Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Alene på kysten men ikke i havnene da

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Stemmer.

Ekstra fullt i havnene og merkbart bedre plass oppover kysten , man kan ikke få både i pose og sekk med lite båter begge plasser men det er jo litt av sjarmen med Svenskekysten i Juli , man blir kjent med de som ligger utpå og spaserer over båten din gang på gang. I like it

Link to post
Share on other sites

Overraskende få båter som har flyttet på seg her i Lysekil i dag. tror kanskje 5 båter har gått fra havnen. Vi var heldige og smatt inn på en ledig longside plass omtrent samtidig som vi kom inn i formiddag. Rart at ikke flere har gått i og med at været er så fint.

 

VI har planer om å gå til Gullholmen i morgen. spent på om det er plass til oss der.

Link to post
Share on other sites

Nå har vestavinden på 9-13m/s kommet hit. Synger i riggene. Er glad vi bare har en båt på utsiden av oss - for vinden presser oss mot kaia. Har 6 store fendre ute - så det burde holde.

 

I morgen skal det blåse opp til 15m/s - kan bli interessant i den litt rufsete leia til Gullhomen. Kan være at vi skal gå indre leia om Bassholmen i stedet.

 

noen som vet om havna på Gullholmen er full i dag?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det blåser fortsatt fint her i Skagen.... den som bare hadde hatt en båt på yttersiden er heldig.... Jeg ligger som båt nummer 3 og har fire til yttersiden. Vi er 7 på rekken..

 

Rett og slett surt er det ute.... Mikunien surrer her og varmen er bra, sitter i cockpiten og hører på irsk folkemusikk fra et telt i nærheten

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

SMHI's nyeste udsigt:

 

Veckan inleds med lite skönare sommarväder i en stor del av Götaland som väntas få tidvis soligt och 18-22 grader. Men från allra nordligaste Götaland och norrut molnigt och på många håll regnskurar och knappt 20 grader, längst i norr ner mot ca 10 grader. Det ostadiga vädret med regn eller skurar fortsätter under veckan, men åter lite varmare, d v s runt 20 grader på de flesta håll. I söder och upp längs Norrlandskusten kan dockk en del dagar bjuda på en hel del sol.

 

Meteorolog: Anna Eronn

 

Utfärdad: 2007-07-07 kl 22:04

Link to post
Share on other sites

Flott vær i Smøgen i dag, men det har vært mørk himmel lenger inn over land.. Tok fergen (om man kan kalle det det) over til Kungshamn for litt nødvendig proviantering. Nå i kveld rykker det i fortøyningene rundt oss pga vinden. Vi ligger imidlertid fint i en bås med vinden inn omtrent rett på baugen. For en drøy time siden kom det inn en kar som hadde seilt fra Skagen. Bra bør, sa han - og var glad han var i havn her nå.

 

Det har vært ganske bra med plass her siden vi ankom onsdag.

 

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

... God musikk fra festivalteltene med øl og vin på tilbud, 90 kr. for en 3 liter med rød i papp, og 90 kroner pluss pant for 24 bokser Heineken, så en skal vel overleve et par dager til her. :flag_da:

 

Håper du har husket å rengjøre turboen på levra før ferien :rolleyes: .

Link to post
Share on other sites

God morgen båtvenner :smiley:

Rollig natti Lysekil. Festbåtene startet tørsteslukkingen tidlig i går ettermiddag. Toppen ble nådd rundt kl 20 da "Born in the USA" ble sunget akkapella :lol: og som forventet slukket de sånn i 23 tiden i går. Så da politibåten kom på patrulje rundt midnatt var det behagelig rolig i havna.

 

Vinden løya utover natta i stedet for å frisken til. Nå blåser det kaskje 5m/s, er lett grå himmel. Bygene ser jeg går lenger inn på land. Ser ut til å bli en helt OK dag med kalesjen oppe. Ingen grunn til å bli liggende her i hvertfall

Link to post
Share on other sites

Typisk: Alle er klar til afgang - og nu venter meterologerne vind på 8-13 m/s hele ugen langs den svenske vestkyst.

 

Er der nogle her, der har sejlet stykket Kullen - Nidingen (eller omvendt) i vestlig vind på 10 m/s i en 30-35 fods motorbåd som kan fortælle hvad der venter mig hvis jeg gør forsøget? Har prøvet turen to gange før - men da i 3-7 m/s. Det var til tider livligt men ikke umuligt.

