Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

BingoBonzo skrev 17 minutter siden:

Passe full havn (Syd) på Stora Dyrön i regn og vind. Stort sett svensker + oss her.

 

Da blir det vaske klær pause i dag og i morgen, krysser også fingrene for at kværna i toa’n ikke synger på siste verset, var en del rare lyder og minimalt med kværning…

I tilfelle kværna tar kvelden, er det noen som har tips til butikker hvor tilsvarende kan skaffes (lager) på strekningen Marstrand-Smögen?

 

https://www.perfprotech.com/12-volt-centrifugal-macerator-pump-johnson-pump-pn-81-47248-01-jp814724801-jp814724801/product/539219?fbclid=IwAR0eaiMGBTsM5OlF9G8jQ20CnG4lDksnzuO_nGUe1vv5mUAP7GlpLjcIKwE&fs=e&s=cl

 

 

Ser slik ut:

image.jpeg.7bf35180146abee10e8f6bd20c1bdcdd.jpeg

Redigert av BingoBonzo
Oppdaterte link og bilde (see edit history)

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Skärhamn har en utmerket båtutstyrsforetning, kjøpte ny pumpe (Jabsco, eksakt samme type som den defekte) for tømming av septiktanken der for et par dager siden.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 12 minutter siden:

Skärhamn har en utmerket båtutstyrsforetning, kjøpte ny pumpe (Jabsco, eksakt samme type som den defekte) for tømming av septiktanken der for et par dager siden.

Takk @Lars H., så den i tråden din og har sendt de en melding allerede.

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 43 minutter siden:
VegJoh skrev for 7 timer siden:

Se den du. Slik vakker utsikt kommer ikke billig!


Nei, når sant skal sies, så synes jeg 514,- SEK i havneavgift er i drøyeste laget. Men jeg tenker alikevel at utgiftene for at jeg skulle ha den utsikten, har vært høyere i din favør enn i min hele byggeprosessen og alle deler og innkjøp til Hulda tatt i betraktning :giggle:

Redigert av VegJoh (see edit history)

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 1 time siden:

Hvis du ligger i Smögen og går veien mot Hasselösund (broen) ligger det et verft og en båtutstyrsbutikk på høyre hånd. Vet ikke om de har, men de er forbanna dyre.

Takk for tips @Hulda, ser faktisk ut som om det enkleste er å kjøpe et nytt toalett og plukke deler. Hverken West System i Norge eller Skärhamn har dette på lager. Kan forsåvidt bare installere det nye, men det nye toalettet har litt mindre dimensjoner (Compact), jeg ønsker Comfort-utgaven (som ingen har på lager).Prismessig er det det nesten det samme..

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Jeg planlegger tur til Koster og (kanskje) Strømstad til helgen. Blir bare 2-3 dager, og dermed blir det nok gjestehavn. Sikkert nærmere 10 år siden sist jeg var på svenskekysten. Er det noe jeg bør vite om evt. endringer i gjestehavn-regimer? Fortsatt ok med drop-in, eller må (bør) man reservere (hvis mulig i det hele tatt)? Og betaling, er det fortsatt cash? Eller er også kred.kort/Visa ok? Kanskje til og med Vipps? Hvis cash, så formoder  jeg at NOK også er gangbar valuta? 

Link to post
Share on other sites

Ronald skrev 1 minutt siden:

Fortsatt ok med drop-in, eller må (bør) man reservere (hvis mulig i det hele tatt)? Og betaling, er det fortsatt cash? Eller er også kred.kort/Visa ok? Kanskje til og med Vipps? Hvis cash, så formoder  jeg at NOK også er gangbar valuta? 

Sverige har swish eller no sånt, Vipps fungerer ikke i utlandet. NOK er neppe gangbar. Kort fungerer. Havner har både booking og drop-in, jeg unngår Strømstad så vet ikke der. Lå i Ekenes på hjemvei, der er det noe drop-in, noe booking. Nå er vel sesongen på hell, så det er mindre båt ute. Jeg har 36 fot seilbåt med moderat bredde og passer i de  fleste båser, vet ikke dine behov og preferanser.

Link to post
Share on other sites

Vi ligger nå i Kungshamn, og etter nesten syv uker i Danmark og Tyskland, går de av med prisen for dyreste gjestehavn 😂

597 sek.er friskt.

Har noen andre i dette området fått kjenne på stormen som kom i forbindelse med tordenværet.

Jeg har aldri opplevd dette før, men 14 tonn ble kastet rundt som en ball, og sikten ble på Max 20 meter pga regnet og sjøvann som føyket. Man skulle tro det var snøstorm. Jeg måtte bruke kraft for å snu båten mot vinden, og en seilbåt som var på samme plassen som oss måtte også ta noen c-momenter for å ikke drive i fjæra.

Ganske spesielt. 15 min senere klarnet det opp, og alt var normalt igjen.

Redigert av Tom Rør (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ligger på Hållö og kan se inn til Smögen og Kungshamn. Opplevde kun mye regn og litt torden og lyn i de 15 minuttene det stod på. Vinden var ikke sjenerende her.

