Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

Leste i siste utgave av båtmagasinet at det er store problemer med Volvo Penta sin D-serie. Båtmagasinet har registrert 25-30 havari på helt nye motorer. I norgeskonvoien i vår havarerte 3 av 10 VP motorer, alle med mindre enn 100 timer på telleren. En feil rate på 30% :eek::eek:

 

Feil som blir listet er injector feil og frostplugger som faller ut med store motorskader som utfall. Har Volvo driti på leggen gjen?

 

Noen med egne erfaringer her som dere kan medele oss andre? Er det Volvo Penta som er i ferd med å dumme seg ut eller kanskje Båtmagasinet :discuss:

Link to post
Share on other sites

Båtmagasinet skriver at de ønsker å komme i kontakt med personer som kjenner til havari. Dette for å registrere antall og få oversikt over omfang. De har alt avslørt at VP bløffer om omfanget og prøver å bagatellisere dette.

 

De kan kontaktes pr mail: amund.r.loken@afj.no'

Link to post
Share on other sites

Det første vi hørte var feil på 4 stk Viksund. De tilfeller jeg har hørt om har vært på D6 og skal vistnok skyldes feil i toppen.

 

Min erfaring er at Volvo i hvertfall rydder opp og yter 5 års garanti/reklamasjon på det som skjer.

 

Det er ikke alle motorleverandører som gjør dette.

Link to post
Share on other sites

Det første vi hørte var feil på 4 stk Viksund. De tilfeller jeg har hørt om har vært på D6 og skal vistnok skyldes feil i toppen.

 

Min erfaring er at Volvo i hvertfall rydder opp og yter 5 års garanti/reklamasjon på det som skjer.

 

Det er ikke alle motorleverandører som gjør dette.

 

Nå har det aldri vært min hensikt og henge ut Volvo eller andre fabrikanter men å påpeke at det er et problem med D-serien samt at Båtmagasinet mener at VP bagatelliserer problemet. Tiden vil vise om de rydder opp som du påpeker. Foreløpig kan det se ut som de prøver å skjule problemet og kun utbedre de maskinene som havarerer. Selv mener jeg at det er positivt at båtmagasinet tar tak i dette og viser at båtfolket forlanger kvalitet på produktene som selges til oss båteiere. Et motor havari på feiltidspunkt kan medføre stor fare for dem ombord.

 

Når det gjelder Steyr (siden du sparker litt den veien) så har de etter hva jeg har hørt ryddet opp i de problemene de har hatt på sine maskiner. Problemer som har vært er svært begrenset og kan ikke på noen måte kan sammenlignes med det Volvo nå opplever. Det at Steyr kun dekket delene og at jeg måtte betale en times arbeid for å skifte noen glødeplugger ser jeg som uproblematisk. Det var ikke noe gale med pluggene jeg hadde men mer et føre var da de "gamle" pluggene i kombinasjon med feil bruk (fullt pådrag på kald motor) i et tilfell medførte skade på motor.

Link to post
Share on other sites

Båten min ble pårent av en båt med 2 D4 / 260 hvor den ene motoren plutselig føk opp i ett voldsomt turtall, han som kjørte var iferd med flytte hendelen fremover, da kom båten istedenfor i full fart bakover. Jeg ringte VP de skjønte selfølgelig ikke noe helt til jeg sa at jeg hadde ringt sjøfartsdirektoratet og også nevnte den Nimbusen som det sto om i jeg tror det var VG

Link to post
Share on other sites

Alle kan være uheldige å lage et dårlig produkt.

 

Joda - men når det gjelder frostplugger så er jo det noe som har vært i motorer i allefall så lenge jeg har vært omkring, og faller de ut, mister du jo kjølevannet umiddelbart, og med dertil konsekvenser. Skulle jo tro det burde være mulig å unnå slike problemer i 21. århundre.

 

Ville kanskje tro at dette er mer et D4/D6 problem enn D3, som jo er den samme motoren som går i bil under betegnelsen D5, og som vel har hatt et

veldig godt rykte.

