Jump to content

Flaps på roret? Poseidon?


Hanto

Recommended Posts

Jeg har fremdeles en Hanto 22 som jeg lurer på å montere flaps på roret på.

Jeg var nede i min båthavn i dag for å "spionere" på båter med slik flaps, noe jeg registrerte

var at nesten alle hadde roret helt opp mot rorhylse, slik at det ikke kunne komme lengre opp

når det blir belastet. Sånn står roret mitt også, slik at det ikke kan hoppe lengre opp og løsne

nede i flyndra.

Jeg "spionerte" på ca 10 båter som hadde rorflaps, det er jo et flaps på hver side av roret,

og disse måler ca 35*20 cm. dissse båtene er ca 20-25 år gamle, og kun to av disse var slitt

og slarkete i roret, på disse stod ikke roret helt opp mot rorhylsa, slik at hele roret da kunne

løftes. Dette så for meg ut som feilmontering. Er det noen som har slik flaps og kan dele sine

erfaringer?

Må bare nevne at hvis jeg går for denne løsningen, så kommer jeg til å vurdere roropphenget

opp og ned.Og gjerne forsterke der det er mulig.

Har poseidon noen erfaring? :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Mener å huske at da jeg vurderte Saga 27AC hadde mange av disse "flaps" på roret.

Kansje Lars H. har en slik løsning ??

 

Men hvorfor på roret, dette vil jo belaste roret en del.

Min svoger valgte å støpe en fast flaps på sin Viksund 660 med godt resultat. Andre kjente hadde samme løsning på samme båt og med 55 hk og gjorde over 13 knop !!!  

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Mener å huske at da jeg vurderte Saga 27AC hadde mange av disse "flaps" på roret.

Kansje Lars H. har en slik løsning ??

 

Men hvorfor på roret, dette vil jo belaste roret en del.

Min svoger valgte å støpe en fast flaps på sin Viksund 660 med godt resultat. Andre kjente hadde samme løsning på samme båt og med 55 hk og gjorde over 13 knop !!!  

 

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å montere på båten, men jeg har hørt og lest en del negativt om disse også. bla at båten får skumle tendenser i kraftig medsjø.

Et annet problem er at jeg har inspeksjonsluke ned til propellen, slik at en flaps på

båten ville dekke over denne slik at jeg ikke kommer til eller kan se propellen.

Flaps på roret ville også være mye enklere å lage.

Men er det noen som sitter på en original flaps til Hanto så er jeg interessert!

Link to post
Share on other sites

Mener å huske at da jeg vurderte Saga 27AC hadde mange av disse "flaps" på roret.

Kansje Lars H. har en slik løsning ??

Dette har jeg kommentert i tråden "Planebrett på snekka", svar #3, https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=3320;start=3 ://https://baatplassen.no/i/YaBB.php?bo...106364;start=3 ://https://baatplassen.no/i/YaBB.php?bo...106364;start=3 ://https://baatplassen.no/i/YaBB.php?bo...106364;start=3 ://https://baatplassen.no/i/YaBB.php?bo...106364;start=3 ://https://baatplassen.no/i/YaBB.php?bo...106364;start=3 ://https://baatplassen.no/i/YaBB.php?bo...106364;start=3 ://https://baatplassen.no/i/YaBB.php?bo...106364;start=3 ://https://baatplassen.no/i/YaBB.php?bo...106364;start=3 I tillegg kan jeg si: Men fysikken om hvordan en slik "flaps" skal plasseres, aner jeg ikke noe om. "Flapsen" til min båt er laget i solid sjøvannsbestandig aluminium. Og selv om alt var solid, måtte jeg sveise den ene "flapsen" da den begynte å sprekke i knekken mot roret for to år siden. Så belastningene er STORE.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å montere på båten, men jeg har hørt og lest en del negativt om disse også. bla at båten får skumle tendenser i kraftig medsjø.

Et annet problem er at jeg har inspeksjonsluke ned til propellen, slik at en flaps på

båten ville dekke over denne slik at jeg ikke kommer til eller kan se propellen.

Flaps på roret ville også være mye enklere å lage.

Men er det noen som sitter på en original flaps til Hanto så er jeg interessert!

 

Svogeren endte opp med sin løsning etter anbefaling fra produsenten.

