Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

jeg har også to D4 og jeg er ikke bekymret :smiley:

har opplevd en gang at ladingen viste 16V på ene motoren. Stoppet motoren og startet den igjen og alt var normalt.

har måttet hjernetransplantere enen motoren (dvs bytte motorstyring) da den ikke startet når den var varm. Garantisak som ble løst uten problemer i fjor høst. Motorene har gått 180 timer nå. 80 timer i år helt uten feil.

 

Skjer det noe feil med motorene så skjer det noe. Slik er det med alle mekaniske ting. Noe kan gå feil. Da er jeg glad for at jeg har VP og et godt VP verksted jeg har tett kontakt med.

Link to post
Share on other sites

Er i samme situasjon, med mine 2 D4 og deler ditt syn Bitteliten. Med 2 rimelig nye motorer kan man ikke ligge våken om natten og bekymre seg for ting som muligens kan skje. Så langt er mine småfeil fikset uten noe tull, og det å ha noen du stoler på er helt avgjørende uansett motormerke. Synes debatten sporer av litt når man svartmaler D-serien på grunn av noen tekniske problemer på et fåtall av antall produserte motorer. Pyton for de det rammer, men neppe noen grunn til å tro at markedet raser for båter med D-serien, eller velge bort VP, ved kjøp av ny båt, som enkelte forfekter.

 

Jeg tipper at alle motorfabrikanter har sitt å stri med, da mekaniske/elektroniske dingser desverre går i stykker før eller siden. Jeg velger å være så naiv å tro at alle produsenter tar sitt ansvar på alvor, rydder opp i feil og mangler, og neppe er tjent med å la den enkelte båeier sitte igjen med svarteper. :smiley:

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Til Bitteliten og Ludde:

Uten å vite noe om eller mene noe om kvaliteten på VP D serie.

Dere kan ikke i alvor mene at man skal godta feil på nye ting bare fordi det er et hyggelig verksted i nærheten og at det blir raskt ryddet opp? Ære være de for det og ta godt vare på de. Men hva med alle de som ikke er så heldige? Kanskje de befinner seg med en motor i dårlig vær nord for Øygarden?

Redigert av Blanco (see edit history)

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Til Bitteliten og Ludde:

Uten å vite noe om eller mene noe om kvaliteten på VP D serie.

Dere kan ikke i alvor mene at man skal godta feil på nye ting bare fordi det er et hyggelig verksted i nærheten og at det blir raskt ryddet opp? Ære være de for det og ta godt vare på de. Men hva med alle de som ikke er så heldige? Kanskje de befinner seg med en motor i dårlig vær nord for Øygarden?

 

Det er vel ikke et spørsmål om å godta feil fordi det er et hyggelig verksted i nærheten. Det handler vel mer om at ting kan gå i stykker, og når de gjør det er det viktig at man får den hjelp og service man har krav på, og at dette ikke tar for mye tid. Jeg mener at ved å omgi oss med motorer og annet som kan gå i stykker, løper vi risikoen at de gjør nettopp det.

 

Jeg godtar ingen feil på mine motorer og tar som en selvfølge at så lenge garantien/kjøpsloven gjelder, blir det fikset raskt og kostnadsfritt. Derfor er det klokt å etablere kontakt med en forhandler/verksted, slik at man har et sted å henvende seg dersom noe skulle skje.

 

Jeg vet dessuten godt hva du snakker om når det gjelder havari og dårlig vær :sad:, men da med et annet motormerke under dørken, men det er en annen historie.

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Jeg godtar ingen feil på mine motorer og tar som en selvfølge at så lenge garantien/kjøpsloven gjelder, blir det fikset raskt og kostnadsfritt. Derfor er det klokt å etablere kontakt med en forhandler/verksted, slik at man har et sted å henvende seg dersom noe skulle skje.

 

Følgende synes likevel jeg er urovekkende:

 

I dag er det svært få som vet hva Volvo kommer fram til og hva /om de går ut med av info om problemene.

