Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Tom Rør skrev 47 minutter siden:

Såvidt jeg har forstått, utfører de stikkprøver bare.

Kapasitetsproblemer?

Slurv?

Stoler på folk, he he?

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det med Sponvika er at man kan la være å melde seg der, eller de andre stedene, om man kommer fra Norge, går utenfor grensen, kommer tilbake til Norge uten å ha vært i land. Kommer jeg fra utlandet, må jeg melde meg.

 

Passering av Gamle Svinesund i dag kl. 20:30. Ca. 50 biler i kø, fire sluser som var bemannet, tok ca. 3 minutter å passere. Måtte vise coronasertifikat og ID.

 

Alle som mener at man slipper rett gjennom, bare stikkprøver, det er bare tøv. Nå passerer jeg grensen ofte, har alltid blitt stanset. 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 2 timer siden:

Det med Sponvika er at man kan la være å melde seg der, eller de andre stedene, om man kommer fra Norge, går utenfor grensen, kommer tilbake til Norge uten å ha vært i land. Kommer jeg fra utlandet, må jeg melde meg.

 

Passering av Gamle Svinesund i dag kl. 20:30. Ca. 50 biler i kø, fire sluser som var bemannet, tok ca. 3 minutter å passere. Måtte vise coronasertifikat og ID.

 

Alle som mener at man slipper rett gjennom, bare stikkprøver, det er bare tøv. Nå passerer jeg grensen ofte, har alltid blitt stanset. 

Da har min bedre halvdel blitt ført bak lyset av hun som hun snakket med hos  smittetelefonen. Hun sa at det var bare å krysse grensen for oss som kom med båt og var fullvaksinerte. Dumt hun ikke fikk navnet hennes🧐

Link to post
Share on other sites

Men det gikk jo greit for dere etter hva AIS'n rapporterte. Å ha blitt stoppet uten å ha vært innom Sponvika, hadde sikkert ikke vært trivelig.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Tom Rør skrev 1 time siden:

Det er jeg enig med deg i, men den personen som sa det burde fått en skrape.

Hvis informasjonen er gitt feilaktig, ja. Noen ganger hører man det man vil og noen ganger leser man det man vil. Du har nå 2 ganger vist til regelverket hvor du understreker at man fritt kan reise inn i Norge...... og tolket det dit hen at det gjelder over alt. Nei, det gjør ikke det, du skal innom noen få godkjente grenseoverganger, bl.a. Sponvika. Å reise fra Strømstad direkte til Skjærhalden blir ikke det samme.

 

Min tolkning av at man "fritt" kan reise inn til Norge er at man er godkjent for det ifølge regelverket, dvs om du er norsk statsborger. Det unndrar deg derimot ikke å passere en grense, eller grensepost som er verifisert som godkjent å passere. 

 

Det sto nettopp i nyhetene at fullvaksinerte kan passere gamle Svinesund bro, men hadde de uvaksinerte barn, ble de bedt om å snu og stille seg i ny kø på E6, for å passere gjennom denne grensestasjonen.

Redigert av Shore (see edit history)

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Shore skrev 19 minutter siden:

Hvis informasjonen er gitt feilaktig, ja. Noen ganger hører man det man vil og noen ganger leser man det man vil. Du har nå 2 ganger vist til regelverket hvor du understreker at man fritt kan reise inn i Norge...... og tolket det dit hen at det gjelder over alt. Nei, det gjør ikke det, du skal innom noen få godkjente grenseoverganger, bl.a. Sponvika. Å reise fra Strømstad direkte til Skjærhalden blir ikke det samme.

 

Min tolkning av at man "fritt" kan reise inn til Norge er at man er godkjent for det ifølge regelverket, dvs om du er norsk statsborger. Det unndrar deg derimot ikke å passere en grense, eller grensepost som ikke er verifisert som godkjent å passere. 

 

Det sto nettopp i nyhetene at fullvaksinerte kan passere gamle Svinesund bro, men hadde de uvaksinerte barn, ble de bedt om å snu og stille seg i ny kø på E6, for å passere gjennom denne grensestasjonen.

Hvis du bare leser det jeg linket til, kan det se ut som at vi  "leser det man vil", men hvis du leser hva jeg skriver, fikk kona beskjed av en på smittetelefonen at vi bare kunne reise rett hjem. Kona presiserte at vi skulle til Strømstad, så det var ikke noe misforståelse inne i bildet. 

Link to post
Share on other sites

Tom Rør skrev 35 minutter siden:

Hvis du bare leser det jeg linket til, kan det se ut som at vi  "leser det man vil", men hvis du leser hva jeg skriver, fikk kona beskjed av en på smittetelefonen at vi bare kunne reise rett hjem. Kona presiserte at vi skulle til Strømstad, så det var ikke noe misforståelse inne i bildet. 

Ja, jeg leser hva du skriver. Nå hørte jo ikke jeg samtalen din kone hadde, men det gjorde kanskje ikke du heller? Det jeg vil frem til, er at det kan fort skje misforståelser i løpet av en samtale, det kan godt hende kona di fikk feil opplysning, men det kan kanskje hende at hun også ordla seg feil eller at hun misforsto beskjeden?

 

For meg er det ganske klart at man ikke, uten videre, kan reise inn i kongeriket uten å passere en godkjent kontrollpost. Hvordan skulle det hatt seg, hvis sjøveien var pip åpen, mens landegrensa skulle kontrolleres med politi og millitært personell? Nye chartertilbudet mellom Norge og kontinentet, reis sjøveien, slipp kontroll?

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 13 timer siden:

Det med Sponvika er at man kan la være å melde seg der, eller de andre stedene, om man kommer fra Norge, går utenfor grensen, kommer tilbake til Norge uten å ha vært i land. Kommer jeg fra utlandet, må jeg melde meg.

 

Passering av Gamle Svinesund i dag kl. 20:30. Ca. 50 biler i kø, fire sluser som var bemannet, tok ca. 3 minutter å passere. Måtte vise coronasertifikat og ID.

 

Alle som mener at man slipper rett gjennom, bare stikkprøver, det er bare tøv. Nå passerer jeg grensen ofte, har alltid blitt stanset. 

Tøv og tøv.. 

Kona var på venninnetur til Hellekind sør for Strømdtad for et par uker siden, kjørte nybrua tilbake og ble bare vinket gjennom  konttollposten. 

Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev 57 minutter siden:

Sånn kan man også respondere. 

Det kan man. Grensen har i noen timer vært åpen for å ivareta liv og helse for dem som satt i fire timer kø. Kanskje grensen har hatt logistikkproblemer. Kanskje. Kanskje 20 politi måtte på avtrædet samtidig. Kanskje. Det er ikke noe i nærheten av normalen. Faktum er at nåværende regime fortsetter ut september. Og dette regimet er at man presenterer seg på godkjente grenseoverganger med godkjent dokumentasjon og ID. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...