Jump to content

Tråden med alt om Sabb


Ex Vengsøyfjord

Recommended Posts

Det meste av info finn du på denne sida http://nettbutikk.sabb.no/Kundestotte/Fremdriftsmotorer/SABB/default.aspx

Velkommen til forumet forresten

 

Takk for velkomsten!

Har sett en del på de sidene du linka til. Der står det beskrevet at det skal bores inn sikkerhetspinne i flens/aksling når dette er ferdig tilpasset. Menes da de to settskruene som finnes på flensen hos meg? Det står to låseskruer med firkant hode kl 09 og 12 sett bakfra. (Hvis du stiller den største på kl 12!) Den minste har ca 10 mm. hode, og den andre 13 mm. hode. Jeg trodde det var disse som var omtalt i manualen... men disse er kun gjenga i flensen, jeg kan ikke se at disse er "festa" i akslingen på noe vis. De er kun skrudd mot akslingen. I tillegg er det montert en avlang låsekile mellom aksling og flens som låser i rotasjonsretningen. Jeg lurer på om det er vanlig å bruke noen form for festemiddel mellom aksling og flens i tillegg til disse settskruene? Alternativt, kan man båre ned i akslingen noen mm. for å få bedre feste for i hvert fall en av settskruene? Føler meg litt usikker på dette, særlig hvis dette skulle skje igjen når man er til sjøs!!!

Link to post
Share on other sites

Det eneste eg har sett i manualen som er blitt gjort er at mann borer et kjørne merke i akslingen (Ikke igjennom akslingen) som mann skrur ned sett skruene i dette er gjort på min i vert fall.

Det er og  muligt og å skru setteskruene helt ut og se om det er gjort frå før

Menn pass på akslingen er laget av rustfritt og er hard å borre i

Dersom du ikke demonterer flensen frå akslingen så må du vere forsiktig med gjengene i flensen.

Ps pass også på å smøre propell akslingen og propell hode en gang i blant slik at du har så lett omstyring som muligt da blir belastinga på akslingen og flensen mindre Du finner alle detaljer om dette i bruksanvisninga til motoren din 

Link to post
Share on other sites

Det eneste eg har sett i manualen som er blitt gjort er at mann borer et kjørne merke i akslingen (Ikke igjennom akslingen) som mann skrur ned sett skruene i dette er gjort på min i vert fall.

Det er og  muligt og å skru setteskruene helt ut og se om det er gjort frå før

 

 

Jeg var ut med skruene, og kunne ikke se at det er noen merker i akslingen! Tenker det blir å lage ei "grop" i akslingen som låser settskruen. Når det er gjort på din, må det vel gå på min å!!! Var vel egentlig den bekreftelsen jeg var ute etter! Så takk for opplysningen!

Link to post
Share on other sites

Dette med sikkerhetspinne gjennom, er det lenge siden eg såg, men der var bort eit hol gjennom flensen og akslingen, der det var ein sikkerhetspinne av jern gjennom. Denne var klinka i begge ender, om eg husker feil. At den kan ha vore noko slikt som 6 mm eller 1/4 tomme tjukk.

 

Magne

Link to post
Share on other sites

Har noen vært bort i dette problemet med at akslingen løsner, eller hørt om noen som har opplevd dette? Eller er det et sjeldent problem?

 

Tenker også å ta ut og rengjøre regulatormekanismen, da jeg har litt problem med ustabilt tomgangsturtall. Hvor mye styr er det med det? Noen som har gode tips til fremgangsmåte? Har manual/delekatalog, men syns den er lite forklarende når det gjelder "trinn for trinn" fremgangsmåte!

(Som dere sikkert forstår er ikke min profesjon mekking!)

Redigert av Risvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

Nå treng eg hjelp.

Kabelen til mekanisk turteller på sabben,(G2) er av. Ringte Frydenbø, men dette var gått ut av sortimentet deira. Eg må ha den på 4 meter.

Er det nokon som har for salg, eller veit om nokon som kan lage ein slik, så er eg glad for tips. Må ha sakene på stell :smiley:

Link to post
Share on other sites

klarer ikke å sveive i gang min Sabb, sveiver det jeg er god for, og slår over hendelen men absolutt ingen ting skjer ? virker som at det er for lite fart/kraft for å få i gang motoren.

Med startmotor starter den med en gang, så det er jo selvsagt den jeg bruker, men det med sveiva irriterer meg, for før eller siden vil det vel oppstå en situasjon der jeg må bruke sveiv. Har fått noen "skrekk" historier om at ved sveiv start kan man få seg en jæ.... om man ikke slipper sveiva i tide?

Link to post
Share on other sites

klarer ikke å sveive i gang min Sabb, sveiver det jeg er god for, og slår over hendelen men absolutt ingen ting skjer ? virker som at det er for lite fart/kraft for å få i gang motoren.