 

Hvordan vil problemene bli taklet når garantitiden er omme?

 

Er Volvo forhandlerne og serviceverkstedet like positive da?

 

Det som også nevnt her i en annen tråd, HVIS en motor uheldigvis kommer i berøring med vann medfører dette (etter sigende)til en utgift på 130.000 bare for delene, dette synes jeg hører noe smertefullt ut, forutsatt dette er riktig oppfattet.

Vil da en slik reparasjon være regningssvarende eksempelvis etter 5-10 år??

Link to post
Share on other sites

Det som også nevnt her i en annen tråd, HVIS en motor uheldigvis kommer i berøring med vann medfører dette (etter sigende)til en utgift på 130.000 bare for delene, dette synes jeg hører noe smertefullt ut, forutsatt dette er riktig oppfattet.

Vil da en slik reparasjon være regningssvarende eksempelvis etter 5-10 år??

 

Berrøing med vann? En motor bør tåle motorvask, og utvendig konservering med riktig sprayprdukt.

Link to post
Share on other sites

Skjer det noe feil med motorene så skjer det noe. Slik er det med alle mekaniske ting. Noe kan gå feil.

 

Riktig det at mekaniske feil kan oppstå. Når man i tillegg har dyttet en hel masse datastyring og elektroniske overføringer inn i en båt, ikke bare kan det skje feil, men skje feil.

 

Da er jeg glad for at jeg har VP og et godt VP verksted jeg har tett kontakt med.

 

Fint for deg!

 

Ben Sin

Link to post
Share on other sites

Pyton for de det rammer, men neppe noen grunn til å tro at markedet raser for båter med D-serien, eller velge bort VP, ved kjøp av ny båt, som enkelte forfekter.

 

VP bør for sin egen del ta det ganske alvorlig at seriøse norske båtverft ser seg om etter andre motorleverandører. Det ville i alle fall bekymret meg, selv om båtproduksjon i Norge ikke på noen måte er stor i verdensmålestokk.

 

Ben Sin

Link to post
Share on other sites

Riktig det at mekaniske feil kan oppstå. Når man i tillegg har dyttet en hel masse datastyring og elektroniske overføringer inn i en båt, ikke bare kan det skje feil, men skje feil.

Fint for deg!

 

Ben Sin

Vennligst fortell meg hva som er alternativet i dag (og se gjerne et år fremover) om man vil ha en dieselmotor med hekkagregat på en planende båt. Finnes det da noen dieseldrevne alternativ uten elektronikk?

Link to post
Share on other sites

Hei alle sammen :smiley: Det jeg synes er skremmende er og tenke på hvor lite gangtid disse motorene tydligvis har før feil små som store dukker opp.. Når en tenker på at en bil går i gjennomsnitt i 50 km i timen året rundt og regner det om til gangtimer noe som faktisk blir gjort og er vanlig. Dvs at en marinemotor med 1000 timer på nakken kun har tilbakelagt 50 000 km!! Ville du og jeg godtatt og hatt volvo v70 inne på verksted X antall ganger før 1000 timer oppnådd???

Volvo har helt klart STORE problemer noe som er synd for det er vi som forbrukere som kommer til og lide den dagen garantien er ute og lommeboken bare må sprettes opp :nonod:

Håper inderlig at de får greie på det og at dere som innehar slike motorer ikke blir skadelidende.. Som en digresjon kan det jo nevnes at Yanmar marine regner på sine kommersielle motorer for yrkesbruk 8000 timer full overhaling og etter 15000 timer bytes de ut :crazy:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Vennligst fortell meg hva som er alternativet ...

 

Er enig med deg i at Volvo har vært enerådende her. Vet ikke hva andre merker kan levere i dette markedet!

Jeg synes det er oppriktig for j..lig, at de i hvertfall kunne ha større åpenhet og vært mere på "banen" i denne saken.

