Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Vi er i Tanumstrand. OK med plass her. Fortsatt trangt å komme seg ut og inn til bryggene pga faste akterfortøyninger. Første seilbåten har allerede hekta i tauene og underholdt et kvarters tid.

 

Været er binært. Enten sol eller styrtregn. Ingenting i mellom

Link to post
Share on other sites

Vi har hittil betalt 190 kroner i Smögen og Küngshamn, 220 på Malmön, 200 i Fiskebäckskil, og 220 her på Kjeringön alt inkl strøm... men så har jeg jo bare småbåten jeg da (under 12m).... synes ikke det er så halv gærnt jeg da...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Dro fra Fjällbacka til Smøgen i formiddag. Flott tur på flyen. Holdt akkurat til vi hadde fortøyd og ordnet oss. Da bøttet det ned i 15 min, så ble det bra igjen.

 

Ingen problemer med å få plass. Vi ville ikke ligge inntil de travle bryggene så vi la oss inn i den private gjestehavna på babord side helt ytterst. Her er det stille og rolig - og en liten trimtur inn til "livet". 180 kr inkludert strøm. (40 kr mindre enn i Fjällbacka).

 

Ingen knall sommerdager i sikte, men det ser bra ut i morgen - så mer regnbyger igjen. Stor grunn til å klage er det slett ikke.

 

mvh

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

265 kroner kostet det her i Tanumstrand, og det er inkl rockeband :smiley:

 

Noen bilder fra dagens tur. Den tok et par timer hjemmefra og ned hit. Var litt småkvapsete sjø fra Sletter til Trestenen. Resten var omtrent flatt vann.

 

Ut fra Havstensund. Litt større hekkbølger enn vanlig - båten er ganske tung nå.

ut_av_havstensund_040707.jpg

 

Gule Humpen - slik den oftest er :smiley:

gule_humpen_040707.jpg

 

Værmelding for Uddevalla fra SMHI

uddevalla_vaer.jpg

 

Synes dette ser helt OK ut jeg. Det er i hvertfall fare for sol.

I morgen blir det Fjällbacka for shopping og antakelig Hunnebostrand

Link to post
Share on other sites

kommer nok hitover også det været:

Hallands Väderö-Nordkoster

Prognosen utfärdad 2007-07-04 kl. 13:24

 

 

1. Hallands Väderö-Nidingen

Onsdag kväll

Sydväst vridande till nordost, 2-6 m/s. Risk för vindar över 10 m/s: 0%

Natten till Torsdag

Nordost vridande till nord, 1-5 m/s och ökande till 6-10 m/s. Risk för vindar över 10 m/s: 5%

Torsdag förmiddag

Nord, 5-9 m/s. Risk för vindar över 10 m/s: 20%

Torsdag eftermiddag

Mellan nord och nordväst, 6-10 m/s. Risk för vindar över 10 m/s: 30%

 

2. Nidingen-Måseskär

Onsdag kväll

Sydost vridande till nordost, 8-12 m/s och avtagande. Risk för vindar över 10 m/s: 20%

Natten till Torsdag

Nordost, 3-7 m/s. Risk för vindar över 10 m/s: 5%

Torsdag förmiddag

Nordost vridande till nordväst, 4-8 m/s. Risk för vindar över 10 m/s: 15%

Torsdag eftermiddag

Mellan nordväst och nord, 5-9 m/s. Risk för vindar över 10 m/s: 20%

 

3. Måseskär-Nordkoster

Onsdag kväll

Nord vridande till ost, 2-6 m/s. Risk för vindar över 10 m/s: 0%

Natten till Torsdag

Ost, 3-7 m/s. Risk för vindar över 10 m/s: 5%

Torsdag förmiddag

Ost vridande till nordväst, 3-7 m/s. Risk för vindar över 10 m/s: 5%

Torsdag eftermiddag

Nordväst vridande till nordost, 4-8 m/s. Risk för vindar över 10 m/s: 15%

 

Flerdygnsprognos

Fredag

Mellan nord och nordväst, 4-8 m/s. Dygnets högsta vindhastighet 10 m/s

Lördag

Väst, 10-14 m/s. Dygnets högsta vindhastighet 17 m/s

Söndag

Väst, 14-18 m/s. Dygnets högsta vindhastighet 18 m/s

Måndag

Väst, 12-16 m/s. Dygnets högsta vindhastighet 16 m/s

Link to post
Share on other sites

400,- det må være med massasje og polering?

Nei, faktisk ikke, men de forklarte prisnivået med stor pågang pga. SM i seiling.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Med de værprognosene blir det vel å holde litt på plassen. Det blir ikke mange i uthavnene, i tilegg

er det mange som seiler av gårde på fredag.

