Jump to content

Tråden med alt om Sabb


Ex Vengsøyfjord

Recommended Posts

  • 9 måneder senere...

Hei. Har en 1974 Sabb 10G som jeg steller litt med. Før jeg tok båten på land hadde jeg litt uregelmessig gassrespons. Motoren gikk fint på tomgang, men sluttet å tenne ved gasspådrag, frem til gasshendel var på fullt, da tente den igjen. den gikk fint på tomgang igjen når hendelen ble satt tilbake i den stillingen. Virket som den ikke fikk diesel mellom tomgang og full gass. hva kan problemet være? sikkert noe med regulatoren, men hva.

Den oppfører seg likt nå etter jeg har slipt ventiler, justert ventilklaring, skifte alle pakninger i forbindelse med den jobben. skiftet dieselfilter, drenert dieseltank, skiftet motorolje og flushet ferskvannkjølingen. 

Noen kloke hoder her som har et svar på dette før jeg skrur mer.

Link to post
Share on other sites

steinar kvarme skrev for 10 timer siden:

 Noen kloke hoder her som har et svar på dette før jeg skrur mer.

 

Har du prøvd å rengjøre regulatoren i diesel? Samt sjekket at den har inngrep med dieselpumpen?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei.

Har ikke kommet så langt enda. Tenkte å sjekke ut om Kanskje noen her på forumet har vert borti samme problemet, og hadde oppskriften på hva som må gjøres før jeg satte i gang. Kvier litt for å sette i gang, fordi det er så trangt å skru att jeg mye sannsynlig må ta ut motoren for å få det til.

Link to post
Share on other sites

Kan komme med en oppdatering på denne. Er kanskje noen som finner det av interesse. Måtte plukke av injeksjonspumpen og ta den med inn i verkstedet, fordi tannstanga gikk tregt/hakkete. Så var det bare å pøse på med WD40 og bevege tannstanga. Blåse reint med trykkluft og gjenta prosessen mange ganger til man ikke ser antydning til svart gugge når man blåser reint. Til slutt så gikk tannstanga lett og fint. blåste reint og satte greiene inn med motorolje og fikk alt skrudd på plass igjen. Nå maler Sabben som en katt igjen, til glede for hele byggefeltet på en Rød dag. 

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Hej,

 

Jag har SABB 2G 22hk, ställbar propeller, kopplingshus 2GY.

 

Jag har tidigare haft en del problem med att kopplingen slirar, vilket jag tror att jag har löst nu.

 

Men jag skulle gärna veta, så jag mätte och jämförde varvtalen på motorn (motorturtall) och propelleraxeln (propellerturtall)...

 

När motorn gick i ca 500 varv/min så gick propelleraxeln ca 300 varv/min.

Detta måste väl vara meningen, för hade det slirat så mycket skulle kopplingen bli varm snabbt...?

 

Jag hittar inget i manualen om hur förhållandet mellan motorturtall och propelerturall skall vara, är det någon här som vet?

 

Vänligen, Jakob

Link to post
Share on other sites

Hej Huth och stort tack för ditt svar!

Det var vad jag hoppades på.

Hur vet du att reduktionen är just 1,5:1? Jag har en gammal originalmanual, men har inte hittat någon siffra på detta där... Vet du om den finns i manualen? (Är det i sektionen med kopplingshus?) Är "utveksling" det begrepp som jag skall leta efter?

Stort tack igen!

Link to post
Share on other sites

Usikker på om det kan stå i manualen. Jeg har hørt det fra en som hadde en slik for en del år siden, da jeg aldri hadde sett et slikt kopplingshus på en 2G før. De aller fleste 2G har et kopplingshus med 2:1. Det var også det jeg selv hadde. Den enkleste måten å få det bekreftet er å sjekke det selv på motoren. Sett et merke på akselen. Åpne dekompresjonshendelen og drei svinghjulet 1,5 omdreininger, og sjekk om merket på akselen kommer på samme plass. Begrepet som brukes er nok utveksling eller reduksjon.

