Jump to content

Kjølskade


Sun Flyer

Recommended Posts

Hei!

Jeg vet jo ikke når skaden inntraff, men vet at Vallø marina har de nødvendige papirer for å utføre plastarbeider på båt. De monterer en del baugpropeller, og er ansett for å være flinke. Jeg foreslår at du ringer Vallø marina. Spør etter Frank, og fortell hva det gjelder!

Hilsen SO-VALL, Tønsberg(Båt i Surka som er ved Vallø marina)

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Jeg lurer på å kjøpe en seilbåt som har hatt en grunnstøtingsskade.

Viggo

Hej Viggo !

 

Vilken båttyp gäller det?  

 

(frågan har ikke noe som helst med Vallö Marina o göra om de gör bra jobb eller ej, det

har jag ingen uppfattning om!)

 

men vissa båttyper klarer en grundstötning bettre än andra!

Link to post
Share on other sites

Jeg har kjøpt min båt hos nabobedriften til Vallø Marina som heter Dockside Marine. Fra Dockside har jeg bare hørt positivt om Vallø Marina, og de gangene jeg har spurt Valø Marina om noe vedr. min Mercruiser motor har jeg fått veldig bra hjelp av dem. De virker veldig seriøse og kunnskapsrike (ikke slike som må slå opp om i boka og lese før de svarer - om du skjønner hva jeg mener)

 

Plastskader har jeg ikke hørt noen referanser om hos dem - men det er en ganske stor marina med mange båter både iopplag og i havna.

 

(Et tips vedr. Vallø Marina - veldig billig diesel om sommeren. Godt under 5 kroner/liter i fjor!)

 

Jeg støtter Gunga Din i han s spørsmål. Er det en Orust båt av god gammel klasse (Malø, Vindø, Hallberg Rassy, Najad m.fl.) som er langkjølt eller middels langkjølt bør ikke en grunnstøting være noe problem. Er det en fransk båt ville jeg vært veldig skeptisk. er det en tysk båt er det vel sånn omtrent midt i mellom.

 

Jeg har sett en Hallberg Rassy 29 som gikk rett på et skjær i ca. 7 knop uten strukturelle skrogskader utover en sprukket køyefront inni, og jeg har sett en Benetau Oceanis 331 som har gått på i 4-5 knop og fått stort hull bak kjølen der vannet sprutet inn.

 

Plastskaden på en langkjøt båt kan bare ha vært en knust gelcoat/glasfiber foran på kjølen - og det er enkelt å fikse. Er det strukturelle på skriget derkjølen har slått se opp i bakkant og støttebalker/spant er knekt er er det mer jobb og stiller store krav til kunnskap. Seilbåt med kjøl som er feil innfestet er livsfarlig!

Link to post
Share on other sites

Hej igen Viggo!

 

Har ingen erfaringen med franske båter o grundstötning !

( eller köra på botten    - som finnarna säger !  :smiley: )

 

lite generellt kan man säga att långkölat tål mer! precis som Bitteliten skriver.

Men en fenkölad tål ganska mye den oxo!

Dock kan man säga att ju djupare og smalare (sett fra siden av båten) som kölen

er desto högre blir påfrestningen ner man går på!

Vikten på båten speler også roll ju mer massa som skall bromsas opp desto större kraft!

 

Men det finns godt om fenkölade som tål rejäla 'smällar', har själv haft

ett par Maxi 77or,  dessa (om de er av årsmodell -75 el nyare) tål minst 7-8 knop

utan att man slår in kjölen! Tror att sjöfartsverket provkörde bortåt 8-10 knop

för att båten skulle få den 'blå skilten' (litt osäker her, men dom utförde

'fullskale-prov' ! :lol:)

 

Vid 'påkänningar' av den her kalibern så er det ikke alltid som kjölen får ta hela

'smällen', inredningen, skott etc kan losse og även motorn, stödbockar till propeller-

akseln kan ta stryk!  ta en kik på dette o stirra dig ikke blind på enbart kölinfestning!

 

Skulle jag ge dig ett konkret råd angående Jeanneun så skulle det vara att låta

en proff båtbesiktningsman granska den! kostar några tusenlappar, men det er

det helt klart värt. Ofta finner dom saker som gör att det går att pruta med säljaren,

så att besiktningskostnaden äts upp! En besiktning av en båt i den klassen tar en

knapp arbetsdag!

Link to post
Share on other sites

Takk for gode svar så langt.

 

Det er ingen tvil om at båten ble hardt skadd da den gikk på grunn. Det må man nesten regne med på en båt med så dyp og kort kjøl. Har fått tilgang på fakturaen fra reperasjonen, og det kostet drøye 55 000,- å utbedre skaden. Det virker som vallø marina a/s er en veldig seriøs bedrift. Båten har motor med aksling og men det er ingen ting som tyder på skevheter her. Jeg er helt og fullt klar over at båter med racingkjøl er utsatt ved harde grunnstøtinger, men det er noe jeg har bestemt meg for å akseptere. Jeg kommer sansynligvis til å legge inn et bud på denne båten i morgen.