Med startmotor starter den med en gang, så det er jo selvsagt den jeg bruker, men det med sveiva irriterer meg, for før eller siden vil det vel oppstå en situasjon der jeg må bruke sveiv. Har fått noen "skrekk" historier om at ved sveiv start kan man få seg en jæ.... om man ikke slipper sveiva i tide?

Du mangler sansynligvis teknikk og fart. Jeg klarer ikke sveive igang min heller når den er kald, men en kamerat som er vokst opp med sabb starter sabben min så lett som bare det med sveiven.

Link to post
Share on other sites

klarer ikke å sveive i gang min Sabb, sveiver det jeg er god for, og slår over hendelen men absolutt ingen ting skjer ? virker som at det er for lite fart/kraft for å få i gang motoren.

Med startmotor starter den med en gang, så det er jo selvsagt den jeg bruker, men det med sveiva irriterer meg, for før eller siden vil det vel oppstå en situasjon der jeg må bruke sveiv. Har fått noen "skrekk" historier om at ved sveiv start kan man få seg en jæ.... om man ikke slipper sveiva i tide?

mitt råd: Sveive det du er god for, og slå over hendelen før du er utslitt, men hold sveivinga gåande med fullt trykk mens og etter at hendelen er slått over, so vil eg tru at "gamla svarer"

 

Magne

Link to post
Share on other sites

Ensylindret Sabb er kurant å starte med sveiv, men krever riktig teknikk. Sveiva må stå i stilling ca.11:30 i det motoren skal over TDC ellers får man ikke nok makt.

I posisjon 21:00 får man ingen makt på sveiva.

 

Sveive sakte til kompresjon. Dra sveiva tilbake til 11:30. Dekomprimer og sveive som nøkken. Slipp hendelen kl.10:00 og skyv i fra det du er god for og motoren starter.

Dog under forutsetning av at gasshendelen står på full speed.

 

Veiva går to omdr. for hver omdr. på sveiva, derfor fungerer overnevnte ved at man får kompresjon hver gang sveiva står på 11:30.

 

Et par tre pump med "feitulje" inn på sylinderen er bra om kompen er noe slakk. Sigarett er ofte nødvendig når det er kaldt.

Link to post
Share on other sites

TMe: Hva mener du med at "I posisjon 21:00 får man ingen makt på sveiva"?  Jeg ville trodd at man fikk maksimalt makt på sveiva i ca. denne posisjonen (vinkelrett ut fra gravitasjoneskreftene, slik at man får størst "arm" i "kraft ganger arm" for ens kroppsvekt..

Link to post
Share on other sites

Hei, mange takk for god og utfyllende forklaring. Jeg ser at forklaringen din stemmer godt for din skisse, men skissen din er vridd nesten en 90 grader I forhold til hva som er reelt for mitt vedkommende. Jeg står lent godt over sveiva med ryggen nesten  vannrett når jeg sveiver. (sveiva er i høyde; fot til kne for meg....)

Da blir posisjon der jeg har størst kraft ca. kl 21...(har også maksimalt av tyngden min med å hjelpe meg da..)

 

Beste posisjon å stå I når man sveiver er nok avhengig av høyde på dørken i forhold til motor og ens egen høyde...

Link to post
Share on other sites

Til Risvik:

Du spør om noen har opplevd at akslingen løsnet, og det har jeg. Å borre på akslingen blei umulig inni båten. Så for å slippe å ta ut roret og akslingen og i det hele unnggå en større operasjon, løste vi det med å skifte flensen og sette inn en ny moderne flens som klemte skikkelig, og det har holdt. 

Link to post
Share on other sites

Hei, Riddar4!

Godt poeng! Hvor mye arbeid var det med å bytte flens? Virker som akslingen sitter "ganske" godt hos meg nå. Tenker å prøve å få til et dypere "merke" i akslingen etter hvert. Har fri tilgang til flensen fra dekk når jeg fjerner luka!

Link to post
Share on other sites

Viss du har så mye dødgang på akslingen at du får av flensen når du trekker akslingen helt bak til roret, går det lett. Jeg måtte løsne bærearmene til motorlabbene bak på motoren og jekke den opp før jeg fikk av gamleflensen og kunne montere ny.

Link to post
Share on other sites

Jeg prøver å skifte flensen som er på messingakslingen til sabben min og møter uventa problemer. Har søkt på forumet, men det er sannelig ikke lett. Hele tråden burde vært satt opp på en annen måte. Sukk!

