Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Captain A skrev for 9 timer siden:

9 dager på samme plass 😳

får abstinens etter 2 dager på samme plass. Normalt er èin natt nok….

Da må ny utsikt på plass ….,

 

Når man har vært ute nesten to måneder til nå, hadde det blitt utrolig mange steder å legge til og dra fra om vi bare skulle ligget en eller to netter på hvert sted. Det hadde blitt kun stress for oss, og så mange gjestehavner er det ikke her mellom Son og Göteborg. Og ja, for 20 - 30 år siden brukte vi også naturhavner, men nå tilsier alderen at det kun er gjestehavner på oss.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vel, det er noen steder en betaler for 5 døgn om en velger 6 døgn når en kommer. Det er havner vi blir ønsket velkommen av havneverten som kjenner oss igjen fra tidligere år. Og noen steder er Trude blitt godt kjent med betjeningen i matbutikken.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Later til at det er Game Over her vi er også, Perleporten utenfor Risør. Men vi får se da, når vi prøver oss på Kragerø imorgen etter 3 døgn i naturhavn og trenger vann.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke om det er meg det er noe galt med, men jeg har ikke fått hjelp på vanskelige tillegginger. Store seilbåter skiller seg ut. De ser ikke engang på hva vi strever med. Eller later som. Motorbåtfolk i båter over 60 fot snakker ikke, later det til, med småfolk i småbåter på 39 fot.

 

Det er nok ikke sånn der er generelt. Men det er vår opplevelse så langt.

 

Samboeren minner meg stadig på at jeg har ferie og ikke jobber i disse uthavnene når der kommer båt. Det er sånn det skal være, svarer jeg🙂

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Dette er et kjent fenomen, men det er ikke slik over alt. Opplevelsen min er at folk oppover langs kysten ikke oppfører seg annerledes uansett båttype.

Dette er selvopplevd, og runder du Lindesnes opp mot Sørlandet og mot Oslo,opplever vi også det du har opplevd.

Det skal også sies at folk flest er greie, men tettheten av de som gir deg en kald skulder er høyere noen steder.

 

Redigert av Tom Rør (see edit history)
Link to post
Share on other sites

On 8/3/2021 at 12:40 AM, dennrick said:

Jeg vet ikke om det er meg det er noe galt med, men jeg har ikke fått hjelp på vanskelige tillegginger. Store seilbåter skiller seg ut. De ser ikke engang på hva vi strever med. Eller later som. Motorbåtfolk i båter over 60 fot snakker ikke, later det til, med småfolk i småbåter på 39 fot.

 

Det er nok ikke sånn der er generelt.

 

Jeg sporet av tråden litt igår, og må rette opp litt, med en ytterligere avsporing. Dog da bare for å bekrefte det siste jeg skrev over. "Det er nok ikke sånn det er generelt". 

 

Kom inn i Kragerø, Gunnarsholmen, i formiddag for å få vann og handle for mer uthavn. Greit med plasser, og fikk en longside plass ved badestranda. Ganske fullt nå. På ettermiddagen kom det en Princess P54, som lurte på om det var greit å legge til på utsiden av oss. Jeg hadde jo allerede sendt ut invitasjon om at det var greit ved at alle fendrene hang ute, så svaret var selvsagt ja. Mens kapteinen på P'n og jeg surret rundt med tau, så forsvant familien min. Jeg lurte på hvor. Fant de igjen i Princessen. De hadde blitt invitert ombord og fikk full omvisning av Admiralen. Jeg lurte også veldig på hvordan det så ut ombord der, men la meg lavt i terrenget med solbriller på.

 

Litt senere ikveld, så gikk kapteinen tur med hunden, og vi kom i prat, og helt uoppfordret etter 5 min fikk jeg også en invitasjon til en full "walkthrough" av båten deres. Første gang jeg har vært i en Princess, en litt stor en også. Det var gøy:smiley:

 

Anekdoter er bare det. Anekdoter.

 

Over til Svenskekysten igjen! (Men........... er hunder av rasen "Pomeranian" standardutstyr på store Princesser :giggle:. Tilsynelatende alle har disse "veskehundene")

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev for 15 timer siden:

 

 

Over til Svenskekysten igjen! (Men........... er hunder av rasen "Pomeranian" standardutstyr på store Princesser :giggle:. Tilsynelatende alle har disse "veskehundene")

Du må nok ta av solbrillene litt oftere.😂

Jeg kan ikke huske å ha sett pomeranian i særlig mange Princesser.

Hvis det kvalifiserer, så har vi en liten puddel, men den har aldri vært i en veske.

Men vi har heller ikke en stor Princess😊

Redigert av Tom Rør (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så denne på VG for et par timer siden:

 

NYE TALL: SYV NYE SVENSKE REGIONER KAN FÅ KARANTENEKRAV
Nye tall fra Folkhälsomyndigheten viser at hele syv svenske regioner kan gå fra grønn til oransje fra og med mandag, ifølge VGs reisekart.

