Jump to content

Racor Dieselfilter, hvordan tappe/sjekke for vann?


OdinIII

Recommended Posts

2 my er det beste valget for deg. Det filtrerer best. Siden 500FG har en kapasitet på godt over 200 liter i timen kombinert med at du har en veldig liten motor må filteret nærmest være nummeret før potte tett før du får problemer med tilførselen. Og motorfilteret ditt blir vel da aldri tett, men det bør uansett skiftes en og annen sjelden gang for det.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Hvilken filterpatron skal jeg egentlig bruke i mitt Racor forfilter. Brun=2 micron, Blå=10 micron eller Rød=30 micron?. Så vidt jeg vet er standard Volvo finfilter som sitter på motoren 2 micron. Liten hensikt da med brun filterpatron som Racor leverer med filterholderne sine og som synes å være det leverandørene også har som standard?

Jeg mener det ideelle må være å ha et flerstegs filtersystem dar en går fra grovt mot finere. 30-10-2 mener jeg må være ideelt. 30-2 er bra, mens 2-2 er ?  Hva er vitsen med to 2-microns i serie? Det resulterer vel bare i at det første tetter seg raskt mens det andre forblir som nytt (til evig tid?)

Hva benytter dere?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Racor vannutskiller montert på skottet. Derfra går dieselen til Volvomotorens originale dieselfiler og videre. Jeg bruker R26S filterinsats som er på 2 micron. Det var det som ble montert originalt på båten (ifølge den medfølgende dok i alle fall).

Så da har de som bestemt at det skulle benyttes en slik vannutskiller, også bestemt at det skulle være 2 micron og altså 2 - 2. En grunn kan være at det er betydelig lettere å skifte Racon-filtret som står på skottet istedet for det lmindre dieselfiltret som står på siden av motoren (AQAD41A) om noe skulle gå tett?

 

:-) fredriksen

som fikk båten på land i dag... :-(

Link to post
Share on other sites

men ville det ikke vert en ide dersom man bruker like fine filter at man parallell kobler disse med en krane. Slik at når man er ute og dieselfilteren blir tett, åpner man bare kranen slik at dieselen går forbi det første filteren til det andre?

 

Forresen: Er Volvo 41 motoren selvluftende? Dette gjelder en AD41DPE 2000mod...

Link to post
Share on other sites

men ville det ikke vert en ide dersom man bruker like fine filter at man parallell kobler disse med en krane. Slik at når man er ute og dieselfilteren blir tett, åpner man bare kranen slik at dieselen går forbi det første filteren til det andre?

Jeg har sett tilsvarende parallelle installsjoner på nyttebåter (ikke fritids..). Da er det som oftest montert en vender slik at man kan rense ett filter mens man kjører på det andre.. Fin løsning, men jeg har ikke følt behov for det ennå på min fritidsbåt :-)

 

Forresen: Er Volvo 41 motoren selvluftende? Dette gjelder en AD41DPE 2000mod...

Vet ikke helt om den er det. Jeg bruker lufteskruen på filterholderen og pumper mauelt på dieselpumpa. Etter dette starter motoren ganske så momentant. Så jeg lufter i alle fall ikke fordelingspumpa, den klarer seg selv.

 

:-) fredriksen

Link to post
Share on other sites

men ville det ikke vert en ide dersom man bruker like fine filter at man parallell kobler disse med en krane. .

Jo forsåvidt en grei løsning men det var vel ikke dette rem ba om respons på?

Å benytte 2 like filtre i serie (2-2) ville vel være som å sette to mann til å grave en grøft hvor en graver mens han andre bare sitter å ser på.

Link to post
Share on other sites

Tenkte samme tanken som deg, REM. Likevel har jeg 2 micron racor og 2 micron yanmar i serie.

 

Racorfilteret har kjempekapasitet i forhold til mitt behov.

Et 2 micron filter tar uansett ikke alt over 2 micron.

Filter på motor holder en halv evighet.

 

Filter nr. 1 (racor) holder uansett veldig lenge. Har ikke byttet på 4 år. Har heller aldri hatt vann i vannutskilleren.

 

Så hvilken gevinst vil et 10 micron filter gi som jeg ikke allerede får ved et 2 micron i første filter?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

4LHA-serien

Jeg har byttet filter 2 ganger alt.  Dvs. ikke jeg selv. Første gang på 50 timer så på 250 timers service. Vet ikke hvilken innsats som står i mitt Racor-filter. Har tappet filteret ved jevne mellomrom og heller ikke sett noe vann. I tillegg har jeg tilsatt Hammerdown til dieselen, så nå blir jeg i allefall forundret dersom jeg skulle finne vann.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Filter på motor holder en halv evighet.

