Jump to content

TV i båten (digitalt bakkenett)


Kosmix

Recommended Posts

Det er kun NRK kanalene som blir gratis, altså de du betaler via lisensen.

Tv 2 er ikke lengre en must carrier kanal og vil ikke ligge gratis.

 

Men det er et smutthull gjeldene pris på pakkene:

 

 

Kjøper du flere RiksPakker, vil du få 70% rabatt på RiksPakke nummer 2-6

Dette har ingen teknisk knytning mot adresse, så har du sjøl parabol eller BB TV eksempelsvis fra Lyse og ønsker Riks Tv i båten så bestill det i en bekjent sitt navn som har riks TV og du får 70% rabatt men må da betale til din venn som betaler til Riks TV

Link to post
Share on other sites

Er det ikke slik at NRK-lisensen ligger på utstyret som kan ta inn TV-sendinger? Ikke nødvendigvis NRK-sendinger? Eller hvordan var dette?

 

TV-lisens/NRK-lisens betales for rettigheten til å inneha en TV-tuner, ikke for bruken av den.

Man KAN eie en TV uten å betale lisens, men da skal tuneren plomberes/fjernes.

 

På den annen side, det er jo lett å handle TV i de gamles navn, akkurat som det er lett å snike seg unna på andre måter.

 

Selv lever jeg etter prinsippet at jeg aldri skal betale TV-lisens, og da mener jeg aldri.

I dag har jeg ikke TV, så det er greit, men skaffer jeg meg TV skal jeg heller ikke betale.

 

Jeg vil forøvrig tro det finnes brukbare piratdekodere/kort på markedet innen et år.

Link to post
Share on other sites

For de som er uinteressert i å betale NRK lisens har man et godt alternativ på nettet:

Miro gir deg gratis tilgang til flere tusen programmer fra hele verden.

Mange av dem kommer du aldri til å se noe annet sted enn på nettet, f.eks. en programserie om romteleskopet Hubble hvor stadig nye oppdagelser gjøres. En rekke andre fascinerende kanaler er til stede. Tradisjonelle Discovery, National Geographic etc. finner du selvfølgelig også.

 

Nyt det helt til myndighetene finner ut at du må ha NRK lisens for å browse på nettet. :nono:

Redigert av Messy (see edit history)

Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining.

Link to post
Share on other sites

Hvordan ser egentlig en slik dekoder ut, Lars? Bitteliten enkel blackboks som går på 12V og nesten ikke bruker strøm, eller er er det en komplisert og svær greie som krever masse kunnskap, trekker strøm og er opphav til mye plunder før den virker?

 

Kjøpte en dekoder som ligger inne i en skartplugg i Sverige. Slipper derfor en egen boks. Kostet 390,- sek. se link Dekoder

 

Jeg tror ikke den virker på norske kanaler, men den funker utmerket i Sverige, får inn 5-6 frie kanaler. Jeg kjører både TV'en og dekoderen på en 300W inverter når jeg ikke har landstrøm.

TMS

Link to post
Share on other sites

I ELFA katalogen selges antenner av typen UFO Marine fra Triax sitat:"Aktiv rundtmottakende VHF/UHF antenne for det digitale bakkenettet " Hadde UFO antenne tidligere som blåste av i en storm utenfor Tyskland i sommer,var godt fornøyd med den,men hva er forskjellen? Da den forrige ble montert var det ikke noe snakk om digitalt bakkenett. Har tenkt å montere en i båten,men trodde jeg måtte ha en dekoder mellom forsterkeren og TV. Elfa sier antennen har innebygd forsterker og batterifilter??? :confused:

Link to post
Share on other sites

Har tenkt å montere en i båten,men trodde jeg måtte ha en dekoder mellom forsterkeren og TV.
Ja, det må du ha. Det er ingen forskjell på en antenne for analogt bakkenett eller digitalt bakkenett. Eneste kravet til en antenne for digitalt bakkenett er at den dekker UHF-båndet der de digitale sendingene går.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Du må ha en dekoder som du setter mellom eksisterende antenne og eksisterende TV. De dekoderne som er på markedet nå, er for både 12volt og 230volt.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

DIGITALE TV- TIPS

 

Hvis du kan klare deg med NRK og eventuelle andre kanaler som som ikke kodes kan du glemme dekoderboks som vel koster ca 1500 kroner og som mefører nok en boks og mer ledninger ombord. (Men uten dekoderboks må du velge en av de tre første alternativene under.)