 

 

Dansken

Link to post
Share on other sites

Her i Sandspollen er det halvfullt. mange seilere har tatt første stoppen her før de trekker lenger sørover.

Pluss 19 og blankt vann i dag tidlig, og noe regn. MYE regn ventes på Østlandet og ned mot svenskekysten fra i ettermiddag og mot mandag morgen.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Så ikke at Astor kom foran innlegget - dette er et svar til Major Andy.

Jeg har seilt der noen ganger. Strekningen er ca 63 nm. Det er som du vet ikke mulig å gå innaskjærs. Med den vindstyrken som er meldt utover dagen, og den lange tiden det nå har blåst vestlig vind må du beregne å få mye sidesjø. Det er meldt mindre vind i området utover uken. Jeg ville personlig ikke seilt i dag. Det er slitsomt å rulle 63 nm. Hvilken fart har du tenkt å seile med?

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi gikk Lysekil - Gullholmen i dag. Ikke lange strekket - tok vel 1/2 times tid. Det er litt rufsete rundt Islandsberg - som vanlig på vestlig vind. Hadde litt berg og dalbanefølelse - men vi holdt 25 knop så det var ikke noe stort problem.

 

Foreldrene mine lå på utsiden av oss i Lysekil - de gikk litt tidligere. Mens vi spiste frokost kom en svenske å la seg på utsiden av oss. Jeg ble litt :discuss: og spurte om det ikke var vanlig å spørre før man la seg på utsiden av andre båter. "Det var da faan meg ikke min havn var svaret jeg fikk" :eek: Vet jo at Sverige er sosialistisk - men jeg trodde fortsatt at man hadde respekt for andres eiendeler :wink: Tror egentlig at det lille av sjø som var utpå skremte han for de pratet om at dette var et forj.... vær.

 

Vi var nær en galaktisk katastrofe i kabinen da det humpet så mye at minstemann misset en straffe i fotballspillet på Nintendo DS :eek::lol:

 

Ankomst Gullhomen var interessant. På tuppen av kaia stod den lokale Narvestad med ROPERT! og anviste plasser. Masse ledige plasser i indre havn - men vi var visst ikke velkomne der - så nå ligger vi longside bak restauranten. Lunt og fint her - og plass til mange båter i indre havn fortsatt. Da vi var på vei ut av indre havn fikk vi en fiskebåt med hastverk bak oss og ferga på vei inn. Av en eller annen grunn ga jeg gass ut av moloen - og da var det feil også. Da kom roperten frem igjen :eek: Så da er dere advart mot den lokale Narvestad her på Gullholmen. En anelse overivrig og han har ikke lært at roperten må vinkles mot de han prater til. Han har den i klassisk stropp over armen :lol:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er der nogle her, der har sejlet stykket Kullen - Nidingen (eller omvendt) i vestlig vind på 10 m/s i en 30-35 fods motorbåd som kan fortælle hvad der venter mig hvis jeg gør forsøget?

Her er siste værmelding for området:

1. Hallands Väderö-Nidingen

Söndag förmiddag

Väst, 13-17 m/s. Risk för vindar över 10 m/s: 99%

Söndag eftermiddag

Väst, 12-16 m/s. Risk för vindar över 10 m/s: 99%

Söndag kväll

Väst, 12-16 m/s. Risk för vindar över 10 m/s: 99%

Natten till Måndag

Väst, 11-15 m/s. Risk för vindar över 10 m/s: 99%

2. Nidingen-Måseskär

Söndag förmiddag

Väst, 13-17 m/s. Risk för vindar över 10 m/s: 99%

Söndag eftermiddag

Väst, 14-18 m/s. Risk för vindar över 10 m/s: 99%

Söndag kväll

Väst, 13-17 m/s. Risk för vindar över 10 m/s: 99%

Natten till Måndag

Väst, 13-17 m/s. Risk för vindar över 10 m/s: 99%

 

Jeg ville ikke lagt ut på at 3-5 timers strekk i motorbåt i åpent farvannmed familien ombord i dette været. Rett og slett for mye vind fra Vest her. 8-12m/s kan man leve med - men når det blåser 16-18 m/s da er det ikke morro lenger. Riktignok får du sjøen inn fra siden - men jeg hadde nok ventet på bedre vær her. Kanskje særlig også fordi dette er en ny båt for dere som dere kanskje ikke helt vet hvordan er i dårlig vær

Her er Skagerak været

Skagerack

Omkring väst 11-kuling 16, på norra Skagerack till en början lägre vindhastighet. Från i natt sakta avtagande, fram på måndagen 8-13. Mest god sikt.

