Jump to content

TV i båten (digitalt bakkenett)


Kosmix

Recommended Posts

Hei.

2. Her kan jeg heller ikke finne noe som håndterer MPEG4

Lars H.

Mja, jeg tror faktisk det ser ut til at tv'en håndterer MPEG4:

---------------------------------------------------------------------------------

Software Specification

OS Embedded (Firmware could be upgraded by User)

 

Watch TV (DVB-T) programs support digital teletext, EPG, auto scan, manual scan, change channel, channel search, system setting, video out

Video format MPEG-4(AVI)

Audio format MP3

 

Photo format JPEG (up to 1024 x 768)

 

Language English, Germany, Spanish, Italian, French, Traditional Chinese, etc.

Channel Scan Autoscan / Manual scan

Display TV Standard : NTSC/PAL

Display: TV/LCD

--------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

Egentlig har jeg lyst til å trekke meg fra denne tråden, men tar likevel sjansen på å skrive litt til. Det jeg har skrevet tidligere står jeg inne for, og håper virkelig ikke det har vært villedende.

 

Jeg tror, og er rimelig sikker på at det produktet du viser litt av spesifikasjonen til Conehead dessverre ikke støtter DVB-T MPEG4. Jeg har kikket mer på spec.'n, og det er ingenting som sier at så er tilfelle. At enheten håndterer Video format MPEG-4(AVI) er noe annet. Et videosignal som f.eks en videosnutt i avi er riktignok kodet iht. MPEG4, men det er ikke det samme som at enheten håndterer TV-signaler fra antennen kodet iht. MPEG4

 

Og som nab sier, Maritim sitt produkt er en ren antenne med forsterker og ikke noe annet. Den ser ikke forskjell på en analog og en digital utsendelse.

 

Og salt, at Biltema snakker om en aktiv dvb-t antenne er vel ikke feil? At en antenne er aktiv betyr at den har en forsterker. Å trekke dette til å tro at den har en innebygget tuner + dekoder som kan gi RGB eller HDMI signal ut til TV'n eller en monitor er vel drøyt. En aktiv antenne er en aktiv antenne enten du bruker den til mottak av analoge eller digitale sendinger.

 

Men jeg er enig, for veldig mange kan alle ordene som svirrer rundt dette å gå over til digitalt bakkesendt TV føre til missforståelser. Det var et innslag på TV igår om et ektepar som ikke fikk sin nyinkjøpte "boks" til å funke. Men ikke rart det, de hadde signal fra et kabelselskap og ikke via egen antenne!

 

Jeg står fremdeles på at utstyr for MPEG4 håndterer sendinger i MPEG2, noe som også Larspo bekrefter i sitt innlegg.

 

Når du salt sier "For de som ikke har evnen til å ta til seg informasjon og som ikke klarer å sortere tunere, dekodere og kompremeringsformater . . .", håper jeg du ikke mener meg. Dette er noe jeg sorterer utmerket godt. Alle kanalene som sendes ut over det digitale bakkenettet må dekodes (eller demoduleres for å være pirkete), og alt utenom NRK (og det som måtte komme av lokal-TV) trenger å dekrypteres og betales ekstra for (bortsett fra TV2 som er gratis det første året) Men selv for å kunne se TV2 gratis, må en ha en enhet med kortleser for å kunne sette inn et "gratiskort".

 

Jeg synes at det er lite gjennomtenkt av deg salt å henvise til en spesiell mottaker uten å ha sjekket at den virkelig håndterer MPEG4. Mottakeren "MSI MEGA View D310, DVB-T Pocket TV" som du henviste til håndterer ikke MPEG4. Det sjekket jeg med komplett.no som selger den før jeg skrev mitt forrige innlegg.

 

Når salt skriver "Hvis Lars H vet at norske MPEG4 dekodere klarer å fange opp svenske TV bilder med MPEG2 i Sverige er dette nytt for meg. Intil det er bekreftet fra kvalifisert hold må man regne med å skifte ut usb-dingser eller dekodere ved ankomst Sverige." har han vel nå forstått at dette visste jeg var feil før jeg uttalte meg tidligere. Så nå vet også du salt hva som er korrekt. Tror du fremdeles ikke på det, foreslår jeg at du f.eks. kikker litt på ntv.no sine sider eller andre kilder med detaljerte spesifikasjoner av de forskjellige systemene som du måtte stole på.