Men, altså:

Jeg har skifta fra 2g-16hk 1963 til en 30hk fra 1977. Motoren passer i festet. Da jeg skulle finjustere motorinnfestninga ift flensen oppdaga jeg at flensen var "skakk", altså at den spriker forskjellig ettersom jeg vrir akslinga. Nå har jeg tatt av den gamle flensen og prøver å sette på den som fulgte med motoren. Den er trangere. Dessuten virker det som den er konisk, motsatt av retningen på akslingen (den går lengre innpå feil vei enn rett vei), slik at den "gnager" seg fast heller enn å "klemme" seg fast.

 

Spørsmålet er altså om det har skjedd noe med dimensjonen på akslingen fra 1963 til 1977? Dersom den nye akslingen (som jeg ikke har) fra 77 er i stål, er den da tynnere? Er det tommer og millimeter? Eller er det rett og slett slik at de passer så ualminnelig tight at gamle akslinger må slipes kraftig ned?

 

Jeg fikk slått akslinga skeiv for 8 år sida, så den har vært på Frydenbø og blitt retta opp. Det kan jo være akslingfestet på motoren, men det er lettere å skifte over flensen først (slik at de to som har sitti sammen, sitter sammen på nytt att). Jeg har heldigvis beholdt den gamle motoren inntil alt går som det skal, slik at jeg kan bytte over alt som er likt.

 

En anna merkverdighet er at det synes som at flensen er kon motsatt vei av hva som synes logisk, altså trangest i det hullet som er lengst vekk fra motoren. Jeg får den bare halvveis innpå.

 

Den gamle flensen har tre festeskruer og er lengre enn den "nye", som har to. Sier det noe om dem?

 

Jeg har begynt å slipe, og fortsetter vel med det, men det virker litt underlig.

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Denne nye flensen min, med to skruer, er muligens ikke en flens som tilhører systemet i det hele tatt? Jeg trur jeg står over å skifte, og prøver heller å skifte motorflensen, fra den gamle til den nye. Det er levert med et hylsepakkboks med rør. Det er mulig at det vil fortone seg annerledes når (om) jeg får den på. Ikke at jeg forstår hvorfor eller hvordan, men akkurat nå virker dette ganske komplisert.

Denne "fleksible hylsepakkboksen", hva er nå det?

Jeg tenkte bare jeg skulle feste motoren til akslinga, akkurat som før, bare med noen flere Nm til rådighet...

Link to post
Share on other sites

Kabelen til mekanisk turteller på sabben,(G2) er av.

Jeg så denne her, og - ikke minst - at du hadde fått ordna det. Jeg rauk denne roterende kanta spindelen inni kabelen for noen år sida og laga noen forferdelige erstatninger med tape og lim og anna tøv. Det fungerte ei stund, men nå har jeg gitt opp. Kanskje du ville dele med andre hvordan du fikk det til? Ellers har jeg hørt at det går an å sette på en føler over svinghjulet som måler rpm (?), men det hadde jo vært greit å hatt det kopla opp mot den gamle måleren også.

Link to post
Share on other sites

 

Spørsmålet er altså om det har skjedd noe med dimensjonen på akslingen fra 1963 til 1977? Dersom den nye akslingen (som jeg ikke har) fra 77 er i stål, er den da tynnere? Er det tommer og millimeter?

Der er nok tommer og millimeter, ja.

Der blei skifta mellom tommer og millimeter, men samtidig blei det skifta frå messing til rustfritt stål i akselen. Den gamle messingakslingen til 2G er 1 1/4" (31,75mm) mens den nyare akslingen i rustfritt stål er 32 mm.

 

Magne

Link to post
Share on other sites

Enig i at det ikke er like lett å finne fram i gamle tråder. Det blir mye lesing og leiting. Men når noen har vært så fornuftig at det har tatt bilder av herligheten, kan en ihvertfall se om det er typen en er ute etter, og da er alt så mye lettere enn når alt bare er fortalt og forklart.

Så oppfordringen er at bilder bør følge med. Da er sjansen for å få hjelp så mye større...

Link to post
Share on other sites

Det kommer bilder etter hvert som arbeidet skrider fram. Tankene og problemene tårner seg opp nattestider, hjemme, og båten ligger på land, innpakka, en halvtimes kjøretid unna. Spørsmålene er vel litt hypotetiske og sonderer terrenget for at noen har vært borti presis samme problematikk...

Etter å ha fått respons på noen av spørsmåla i prosjekttråden min, vil jeg samle alt der.

 

https://baatplassen.no/i/topic/119584-prosjekt-fornying-av-doryen-vosso/page-7

Link to post
Share on other sites

hei, jeg har et lite spørsmål ang en sabb 10 G. denne motoren er montert i en selfa 22 snekke.

og med maks fart klarer jeg 5 knop. jeg mener selv at denne burde klare 7knop med denne motoren. 

hva kan være galt her? kan friksjons platen i gire være slitt,slik at den slurer? eller er det noe justeringer på propellen? 

jeg kjører motoren med full propell vridning,og den går ganske lett.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...