 

-koh

Link to post
Share on other sites

Det med frostpluggen skyldes en feil i toppen som skaper overtrykk i ferskvannssiden og derfor blåser den frostpluggen.

 

Injectorproblemet kjenner jeg ikke til, men det kan jo være at motorene blir kjørt for hardt i begynnelsen i forbindelse med konvoikjøring, eller at det har vært feilproduksjon av leverandøren av disse.

 

Jeg antar Volvo jobber aktivt med og finne ut hvorfor dette skjer på noen motorer.

Redigert av Blue_Dragon (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Uten å trekke for store konklusjoner ut av disse 2 annonsene, men jeg ble i hvertfall litt svekket i min tro over slitestyrken på Yanmaren.

 

Vel 5000 timer siden 2001, tyder på at dette er yrkesbrukte motorer, de har mao. ikke "stått seg ihjel".

 

Synes totaloverhaling på dette timeantallet 2000-2500 høres noe tvilsomt ut?????

 

Den med over 5000 timer er i tilfellet moden for overhaling igjen!

 

PÅ den annen side, hvis dette er motorer benyttet i skyssbåt blir det vel kanskje en del hardkjør!

Har vært borti flere i LH-serien som har passert 10.000 uten at de har vært skrudd på!

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...=11&tot=246

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...=12&tot=246

Link to post
Share on other sites

Nærmere 1000 timer i året forteller sitt. Dette er nok ikke noe fritidsbruk......

Var på en yanmarstand noen år tilbake og da var det 2 fiskere som hadde bestemt seg for hver sin ny motor til sjarkene. Samme type begge to.

Selger sa nei!

Fiskerne ble "sur" og leder for selgerne måtte hentes. Nei den motoren var ikke beregnet for bruket de hadde med så mye gangtid.

Ble derfor anbefalt en annen og tyngre yanmarmotor som skulle passe fiskernes bruk mye bedre.... gikk før de var ferdige med å diskutere.....

Link to post
Share on other sites

Tdligere fant vi betegnelsen: Heavy duty på yrkesmotorer, og pleasure på motorer for fritidsbåter. F.eks. TAMD63p......

Husker ikke lengre oppgitt gangtid pr. år på de forskjellige, men det var forskjell.

Skal se om jeg finner dette igjen..... Lavere turtall og mindre output er og viktig å ta med.

 

Men kan og si at jeg var med og kjørte en 97mod. 4lh-ste ganske hardt i endel år og den hadde passert over 3200 timer uten de store reperasjonene...

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De fleste motorer finnes i forskjellige klasser. Fritt etter hukommelsen så bruker Detroit Diesel bl.a. disse:

Pleasure: Max 10% kjøring på full last, ellers mindre enn 90% last i max 300 timer pr år.

Medium Heavy Duty: Full last KONTINUERLIG i ubegrenset antall drifts timer pr år.

Der er en del flere klasser også men disse her forteller tydelig hva motorene er bygd for. En motor klassifiseres i flere klasser alt etter effektuttak og arbeidsturtall. En av kystens virkelige slitere, Detroit Diesel 6-71, som i gamle dager ble levert som 165 Hk var nesten uslitelig. Samme grunnmotor med turbo og intercooler var en periode spritet opp til nærmere 1000 Hk og hadde da en levetid på 1000 timer før full overhaling. Behovet for lette motorer med høy effekt medfører kompromisser som bl.a. går på levetid men disse havariene på under 1000 timer som dukker opp jevnlig er ikke til å leve med, det er for dårlig arbeid av motorprodusentene :smash:

Link to post
Share on other sites

Fikk nå noe ut av den internasjonale siden til Yanmar på mitt sprørmål om den motoren som var nevnt tidligere her......Ja den som var overhalt allerede.... Men var nå ikke helt det jeg var på jakt etter, men får kanskje holde....

 

4LH engines are designed for pleasurecraft and to be operated at

maximum

throttle (3300rpm) for less than 5% of total engine time (30 minutes out of

 

every 10 hours) and cruising speed (2300 - 3100rpm) for less than 90% of

total

engine time (9 hours out of every 10 hours). And it's not desinged for

light

duty and heavy duty crafts.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...