 

Kjedelig vær for de som har hatt ferie denne uken. Man får virkelig testet regn-dressen. Får håpe

at de tar feil, ikke morro med vind/regn i ferie-modus

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Syntes ikke det er riktig å øke haveavgiftene på grunn av sm. det holder bare ikke spør du meg.. :eek:

 

Helt enig, men det hjelper jo ikke hva vi mener. Det eneste som nytter er å styre unna. (ten at jeg tror at det hjelper på annet en redusert egen irritasjon). Kan godt godta et par hundrelapper, men når prisen næremer seg 300 kr. står jeg over (ikke av økonomiske, men av prinsippielle hensyn). Sist lørdag på vei hjem fra Sverige når vi skulle overnatt i Son, fikk vi en hyggelig overraskelse, kjempehyggelig kar som kun skulla ha kr. 100 i havneleie med fri internett og strøm, i tillegg festet han kvitterering på fortøyningen. Bra havn, bra service, og billig i tillegg, dessuten fikk vi gratis underholdning av to karer i en BMB 32 sport som gikk slalom allerede ved 19.00-tiden (de hadde ikke ramlet i vannet når jeg tok natta ved 23.00-tiden), men de lagde overhodet ikke bråk, ren underholdning mao.

Link to post
Share on other sites

Sitter på jobben og tenker på dere som har ferie i båten.

Forrrige lørdag vinket vi til våre venner som skulle starte ferien før oss, og da synes jeg synd på meg selv for at vi ikke fikk dratt ennå. Planen var at jeg skal begynne ferie denne helgen og poden sog jeg kulle dra etter denne helgen for kona og dattern skulle jobbe en uke til.

Men nå vurderer jeg å jobbe en uke til da det er nok å gjøre, og forskyve ferien ut i august.

Så nå er det jeg som føler med dere som sitter i båten og lurer på når regnet skal ta slutt, og når solen og sommerfølelsen skal komme tilbake. :cool:

For den kommer, håper bare det skjer før dere er ferdig med ferien :yesnod:

Så dere får bare :cheers::diving::drink::discuss::cheers::diving::drink::discuss::cheers::headbang::diving::drink::puke: så lenge

Link to post
Share on other sites

Har nettopp ankommet Kiel. Her skinner sola for øyeblikket. Det er fra DMI meldt opp til 18 m/s vind i området i kveld - så da kan det være greit å ligge i ei lun havn. Så en norsk seilbåt i Maasholm i går. Første fritidsbåt med norsk flagg som er observert siden jeg forlot Gøteborg-området. Det er god plass i havnene, og nå ligger jeg longside i Dustenbrook. Ei havn som ble lagd i Kiel i sin tid i forbindelse med avvikling av OL. Havna har alle fasiliteter, og prisen er lav til å være i en storby, 14 euro døgnet (kursen er litt under 8 kr, det tilsvarer da omlag 112 kroner). Internett tilgang i hele Kielerfjorden koster 15 euro (120 kr) for ei hel uke, heller ikke det kostbart i forold til priser enkelte steder i skandinavia. På Ballen på Samsø var prisen kr 500 for 24 timer. Det kan ikke være mange som bruker WLAN der.

Link to post
Share on other sites

Akkurat våknet i havna i Strømstad. Har kaffe i koppen og ICE bredbånd funker som det skal! Men bortsett fra det er det ikke mye å skryte av! Regnet øser ned, og det er ikke mye lysning i sikte.....

 

Kan ikke huske sist jeg var her på denne årstiden med så lite båter her! På turen nedover i går var det nesten ingen å se!

 

SE/Strømstad via ICE

Link to post
Share on other sites

God plass i Tanumstrand også. Frokost er avviklet og vi rusler vel snart til Fjällbacka og videre til Hunnebostrand.

 

Pass på ankertauene her om dere går hit. To seilbåter hektet i går og det er ikke enkelt å komme løs. Jeg håper på det beste og at vi kommer oss ut med drevene i beach posisjon.

 

Fortsatt vær der den største utryggheten er om vi kommer til å se solen. Grått over det heele. Men inne er det fint :yesnod:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

God tur videre, Bitteliten!

 

Ifølge www.yr.no skal det bli både tørrere og varmere,

så vi krysser dreggtauene for at dette er vendepunktet til sommerværet.

 

"Phoebe" m/ mannskap går mot vestküsten i morgen og deretter videre til Læsø, Anholt, -->

og så vil vær og vind bestemme steder og turens lengde videre.

 

Ha en fortsatt fin sommer!

Link to post
Share on other sites

I serien "været her og nå": Smøgen: Her bøtter det nå. Hører om mye vind i dagene som kommer, så vi blir nok liggende noen dager og nyter innelivet med bøker, rødvin og trådløst (rover rabbit, 299 kr for en måned). Ingen grunn til å sutre for litt regn. Med fire ukers båtferie kommer det både sol og uvær.

 

I går ettermiddag var det storfint besøk fra Jersey, en lystyacht på rundt 100 fot. Nydelig båt, men det kan ikke være lett å finne plass i gjestehavnene oppover..... :seeya:

 

Da vi så livet på brygga på den andre siden i går kveld var vi svært fornøyd med å ligge i ro og mak her i "New Port"!

 

mvh

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Dere som skal til Danmark: Det var enda god plass i havnene på Læsø og i Sæby. Det regner her på Knipla i dag, men fint vær for en behagelig overfart til de Danske havner.

Her på Knipla er det mot alle solemerker ( i Sverige ) åpent nett med nok båndbredde til alle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...