Link to post
Share on other sites

Tack åter igen Huth!

Med din hjälp har jag nu hittat och bekräftat siffran i manualen!

För 2GY är det som du skrev Reduksjon 1,5:1.

= motorvarvtal multiplicerat med 0,667 ger nominellt propellervartal - nu blir det lätt att mäta om det slirar något :)

Tack för tipset med märket på axeln också!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Hej allesammans!

Jag har en Sabb 2HG i båten och behövde nya glödstift / glödplugger till den. Sökte en del efter billigare alternativ till de sabb säljer och hamnade här på forumet och såg att fler har samma problem att finna alternativ.

 

Jag vill tipsa om de här pluggarna.  https://hc-cargo.co.uk/catalog/p/100566--glow-plug

Köpte dem från firmans danska site, men de har visst kontor även i sverige. Fick 2 st hem i brevlådan för ca 200SEK.

Det blir väl lite dyrare för er i Norge med tanke på EUgränsen? Men bör vara biligare än sabb-orginal i alla fall.

 

Hoppas ni andra sabb-ägare får nytta av detta!

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Sabb 2J 30hk klargjøring

 

God dag Sabb-subbere!

Få se om jeg kan bidra til fine tråden her...

 

Kjøpte en liten Malo sjark med en 2J, og vribar prop.

Motoren skål få nye væsker før den startes.

Det blir en tur til hytta i helgen, der den står parkert på land. Får se om jeg klarer å oppdrive et filter før helgen.

Leste i denne fine tråden at et gammelt Opel-filter fra biltema passer på G eller H modellen. Vet noen om nevnte forretningen har et filter som passer 2J motoren, eller et tilsvarende fra traktorverksted?

49608598_sabb30hk.jpeg.a542c683823cb860ffdcfb3d128888a5.jpeg

Som dere ser er det vann i motorrommet med olje....hmmm.

Eieren nevnte at motoren gikk veldig bra, men olje som flyter tykt på vann i baljen lover et hull eller sprekk et sted....eller ukyndig oljeskift.

Han tullet litt med olje sa han. 

 

Greit nok. Jeg skaffet skuta for en meget grei pris, og tar de utfordringene som kommer.

Jeg var med på overhaling til en 16 hester Sabb en gang, som sto i en Nordmørsk trebåt fra 60-tallet, og ble betatt av den enkle solide motoren. Såpass at jeg sitter å titte på min egen her nå.

Her skuta den står i:

1133457291_Screenshot2021-09-02at20_39_43.png.10a7a971cc2948cbdf2f6e625e9ee5c9.png

 

Tenkte at lille gutten min kan være med å sette i stand vidunderet. Malo+Sabb=sant, tenker jeg. Ser ut som Malo iallefall...

Kan han ta videre denne Norske kulturarven.

 

Motoren skal løftes ut etterhvert og få en grundig vask og malingsstrøk, mens skroget kan ryddes, repareres og males innvendig. Det er en fisker som bygget alt opp selv, med mange rufsete kanter og uferdige shabby løsninger. Som kunstner kan jeg sette pris på slikt. Med denne ånden tar jeg den videre til neste plan.Vurderer en tråd om prosessen.

Jeg kan holde motorjobben samlet her.

 

10-40 olje og glykol er kjøpt inn, vann blir med ned fra fjellet. Filteret neste.

 

Noen med tips om passende og lett tilgjengelig filter? Kanskje en fra Biltema eller traktorverksted? Skal ringe litt rundt her i bygda.

 

J.

 

Insert

Redigert av Nondeju (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg lette etter MANN W920 og Grosland 529 oljefilter som blir nevnt i Sabb-boka.

W920 er litt vagt siden det er mange typer W920 filter og mange har utgått.

Grosland er sannsynligvis en skrivefeil. Finner Crosland 529, også med mange typer....