Motorserien er klart en teknologisk nyvinning og overgår de fleste hva gjelder miljø, dreiemoment og effekt pr.vektenhet, men hva hjelper det for dagens og evnt. fremtidige kunder av disse motorene,hvis de ikke klarer å få folks tillit til produktet også for de som kjøpe/selge båten brukt.

 

Kanskje er det bare et fåtall dette injector-problemet gjelder, men du verden...disse få er belastende for reno méet!

Link to post
Share on other sites

VP har nok et større mediehåndteringsproblem enn teknisk problem vil jeg tro. Så langt har jeg lest meg til at det er ca 40 av 35.000 produserte motorer som har havarert. Det merkelige er jo at det er helt tyst om dette i svenske båtblader - og de er etter mine vurderingskriterier betydelig mer forbruker vennlige enn de norske bladene. Det har ikke vært noe skriverier i MBM eller MBY om dette heller.

 

Så har man slike tilfeller som terav der dette ble fanget opp på service og reparert. Det er etter mine begreper helt greit - ting kan gå i stykker, det kan være avvik i en serieproduksjon, og som forbruker er det helt greit så lenge jeg blir fulgt opp på en god måte.

 

Også en annen betraktning også: Vi her på Baatplassene er jo veldig flinke til å kose oss med slike saker som dette. Greit nok for oss som har vært her i noe tid, men kommer det nye medlemmer hit og leser våre bombastiske ut- og innlegg kan man jo bli skremt til å evakurere båtlivet av mindre enn de mest påståelige innleggene

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vennligst fortell meg hva som er alternativet i dag

 

Dessverre finnes det ikke mange gode alternativer for deg idag. Alle moderne dieselmotorer (og bensin for den saks skyld) proppes med elektronikk. Jeg bare poengterte svakhetene ved dette. Jeg har ikke kunnskap nok om fortreffeligheten til konkurrerende dieselmotorprodusenter til å påstå hva som er mest driftssikkert. Tanker om det har jeg. Det jeg har kunnskap om er hvordan VP's politikk på ettermarkedet virker/ikke virker. Det er nok for meg til å lete godt etter andre alternativer.

 

Fint for deg, var ment som fint for deg at du er f ornøyd med dine grønne motorer og din oppfølging. Var ikke det fint?

 

Ben Sin

Link to post
Share on other sites

...kan man jo bli skremt til å evakurere båtlivet av mindre enn de mest påståelige innleggene

 

Joda, kanskje noen oppfatter disse påstander om problemene som en utidig belastning, og ja, noen uttaler seg med dårlig skjult skadefryd i sine innlegg.

 

På den annen side er ikke alle "hyldningsinnlegg" like reflekterte, eller og til gagns for de kommende nye båteiere??

Link to post
Share on other sites

Dvs at en marinemotor med 1000 timer på nakken kun har tilbakelagt 50 000 km!! Ville du og jeg godtatt og hatt volvo v70 inne på verksted X antall ganger før 1000 timer oppnådd???

 

Jeg vet ikke helt hvor mange km jeg hadde ventet fra en V70 hvis 90% av bruken er med full gass i høyt gir, men det ville neppe vært unaturlig om den døde lenge før tilsvarende V70 kjørt normalt. VP har gjerne hentet ut for mye kraft av motorene sine, jeg skulle tro det finnes en rimelig direkte sammenheng mellom litereffekt og holdbarhet, når VP leverer båtmotorer med litereffekt tilsvarende personbilmotor, faktisk med slående likhet til personbilmotor (D3), så ville jeg vært forundret om de har særlig bedre holdbarhet.

Link to post
Share on other sites

VP har nok et større mediehåndteringsproblem enn teknisk problem vil jeg tro.

