Leste i siste utgave av båtmagasinet at det er store problemer med Volvo Penta sin D-serie. Båtmagasinet har registrert 25-30 havari på helt nye motorer. I norgeskonvoien i vår havarerte 3 av 10 VP motorer, alle med mindre enn 100 timer på telleren. En feil rate på 30%
Feil som blir listet er injector feil og frostplugger som faller ut med store motorskader som utfall. Har Volvo driti på leggen gjen?
Noen med egne erfaringer her som dere kan medele oss andre? Er det Volvo Penta so
Da var tida kommet til rengjøring av vermevekslerne på mine VP-D6'er som en del av 5-års service. Hadde sett fram til denne jobben, både siden den var godt forberedt og dessuten for å få et innblikk i tilstanden. Motorene har kjørt ca. 600 timer hver og mesteparten er lengre kjøring så jeg burde ikke være så veldig eksponert for salting i kjølerne.
Der har vært nevnt tidligere at et problem med D6 er at ladeluftkjøler blir stående med noe saltvann i etter stans av motor. Dette er mindre held