Jump to content

Hvor seriøse/bra er norske båtblader


Bitteliten

Recommended Posts

I en årrekke har jeg lest svenske seil/båtblader (Båtnytt, Vi Båtägere mfl). Her opplever jeg testene av båter/utstyr som gode, passe tekniske og velfunderte, at testene er gjennomført av kvalifisert personale og at forutsetningene for testene er godt beskrevet.

 

Jeg er ikke alltid like sikker på testene i de norske båtbladene (f.eks. Båtmagasinet etc) og om kvaliteten/holdbarheten i disse er like gode. Et eksempel er deres test av kartprogrammer for kartplottere som jeg synes var litt tynn sett i forhold til forutsetningene de tok for testen.

 

Tester har ganske stor innvirkning på mine valg ved kjøp av båt/utstyr - og jeg tror vel at det påvirker mange andre også. Derfor er det viktig at testene er av høy kvalitet.

 

Er det noen andre som har synspukter på kvaliteten på testene?

Link to post
Share on other sites

Et tema det kan sies og skrives mye om. Jeg vil ikke trekke fram noe spesielt blad men ta opp testing av produkter i fagpressen generelt. Desverre er det nok slik at gode tester koster for mye penger. De tar mye tid, og krever grundige forberedelser. Skal du f.eks teste en seilbåt er det ikke nok å ta en time eller to ombord. Du må ut på sjøen, og du må få prøvet båten under skiftende værforhold. Skal du finne ut hovrdan båten fungerer å bo må du og flere andre bo i den en tid osv. Og dyrere blir det hvis du i tillegg skal sammenligne flere produkter i en slik test.

 

Tid er penger, og for utgiveren av et blad blir dette en balansegang. Hvor mye tid og resurser må vi bruke (minimum) og samtidig klare å selge bladet?

 

Jeg synes tester av produkter i fagpressen har blitt mer og mer overfladiske med årene, og tror hele forklaringen ligger i dette med kostnader.

 

Når jeg leser en test (f.eks av en båt) ser jeg mer på det som en kort presentasjon av produktet enn en test.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes tester av produkter i fagpressen har blitt mer og mer overfladiske med årene, og tror hele forklaringen ligger i dette med kostnader.

 

Når jeg leser en test (f.eks av en båt) ser jeg mer på det som en kort presentasjon av produktet enn en test.

Jeg tror Lasse er inne på noe her. Av og til kjøper jeg engelske båtblader og det er påtakelig hvor mye mer grundig testene her framstår enn i de norske bladene.

 

En måte båtbladene forsøker å ta tak i dette på er å foreta tester sammen, dvs. at f.eks. svenske og norske blader forear tester sammen, og så presenterer dette i bladene, med sin egen nasjonale vinkling. Særlig har jeg sett dette gjort ved test av flere båter eller motorer samlet. Selvsagt er dette litt dumt hvis du kjøper et svensk blad og leser en interessant test der, for å å finne samme testen i en norsk variant av neste nr. av det norske bladet du abbonnerer på. Men det bidrar til bedre kvalitet siden bladene sammen har mer ressurser å sette inn.

 

Selv synes jeg å se en positiv utvikling i kvaliteten på testene. Lasse ville ikke nevne noen blader, men jeg synes Praktisk Båtliv hadde elendige tester og omtaler tidligere - gjengitt i en form for referat-stil uten innslag av kritisk sans. Dette har blitt bedre, men jeg synes Båtmagasinet generelt holder en bedre kvalitet. Når et gjelder seilbåtbladene holder jeg fortsatt en knapp på Seilas, men Seilmagasinet tar innpå. Noen ganger virker det dog useriøst, og det kan gjelde både motor- og seilbåblader. Når jeg ser en omtale/test av en mer eller mindre ukjent båt, og så i samme nr. en stor annonse for samme båt spør jeg meg om den redaksjonelle siden er påviket av den kommersielle.

 

Som Lasse sier er testene viktige for mange av oss båtbrukere, og det er derfor avgjørende at testene er reelle og at ikke journalisten framstår som kjøpt og betalt av båtprodusenten.

 

Noe som forøvrig irriterer meg en del er de mange produktomtalene. Selvsagt synes jeg som andre det er spennende å lese om nye ting. Men når du ser det samme bildet og den samme omtalen i 3-4 blader er det jo rimelig klart at dette er matereiale som er utarbeidet av produsenten/importøren og gjengitt ukritisk av bladet. Jeg skjønner at det til en viss grad må være sånn, men synes dette har blitt mer og mer påtakelig de siste årene. På en måte betyr vel dette at stadig mer av bladene fylles opp med produktinformasjon som ikke har vært underlagt en journalistisk vurdering og behandling. Verdien blir da tilsvarende dårligere - og - brosjyremateriell er jo gratis - det trenger vi ikke betale for i dyre dommer.

Link to post
Share on other sites

Hej!

 

Leser en mängd båtblad främst norske o svenske o ibland något engelskt, då oftast Practical

Boatowner.

tykker ikke jag kan se någon generell skillnad mellan norske o svenske ibland er det en

mer utförlig artikkel i det ena bladet neste gang i det andre!

Har oxo märkt det som KOB skriver, om att dom samarbetar, så abbonnerer man på ett

blad gör man klokt i o kika igenom,   innan man kjöper ett löst blad ute i handeln

risken er stor att man kan komma hjem med samme artikklar bare på ett annet språk!

 

har läst båtblad sen början av 70-talet o kan nog säga att kvaliten (antalet bra artikklar

kontra reklam) går opp o ner i en o samma tidning genom åren, tror mycket har o göra

med vilka journalister / redaktörer som jobbar på tidningen!

 

i mitten på 80-talet hade Vi Båtägare en glimrande period, tjocka välmatade nummer,

för att sedan början 90-tal sjunka tillbaks!

 

Nu tycker jag Praktiskt Båtägande är den beste tidning, på Kryss er oxo bra, har varit

betydligt sämre tidigare.

 

mycket er nog oxo bara personligt tyckande........

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...