Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Lars H. skrev for 5 timer siden:

Etter en uke på herlige Dyrön, ble det en times tur nordover til Skärhamn der vi også lå på sydturen for en måneds tid siden. Og endelig, - endelig fikk jeg meg et glass rødt som jeg har vært uten i noen uker nå! Og akkurat nå føles det ekstra godt med en trøst/seier for et annet problem.

 

red_wine.jpg.08645b486d6aa6bea2269f70b3e5a779.jpg

Takk for praten, hyggelig å hilse på deg igjen :)

Link to post
Share on other sites

Tom Rør skrev On 9.8.2021 at 22.46:

Hvor lå dere? 
Fullvaksinerte skjønner jeg😊

Dra nedover mot Gøteborg. Halve prisen i gjestehavnene👍

Heisan 

vi lå på utsiden av lange moloen som starter ved pråmen. Azimuten som lå like ved Riva 72. Vi dro videre til Hunnebostrand. Nordre Follo var tidlig med vaksinering, så vi har fått nr 2

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Har sett litt på smittetallene... Den siste uka har Sverige et smittetrykk på 52,3 per 100.000 innbyggere, Norge har 63,7...

 

I Västra Götaland er smittetrykket på 40,4 de siste sju dagene. I Møre og Romsdal, hvor jeg ligger nå, er smittetallet 49,0. Jeg er vel tilbake i Vestland fylke i løpet av neste uke, der er smittetallet den siste uka på hele 124,8! Så skal jeg gjennom Rogaland (48,1), Agder (51,5) og Vestfold og Telemark (30,8) før jeg vurderer om jeg skal ta en svipptur over til Sverige.

 

Bare Vestfold og Telemark som har mindre smitte enn Västra Götaland!

 

Når det gjelder andelen fullvaksinerte er Norge og Sverige ganske på linje med hverandre.  I Västra Götaland er 40 prosent fullvaksinerte, her i Møre og Romsdal er tallet 37,9, i Vestland 41,1, i Rogaland 34,2, i Agder 42,5 og Vestfold og Telemark 40,8.

 

Tallene er hentet fra koronakartet.no

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 36 minutter siden:

Har sett litt på smittetallene... Den siste uka har Sverige et smittetrykk på 52,3 per 100.000 innbyggere, Norge har 63,7... I Västra Götaland er smittetrykket på 40,4 de siste sju dagene

 

Nå kom jeg akkurat tilbake fra en liten wiskey på fordekket til nabobåten, en svensk seilbåt. Og vi holdt 1m avstand, så jeg føler meg helt trygg fullvaksinert her i Vestra Götaland.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H har bevist det. Ta båtferien i Norden hvor du vil. Men behold avstand. Ligger selv på Koster og gjennom vår lille uke i Sverige, så har de samme forhold til Corona. AntiBac på alle steder. For oss er det ingen utfordringer og fikk vaksine for ca 2 uker siden. Nr 2

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Poenget mitt var å vise at det faktisk er mer smitte i de fleste fylkene i Norge (som jeg passerer gjennom) enn i Västra Götaland - hvor det er altså er karantene for nordmenn som drar dit/kommer derfra og ikke er fullvaksinerte.

 

Logikken er vel ikke helt åpenbar, for å si det slik...

 

Selv er jeg jo også fullvaksinert, så for meg får det ingen betydning. Og sannsynligvis rundt en måned før jeg er på de trakter uansett. Mye kan ha skjedd fram til da.

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er aktuelle tall Pequod

 

har du bare fått en sprøyte, så må du i karantene om du vart i VGR….57,3/100k…..dvs 0,0573 % risiko att personen du møter i VGR er smittet

 

men du kan uten karatene dra til Vestlandet med 3ggr så høy smitte uten karantene

 

eller som er enn mer ulogisk, du kan møte en smittet i Norge (100% risiko) da slipper du også karantene om du har en sprøyte, da må du bare teste deg etter 3-7dgr…..først om du tester positivt som du må i isolasjon

 

https://www.helsenorge.no/koronavirus/rad-regler-unntak-vaksinerte/

 

83998F13-FB8B-4872-A3C0-69027DA2096A.png.dcc6d0f752418da02456fb89b52e973e.png

 

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Idag ble det en 2-timers tur fra Skärhamn til Gullholmen. Turen gikk i omtrent blikkstille og flatt vann men kun 15gr. og småregn. Nå ligger vi kailangs på vår kremplass på Gullholmen. Været ble bra med stort sett sol og rundt 20gr. Nå er sesongen tydeligvis på hell, det er kun 16 båter her i indre havn.