Så hvilken gevinst vil et 10 micron filter gi som jeg ikke allerede får ved et 2 micron i første filter?

Lotus

Greit Lotus. Du beskriver en situasjon hvor du har en ren tank og du har vært heldig og fyllt kun ren diesel. Dette er imidlertidig ikke alltid situasjonen. Mange, meg selv inkludert,  har tildels mye forurensninger og vann i tanken sin og det er ikke uvanlig at en kan være uheldig ved en fylling og få med seg bunnskvalet.

Hvis du er uheldig og får med deg bunnskvalet ved tanking tror jeg sansynligheten kan være stor for at dit 2 micron Racor filter vil tette seg og motoren stoppe. Får da håpe at du ikke har stukket til havs i pålandsvind og er tvunget til å bytte filter i ruskevær. Det er ingen hyggelig fornøyelse selv med et servicevennlig racorfilter, det kan jeg skrive under på.:cryin:

Jeg tror sansynligheten er stor for at du i en slik situasjon ville unngått problemer med en 30-10-2 eller en 30-2 løsning. Da ville du i større grad være sikret at alle 3 (2) filterne tok hver sin del av filtreringsjobben og ikke overlot all jobben til førstemann i køen.

Har du ren tank og fyller kun ren diesel trenger du vel strengt tatt ikke filtere i det hele tatt :sad:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg tror sansynligheten er stor for at du i en slik situasjon ville unngått problemer med en 30-10-2 eller en 30-2 løsning. Da ville du i større grad være sikret at alle 3 (2) filterne tok hver sin del av filtreringsjobben og ikke overlot all jobben til førstemann i køen.

Mulig du har rett i at jeg ville være bedre tjent med et 30 micron filter som første filter.

 

La oss anta at jeg har 30 micron først. Hvis jeg fyller bedriten diesel, så går filteret tett. Spørsmålet er da hvor lenge ekstra jeg kan kjøre før begge filtere er tette. 10 liter? 100 liter?  Så må jeg uansett skifte begge filtere. Men kanskje det da går langsommere tett og fra jeg begynner å få signaler til det ikke kommer mer diesel gjennom så går det lenger tid? Ikke vet jeg. Jeg vet i alle fall at Racor-filtreringen skiller ut både vannet og den grøvste driten før dette kommer til selve racor filteret.  

 

Jeg lærer nok dette den dagen jeg fyller bedriten diesel.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Hvis du er uheldig og får med deg bunnskvalet ved tanking tror jeg sansynligheten kan være stor for at dit 2 micron Racor filter vil tette seg og motoren stoppe. Får da håpe at du ikke har stukket til havs i pålandsvind og er tvunget til å bytte filter i ruskevær. Det er ingen hyggelig fornøyelse selv med et servicevennlig racorfilter, det kan jeg skrive under på.:confused:

Jeg tror sansynligheten er stor for at du i en slik situasjon ville unngått problemer med en 30-10-2 eller en 30-2 løsning. Da ville du i større grad være sikret at alle 3 (2) filterne tok hver sin del av filtreringsjobben og ikke overlot all jobben til førstemann i køen.

Har du ren tank og fyller kun ren diesel trenger du vel strengt tatt ikke filtere i det hele tatt :cryin:

Min erfaring på min AQAD 31A er at det er mye enklere å skifte racorfilteret enn dieselfilteret på motoren, dels pga. plassering og dels pga. at det ikke trengs å luftes etter å ha skiftet racorfilter. De to siste gangene jeg skiftet/rengjorde racorfilteret så skrudde jeg på filteret igjen og startet opp motoren uten lufting. Så at at vannutskilleren raskt fylte seg med diesel og motoren gikk uten et feilslag etterpå begge gangene. Ved skifte av hovedfilteret på motoren så må det alltid luftes. Raskest gjøres det ved ved åpne lufteskruen, eventuelt løsne på dyserørene, og kjøre startmotoren. I en nødsituasjon så går det mye raskere enn å "jukke" på fødepumpen i evigheter.

Link to post
Share on other sites

Min erfaring på min AQAD 31A er at det er mye enklere å skifte racorfilteret enn dieselfilteret på motoren,

Enig i det Saga, men uansett er det få som tåler å stå på hodet ned i motorrommet å fikle i møkkavær.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Har samme greia og fundering som Rem og Lotus jeg også.

Skifter filter 1 gang i året uansett.