 

Jeg har ikke tenkt å kjøpe noen boks fra RiksTV. Når etter hvert markedet øker tilbudet, blir det nok en boks NTV og RiksTV står inne for/har godkjent , enten den nå heter Grundig, Sony eller . . . . før neste båtsesong. Eller kanskje jeg bytter ut båt-TV'n men en ny med flatskjerm og innebygget tuner/dekoder/dekryptering for MPEG4, inkludert MPEG2. Da går den MPEG2 boksen jeg har nå og som jeg har brukt 2 år på ferie i Sverige på billigsalg eller i søppla.

Vennlig hilsen Lars H. :cheers:

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

Jeg tror, og er rimelig sikker på at det produktet du viser litt av spesifikasjonen til Conehead dessverre ikke støtter DVB-T MPEG4. Jeg har kikket mer på spec.'n, og det er ingenting som sier at så er tilfelle. At enheten håndterer Video format MPEG-4(AVI) er noe annet. Et videosignal som f.eks en videosnutt i avi er riktignok kodet iht. MPEG4, men det er ikke det samme som at enheten håndterer TV-signaler fra antennen kodet iht. MPEG4

Dette har du sannsynligvis bedre peiling på enn meg, sorry, burde sjekket bedre.

Link to post
Share on other sites

Uansett kan vi glede oss over at innen båten skal på vannet til våren flommer butikkene over av ymse TV aparater og annet beregnet for den digitale bakkekringkastingen i Norge (med MPEG 4).

Håper noen er i forumet er litt utålmodige og kjøper slikt utstyr nå i høst, slik at vi etternølerne får vite hvordan tv med MPEG4 tuner i praksis fungerer om bord i båt og hva man egentlig får inn på den. Samme med de fikse USB løsningene...har noen testet i praksis om den medfølende bordantennen er stor nok eller om bildet forsvinner når man skal søke ly bak en holme....(?)

Ellers kan man jo håpe at dekoderboksene fra Riks-tv snart kommer batteridrevet i lommeformat slik at de ikke blir så klumsete å bruke med gammeldagse bærbare TV-aparater. Problemet med dekoderboksene er jo at mange vel føler de har nok elektronikk om bord om de ikke skal presse inn nok en teknisk boks og medfølgende ledninger.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Boksene kommer sikkert også i mindre format enn de første som er på markedet nå. Den boksen for MPEG2 som jeg har brukt i Sverige de 2 siste årene, er riktignok ikke i "lommeformat", men er nokså beskjeden i størrelse likevel. Målene er ca. 20x12x4cm.

 

Minienheter for å plugge rett inn i Scart-kontakt på TV og med USB for PC, finnes allerede for MPEG2. Problemet med enheter som skal godkjennes av NTV/RiksTV er at de må ha plass til kortleser. Men enheter uten kortleser for de som nøyer seg med "gratiskanalene" kommer nok også skulle jeg tro.

 

Men om markedet vil "flomme over" av MPEG4 utstyr, står tilbake å se. Husk at det hittil kun er Norge som har valgt denne nye standarden, i hvert fall i Europa.

 

Det jeg også håper på kan skje før neste båtsesong, er at noen (tekniske tidskrifter osv.) tester og sammenligner boksene litt med hensyn til følsomhet og evne til å få gode bilder på steder med mye refleksjoner. Og litt sammenligning av strømforbruk skader heller ikke, selv om det nepper er så viktig. Min MPEG2 boks trekker faktisk ikke mer enn 8watt.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Et par kommentarer bare:

MPEG4 er klart for HD-TV, mens MPEG2 ikke er det. De må på sikt skifte til MPEG4 dersom/når de vil sende i HD-kvalitet, og alle brukerne må bytte ut boksene sine!

Lars H.

hvis jeg ikke tar helt feil, kan man fint sende HD i MPEG2. "Problemet" med MPEG2 at det brukes en annen komprimeringsalgoritme enn ved MPEG4, slik at signalet ikke blir like mye komprimert. Det medfører at hver kanal krever mer båndbredde, noe som gir plass til færre kanaler, spesielt ved HD-sendinger.

 

Det jeg også håper på kan skje før neste båtsesong, er at noen (tekniske tidskrifter osv.) tester og sammenligner boksene litt med hensyn til følsomhet og evne til å få gode bilder på steder med mye refleksjoner. Og litt sammenligning av strømforbruk skader heller ikke, selv om det nepper er så viktig. Min MPEG2 boks trekker faktisk ikke mer enn 8watt.

Lars H.

