med bra trøkk. De skal holde på til 2330 sa de nettopp. Hyggelig innslag :smiley:

on_stage_hunnebostrand_2.jpg

legger med et bilde av stedet for de som ikke har vært her før. Jeg tar bildet fra gjestehavna. Røde bygget ved bryggene er pizza restaurant med god pizza :yesnod:

hunnebostrand.jpg

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Status Hunnebostrand

En studie i mannens anatomi kom syngende forbi. Morro :lol:

hunnebostrand__anatomisk_studie.jpg

 

hvor blir det av kulingen da?

hunnebostrand__solnedgang.jpg

Joda - bildet er tatt i dag - i den regnvåte sommeren vår :wink: Vi har hatt masse fint vær vi

 

Kona insisterte på at jeg skulle legge ut dette bildet. Utrolig hva man gjør får å være oppdatert på Baatplassen

utrolig_hva_man_gjoer_for_baatplassen.jpg

får ikke wlan kontakt inni båten :smiley:

Sommerhilsen fra alle oss i Bitteliten IV. Gjett om vi koser oss :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ligger nå i Strømstad til den vante støyen....., men det må en jo regne med.

Er litt mindre enn ellers da de fleste sitter under kalesjen pga vind og regn tidligere ikveld. Vi ligg er innenfor "lekteren" og her er det ganske lunt, men vi var ute å gikk tur rundt laholm og det blåste friskt.

Blir nok 1 natt til da kona og dattern ankommer med Sandefjorsbåten imorgen og de skal nok handle på mendagen.....

Og da er det slutt på gutteturen for sønn og meg, men det blir fint å få de ombord også.

Og det er jo meldt bra vær fra mandagen av, så da blir det Koster.

Det har blitt godt med grillmat og egg/bacon, men det er visst ikke bare meg som trenger en en runde med frukt og salat etter ferien ser jeg :lol::lol:

Link to post
Share on other sites

Vi ligger også i Hunnebostrand, RoverRabbiten er nok lettere tilgjengelig her hvor jeg ligger(Sea Port Marina) enn der Bitteliten er... Var ogsåen tur og gikk i byen da vår herre åpnet sine sluser i ettermiddag, og det holdt jaggu meg på til klokken var bortimot 18.00. Da dro vi på Monster Car show med ungene, greit nok og mye lyd.... fikk svidd av 500 sek og slått ihjel er timer også.... før reker og sjøkreps ble fortært til hvitvin og øl.

 

Vinden har dratt seg til litt og det skal etter prognosene blåse friskt i natt. Vi blir her til mandag, se går vi nordover innaskjærs til Koster eller så før vi setter kursen vestover og hjem til Stathelle etter 23 dager på sjøen.

Redigert av Sydvesten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sol i Hunnebostrand i dag, det er sjelden vare denne sålangt sommeren. Det blæs litt fra sørvest, stabil frisk brisk (10m/s) og gode liten kuling i kastene (13-15 m/s) målt i drøye 17 meteres høyde... Skal ikke se bort fra at mitt fete legeme kan får noen solstråler på seg i dag slik at en blir "lyserød som en nybarbert Panda"

Link to post
Share on other sites

Ligger fortsatt i Hunnebostrand. Blåser friskt her - og det er lite bevegelse på båtene. Flere har kommet inn og gått igjen. Tilbød en Fairline å ligge på hekken vår - men de gikk videre. Vi blir nok liggende her - fin plass - og vi tror det kan bli vanskelig å finne plass i havnene oppover. Vet at det er lite bevegelse i Tanumstand også

 

Blåser godt her. Vi ligger i le - men det uler godt i mastetoppene. Var en tur på toppen av holmen her i formiddag og så noen mindre snekker som stakk snuta utpå. De kom fort inn igjen.

 

Eneste litt røffe strekket mellom her og Grebbestad er Humparna rett N for Hunnebostrand. Tar kanskje 5-10 minutter, men det er ureint der og det bryter på begge sider av leia. Tror nok man bør tenke seg om en ekstra gang før man går der i dag.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fortsatt bra med vind her i Hunnebostrand. Liten bevegelse i havna også. Mange ligger utenpå hverandre. 6 båter utenpå hverandre er det meste til nå :smiley:

 

Vi går videre nordover i morgen. Er meldt mindre vind da. Håper at flere beveger seg ut av havnene også så det blir plass til alle.

Link to post
Share on other sites

Virker som om vinden er i ferd med å løye her, er nok nede på frisk bris nå tenker jeg... en 8-10m/s her (logget 17 m/s i kastene og stabilt rundt 13-15 nå i ettermiddag, på 17m høyde). Vi blir nok passert av Bitteliten i ferden nordover i morgen, vi tenker vi rusler innaskjærs til vi er på høyde med Koster før ve vender baugen vestover med kurs for Tvistein fyr, ferien er er på hell, og drøye tre uker ombord er tilbakelagt..

Link to post
Share on other sites

Etter god natt bildet fra Bitteliten så er det en liten morgen hilsen fra oss, vi snart i gang her i Hunnebostrand, en flott dag med lette skyer og blå himmel om hverandre.... Ser ut som det blir lite vind og den grønne jerngenoan må gjøre mesteparten av jobben i dag. Kaster loss ved 8 tiden tenker jeg... et par kopper med kaffe først så er det å gjøre sjøklart.

Link to post
Share on other sites

På plass i Tanumstrand etter en kremtur langs kysten oppover. Mye trafikk så vi tok det med ro for ike å lage bølger.

 

Her er det det vanlige kaoset - alle skal lengst mulig inn i havnen, og havna er trang. Det var godt med plasser da vi kom rundt 1230 - nå begynner det å gli trangt.

 

Holder været seg bra går vi hjem i kveld. Vil ikke miste en kremkveld på vannet som dette - og det er så varmt nå at litt vind i håret passer bra.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...