 

Helt enig. VP burde tatt noen initiativ for å dempe uroen omkring motorene. På den annen side er jo antallet problem motorer begrenset i forhold til antall produsert, og sett i det perspektivet er det kanskje begrenset hvor aktive de ønsker/ får lov til å være?

 

 

Dessverre finnes det ikke mange gode alternativer for deg idag. Alle moderne dieselmotorer (og bensin for den saks skyld) proppes med elektronikk. Jeg bare poengterte svakhetene ved dette. Jeg har ikke kunnskap nok om fortreffeligheten til konkurrerende dieselmotorprodusenter til å påstå hva som er mest driftssikkert. Tanker om det har jeg. Det jeg har kunnskap om er hvordan VP's politikk på ettermarkedet virker/ikke virker. Det er nok for meg til å lete godt etter andre alternativer.

 

Joda det er vel ikke bare velstand her eller noe annet sted for den delen. Mine erfaringer er delte; akkurat nå fungerer ettermarkedet til VP for meg, men jeg har da også forbannet dem tidligere.

 

På den annen side er ikke alle "hyldningsinnlegg" like reflekterte, eller og til gagns for de kommende nye båteiere??

 

Enig i det. For meg er VP bare et middel til å gjøre noe morsomt, nemlig være på sjøen. Vil ikke hylle hverken VP eller noen andre bare fordi de produserer et grisedyrt leketøy, som gjør det de er laget for og lover å gjøre.

Redigert av Ludde (see edit history)

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Helt enig. VP burde tatt noen initiativ for å dempe uroen omkring motorene. På den annen side er jo antallet problem motorer begrenset i forhold til antall produsert, og sett i det perspektivet er det kanskje begrenset hvor aktive de ønsker/ får lov til å være?

 

Hadde VP hatt stålkontroll på årsak, antall og typer av feil, hadde de ikke hatt behov for noen god mediestrategi. Måten de til nå har håndtert mediene på tyder derimot på at de ikke har stålkontroll - men dersom de allikevel har stålkontroll på det tekniske har de alvorlige problemer med kommunikasjonen til mediene og kundene.

Link to post
Share on other sites

Hadde VP hatt stålkontroll på årsak, antall og typer av feil, hadde de ikke hatt behov for noen god mediestrategi. Måten de til nå har håndtert mediene på tyder derimot på at de ikke har stålkontroll - men dersom de allikevel har stålkontroll på det tekniske har de alvorlige problemer med kommunikasjonen til mediene og kundene.

 

Har VP uttalt seg offisielt til noen medier, så har ikke jeg fått det med meg. Om de har kontroll å de tekniske problemene? Tja, kanskje, men jeg har ikke intrykk av at de har informert forhandlerne sine spesielt godt.

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Mulig du har rett Ludde, men jeg trodde at uttalsene til Båtmagasinet som gikk i retning "ikke vår feil, og bare noen få motorer" kom fra VP. Mulig det var båtprodusentene som gjenfortalte hva VP tilsynelatende skulle ha uttalt. Uansett har de allerede et problem, og hadde jeg vært D-eier hadde jeg håpet på at hovedproblemet var klønethet på PR-siden. Poenget er at dersom de vet at det gjelder noen få motorer og at de vet hva som HAR vært galt burde de for lengst ha uttalt seg om dette. Enig?

Redigert av BårdK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja klart jeg er enig i det. Spørsmålet de kanskje stiller seg er om det er verdt å ha noen offisiell mening så lengde det bare dreier seg om noen få motorer. Kanskje de om ikke annet skulle tatt en runde med de uheldige båteierne, de har jo serienummer på motorene vil jeg tro?

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Ser det snakkes mye om elektronikk her. Men var ikke dette noe med frostplugger som poppa ut, dysefeil osv. Ikka det at jeg skjønner hvordan frostpluggene kommer ut. Da må det jo bli et seriøst overtrykk i ferskvannsiden.

VP var vel inne med noe at problemene kunne skyldes dårlig diesel også..??

Redigert av Brutus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...