 

Ang. Kungshamn så benyttet jeg anlegget for tømming av septiktank der tidligere i dag. Er tydelig at det ikke er lagt til rette for oss med små båter. Høyt til brygga og kan bli mye sjødrag. Lite trivelig. Finnes det andre tømmestasjoner i området?

Redigert av maLille (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi gikk fra Smögen til Pinnö (Grebbestad) i dag. Fikk smake på noen vindkuler i det regnværet som feiet over. Da var det godt å legge seg på en lun plass oppunder en fjellknaus i le av Pinnö 😊  Havneleie her er kr 0. Totalt regnskap for havneleie denne sommeren er kr 300,- , det var en natt i Strømstad 😄 

Räkmackor fra fiskaffären i Smögen er medbrakt, og skal snart nytes akkompagnert av litt billig pappvin 🙈 

Link to post
Share on other sites

maLille skrev 4 minutter siden:

Ligger i naturhavnen sør-øst på øya. Er trangt her inne, men plass til en 10+ båter om det stables godt 

Takk for svar 👍 Har lurt på hvordan mulighetene var der borte, da vet jeg det til en annen gang 😊

Link to post
Share on other sites

Fortsatt ledige plasser på Malmön’s Brygga og i fiskehavnen. 3-4 norske båter, par tyskere og resten svensker.

 

Vinden gir seg ikke, men varselet fra mandagen ser lovende ut.

 

Blir retning Hunnebostrand i morgen.

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Vi tuslet fra Pinnö til Koster i dag. Færre og færre norske båter å se på strekningen Smögen Havstensund, men her på Koster er det jo alltids mange på helgetur. Svippet bort til en Sop-Maja på Pinnö før vi kjørte oppover, og ble møtt av noen trivelige svensker som vinket og småpratet 😊 Jentungen kommenterte at "nå som nesten alle nordmenn er borte, begynner visst svenskene å bli blide igjen" 😄 :flag_sw:

Nå har vi funnet oss ei lun lita vik, så her blir vi til søndag før vi tøffer hjem til Asmaløy. 

 

Lagt til: 

Da vi tøffet ut fra Långeskjær etter Gule Humpen dukket det opp en P42 som så litt kjent ut, og jammen var det ikke BP- kjendisen @Tom Rør som var på vei nordover samtidig 👍 

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

BingoBonzo skrev for 1 time siden:

Fortsatt ledige plasser på Malmön’s Brygga og i fiskehavnen. 3-4 norske båter, par tyskere og resten svensker.

 

Vinden gir seg ikke, men varselet fra mandagen ser lovende ut.

 

Blir retning Hunnebostrand i morgen.

 

Hvordan har det gått med dassen?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

maLille skrev On 4.8.2022 at 20.45:

 

 

Ang. Kungshamn så benyttet jeg anlegget for tømming av septiktank der tidligere i dag. Er tydelig at det ikke er lagt til rette for oss med små båter. Høyt til brygga og kan bli mye sjødrag. Lite trivelig. Finnes det andre tømmestasjoner i området?

Vi skulle tømme på Bohus malmön etter å ha sjekket Hamnkartan og funnet stasjon der. Viste seg å være på verftet der. Lå en stor turistbåt foran pumpa, og slangen var ikke altfor lang. Så tilrettelagt for tømming var det absolutt ikke. Så ikke stol blindt på Hamnkartan. I praksis er det da lite kule tømmmestasjoner mellom Hunnebostrand og Lysekil? For seilbåt i 5 knop er det dårlig opplegg.  

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev On 5.8.2022 at 18.18:

 

Hvordan har det gått med dassen?

Det ordnet seg @Lars H. 🤗

 

En kamerat kjøpte helt nytt toalett(mindre utgave enn det jeg hadde) i Uddevalla og kjørte det ned til fergeleiet Rönnängs Brygga hvor jeg møtte han. Hadde da tatt fergen fra Dyrön via Åstol og til Rönnäng.

 

Flyttet så alt unntatt porselenet over fra ny til gammel dass og nå går unna så det griner. Eldstemann kalte det nye pumpa for Crispy 😅


Fikk også med en vannpumpe, som jeg allerede har, (Johnson WD 3.5) for å pumpe inn saltvann, denne har en nypris på over 2500. Det vil si at jeg sparte faktisk penger på å kjøpe et komplett toalett kontra kun en kvern (som det var laang leveringstid på).

 

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Det er stille og rolig i holmene utenfor Koster denne helgen. Noen svenske og noen norske båter, men det er langt mellom hver båt. Ingen trengsel her altså. Nesten litt rart med tanke på at det er første helg etter fellesferien, men årsaken er vel at de meldte mye vind i går. Grei badetemperatur (ca 19 grader), men ikke den helt store sommervarmen. 

 

Gjestehavnene vet jeg som vanlig ingenting om. 

Link to post
Share on other sites

Fikk besøk av Smögen Poker Run i går på Bohus Malmön, de stoppet for lunch. Grom lyd og mange fine båter, fikk dessverre ikke sett selve løpet.

image.jpeg.2b1cd620c468f50b7608f61b60a3b3ba.jpeg

 

Liten snutt:

https://1drv.ms/v/s!Akc8bURJmMxLmdNG-Ysih0g0qZ8rxQ

Redigert av BingoBonzo (see edit history)

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...