 

gullholmen_kailangs_2021.jpg.0e8e638e9c408b395c3d364d1cd1878c.jpg

 

gullholmen_skyer_trudelutt_2021.jpg.ecbe4316c93d97506d379c0fd41f8db3.jpg

 

gullholmen_skyer_oversiktt_2021.jpg.abe5a1483a5d166531d1b4195b400047.jpg

 

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Takk til dere også, og den Irish Coffien dere hadde med var ikke dum! Håper dere fikk en fin plass på Vassholmene. Vi ligger nå i Fiskebäckskil. Og når det ikke lenger er høysesong, er havneavgiften grei, 200 kroner billigere onn om vi skulle vært her for en uke siden.

 

fiskebackskil_priser.jpg.56caea95192dcffa959db1c01b1f0cd7.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Når båden er solgt må vi benytte andre måder at se skærgården på. Fruen gav mig et weekendophold på hotel Gullmarstrand i Fiskebäckskil. Herligt gensyn med en af de smukkeste byer på kysten. Men - der er ikke længere sillbord på restauranten på havnen…en tradition fattigere…

 

Men flot ny minigolfbane, hvor beskedenhed afholder mig fra at sige hvem der vandt..

 

udsigt fra hotelværelset: 

 

B89CDD4C-5CF1-40F4-8D04-B85AB0752F4B.jpeg.74d222f0985a2127e1c8f679923d7a67.jpeg

Link to post
Share on other sites

Nå er det "off Season" i havnene her i Sverige. Før eller siden må vi vel hjem, så idag ble det en tur på snaue 3 timer nordover. Turen gikk i havblikk, max 2m/s vind og drøyt 20gr. i sol fra en skyfri himmel. Vi endte opp på et av favorittstedene våre, Hunnebostrand. Her er det plass til 2 - 300 båter, men nå er vi drøyt 20 båter, de fleste av oss kailangs, vi midt på nærmeste bryggen på bildet. Nå er det "Off Season" med havneavgift for båter opp til 10m på SEK60 pluss 60 for strøm.

 

hunnebo_2021a.jpg.9323c109f1f90ef63ada92c434a230ef.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev for 1 time siden:

Det er vel bare Sotenäs kommun som har hyggelige priser,+

 

Vel, men det er da tydelig at prisene går ned noen steder nå. I Fiskebäckskil gikk ihvertfall prisen med strøm ned fra uhyggelig 450 m/el til 250 kroner for vår båt for en uke siden. Jeg lurer på hvordan det er i Tanum kommune, der er det vel full pris til jul.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 1 time siden:

 

Vel, men det er da tydelig at prisene går ned noen steder nå. I Fiskebäckskil gikk ihvertfall prisen med strøm ned fra uhyggelig 450 m/el til 250 kroner for vår båt for en uke siden. Jeg lurer på hvordan det er i Tanum kommune, der er det vel full pris til jul.

Resö er en banker, for der er det like dyrt hele året 😊

Link to post
Share on other sites

Her er prisene for Resö, vi betalte SEK220 +50 for el på sydgående, og det blir altså det samme om vi drar innom på hjemvei.

 

reso_pris_2021.jpg.33d2931b05bb1b47d8c07a5461f731a8.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hva mener du, omtrent hele Østlandet er jo også rødt. Ellers har vi det strålende her i Hunnebostrand på vei hjem så småningom. 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nå er det blitt litt mer båter her i Hunnebo, det har sikkert doblet seg fra 15 båter tidligere idag. Omtrent alle ligger kailangs. Havnekontoret (med verdens mest trivelige havnevert) er åpent mellom 1700 og 1730 (automaten for havneavgift er US). Det meste er ellers stengt her, men Olgas bar og noe annet er åpent. Så, - angående korona går vi ikke og "tråkker oppi hverandre" her.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nå auler og blåser det her i Hunnebo! Men vi og alle andre ligger kailangs, godt fortøyd. Litt slitsomt å høre vinden ule, men med 24gr. sol og omtrent skyfri himmel er det bare å nyte livet uten tanke på noen dato vi må være hjemme. Til helgen skal det visstnok løye.

 

Her er det båter av alle størrelser, mest seilbåter. Jeg pratet nettopp med en kar rett overfor oss, alene i en seilbåt omtrent på vår størrelse. Vi var begge enige om at pensjonisttilværelsen og båtliv passet godt sammen, og for ordens skyld, han hadde vært pensjonist lenger enn meg, sprek som en fole og 88 år ung.

 

havn_ais_hunnebo.jpg.6d140b665f94ecf0a108693b8621f56d.jpg

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...