 

Viggo

Link to post
Share on other sites

Har selv en Jeanneau seilbåt (2.05 dyp finnekjøl) som jeg kjøpte med reparert kjølskade.  Første  reparasjon ble gjort i utlandet og det viste seg senere at båten ikke stod på sin egen kjøl- kjlen blir presset opp i skroget ved opplag i krybbe/bukker.

Altså ble det ikke gjort godt nok arbeide 1 gang. Reparasjon må gjøres dobbelt så stivt/kraftig som originalt.  Båten ble senere reparert på nytt i Norge.

Båten har jeg hatt oppe på land og jeg fikk testet at den stod på sin egen kjøl. Forrige eier kjøpte båten uten at han var kjent med at den hadde en reparert kjølskade og selgeren påstod han ikke var klar over dette, da han igjen hadde kjøpt den fra andre.  Mener at forrige eier ikke fikk dekket denne reparasjonen selv etter en del advokat krangling.

 

I din situasjon vet du at det har vært kjølskade så da kan man ikke i ettertid klage. Man må da event. ta en risiko og denne bør gjenspeiles i noe lavere pris- hvis ikke prisen allerede er senket.  En kjølskade reparasjon vil fort komme på 100 000 for en moderat stor seilbåt til jeg har hørt om  700 000 kr for større seilbåter i flere millioner klassen.

Det som er viktig er at man har en form for dokumentasjon for at skaden er reparert av fagfolk og gjerne detaljer omkring reparasjon. Har man ikke dette ville jeg vært skeptisk til å kjøpe seilbåt med kjølskade.

 

Det er vel vanskelig å finne seilbåter som ikke en eller annen gang har grunnstøtt - påstår eieren det motsatte ville jeg vært skeptisk hvis ikke båten var nesten ny eller bare har vært brukt som hyttebåt og knapt vært ute av havnen (det finnes slike også). Eldre seilbåtdesign med lang kjøltype tåler grunnstøtinger bedre, mens finnekjøler blir slått opp i skroget ved bakkant av kjølen. Man vil kunne se sprekker i de innvendige tverrgående avstivningene. Men når båten er flott og igjen har kjølen hengende under seg vil disse sprekkene kunne lokke seg igjen og bli nesten usynlige. Tar man båten opp og setter dens tyngde på kjølen vil de åpne seg igjen - og dette er egentlig eneste sikre måte å avsløre slike skader på.

På noen seilbåttyper er det en innerliner som vil gjøre en slik besiktigelse vanskelig. Ved reparasjon må en slik innerliner skjæres opp for å komme til å sjekke/reparere skadestedet. Så hvis du ser at innerliner har vært kuttet med vinkelsliper og plastret sammen igjen vet du i hvertfall at man har gått grundig til verks.

 

Gjør som SO-VALL anbefalter- ring til verkstedet selv. Det gjorde også jeg selv om det var over 4 år siden seilbåten ble reparert. Forrige eier påstod nemlig at det var 5 års garanti på kjølreparasjonen. Men verkstedet kunne da opplyse om at de gav ingen garanti, men man har jo 5års reklamasjonsrett etter kjøpsloven ble jeg fortalt.

 

Før jeg overtok båten fikk jeg forrige eier til å montere en Echo-pilot. Dette er en sonar som plotter opp sjøbunnsprofilet 50-100m foran båten (avhengig av bunnforhold echo). Med denne håper jeg selv at jeg skal unngå noen ny kjølskade. Eneste negative med Echo-pilot er at dybde alarmen ikke fungerer ordentlig da sonaren ofte fanger opp  støy i vannet som ligger noen meter under overflaten slik at alarmen gikk av titt og ofte. Endte med at jeg måtte slå av alarmen.

Link to post
Share on other sites

Før jeg overtok båten fikk jeg forrige eier til å montere en Echo-pilot. Dette er en sonar som plotter opp sjøbunnsprofilet 50-100m foran båten (avhengig av bunnforhold echo). Med denne håper jeg selv at jeg skal unngå noen ny kjølskade. Eneste negative med Echo-pilot er at dybde alarmen ikke fungerer ordentlig da sonaren ofte fanger opp  støy i vannet som ligger noen meter under overflaten slik at alarmen gikk av titt og ofte. Endte med at jeg måtte slå av alarmen.

 

Snakk med Marwin her om echo-pilot, mener han har bra peiling på hvordan man instiller de forskjellige alarmer osv...kanskje han har tips??

 

Pjolter

Link to post
Share on other sites

Joker: Båten er en jeanneau sun fast 40 fra år 2000. Jeg og admiralinnen bor i båten og fant ut at vår 35-foter var i snaueste laget som bobåt. Men vi er meget godt fornøyd med kvaliteten; ikke minst på de tekniske installasjonene. Derfor ville vi fortsatt ha en jeanneau-båt. Sun fast er i utgangspunktet samme skrog som sun odyssey men med  høyere rigg, og dypere, tyngre kjøl. Dette gjør at vi på kjøpet får veldig sporty seilegenskaper. Båten står oppført på lysweb.no med tallet 1.30, så dette blir gøy... Så vi får nok en av de raskere bobåtene i bergensområdet. Man har jo råd til ganske dyr båt hvis man dropper hus/leilighet. Prioritering, vet du...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...