 

Denne nettsiden er kanskje nyttig for å finne aktuelle filtre. https://www.oilfilter-crossreference.com/

Skal innom Eik Maskin i morgen...får se hva de har å si. Om det er tydelig hvilke dimensjoner det er snakk om er det lettere å finne noe på Billigbiltema evt..

Sikkert smart å finne ut av årstallet til motoren, om det er tomme eller mm i forhold til gjengingen eller er det det samme?

 

Sikkert masse nybegynnerspørsmål.

 

Jeg tar et tak og finleser hele tråden og samler alle navn av guru, filter og verksted. Samt nettsider, oljetyper og nipler.

Setter det i et innlegg som vi kan oppdatere med aktuell informasjon i tilfelle en guru eller filter har blitt parkert for godt. Tråden har gått over mere enn et tiår så alt er mulig her...

Får se hvor denne kan være lett synlig for å være en første gå-til. 

Lokale verksted med peiling er av interesse. Også de som tar full overhaling, for de med mere penger enn tid eller nemme fingre.

 

Har du et tips om passende saker, så send en PM da setter jeg det i første utkastet.

Få se om noe sånt kan fungere. Om jeg har behov for noe slikt, er det sikkert flere. Jeg prøver iallefall.

 

J.

 

Link to post
Share on other sites

Hei. Bestilte filter til mi 2G(22 hk) for noen år siden. Kjøpte da Bosch P 3004. Nr på filter er 0 451 103 004.

Filter fra andre leverandører er f.eks Fram PH 2811N, Knecht OC 83, Mann W 920/7.

Vil anta at det er samme oljefilter på 2G og 2J.

 

Drivstoffilter papirinnsats Bosch N1324 , 1 457 431 324-384

Andre leverandører: Fram C 11859 PL, Hengst E 2K, Knecht KX 34, Mann P715

 

Håper dette kan være til hjelp.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Takk for info, jeg sjekker bøkene om filtrene er like.

Har skrevet dem i utkastet.

 

Det er merkelig nok inget Sabb-verksted her oppe midt på Dovre...

Det blir sikkert en liten liste med verksted som tar/har Sabb, langs kysten.

Nærmeste her blir vel Kristiansund-Molde-Ålesund eller noe.

Episenteret er vel langt nede, øst eller vest.

Link to post
Share on other sites

 

Fant en fra Biltema som passet 2J og 2G-en!

Kjøpte filter på Eik Maskin, Fram PH8A, og sammenlignet den med filtrene på Made In Kina AS.

 

Biltema oljefilter art nr 50-653. Halvparten av prisen.

 

Det var ingen kjølevæske synlig i motoren (lover arbeid), så fylte etter vann, med glykol og sjekket oljenivå.

Oljen så fin ut og vår akkurat på minstemålet.

1919819947_peilpinneniva.jpg.4cbaa1a7cc4e66f4194432c3158ac3d8.jpg

 

 

Så koblet motoren til batteriene og gikk gjennom prosedyren. 

Startet tvert!

Jeg ville se om noe olje kom ut før jeg skulle fylle gullet på den.

1879477070_oljefiltersommer2022.jpg.6e79e4577802ad4828ae693d6c9c2456.jpg

Der, hol i filteret. Rett og slett den billigste skaden jeg kunne tenke meg.

Så, ny filter og olje.

Men, motoren stoppet ikke med koblingshendelen....bare tomgang.

Siden båten står på land ville jeg ikke at den ble varm og trykket hånden foran luftinntaket....falsk luft....motoren slo seg ikke av..eh...

Så jeg måtte vrenge av luftingen på lokken for å kunne vri dem 90 grader. Flaks at dem var plast, og gammel, så en gikk rett av.

lufteslange.jpg.e01029662c2459e542c34a196b4ead66.jpg

De var helt i veien, så de ble aldri berørt. Det kan bety at motoren startet bra på batteriene (som den gjorde nå ). Men hvordan fikk han slått av den da?

