Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Har da brukt ca. 1 time på å lese gjennom tråden her, og gleder meg faktisk enormt til å begynne ferie..Om ca 1,5 uke til.

Nå må det jo snart komme en fin periode ??!! Men dette pirrer.....

Jeg elsker også svenske kysten, og skulle gjerne vært der nå...

Link to post
Share on other sites

Liten bevegelse i havna også. Mange ligger utenpå hverandre. 6 båter utenpå hverandre er det meste til nå :smiley:

Vi går videre nordover i morgen. Er meldt mindre vind da. Håper at flere beveger seg ut av havnene også så det blir plass til alle.

 

Her er det det vanlige kaoset - alle skal lengst mulig inn i havnen, og havna er trang. Det var godt med plasser da vi kom rundt 1230 - nå begynner det å gli trangt.

 

Og jeg som trodde at sørlandsbyene var ille! Enda ett argument for ikke å dra til svenskekysten, spør du meg. Hjemmom en svipp etter to dager i uthavner i Søgne og Mandal. Fantastisk (om en ser bort fra været) og befriende fritt for både svensker og Harryer - og nå ser jeg at såpemannen fra vest også er på tur :flag_sw: :

 

Satser på at det snart kommer en ny tråd: "Status på Danskekysten". Testet ice sitt NMT450 system i går, og det var plug'n play... Fikk 400 kb ut av boksen på det beste...

Men kommer kun til å satse på 3G likevel, siden ingen vet noe om ice og Danmark. :flag_da:

Så hvis jeg ikke er døds-sjøsjuk eller død-drukken, så kanskje det dukker opp en melding eller 2... :cheers:

Bare bli hvor du er du, Soap! Og funker ikke 3G`en er det ingen krise.... :lol::lol::flag_da: God tur og husk "du skal ikke plage andre, du skal være snill og grei"..

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hjemmom en svipp etter to dager i uthavner i Søgne og Mandal. Fantastisk (om en ser bort fra været) og befriende fritt for både svensker og Harryer

Og det fine med svenskekysten, i august vel og merke, er at det er så godt som fritt for nordmen, i hvert fall når en kommer lytt sydover som f.eks forbi Smögen.

 

Lars H.

Link to post
Share on other sites

Og det fine med svenskekysten, i august vel og merke, er at det er så godt som fritt for nordmen, i hvert fall når en kommer lytt sydover som f.eks forbi Smögen.

 

Lars H.

 

:yesnod::yesnod::yesnod:

 

Er dessverre blitt noe høy Harry faktor på mange av våre landsmenn. Merkes veldig godt i Nordre del av Bohuslen. Begynner vel å roe seg i månedskifte.

Skjønner godt at mange lav de innfødte ønsker de J.. norrbaggarna hem.

Bortsett fra det så koser jeg meg både i Sverige, Danmark og Norge på sommeren.

Link to post
Share on other sites

Dere må besøke vestre havnen på "St Dyrøn" rett nord for Marstrand. Meget hyggelig havn med fin strand og trivelig bryggeområde. Tilogmed Øl til far på brygga.

 

 

Steder å besøke nedover. Her er mine favoritter som vi alltid er innom enten ned eller opp:

Kostersundet eller Syd Koster (koselig - leie sykler)

Tanumstrand (badeland og after beach. Fint å gå til Grebbestad)

Fjällbacka (shopping for kona)

Hunnebostrand (koselig småsted med gammeldags kiosk)

Bohus Malmön (flotte badestrender, bra mat på brygga, fin havn, flotte badestrender/-fjell)

Marstrand (been there - done that - men fint)

Göteborg - Lilla Bommen (kort vei til Liseberg og sentrum - ikke noe annet som er bra)

 

Unngå Smögen og Strömstad synes jeg. Masse folk og fest - lite familievennlig

 

Steder å tanke: Bohus Malmön, Marstrand, Fjällbacka. Dieselen ligge rpå ca 11 SEK.

 

Takk for gode råd - vi kommer til å dra innom flere av disse stedene på vei nedover.

 

På grunn av den kraftige vinden i går, utsatte vi overfarten til Hvaler. Er i stedet på Havna (Tjøme), og kommer til å bli her under morgendagens regnvær - fint med svømmebasseng når det regner. Drar over mot Koster når "strandværet" kommer.

Link to post
Share on other sites

Vi benyttet det fine været i ettermiddag til å reise hjem. Det fristet ikke med hjemreise i 10m/s og regn i morgen. Nå er båten tømt for noen hundre kilo ferieutstyr og i morgen er det vaskedag. Vi er kjempefornøyde med feriens båttur. Mye fint vær og masse hyggelige steder. Har også truffet flere BP medlemmer og det er hyggelig!

 

Er dessverre blitt noe høy Harry faktor på mange av våre landsmenn. Merkes veldig godt i Nordre del av Bohuslen.