Det innebærer at kun personer som er fullvaksinerte eller har gjennomgått covid-19 siste halvår, slipper karantene ved innreise til Norge.

Norbotten, Södermanland, Värmland, Västerbotten, Västmanland, Västra Götaland og Östergötland ligger alle an til å bli oransje. 

I tillegg ligger Gotland og Halland an til å gå fra oransje til rødt, men det innebærer ingen endring for reisende per nå.

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 1 time siden:

Så denne på VG for et par timer siden:

 

NYE TALL: SYV NYE SVENSKE REGIONER KAN FÅ KARANTENEKRAV
Nye tall fra Folkhälsomyndigheten viser at hele syv svenske regioner kan gå fra grønn til oransje fra og med mandag, ifølge VGs reisekart.

Det innebærer at kun personer som er fullvaksinerte eller har gjennomgått covid-19 siste halvår, slipper karantene ved innreise til Norge.

Norbotten, Södermanland, Värmland, Västerbotten, Västmanland, Västra Götaland og Östergötland ligger alle an til å bli oransje. 

I tillegg ligger Gotland og Halland an til å gå fra oransje til rødt, men det innebærer ingen endring for reisende per nå.

Dette gjør at det brenner litt under stjerten hos oss. Bikkja må ha pille, og vi har bare en dose 😂

 

Link to post
Share on other sites

Huff for dere, da nytter det ikke å tusle seg nordover i 7 knop. DingleVeterinæren i Strømstad har åpent fra 8 - 16 (stengt 12 - 13) og stengt lørdag og søndag.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vet man hvor sikkert dette er? Jeg har nær familie (halv vaksinerte) med 3 småbarn som er på en hytte i Sverige og hadde tenkt seg hjem på mandag for om mulig å slippe for mye kø på Svinesund i helgen. Høres ut som de bør pakke og komme seg hjem så fort som mulig. Karantene nå vil skape store problemer for dem.

 

Link to post
Share on other sites

Her litt mer om veterinæren som vi hundeeiere må oppsøke i Strømstad som jeg skrev for noen år siden.
 

Sitat

 

Vi må innom en tur hos veterinæren, Dingle Veterinæren 1,5km unna for å "avmaske" skipshunden slik at han får lov å komme inn i Norge igjen.


Turen til veterinæren, starter ved fergeterminalen mot Sandefjord. Så følger en veien videre bort fra havnen, passerer Strömstad Camping på høyre hånd, tar til høyre i rundkjøringen (det er fortau hele veien), og like etter det dukker Mekonomen opp med tydelige skilt. Da ser en et grått hus like bakenfor, og der er veterinæren. Turen fra fergeterminalen på 1,5km tar meg vel 20min hver vei.

 

 

Etter at dyret har fått pillen, må det gå minst 24 timer før grensepassering.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

bliss X skrev 1 time siden:

Vet man hvor sikkert dette er? Jeg har nær familie (halv vaksinerte) med 3 småbarn som er på en hytte i Sverige og hadde tenkt seg hjem på mandag for om mulig å slippe for mye kø på Svinesund i helgen. Høres ut som de bør pakke og komme seg hjem så fort som mulig. Karantene nå vil skape store problemer for dem.

 

VG bruker å være rimelig korrekte på dette, men det er jo ikke kommet noen offisielle endringer ennå.

 Her er link til VG-saken: https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/nye-tall-syv-nye-svenske-regioner-kan-faa-karantenekrav.hjJ1aseqb

 

Her er linken til reisekartet: https://www.vg.no/spesial/corona/reise/

Klikker du på "Forventet" ser du endringen, basert på smitteutviklingen. Smittetallene de siste to ukene er såpass høye at de sannsynligvis utløser en slik endring. VG henter sine tall fra FHIs database.

 

De nåværende reisereglene gjelder jo fram til tirsdag (eller fra midnatt natt til tirsdag) så om det kommer forandringer slik som VG antyder, så kommer vel de før helgen eller i helgen og gjelder fra den 10.8, vil jeg anta.

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

6 hours ago, Tom Rør said:

Du må nok ta av solbrillene litt oftere.😂

Jeg kan ikke huske å ha sett pomeranian i særlig mange Princesser.

Hvis det kvalifiserer, så har vi en liten puddel, men den har aldri vært i en veske.

Men vi har heller ikke en stor Princess😊

Jeg tror puddel kvalifiserer😅 Alle her har jo selvsagt lyst på Pomeranian fordi vi har sett så mange, og ser rett og slett ut som kosedyr som barna elsker. Håper dere tar dette med humor. Jeg har en studievenninne fra USA, og på bursdagen for et par år siden min sa jeg at jeg ønsket meg en Princess 50. Hun lurte på om ikke en Princess 25 hadde vært bedre😉 Hun har ikke et forhold til båtliv. Jeg blir 50 i september.

 

Veldig imponert over det jeg bevitnet i P54. Som nevnt, første gang. Det er flotte skuter. 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...