 

Bilde

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å montere på båten, men jeg har hørt og lest en del negativt om disse også. bla at båten får skumle tendenser i kraftig medsjø.

Et annet problem er at jeg har inspeksjonsluke ned til propellen, slik at en flaps på

båten ville dekke over denne slik at jeg ikke kommer til eller kan se propellen.

Flaps på roret ville også være mye enklere å lage.

Men er det noen som sitter på en original flaps til Hanto så er jeg interessert!

Takk for svar, kom med flere!

Helst  erfaringer på rorflaps, for flaps/ planebrett på båten har jeg god greie på nå.

Link to post
Share on other sites

Hej Hanto!

 

Jag hade sådana trimflaps monterat på roret när jag kjöpte en snekke,

en Joda 24 för många år sedan !

 

de satt på när jag fick båten, men båten 'drog' snett, jeg fikk sitta o hålla

'emot' hele tiden, båten svängde direkt, om jeg släppte roret!

 

Så jag tog bort dem, det var två 'vinkel-jern' i rustfri plåt typ LarsH's !

Förmodligen var de monterade lite snett! men inget som jag kunde se med ögat!

 

jag tog bort dessa o monterade en skive, precis som din svoger, fungerade

mye bettre!  Den gjorde jag själv av en plywoodskive som jeg plastade in med

glasfiber!

 

Problemet jag hade i Joda'n var en MD11C,    25 ynka Hk !  :smiley:  

det räckte inte för att få båten o gå så mycket snabbare, tyvärr!

 

fördelen var att den inte grävde ner sig, men samtidigt så förvann de goda

snekke-egenskaperna som du själv skrivit,båten uppträder ikke längre

som en snekke!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hej Hanto!

 

Jag hade sådana trimflaps monterat på roret när jag kjöpte en snekke,

en Joda 24 för många år sedan !

 

de satt på när jag fick båten, men båten 'drog' snett, jeg fikk sitta o hålla

'emot' hele tiden, båten svängde direkt, om jeg släppte roret!

Hei.

Jeg har ikke erfaring med flaps på roret, men har den innvendingen som Gunga Din påpeker. Det vil påføre krefter på roret som du ikke har kontrollen over. Dersom flapsene er ørlitegrann forskjellige eller skjevt montert, vil båten dra til siden. I tillegg vil du lett kunne få turbulens på over eller undersiden av flapsene som trolig vil generere vibrasjoner i roret og videre i styringen.

 

Familien min hadde for en del år siden en Nidelv 24 med fabrikkmontert "planebrett." Hadde ikke noen dårlige erfaringer med dette mhp. medsjø. Tror ikke den var mer "umulig" i medsjø en andre deplasementbåter. Det viktige er å ikke overdrive arealet på et slikt brett. Vinkelen bør være vannrett når båten ligger stille. (Altså ingen nedovertrim. Du risikerer da at baugen graver seg ned i medsjø, og farlig situasjon oppstår ved at båten tverrer eller skjærer ut.)

 

/MS

/MS

Link to post
Share on other sites

Har poseidon noen erfaring? :cheers:

Hei Hanto,

 

Der var jo en tråd adressert direktet til meg . . . .

 

Beklager at jeg ikke har kommet tilbake før, jeg har nemlig vært bortreist i jobbsammenheng et par dager.

 

Personlig har jeg ikke hatt rorflaps på noen av mine båter, men jeg vet jo at det har vært brukt slik som noen av de andre innleggene i tråden viser. Den varianten som viser på Bastards bilde  -  med flaps montert på hæljernet  -  er noe spesiell, men slett ikke dum! (Det er vel forøvrig et bilde som jeg tok da jeg tok en rask titt på båten ...?

 

Når det gjelder rorblad som har avstand opp til rorhylsen, så er ikke det så uvanlig. Det poenget du nevner med at roret i verste fall kan hoppe utav hællageret er kjent, men den vanlige måten å unngå det på har vært å ha en klemring rundt rorstammen  -  over rorbladet. Denne klemringen er løs når roret monteres, men når det er på plass føres klemringen helt opp til underkant av rorhylsen, og i den stillingen klemmes den fast rundt akslingen  -  og er dermed forhindret fra å "løfte" seg.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...