Link to post
Share on other sites

Hvor langt sørøstover skal du Bitteliten. I området du er i nå har du mange fine seilingsetapper sørøstover. Og ekstremt mange flotte uthavner. Men forholdene over Marstrand-fjorden kan være tøffe med langvarig sørvestlig vind. Jeg har aldri hatt så mye vann på fordekket som da jeg passerte den fjorden. Plasmasjermen på ny TV/DVD fikk seg en knekk der - og da er det vel bare å kaste hele greia.

Link to post
Share on other sites

Gøteborg har vi snakket om - og ettersom L ordet der er nevnt blir det vel vanskelig å trekke seg fra det.

 

Vet at Marstrandfjorden kan være humpete. Har gått der noen ganger. Men aldri gått lenger enn til Marstrand. Så GTBG kan være interessant. Har tenkt å gå den indre leia via Skjærhamn nedover - erfarer at familien blir sliten av for korte strekk - så vi må ta noen omveier :smiley: videre gjennom Hjärterøsund, Kalvesund og på Ø siden av Åstol for å få litt le nedover der.

 

Uthavnene tar vi når det blir badevær (dvs ikke om). Har merket av alle SXK uthavnene i båtsportkartene mine - så ser at det er tettitettitett med dem nedover :smiley: Noen gode tips?

 

Noen tips om hvor man kan legge seg i GTBG?

 

Men er det mer enn 12m/s i morgen - da kan det være at vi blir liggende.

 

Marstrand er vi litt allergiske mot etter at vi har vært der to ganger hvor det har vært "sail week" der. Mye høy sigar- og glassføring for oss. Men det kan jo kanskje ha roet seg i morgen ettersom seilingsuka er over denne helgen

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svar til Bitteliten:

Dersom dere primært skal innom L vil jeg anbefale Lilla Bommen. Så er det noen opplegg med Gøteborg-kortet som gir endel rabatter på forskjellige saker og ting. Clas Ohlson ligger like ved Lilla Bommen. Masse gode resturanter i området. Anbefaler at dere tar trikk opp til L - som ligger like ved messeområdet. Gøteborg er det greit å feriere i selv om været ikke er så bra. Dersom dere vil ha en opplevelsesrik tur om været er dårlig anbefaler jeg Gøtakanalen opp til Venersborg. Et ekstra døgn i Trollhetta er anbefalelig. Trollhetta gir fantastiske utfoldelsesmuligheter for smårollinger. Og Venersborg har et fantastisk flott badeland. Vi har vært oppover Gøtakanalen 6 -7 ganger og blir aldri lei - særlig når det blåser i Skagerak og Kattegatt er Gøtakanalen et geit valg. Sender deg en IM med tips om bunkring.

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror mange holder seg hjemme i påvente av finværet som kanskje kommer når lavtrykket over FInland som nå ligger i ro begynner å flytte på seg. OVerhørte butikkeiere i Tanumstrand og Lysekil som klaget over været og at båtturistene uteble.

 

Deilig for oss som ikke må ha 30 graders varme og skyfri himmel for å kose oss i båten

Link to post
Share on other sites

Så nettopp litt på web-kameraer på Vestkysten. Først kunne jeg ikke fatte og begripe tilstanden ved Grebbestad - nesten ikke en båt, før jeg så dateringen av bildet: 10. april. Dette er noe av utforbringen med internett: ting bør oppdateres. Ellers er jeg enig i at denne lenken http://ocean.dmi.dk/anim/index.html gir interessant utvikling av vindforholdene ved valg av Wind og Denmark. Særlig skjer det mye vest for Tjørn de neste timene. Ligger fremdeles i Kiel og får familien ombord i morgen tidlig. Da blir det viktig å kontrollere vindforholdene i Vestre Østersjøen. Det er meldt om under 5 m/s i morgen formiddag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...