Jump to content

Status på Danskekysten og sørover


Careka

Recommended Posts

Flott Phobe. Alle som seiler i Læsø Rende må/bør studere kartet/dybdeforholdene svært godt. laesoe_rende.jpg

i år seglade jag tett inpå den gröne bojen(landdybet) o rundede odden så tett jag kunde stikker runt 1,90

dybderne stemmer veldi bra i danske kart relativt enkelt o segla på ekolodet.....

 

men en sak som man skall vare litt OBS på när man passerer Laesö rende

 

det er om man seglar med autopiloten.....elkablarna kan störe kompassen i "auto-helmuten" o då kan hända

att man gör en 90gradare lite snabbt...har hänt mig en gang i Laesö rende o en gang nere i Smaalandsfarvannet :lol:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jeg visste ikke at sjøkabler kan påvirke autopiloten - takk for tipset.

 

Det må du være veldig obs på. det gir store utslag og kursforandringer.

Muligens ikke på deg hvis du kjører fort. men for oss som seiler så merker du det fint.

derfor har jeg mer gått over til å bruke autopiloten på vindstyring, da slipper jeg disse storeutslagene.

 

Har du ikke det på din pilot Gunga ?

 

Nå det gjelder Frihanvsordningen, så betaler jeg med glede havneavgiften i DK, syns jeg får mye igjen for pengene.

Kunne ønsket meg mer styring ifra havnesjefene der nede når du ankommer en havn, ang hendvising til ledig plass.

De skulle inført mer bruk av inmeldig /ankomt til en havn og du da fikk hendvisning til hvor han vil du skal ligge.

Men fortell gjerne hvis du får til en løsning, eller hva som skal til.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

FRIHAVNSORDNINGEN. Det er flere havner i Danmark, Sverige og Tyskland som er tilknyttet denne ordningen. I Norge har vi - så vidt jeg har sett - bare to havner knyttet til ordningen. Ordningen innebærer at man har gratis overnatting, men betaler for strøm. Jeg er ikke så opptatt av kronene man sparer, men av utnyttelsen av båtplasser. Jeg synes det er på grensen til å være meningsfylt, at min "store" båtplass ( for 42 fot pluss noen fot mer) skal ligge uberørt de 7 ukene jeg er på ferie. Det må da være fint om vi har et system også i Norge hvor slike "fri-havner" ksn benyttes av andrte? Skulle tro at butikkene i Soon også ville registrere en positiv effekt av en frihansordniong.

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...
Jeg visste ikke at sjøkabler kan påvirke autopiloten - takk for tipset.

Nå er det ett år etter - men sannsynligvis en nyttig kommentar å sende likevel:

Kabelene er likestrøm, og har derfor et konstant magnetfelt. Det vil påvirke kompasset og fluxgate-kompasset i autopiloten, så det er om å gjøre å holde utkikk!

 

Det er tilsvarende felt på begge sider av Åland i Østersjøen, iflg sjøkartene.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

For å si det litt forsiktig har det blitt noen bilder på Anholt. For de som like flora, fauna og geologi, er øya et funn. For de som liker det behagelige og rolige livet er også øya et funn. Her går alt sakte, sakte. Legger ut noen bilder i første omgang. Flere kommer.

Først solnedgangen som er helt spesiell - sola "ruller" langs havflaten når den går ned. Dette har jeg bare sett på Anholt, Læsø og Väderöene.

 

solnedganganholt.jpg

 

Jeg ser det har blitt mer og mer vanlig (med mine øyne) at seilbåter fortøyer med bauganger og hekken inn. Her en Bavaria - som det ewr "enormt mye av både i Sverige og Danmark.

 

akterfortoeyning1.jpg

 

For ikke å nevne noen båttyper spesielt legger jeg her ut bilde av et annet merke, jeg har også sett at Elan, HR og mange andre ligger med hekken inn.

 

akterfortoeyning2.jpg

 

Jeg hadde en vandring i vestre del av Anholt i dag og lkegger ut noen bilder fra denne. Det blåste så mye at fyrtårn-turen får vente. Først et bilde av en båt som ligger her hver sommer hele sommeren. Jeg så den første gang for omlag 12 år siden. Jeg har glemt hvor mange år han har vært her.

 

anholt7.jpg

 

Dette taler vel for seg selv.

 

 

anholt8.jpg

 

 

Fotballbane med sittebenker finnes også.

 

anholt9.jpg

 

Ifølge en faunabok jeg har kjøpt om Anholt skal det finnes omlag 700 forskjellige planter på øya.

 

 

anholt10.jpg

 

 

Ektefellen min liker godt denne stien. Kanskje grunn til at flere bør besøke øya?

 

anholt11.jpg

 

 

Øya preges av enorm mange steds- og veinavn. Det virker på meg som nærmest hver enste del av øya har egne navn. Dette er rett og slett imponerende. Har aldri sett tilsvarenbde for noen annen øy.