 

Det er fire alternativer avhengig av hvor god plass du har om bord og hvor stor skjerm du forlanger.

 

Alternativ 1 Kjøp en tv med innebygd digital motttaker som feks.:http://www.komputer.no/polopoly.jsp?d=545&a=7132 (Senere kommer det sikkert også litt større aparater med 12 v)

 

Alternativ 2: Kjøp en liten bordantenne med usb og du kan se på TV på bærbar PC (uten dekoderboks) Feks:http://global.msi.com.tw/index.php?func=pr...amp;cat2_no=260

 

Alternativ 3: Kjøp en dvb antenne med innebyd forsterker på Biltema til noen hundrelapper (sjekk om den går på batteri eller 220v) Tror man slipper dekoderboks med slik antenne. (Sjekk at signalet fra den såkalt aktive DVB antennen kan gå rett inn i tv uten dekoderboks).

 

 

Alternativ 4: Få full tv-pakke med dekoderboks som kobles mellom gammel antenne og gammel TV

 

 

HUSK Å FÅ RIKTIG DVB-STANDARD. NORGE HAR MPEG4 KOMPRIMERING MENS SVERIGE HAR MPEG2 KOMPRIMERING (den norske dekoderboksen virker ikke i Sverige.)

 

Vet ikke hvilke av overnevnte alternativer som fikser begge både norsk og svensk standard. Med PC-løsning må man antagelig ha med en ekstra svensk usb-dings som man plugger i PC når man ankommer Strømstad. Men uansett vent til våren når produktene blir flere og butikkfolkene har bedre kjennskap til det de selger.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg tror at salt må sette seg litt mer inn i problematikken før han uttaler seg. Her ble det mye direkte feil og villedende uttalelser!

 

Om en er fornøyd med NRK kanalene (pluss litt til) har ingenting med om trenger dekoder eller ikke. Det går på om en vil betale ekstra abonnement til RiksTV eller ikke.

 

Og så alternativene.

1. Så vidt jeg kan se i spesifikasjonene for denne mottageren håndterer den ikke MPEG4 og er altså ubrukelig i Norge (men OK i Sverige, Danmark og resten av Europa)

 

2. Her kan jeg heller ikke finne noe som håndterer MPEG4

 

3. Jeg har ennå ikke hørt om noen antenne med innebygget dekoder (som egentlig er en mottaker for digitale signaler og dekoder for dette)

 

4. Kjøper du dekoder (eller når det kommer TV med innebygget dekoder) for MPEG4, kan du velge selv om du vil abonnere på betalkanalene fra RiksTV eller klare deg med NRK pluss litt til.

 

5. Det er feil at dekodere for MPEG4 ikke virker i Sverige! Men MPEG2 bokser virker ikke i land som har innført MPEG4 (Norge). Dette er selvfølgelig det samme om en bruker dekoder mellom antenne og TV eller en "USB dings" mot PC.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Er det DVB-T som er riktig standard?
DVB-T betyr bakkesendt digital-TV og finnes i to standarder, MPEG4 som Norge har valgt, og det eldre systemet MPEG2 som resten av Europa har valgt. MPEG4 er klart for HD-TV, mens MPEG2 ikke er det. De må på sikt skifte til MPEG4 dersom/når de vil sende i HD-kvalitet, og alle brukerne må bytte ut boksene sine!

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror at salt må sette seg litt mer inn i problematikken før han uttaler seg. Her ble det mye direkte feil og villedende uttalelser!

Merkelig bastante uttalser fra Lars H om noe så uskyldig som litt TV hygge..trodde ikke det var så brennbart tema....men dog bør jeg (i beste mening) korrigere noen av hans direkte feil og villedende uttalelser......

 

Om en er fornøyd med NRK kanalene (pluss litt til) har ingenting med om trenger dekoder eller ikke. Det går på om en vil betale ekstra abonnement til RiksTV eller ikke.
FEIL NR 1: TV2 ER GRATIS MEN KODET (INGEN DEKODER = INGEN TV2, MEN NRK)

 

1. Så vidt jeg kan se i spesifikasjonene for denne mottageren håndterer den ikke MPEG4 og er altså ubrukelig i Norge (men OK i Sverige, Danmark og resten av Europa)
Som jeg presiserte må man sjekke at aktuelle modeller tar MPEG 4, men om den aktuelle modellen er blant de som alerede leveres for med MPEG 4 i Norge vet ikke jeg og vel heller ikke Lars H) Jeg presiserte også at det kan være lurt å vente til utvalget er større.
2. Her kan jeg heller ikke finne noe som håndterer MPEG4
USB løsning med MPEG 4 finnes og det kommer flere

 

3. Jeg har ennå ikke hørt om noen antenne med innebygget dekoder (som egentlig er en mottaker for digitale signaler og dekoder for dette)
Feil igjen......jeg har da aldri snakket om antenne med dekoder....det som Biltema selger er aktiv digital antenne som det er verd å sjekke om kan omforme (IKKE DEKODE) digitalle DVB-signal til analgt antenne signal.