Mener å ha lest at de digitale signalene blir forsterket av refleksjoner, mao. bedre bilde med refleksjoner av digitale signaler i motsetning til skyggene man får ved analoge signaler.

 

Må ellers si det var underholdene å lese salt sine tekniske anbefalinger, løslig inspirert av virkeligheten. Stå på:)

Redigert av Maika (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hørte at prisen på dekoderne i Rogaland datt ganske fort helt ned i 1kr. Det er vel programpakkene de tjener på. Men vet ikke om det var sammen med en spes. pakke.

 

Prisen var faktisk nede i 50 øre, men dette betinger abonnement som koster ca 3000 kroner. Lefdal annonserte mottakeren uten abonnement til 995 kroner. Mottakeren er Grundig DTR 8720. Denne klarer både MPEG2 og MPEG4.

 

Litt synsing om fremtidige mottakere: Jeg vil tro at fremtidige mottakere vil bli laget for både MPEG2 og MPEG4, da det vil være liten eller ingen forskjell i produksjonskostnader. Dermed kan den samme mottakeren brukes i alle markeder. For de landene som i dag bruker MPEG2 og vi gå over til MPEG4 en gang i fremtiden, vil det da være solgt en god del nyere mottakere som også klarer MPEG4.

 

Forøvrig fulgte jeg også "voksenopplæringen" til Salt med interesse...

Redigert av battello (see edit history)

-battello

Link to post
Share on other sites

Må ellers si det var underholdene å lese salt sine tekniske anbefalinger, løslig inspirert av virkeligheten. Stå på:)

 

Ja, jeg lot meg også virkelig underholde :wink:

I tillegg ble jeg imponert over fremførelsen "... med en skråsikkerhet som bare en total mangel på innsikt kan gi ..."

Det blir ekstra kjekt når det fremføres som voksenopplæring av en ingeniør som har stelt med kommunikasjon og TV hele livet :wink:

Vi trenger noen slike innlegg innimellom, som en avveksling til alle de saklige . . . .

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Et par kommentarer bare:

 

hvis jeg ikke tar helt feil, kan man fint sende HD i MPEG2. "Problemet" med MPEG2 at det brukes en annen komprimeringsalgoritme enn ved MPEG4, slik at signalet ikke blir like mye komprimert. Det medfører at hver kanal krever mer båndbredde, noe som gir plass til færre kanaler, spesielt ved HD-sendinger.

Mener å ha lest at de digitale signalene blir forsterket av refleksjoner, mao. bedre bilde med refleksjoner av digitale signaler i motsetning til skyggene man får ved analoge signaler.

 

Må ellers si det var underholdene å lese salt sine tekniske anbefalinger, løslig inspirert av virkeligheten. Stå på:)

 

Jeg skal vokte meg vel for å være skråsikker her, men i helga hadde jeg med en kamerat på båttur som jobber med montering og testing av digitale TV-omformere for Telenor.

Han sa at de digitale signalene ikke blir skjemmet av reflekser. Det er enten perfekt bilde, eller ingenting. (bildet fryser)

Dette skyldes at det ligger en feilrettingsalgoritme i dekoderen som retter opp alle mangler og feil i signalene. Blir signalet for svakt, stopper det bare opp.

Redigert av oddgeir (see edit history)

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

USB-PC løsninger ifht digitalt bakkenett er fortsatt ett minefelt, særlig hvis man skal dekoding av både Svenske (Mpeg2) og Norske (Mpeg4) kanaler. Finnes dog operative løsninger for Mpeg2/Sverige. En del av nåværende Mpeg 4 løsningene for PC får problemer med lyden på Norske kanaler.

-------------

Den billige Grundig dekoderen på Elkjøp (998,- uten binding) takler både Mpeg2 og 4, og kan fåes med 12V kit.

 

Man må ha "gratiskort" for å beholde TV2 frem til det fases ut.

 

Med Grundig dekoderen vil man få inn de tre NRK kanalene, pluss NRK super (kommer snart), samt en haug med NRK radiokanaler, også en del kanaler som kun er tilgjengelig pr DAB.

 

Hvis man får inn det Svenske bakknettet får man da i tillegg inn rundt 10 svenske gratiskanaler, (og sikkert noen radiokanaler her også?)

 

Alt dette "helt gratis", ingen kortgebyr, årsavgift, dekoderavgift, barefordi vi vil avgift osv. etter at boksen er kjøpt.