 

anholt12.jpg

 

Dette er et minnesmerke om et slag med engelskmennene for en del år siden. For spesielt intersserte kan jeg sende mer info.

 

 

anholt13.jpg

 

Jeg kjenner til to skip som jeg forsøker å få med meg på vandringen. Ett her.

 

 

anholt14.jpg

 

 

Og det andre her.

 

anholt15.jpg

 

 

Og de finnes i denne bygningen.

 

anholt16.jpg

 

 

Dette er Anholt Kro. Ett av ganske mange spisesteder for turistene. Det er omlag 170 fastboende og sikkert det mangedoble om sommeren. Øya har egen lege, prest og politi. Politimannen inspiserte brygga i dag. Vær obs på at det ikke er noen bankautomat.

 

anholt17.jpg

 

 

Jeg har forstått det slik at mange dansker reiser til øya på campingplassen. Dette er sikkert en svært billig ferie for mange. Her et lite utsnitt.

 

anholt18.jpg

 

Dette er det typiske minnet jeg har om Anholt: sand, hav og en seilbåt i det fjerne.

 

 

anholt19.jpg

 

 

Det er ikke mange steder man ser at ambulansen har radar (FURUNO) på taket.

 

anholt20.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg ligger ved siden av en trivelig svenske i en fantastisk seilbåt. Mer om denne senere. Poenget er at han har vist meg kvittering for betalt havneavgift i 1968. Dengang betalte han DKR 8.15. Idag er avgiften DRK 130 for båter under 12 meter og endel mer for de over 12 meter.

Link to post
Share on other sites

Flott skildring akkompagnert av fine, malende bilder. Synes Anholt ser ut som hjertemedisin uten blå resept. Dette er jo et aldri så lite paradis på jord hvor vårt tids tjas og mas enda ikke har gjort seg gjeldende. Skal helt klart legge en slagplan for å utforske denne øya, om ikke i år !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

I brosjyren som deles ut om Anholt fremgår det at på denne øya går alt veldig sakte. Nå skal jeg opp til radartårnet og se på solnedgangen. Blir sikkert noen bilder om baatplassens venner kjenner meg rett.

 

Se etter om også radaren går spesielt sakte :flag_da:

Link to post
Share on other sites

Så du dette bordet langs veien, Gennem Landet, i år, Roaldbj?

Smykkemakeren setter bare opp et bord med vareutvalget langs veikanten,

der det står mutters alene med hele salgsutstillingen samt "betalingsterminal" med prisliste, vekslepenger og det hele.

Alt basert på idyll, idealisme til andres ærlighet og øyas særpreg.

 

Dette er neppe noen god forretningsidè i Oslo sentrum....

 

dsc03476.jpg

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Radarantenna går faktisk ganske sakte:

 

anholt22.jpg

 

 

Her er klokka omlag 21.50.

 

anholt23.jpg

 

 

Noen jenter vurderer å overnatte under åpen himmel.

 

 

anholt24.jpg

 

 

Her er miljøstasjonen som måler regnvannets- og luftas kvalitet.

 

 

anholt25.jpg

 

 

Dette er politistasjonen.

 

 

anholt26.jpg

 

 

Politiet har åpenbart tilgang på mange antennesystemer.

 

 

anholt27.jpg

 

 

Endel mennesker er oppe ved radarmasta og skal beskue solnedgangen. Klokka er nå omlag 22.05

 

 

anholt28.jpg

 

 

De neste bildene får trale for seg selv. Jeg opplever at "solas bevegsler" må være det største skaperverket. Jeg blir aldri lei av å se solnedgang og soloppgang.

 

 

anholt29.jpg

 

 

 

 

 

anholt30.jpg

 

 

 

 

 

anholt31.jpg

 

 

 

 

 

anholt32.jpg

 

 

På vei ned mot havna kan vi se dette:

 

 

anholt33.jpg

 

 

 

Dette får vel være godnattbildet fra Anholt i kveld.

 

anholt34.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg skal hente familien i Fredrikshavn 9. juli. Jeg hadde tenkt meg en tur innom Læsø men alle "vettuge" folk jeg har snakket med her på Anholt anbefaler meg å styre unna pga "fulle" svensker og nordmenn. Nå har jeg det så rolig og godt at det kan være jeg blir her litt til. Jeg kan ikke dy meg. Her er utsikten fra akterdekket akkurat nå. Det går ikke an å legge seg nå når det er vindstille, skyfritt og bare herlig.

 

anholt35.jpg

Link to post
Share on other sites

Nydelige bilder. Trodde ikke det var så ille på Læsø som du beskrev. Var der i 5 dager sist sommer i slutten av juli og skal ned igjen i år også på samme tid, men av alle ting på sykkel. Kan ikke si at støyen var noe verre der eller andre plasser. Tvertimot adskillig roligere enn noen av de svenske og norske havnene vi har frekventert.