Det har vi også merket. Det stopper kanskje når man kommer til Fjällbacka. Men Tanumstrand minner mer og mer om Larkollen camping synes jeg. Tror vel egentlig at vi kommer til å hoppe over her i fremtiden. Men for familier med småbarn er badeanlettet her flott. Strømstad er ikke engang tenkt på hos oss

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi forlot Hunnebostrand klokken 8.30 i går morges og ruslet pent avgårde i 5 knop til vi hadde passert Hamburgsund, litt nord om Hamburgsund ved Fjellbacka kl. 10.30 satte vi kursen nordvest fikk opp storseilet siden det et par m/s vind men, den grønne svensken i kjellerern jobbet også jevnt og trutt frem til klokken 17.00 da var på Stathelle. En utrolig flott tur over Skagerak med tilnærmet flatt hav på slutten, litt gammel sjø hang igjen rett vest av svenskekysten og solen grillet sideflesket til en fin rødfarge.

 

I dag er det ryddedag ombord og båten skal tømmes for ferieting og "dansk ballast"..

 

Drøye "tre veckor i Bohuslän" ble det på oss, vel i allefall på ferie, men 6 av døgnene ble på Skagen da (festival og stiv kuling)...

Redigert av Sydvesten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Limfjorden som foruten om god mat også inneholder kultur. Det siste finner man ikke noe særlig av på vestkysten av Sverige.

????? ikke kultur. Nå må du snakke mot bedre vitende Roaldbj. Eller har du kanskje gått glipp av de klasiske ettermiddagene på Tanum Strand hvor du blir servert hele rekka med Kramgoa låtar fra tidlig -60 tall og opp til i dag? Det er kultur det :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Harry kulturen er vel mer at hele indre Østfold båt og Camping Compagnie har erobret stort sett hele havnen. Lengst inn med størst båt i så mange dager som mulig ser ut til å være regelen. Ikke noe feil i det - det er liv i havna og det er mye å se på. Dattera la seg på badeplatformen i går "Morsomste jeg har sett på lang tid" var hennes kommentar til alt som skjedde i havna.

 

Og det er ikke mye kramgoa låtar i Tanumstrand. Forrige uke var det heavy rock band der. Spilte gamle heavy svisker. Minstemann hos oss storkoste seg. Musikken er det ikke så mye feil med. Men de halvfulle dansende 50 år gamle damene i litt for kort skjørt og ustøe høye hæler som er gode og børstne allerede kl 1730 er vel kanskje litt for mye av det gode :wink:

 

Jeg er ikke veldig begeistret for å ligge lengst inne i havna. Mye grilling og øl, og båtene ligger så tett at begynner det å brenne der brenner det nok godt i mange dager. Virker ikke som så mange andre er opptatt av det.

 

Største nedturen for oss var at vannscooter utleie som vi hadde stor glede av i fjor var borte i år. Det var trist. Maten på after beachen er den samme som før - billig og halvgod. Ølet er svensk og smaker godt selv om det serveres i plastglass.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Slik jeg kjenner svensker er dette meget genuint. Man gjør det man må for å tjene gode penger på sine rike naboer :wink:

Nix........vi er ikke sådana :lol:

 

det er några landsmen til dig, som lurar av dig pengarna....Tanumstrand ägs av Norlandia

Kristian og Roger Adolfsen er hovedaksjonærer i Norlandia Hotels & Resorts.

Link to post
Share on other sites

De er et eksempel på at selv enkelte Norrbaggar kan lære :wink:

 

Enig i at mange steder er mye mer sjarmerende enn Tanumstrand. Men stedet har sin sjarme og ikke minst gode beliggenhet som stoppested for mange. Og det er mye å gjøre der. Badeland, fin strand, minigolf, shopping av klær og mat, restauranter, bar, musikk, gangavstand til Grebbestad, mulighet for å vaske klær, svanefamilie med en halvsint far, bensin- og dieselfylling m.m. At mange koser seg her skjønner jeg godt.

 

Havnen i seg er jo ikke så fantastisk. Dårlig dreggfeste (nå erstattet av moringer med tau på kryss og tvers), utsatt for SV vind og ganske trang.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

genuin (utt genu-i>n; fra lat. 'medfødt, ekte', av *genus) ekte, uforfalsket; naturlig, medfødt g-e grunnstoffer / g- interesse / g-e behov

 

Hva kan bli mer genuint svenskt for oss nordmenn enn netopp Kramgoa låtar fra 60-tallet? Men kultur? Tja, spør du en antropolog vil han antagelig si at det i høyeste grad er et utrykk for en rådende kultur i det svenske folk. (Og i brorparten av det norske også? Ikke sant Astor?)

Link to post
Share on other sites

Hvordan er det i fjellbacka nå får tiden? Er endel år siden jeg var innom der.

 

På 80 tallet var det en koslig plass. Men så ble det vel utover på 90 tallet også en party havn.

I det siste så har jeg hørt lite om Fjellbacka. Er det blitt noe roligere der?

 

Virker som alle skal innom Tanumstrand og Grebbestad. Men itte jeg, må da eventuelt bli i Slutten av August/September.

Link to post
Share on other sites

Vi var innom Fjällbacka i år. Samme stedet med fine "damebutikker" i bakken og kiosken er den samme. Ikke så mye party da vi var der. Men de små bakeriene er erstattet av kaffe latte barer så det var vanskelig å finne kanelboller i år. Faktisk var en av de gamle tombolabodene på brygga nå en liten kaffe bar :smiley:

 

Vi syntes det var trivelig der.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...