 

Svensk dekningskart: http://www.teracom.se/?page=2087

 

Norsk dekningskart: http://www.rikstv.no/Nar-kommer-det/Sjekk-din-dekning/

 

 

-----------------

Et nettsted for god informasjon www.avforum.no

 

Spesifikt: http://avforum.no/forum/digitalt-bakkenett-kabel-tv/

Link to post
Share on other sites

Mener å ha lest at de digitale signalene blir forsterket av refleksjoner, mao. bedre bilde med refleksjoner av digitale signaler i motsetning til skyggene man får ved analoge signaler.

Ja, dette har vært oppe i en tråd tidligere, og er så langt jeg kan forstå svært avhengig av hvor godt produsenten av boksene klarer å utnytte dette. Men mine ingeniørkunskaper strekker seg kun til det jeg har klart å finne på internett, så jeg er veldig spent på hvordan dette slår ut. For å verifisere dette trenger en å ligge et sted med brukbar signalstyrke og mottak fra både analoge og digitale sendinger fra samme sendermasten, og hvor de analoge signalene har mye refleksjoner. Og min erfaring med MPEG2 boks i Sverige i to sommere er at da blir bildet fra den digitale sendingen helt perfekt. Men, - dersom begge signalene er svært svake slik at en til nød kan godta et snørikt bilde for å se f.eks. dagsrevyen, blir det null bilde fra de digitale sendingene. Disse observasjonene burde bli direkte overførbare til norske forhold med MPEG4 komprimering.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hvis man får inn det Svenske bakknettet får man da i tillegg inn rundt 10 svenske gratiskanaler, (og sikkert noen radiokanaler her også?)
Svenske radiokanaler har jeg ikke hørt noe til på de to sesongene jeg har brukt MPEG2 dekoder i Sverige. Men uansett blir det jo litt krøkkete å måtte ha på TV'n for å høre radio. Riktignok har dekoderen audioutgang som kan kobles til en stereoforsterker, men en må uansett slå på TV'n først for å velge radiokanal slik det er for digitalboksen jeg har hjemme fra GET og kabel-TV.

 

Selv har jeg ikke tenkt å kjøpe dekoder for MPEG4 før til våren, men dette er jo så spennende at det frister å handle allerede nå i høst, selv om båtsesongen ikke har mer enn en drøy måneds tid igjen. Men jeg får bremse meg!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Svenske radiokanaler har jeg ikke hørt noe til på de to sesongene jeg har brukt MPEG2 dekoder i Sverige. Men uansett blir det jo litt krøkkete å måtte ha på TV'n for å høre radio. Riktignok har dekoderen audioutgang som kan kobles til en stereoforsterker, men en må uansett slå på TV'n først for å velge radiokanal slik det er for digitalboksen jeg har hjemme fra GET og kabel-TV.

 

Lars H.

 

Jeg har Canal Digital parabol og bruker radioen via parabol. Stereoforsterkeren står på hele tiden og jeg bare velger kanal via fjernkontrollen til Canal Digital dekoderen for å velge radiokanal. Trenger ikke å slå på TVen. (Det er da en digital svakstrømsforsterker, trekker svært lite strøm).

 

Kommer til å gå over til digitalt bakkenett da det er mye billigere enn parabol via Canal Digital, og gir mulighet for svenske kanaler her jeg bor. Dessuten får jeg HDMI signaler fra Grundigboksen og inn i den nye LCD TVen vår, og det vil jeg jo ha når jeg først har kjøpt LCD.

Link to post
Share on other sites

Joda, jeg skulle gjerne flyttet hjem til Stavanger Poseidon, men det var det med økonomien da. Men om 7 år, når fruen kan gå av med AFP, får vi se!

 

Lars H.

Heia Viking, det blir gull!

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Dessuten får jeg HDMI signaler fra Grundigboksen og inn i den nye LCD TVen vår, og det vil jeg jo ha når jeg først har kjøpt LCD.

Et viktig moment er dette ved valg av dekoderboks (når det blir noe å velge i). Sørg for at boksen har HDMI utgang (som Grundig boksen har) og ikke kun SCART. Det gir uansett bedre bilder selv om det ikke er HD sendinger. Da får en en ren digitaloverføring helt frem til TV'n. Jeg har ikke dette på boksen min fra GET, men når de kommer med en ny boks med dette, kommer jeg til å bytte den ut.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg jobber i Telenor i et miljø som ikke er helt grønne på signaloverføring ( bl.a. radiosignaler som benyttes ved TV overføring). Jeg støtter LarsH sine kommentarer fult og helt. Når det gjelder signalene til det digitale bakkenettet så går alle sendere synkront og signalet kan bli forsterket dersom man får inne flere sendere. For det analoge tv signalet må man passe på å bytte sendefrekvens på sendere og omformere for å unngå at de ødelegger signalet for hverandre. Med digitale signaler kan man derfor øke sendereffekten.

