Jump to content

Båthavna i dag


roaldbj

Recommended Posts

Det er flere tråder som omtaler forskjellige deler av båthavna. Stimulerer her til en tråd som viser situasjonen i bathavna. I dag var det klart vær, med endel sol. Vinden var merkbar. Først: vinden griper til dels godt tak i presenninger.

 

sonskilen190108a.jpg

 

 

Vann samler seg opp i lommer i presenninger, og kan skade disse.

 

sonskilen190108b.jpg

 

 

Det er mange master i Sonskilen

 

sonskilen190108c.jpg

 

 

Til og med kraftige presenninger kan skli fra hverandre

 

sonskilen190108e.jpg

 

 

Her er et bilde av en krybbetype som brukes av Normar og Sonbskilen Båthavn. En spesialtilhenger kjører inn i krybba og frakter den frem til utsettingsområdet.

 

sonskilen190108d.jpg

Link to post
Share on other sites

Denne krybba finnes vistnok i to versjoner, men den tar båter opp til noen og førti fot. Det ligger flere brede båter i Sonskilen som har slik krybbe. Da min egen båt lå i opplag sist vinter lå den også på slik krybbe. Vår båt er ca 4.20 meter bred. Jeg har forstått det slik at Beneteau har godkjent denne krybba som universalkrybbe for alle sine seilbåter. Jeg skjal se om jeg finner bilde for min egen båt på krybba.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser jeg har veldig mange bilder av denne krybba. Viser her to bilder, hvor den ene viser hvordan båten står i forbindelse med pussing, pålegging av tokomponent primer og bunnstoff.

 

swiftkrybbea.jpg

 

Det andre bildet viser utkjøring av båten for å heises videre ned på vannet. Båten står på den samme krybba. Det er kanskje mulig å se hvordan hengeren griper tak i krybba.

 

 

swiftkrybbeb.jpg

Link to post
Share on other sites

Hvorfor i all verden brukes disse vannkannene til (ikke) å holde presenningen på plass? Noen bruker til og med Lecablokker!

 

kanner.jpg

 

Marinaen vår kunne også by på båter med avblåst presenning i dag. Alle hadde vannkanner, og de lå i en haug på bakken. På andre båter tok vinden tak i presenningen og løftet vannkannene et par meter opp i lufta hvoretter de deiset inn i skutesida. Slik holdt vindene det gående. Heldigvis lå båten med Lecablokkene i le (ellers kunne det fort bli rikelig plass til nye skroggjennomføringer).

Redigert av Kjeles (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Opplagsplassen min var et meget trist syn i dag.

 

Det hadde sist onsdag gått en jordras bak opplagsplassen. Dette hadde rammet omlag 6 båter. Trist. En seilbåt på omlag 35 fot hadde fått knekt mye av krybben men sto fremdeles etter å ha blitt skjøvet fremover og truffet båten foran. En tilsvarende seilbåt på omlag 35 fot hadde veltet helt over. Båten ved siden av der igjen så mer eller mindre veltet ut, men jormassene lå så godt under den at den sto sånn noen lunde (en snekke). En mindre båt hadde også veltet. Presenningsstativer og presenningshus som hadde hatt bakkekontakt var naturlig nok slengt runt omkring mellom båtene da jordmassene to vekk fotfestet. To av disse båtene hadde bygget skikkelige hus med tak av solid presenning så her var det MYE plank. Sikker mange flotte riper av dette også. Utrolig leit.

Link to post
Share on other sites

Disse seilbåtkrybbene så svært smale ut. Med å ha mast oppe skal det nok ikke så harde vindkastet for å tippe disse båtene overende. Om kjølen er låst sideveis i krybba spiller ingen rolle. I båthavna vår må seilbåter ha 4 stk ekstra sidestøtter der båten er på sitt bredeste. Det er ingen båter som har tippet der ennå. Det er en billig ekstra forsikring.

Link to post
Share on other sites

Hyggelig i havna i dag med null nedbør, noen varmegrader, nærmest vindstille, klarvær og fullmåne (kl 16.00).

 

 

sonskilen20jan.jpg

 

 

Det er ikke ei lanterne som er festet til rullesystemet på seilbåten, men månen - syntes det var litt gøyalt å ta bildet i denne vinkelen.

 

 

 

baatmaane.jpg

Link to post
Share on other sites

Om kjølen er låst sideveis i krybba spiller ingen rolle.

 

Mener du at kjølstoppere som f.eks OPI har på sine sistemodell krybber ikke har noen effekt? Jeg hadde trodd at for at båten da skulle kunne velte så måtte også hele krybben velte eller at kjølstopperne måtte knekke for at båten skulle kunne velte? :confused:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det var krybba på bilde jeg kommenterte. Kan ikke se at det står noe OLPI på den.

 

Klar over det, men skjønner fortsatt ikke hvorfor sidestøtte på kjølen ikke har noen stabiliserende effekt? :confused: Beklager hvis du oppfatter det som et dumt spørsmål.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hvorfor i all verden brukes disse vannkannene til (ikke) å holde presenningen på plass? Noen bruker til og med Lecablokker!

Tanken er vel at hvis det først blåser noe forjæ....ig så skal presenningen få lov å reise uten å røske med seg dekksbeslag (eller krybba eller hva den nå er festet i). Alternativet måtte være å feste presenningen i jordanker e.l. - dvs noe som ikke er forbundet med båten i det hele tatt.

 

Jeg bruker ikke presenning, men så har vi ikke snø her i byen heller da (den i ringen til høyre er min)

n_og_s.jpg

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Det må vel regnes litt for å si om krybba er stabil eller ikke. Årsaken til at krybba er så smal er vel pga. vogna som skal gripe rundt krybba. Det er vel også med i regnestykket at de ikke skal ta for stor plass under lagring, transport samt at det ikke skal gå med unødigmyematrialer under produksjon. Jeg regner med at de som har konstruert den har regnet ut hvor bred etc. den må være for gitt båttype.

Link to post
Share on other sites

Jeg er litt usikker på hvilken artikkel i Redningsskøyta som du sikter til.

Minner om at alle artiklene (?) kan lastyes ned. Oversikt over nedlastbare artikler fra nr 4 årgang 2007 finnes her: http://www.redningsselskapet.no/page?id=251&key=43873

Kanskje dette er så lite kjent at vi burde lage en egen tråd på dette? (Jeg svarer selv "ja")

Link to post
Share on other sites

Jeg er litt usikker på hvilken artikkel i Redningsskøyta som du sikter til.

 

Kanskje dette er så lite kjent at vi burde lage en egen tråd på dette? (Jeg svarer selv "ja")

 

Arbeidstilsynet hadde antakelig stengt norske båtopplagsplasser side 46-50.

 

Jeg svarer også ja til å lage en egen tråd om dette. Det at en båt ikke er forsvarlig lagret er ikke bare et spørsmål om at båten står trygt. Dette handler faktis om liv og helse.

I løpet av en lang vinter er det mange mennesker som går rundt blant båtene, både voksne og barn. Tenk om en båt skulle tippe over slik at noen ble skadet, eller enda verre....

 

Det er et viktig sikkerhets spørsmål du reiser her roaldbj.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...