Link to post
Share on other sites

Avstand Skagen - Anholt er grovt regnet 72 nm.

 

skagenanholt.jpg

 

Når det gjelder Læsø er det mange år siden jeg har vært der, og planen var å gå innom Vesterø. Når omlag 7 seilere her på Anholt har anbefalt meg å "gå utenom" satser jeg på disse rådene. Nå skal det nok sies at de jeg treffer her på Anholt er senior-seilere som synes å ha erfarinmg med store deler av Kattegat. De har seilbåter i klassen 40 fot pluss og representerer trolig den livsstilen jeg trives med. Selv om hvna her i Anholt nå er ganske full, er den så og si helt "tyst" - for å bruke et uttrykk fra Odd Børretzen.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder Læsø er det mange år siden jeg har vært der, og planen var å gå innom Vesterø. Når omlag 7 seilere her på Anholt har anbefalt meg å "gå utenom" satser jeg på disse rådene.

 

For noen år tilbake var det "alltid" slik at det var mye støy og full ungdom i Østerby havn, men Vesterø havn var en mer tradisjonell dansk fiskerhavn. Det ble sagt at dette skyldes at det er mye kortere avstand fra svenskysten til Østerby enn det er til vesterø havn, og at de som skulle kjøpe billig øl og feste dro korteste vei.

 

To år siden jer var der sist så jeg vet ikke (og håper ikke) at dette har endret seg for Vesterø havn.

 

Fint om noen kan sjekke om det fortsatt er slik nå!

Redigert av Bidevind (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har hatt meg en joggetur til Anholt fyr i dag - omlag 26 km t/r så det er godt å holde nesa litt i skyggen. Det ble noen soltimer. Trass jogging hadde jeg med fotoapparatet og klarte å stoppe noen steder under veis. Her er en stolpe jeg har sett i mange år som stadig blir tilført nye gjenstander.

 

anholt36.jpg

 

Jeg så tre slike under turen.

 

anholt37.jpg

 

Det er fasinerende å se hvordan de små dønningene beveger seg nå de treffer øya.

 

anholt38.jpg

 

Dette er typisk bilde av vestre Anholt, som også bærer navnet Ørkenen.

 

anholt39.jpg

 

Hver eneste topp har et eget navn. Her var det tidligere skog. Men denne ble hogd ned til ved for fyrtårnet og til å lage tjære.

 

anholt40.jpg

 

Enkelte deler av stranden er dekket med et sort lag. Her er et nærbilde hvor sanden brekker av, som ved et snøskred. Man kan se lagdeling av disse sorte partiene. Det virket for meg som olje - men er sikkert noe annet.

 

 

anholt41.jpg

 

Jeg løp barbent og innover disse områdene var det ikke mulig å løpe - sanden var alt for varm for beina mine.

 

anholt42.jpg

 

Skulle heller sett denne levende. Hver gang jeg har tatt denne turen har jeg sett døde sel.

 

anholt43.jpg

 

Grunnen til at dette bildet vises er for å minne om at man ikke har anledning til å bevege seg inn i selreservatet.

 

anholt44.jpg

 

Her er den siste boligen til den siste fyrvokteren. Jeg har en interesse for fyrvokterlivet. Familien som levde i disse boligene kom svært nær innpå hverandre og med klar rangering av fyrmester og hjelper. Det er nok mange barn som har "lidd" under denne rangeringen.

 

anholt45.jpg

 

Her er selve fyret. Det kan skrives så mye om dette at det er best at jeg unngår detaljer.

 

anholt46.jpg

 

Spesielt i år er at det er bygget et lite skur hvor denne kikkerten er plassert. Den er donert fra Aage V. Jensens fond slik at hvem som helst fritt kan observere selene.

 

anholt48.jpg

 

I dette området talte jeg over 30 sel, noen på land og noen til sjøss.

 

anholt49.jpg

 

Litt spesielt å se slike redskaper som vitner om tidligere hardt arbeid.

 

anholt50.jpg

 

På veien tilbake til båten var denne parasollen slått opp nær havna. Nødvendig utstyr var fraktet med trillebår. Hyggelig at ungdommen koser seg.

 

anholt51.jpg

 

Det var i en periode svært mange ledige båtplasser. Men de er nå fylt opp. Det kan være lurt å ankomme før kl 17. Men det er alltid båtplasser.

 

anholt52.jpg

 

 

I morgen blir det en sykkeltur, bl.a. til flyplassen. Det er flyforbindelse med København og Læsø 5 dager i uken. Prisen fra Anholt til Læsø er kr 550 en vei. Dette er billigere enn hva jeg bruker i diesel i 8 1/2 knops fart.

Dette var et utsnitt fra dagens joggetur.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...