Link to post
Share on other sites

Dette ser en dersom en går inn på NTV sin liste over sendere. Der ser en at i Oslo-området sender både Tryvann, Furuset, Toåsen, Lommedalen, Maura, Misteberget og Nittedal på de samme frekvensene. Kanal 52 for gratispakken, k58 for betalkanal-1 og k61 for betalkanal-2. Og slik gjentar det seg over hele landet. Stort sett (eller alltid?) sender slavestasjonene til en hovedsender på samme frekvenser som hovedsenderen.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

Egentlig har jeg lyst til å trekke meg fra denne tråden, men tar likevel sjansen på å skrive litt til. Det jeg har skrevet tidligere står jeg inne for, og håper virkelig ikke det har vært villedende.

 

Jeg tror, og er rimelig sikker på at det produktet du viser litt av spesifikasjonen til Conehead dessverre ikke støtter DVB-T MPEG4. Jeg har kikket mer på spec.'n, og det er ingenting som sier at så er tilfelle. At enheten håndterer Video format MPEG-4(AVI) er noe annet. Et videosignal som f.eks en videosnutt i avi er riktignok kodet iht. MPEG4, men det er ikke det samme som at enheten håndterer TV-signaler fra antennen kodet iht. MPEG4

 

Og som nab sier, Maritim sitt produkt er en ren antenne med forsterker og ikke noe annet. Den ser ikke forskjell på en analog og en digital utsendelse.

 

Og salt, at Biltema snakker om en aktiv dvb-t antenne er vel ikke feil? At en antenne er aktiv betyr at den har en forsterker. Å trekke dette til å tro at den har en innebygget tuner + dekoder som kan gi RGB eller HDMI signal ut til TV'n eller en monitor er vel drøyt. En aktiv antenne er en aktiv antenne enten du bruker den til mottak av analoge eller digitale sendinger.

 

Men jeg er enig, for veldig mange kan alle ordene som svirrer rundt dette å gå over til digitalt bakkesendt TV føre til missforståelser. Det var et innslag på TV igår om et ektepar som ikke fikk sin nyinkjøpte "boks" til å funke. Men ikke rart det, de hadde signal fra et kabelselskap og ikke via egen antenne!

 

Jeg står fremdeles på at utstyr for MPEG4 håndterer sendinger i MPEG2, noe som også Larspo bekrefter i sitt innlegg.

 

Når du salt sier "For de som ikke har evnen til å ta til seg informasjon og som ikke klarer å sortere tunere, dekodere og kompremeringsformater . . .", håper jeg du ikke mener meg. Dette er noe jeg sorterer utmerket godt. Alle kanalene som sendes ut over det digitale bakkenettet må dekodes (eller demoduleres for å være pirkete), og alt utenom NRK (og det som måtte komme av lokal-TV) trenger å dekrypteres og betales ekstra for (bortsett fra TV2 som er gratis det første året) Men selv for å kunne se TV2 gratis, må en ha en enhet med kortleser for å kunne sette inn et "gratiskort".

 

Jeg synes at det er lite gjennomtenkt av deg salt å henvise til en spesiell mottaker uten å ha sjekket at den virkelig håndterer MPEG4. Mottakeren "MSI MEGA View D310, DVB-T Pocket TV" som du henviste til håndterer ikke MPEG4. Det sjekket jeg med komplett.no som selger den før jeg skrev mitt forrige innlegg.

 

Når salt skriver "Hvis Lars H vet at norske MPEG4 dekodere klarer å fange opp svenske TV bilder med MPEG2 i Sverige er dette nytt for meg. Intil det er bekreftet fra kvalifisert hold må man regne med å skifte ut usb-dingser eller dekodere ved ankomst Sverige." har han vel nå forstått at dette visste jeg var feil før jeg uttalte meg tidligere. Så nå vet også du salt hva som er korrekt. Tror du fremdeles ikke på det, foreslår jeg at du f.eks. kikker litt på ntv.no sine sider eller andre kilder med detaljerte spesifikasjoner av de forskjellige systemene som du måtte stole på.