Mulig det kan være en ide å kjøre på 2 og ha ett grovere i reserve, kommer man ut i ruskevær å får tett filter så er det ikke lenge før det nye også er tett, har man da ett grovere vil man ha større kjangs for å komme til lands  :smash:

 

Tror muligens jeg kommer til å gå opp ett hakk fra 2 mic, men er i grunn like mye i tvil jeg også  :confused:

 

:cryin:

Link to post
Share on other sites

Jeg mener det ideelle må være å ha et flerstegs filtersystem dar en går fra grovt mot finere.

For så vidt enig men jeg har likevel en litt annen filosofi: Et filter filtrerer godt nok. Første filter kan gjerne være 2 micron og plassert lett tilgjengelig. Motorens originalfilter ser jeg mest som en sikkerhetsventil. Ved skifting av forfilter kan det lett smyge seg noe smuss forbi og det kan også skje at der går hull i forfilteret og da er jo motorens filter godt å ha.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Enig i det Saga, men uansett er det få som tåler å stå på hodet ned i motorrommet å fikle i møkkavær.

Har heldigvis aldri hatt behov for å foreta noe filterskifte på sjøen i dårlig vær, men jeg fikk en liten forsmak av hvordan det kan være sist jeg foretok en høstservice på motoren. Midt under den kritiske fasen med skifte av dieselfilter og oppumping av motorolje så kom det en "smarting" forbi som ikke hadde vett til å slakke ned når han passerte båthavna. Han kunne riktignok ikke se at jeg stod med baken opp og hodet ned i motorrommet. Det ypperste av balansekunst ble utøvet i det jeg stod med glatte sko nedi et enda glattere motorrom med oljepumpe i en hånd og en åpen oljekanne i den andre mens bølgene herjet med båten. Det gikk heldigvis bra uten alt for mye oljesøl. Kan med gru tenke meg hvordan et dieselfilterskifte, reimskifte, impellerskifte m.m. vil være i ruskevær, kanskje i dårlig lys og under tidspress.

 

Det eneste kritiske jeg har opplevd var da en avtappingsplugg til kjølevesken fant ut helt av seg selv at det var på tide å skifte kjøleveske og dermed skrudde seg ut. Tempen steg raskt mot 100 grader og jeg fikk heldigvis stanset motoren umiddelbart (ikke så artig det heller med så varm motor) og konstatert at motorrommet fløt i kjøleveske. Kastet anker, fikk lokalisert feilen og skrudd i avtappingspluggen igjen og fylte opp med varmt vann fra varmtvannstanken. Dette skjedde heldigvis i smult og grunt farvann.

Link to post
Share on other sites

Kom over denne på "Boatdiesel.com" Gir vel svar på mitt spørsmål antagelig. Har også sendt en mail til Arentz og Amundsen og bedt de kommentere vår diskusjon. Får se hva de kommer opp med. Hvis de ikke kommer opp med gode argumenter for å gå for en 2-2 løsning vil jeg heretter gå for 30-2.

 

While redoing the entire fuel system, I contacted RACOR about having staged RACORS , they recommend the 1st filter out of the tank be a 30 micron Racor then go to a 10 micron Racor . (Then your fuel goes into the fine filter on the engine at 2 microns. ) They say a 2 micron is too fine to use as the 1st filter off of the tank, it will clog too easily. I note that many boat stores carry only the 2 micron sizes for Racors in stock, the 30s are special order. It is possible that 2 microns is the wrong filter for your system , installed because someone used what was available at the local boat store. Does your engine manufacturer have any suggestions?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Her er svaret fra Arentz og Amundsen

:headbang: .Synes dette smaker av ønske om å selge flest mulige filtere?

 

Hei,

 

Man kan aldri beskytte brennstoffsystemet for godt. De nye motorene som

benytter common rail systemet arbeider under ekstremt høye trykk som gjør at

det er enda viktigere med ren diesel.

 

Vi anbefaller derfor at man benytter 2 mikron (brune) elementer.

 

For å være sikker på at elementet skiller ut vann er det viktig å benytte

Racor original, fordi Racor benytter et papir som er impregnert med

"Aquablock" som gjør at vannet preller av filterets overflate mens dieselen

går igjennom.

 

mvh

 

Tom Amundsen

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Vi anbefaller derfor at man benytter 2 mikron (brune) elementer.

 

Synes A & A gir svaret på et annet spørsmål.  De fleste er nok enige i at  2 micron er det beste hvis man har  kun et filter.  Men har man 2 i serie?

 

Jeg sjekket hos meg selv. Har et blått racor som første filter, dvs 10 micron. Sånn tror jeg det skal få lov å være i fremtiden også. For syns skyld får jeg også verifisere at filter nr. 2 (yanmarfilteret) er på 2 micron.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...