Jump to content

Racor Dieselfilter, hvordan tappe/sjekke for vann?


OdinIII

Recommended Posts

Skruehodet er 14 mm. En sekskant kopp vil kanskje få bedre tak?

 

I stedet for ny skrue bør du heller bytte til en kuleventil. Gjengene er 1/4 toms NPT - eller NTP kanskje? Lurt å ha en blindplugg i kuleventilen i tilfelle du kommer bort i den ved et uhell. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Jeg har en fastmontert kuleventil i bunn av min metallskål, men mangler den lure funksjonen som Hulda har.  Det straffet seg en dag  jeg romsterte nedi der. Rant sikkert diesel i 5-10 sekunder før jeg skjønte at jeg hadde vært borti den.  Ble litt vaskejobb. Har etterpå satt på en gjennomsiktig plastslange som jeg svinger opp over filtertoppen til vanlig.  Da renner ingenting ut om jeg skulle komme borti ventilen.

 

Når jeg skal drenere, kan jeg sette en tomflaske stødig mellom kjøle og lenseslanger nedi kjølen, som den "nye" slangen fra forfilteret kan stappes nedi.  Før jeg åpner ventilen, stenger jeg fra tank og åpner lokket for å slippe inn luft.  Da renner dieselen rimelig fort ned i flaska og rasker med seg mest mulig av eventuelt grums (stor høydeforskjell og ikke behov for luft mot strømmen).

 

Etterpå stenger jeg dreneringsventilen, bytter gjerne filterinnsats (siden det er fort gjort, gjør jeg det nokså ofte), og pumper ny diesel fra tanken til filterhuset blir fullt, skrur på lokket, åpner for fri flyt fra tanken igjen og fyrer opp motoren.  (Filterhuset må fylles helt til topps for å utnytte hele filterinnsatsen)

 

Jeg har også sensoren for vann og lampe på dashbordet.

 

Stenging, pumping og åpning fra tanken gjøres med Separ Hand Priming Pump, som er installert like før innlløpet til Racor 500MAM forfilteret  Da er det ikke noe behov for lufting.  Veldig kjekt hvis man har dårlig tid.  Pumpen har en rød del som ser ut som en pil.  Når den peker på tvers, funker den som pumpe (og stenger for diesel som evt. vil renne tilbake i tanken).  Når den peker på langs er det stort hull rett gjennom uten noe restriksjon.

 

Pumpen kjøpte jeg gjennom TESS fra Lekang Filter AS.  Den har vanligvis litt spesielle gjenger, så sørg for å få med tilhørende slangestusser (rett eller sving) fra Lekang.  Det var dagens reklame :crazy:

 

 

 

image.png.e5f58f31ac40194712002b9867aca0c1.png

image.png.e0c0d79aaf208f24e84774f84309fa8c.png

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...