 

Jeg har ikke tenkt å kjøpe noen boks fra RiksTV. Når etter hvert markedet øker tilbudet, blir det nok en boks NTV og RiksTV står inne for/har godkjent , enten den nå heter Grundig, Sony eller . . . . før neste båtsesong. Eller kanskje jeg bytter ut båt-TV'n men en ny med flatskjerm og innebygget tuner/dekoder/dekryptering for MPEG4, inkludert MPEG2. Da går den MPEG2 boksen jeg har nå og som jeg har brukt 2 år på ferie i Sverige på billigsalg eller i søppla.

Vennlig hilsen Lars H. :cheers:

 

Tiltredes! Vil bare legge til at USB-dekoder til PC heller ikke er en smal sak. Ser at mange har prøvd dette uten å få til mottak av bilde og lyd samtidig. Se denne tråden på AVForum.

 

Det som er sikkert er at den nye Grundig dekoderen som er godkjent av RTV fungerer utmerket i hytta og båten med de antenne jeg hadde der fra før. Dette ble testet i helga (i Rogaland).

Redigert av magbolme (see edit history)

Skipper på S/Y "Hei serr'u serr'u hatten!"

Link to post
Share on other sites

Joda, jeg skulle gjerne flyttet hjem til Stavanger Poseidon, men det var det med økonomien da. Men om 7 år, når fruen kan gå av med AFP, får vi se!

 

Lars H.

Heia Viking, det blir gull!

 

Gull blir det!!! Det er et godt tegn at Bergen allerede har begynt å planlegge gullfesten; vi vet hvordan det pleier å gå!

Skipper på S/Y "Hei serr'u serr'u hatten!"

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei.

 

Ligger nå i Horten gjestehavn med sikkert 10 andre baatplassen.no båter. Akkurat nå sitter jeg og ser på TV, Discovery med krystallklare bilder. Jeg har nemlig fått låne en Grundig dekoder-boks med full RiksTV pakke. Uten boksen får jeg inn analoge signaler fra NRK1 og TV2 med grøtede bilder fulle av refleks. Men med dekoder for det nye digitale bakkenettet får jeg inn over 20 kanaler i topp kvalitet. Dette er fremtiden.

 

Her i Horten er det Haldensenderen i Østfold som kommer inn på kanal 38, 42 og 62. Oslo og Akershus-senderne som også er i drift, får jeg ikke inn her.

 

Jeg har to antenner ombord, den lille UFO-antennen fra Glomex med forsterker, og en 5-elements rettningsvirkende Yaggi antenne med forsterker. For å få inn gode bilder uten refleksjoner med analoge sendinger, var nesten uten unntak den retningsvirkende antennen best. Men med de digitale signalene, er den rundtmottakende antennen fra Glomex best. Signalstyrken er bedre selv om Yagii antennen rettes rett mot senderen. Dette tolker jeg dit hen at dekoderen utnytter både hovedsignalet fra senderen, pluss det som måtte være av reflekterte signaler her inne i havnen.

 

Ellers var Grundig-dekoderen enkel å ta i bruk uten bruksanvisning, selv for en pensjonert elektronikingeniør!

 

Noen ganger under gode atmosfæriske forhold har jeg her kunnet få inn svenske analoge TV-sendinger (som nå er stoppet), og også digitale sendinger vha. min "svenskeboks" for MPEG2 systemet. Idag er dessverre ikke forholdene slik, så jeg har ikke fått testet hvordan Grundig-dekoderen klarer de svenske sendingene. Men etter hva jeg hart hørt fra andre som bor oppi høyden her og med "svenskeantenne", fungerer det helt OK.

 

Lars H.

(pt. Horten)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Tiltredes! Vil bare legge til at USB-dekoder til PC heller ikke er en smal sak. Ser at mange har prøvd dette uten å få til mottak av bilde og lyd samtidig. Se denne tråden på AVForum.

 

Det som er sikkert er at den nye Grundig dekoderen som er godkjent av RTV fungerer utmerket i hytta og båten med de antenne jeg hadde der fra før. Dette ble testet i helga (i Rogaland).

 

Det skyldes at software-en som finnes til PC ikke har støtte for den lydkodingen som benyttes av RiksTV. Det er bare et spørsmål om tid og jeg regner med at innen neste sesong er dette løst. Det som er et åpent spørsmål er dekoding via PC. Men uansett vil vi nok ha mulighet for å se på NRK (med alle sine kanaler) via PC.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...