 

5. Det er feil at dekodere for MPEG4 ikke virker i Sverige! Men MPEG2 bokser virker ikke i land som har innført MPEG4 (Norge). Dette er selvfølgelig det samme om en bruker dekoder mellom antenne og TV eller en "USB dings" mot PC.
Hvis Lars H vet at norske MPEG4 dekodere klarer å fange opp svenske TV bilder med MPEG2 i Sverige er dette nytt for meg. Intill det er bekreftet fra kvalifisert hold må man regne med å skifte ut usb-dingser eller dekodere ved ankomst Sverige.

 

Sikkert fornuftig for mange inkludert Lars H å gjøre som Riks-TV sier å kjøpe deres dekoderboks og så kjøpe svensk dekoderboks i tilegg.

Folk som med mindre plass i båten og ikke behov for mange kanaler er verd å vurdere alternative løsninger som TV med integrert digital tuner eller usb for pc

Link to post
Share on other sites

Feil igjen......jeg har da aldri snakket om antenne med dekoder....det som Biltema selger er aktiv digital antenne som det er verd å sjekke om kan omforme (IKKE DEKODE) digitalle DVB-signal til analgt antenne signal.

Hvordan kan en antenne (eller andre "bokser") gjøre om et digitalt signal til analogt uten å dekode det :confused:

Norske Riks-TV signaler er KODET i MPEG4 (i tillegg så er de fleste - unntatt bl.a NRK - KRYPTERTE, og krever kort for å bli DEKRYPTERT).

Link to post
Share on other sites

De som ønsker inspill og alternativer kan lese mitt oprinnelige innlegg" Digitale TV-tips postet kl 1030 i dag.

For de som ikke har evnen til å lytte og som ikke klarer å sortere tunere, dekodere og kompremeringsformater bør heller oppdatere seg i tekniske debatt-fora. For denne gruppen er det som sagt sikrest å kjøpe dekoderboks som koster mer enn en reise-TV.

 

Så kan vi andre prøve fikse alternative løsninger slik at barna om bord kan ligge med sin minintv og smugtitte på sommermorgen, mens far tar en pause fra PC-kartlesing og kikker litt på TV isteden med sin usb løsning. Artig hvis noen som har greie på dette kan gi mer input om konkrete løsninger uten dekoderboks som passer i båt.

 

Når det gjelder hva Biltema selger har jeg sagt at det er verd å sjekke, men merkelig hvis det de kaller en aktiv dvb-t antenne kun er en gammeldags antenne.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Joda, fortsettelse kommer, men nå må jeg ut og handle, bl.a. ny glødetråd til kokeapparatet i båten. Og kanskje finner jeg noe annet spennende. AktivMarin har 20% rabatt på det meste denne uken.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hvis Lars H vet at norske MPEG4 dekodere klarer å fange opp svenske TV bilder med MPEG2 i Sverige er dette nytt for meg. Intill det er bekreftet fra kvalifisert hold må man regne med å skifte ut usb-dingser eller dekodere ved ankomst Sverige.

Kjøpte en digitaldekoder i går (Grundig) på Expert. Fikk der opplyst at det var mulig å motta svenskekanalene på denne, men med ekstern antenne (for oss som bor i Halden, så er det et aktuellt tema da vi alltid har hatt svenskekanaler). Mao, MPEG4 dekoderen tar imot svenske MPEG2.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder hva Biltema selger har jeg sagt at det er verd å sjekke, men merkelig hvis det de kaller en aktiv dvb-t antenne kun er en gammeldags antenne.

Dette er bare en standard tv-antenne med innebygd forsterker, og virker nok like bra både for analoge (UHF) og digitale. Krever en dekoder for å få bilde på vanlige tv'er.

 

Fra Biltema:

Digital DVB-T-antenne

Aktiv TV-antenne for mottak av digitale signaler DVB-T. Innebygd forsterker. Horisontalt eller vertikalt mottak. Enkel montering på mast eller vegg. Nettadapter og veggfeste medfølger.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...