Ser ikke bort fra at jeg har oversett noe.

2J-en høres aldeles bra ut. Ingen ulyder, og bra oljetrykk fra en rusten mano. Kanskje bytte ut med en giver? En slik mano er antagelig svindyr.

1440848028_oljetrykk.jpg.a2771f3f3c47906bc2e311827d45a292.jpg

 

Bra begynnelse.

 

J.

Redigert av Nondeju (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser bra ut! Et sånt manometer koster nesten ingenting. Velg et væskefylt et, så tåler det vibrasjoner bedre. 

 

Litt uklart hva som ikke virket her. Var det stoppwiren eller ventilløfterne? Begge deler stopper motoren...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei Index,

Stoppet ikke med wiren, måtte bruke ventilløfterne.

Greit det, men lufteslangeinnfestningen satt i veien. 90 graders pekte i feil retning, så knekk den med knoklene mine.

Skal ordne en bedre løsning. Da har jeg fri tilgang til løfterne alltid.

 

J.

 

Link to post
Share on other sites

Så om kjølevæsken...

Fylte nesten til toppen, og fikk sjekket om den ble pumpet rundt.

Det ble den, og kjølevæsken fikk kjapp en mere rusten farge.

Små flak med skum la seg oppå. De forsvant etterhvert, så mistanke om olje i vannet er ikke sterk. Det får vi se når jeg får båten på vannet en tur.

900805141_kjlevann.jpg.599333b5e74740a6b7ffa4e539dc546b.jpg

 

Vannet minket sakte....veldig sakte.

 

Fant hullet. I sløyfen..

lekkasje.jpg.fe7bf35688eab65c1a0e9f1f67727e8e.jpg

 

Det dryppet rustfylt kjølevæske.

Antar at det er en loddet forbindelse som har gått opp? Ikke sikker jeg kan lodde den uten å ta opp den ene gjennomføringen.

 

En artig ting jeg så var fargepaletten som har kommet forbi gjennom årene:

Fabrikksfarge, etter det en lysere grønnfargen

1753520718_palette1.jpg.059f5abaaee8fdbb15214a0d637b9e86.jpg

Etter dét igjen en blå farge.....og dagens mørke blåfargen til slutt:

1928096539_palette2.jpg.6fc30734dbf3c474c36968e47c33a8a2.jpg

 

2J-en er sikkert godt brukt..

 

J.

 

J.

Link to post
Share on other sites

Da jeg hadde Sabb, måtte jeg åpne motorkassa, og trykke gassregulatoren helt til den stoppet. Det var ikke egen stopp-wire. Gassen var koblet med wire, men når hendelen stoppet var det ca en cm vandring igjen på regulatoren på motoren. Ved trykke den tilbake den siste centimeteren stoppet motoren. Fungerte helt fint. Nå var det en 2H, og jeg vet ikke hvordan regulatoren ser ut på 2J sammenlignet med det, men er enkelt å prøve, hvis du finner tilknytningspunktet for gass-wire.

Link to post
Share on other sites

GE,

Ja det kan være en løsning. Ønsker at båten blir mer enn bare gubbe-båten (går det an? ) så tenker hengslet motorrom-lokk og fungerende spaker...kanskje til og med i styrhuset ( bønn...)

 

Det minner meg om gamle tømmerhus, en slik båt...man oppdager endringer og løsninger som eierne har laget gjennom livsløpet..

 

propell.jpg.58c377fd099b6bb0f30774e42e786600.jpg

 

Saltvannsinntaket og -pumpen, óg propell på 480mm viser til at det var en svakere sjøvannkjølt motor før.

Kanskje jeg kan montere en større propell. Det er en drøye sju cm igjen.

Plass nok til 620mm propellen som tilhører 2J-en?

 

Propell-inspeksjonsrøret er rett over, så det er mere enn 80mm. Er det mye klaring en propell trenger? Evt er en mindre men trebladet propell en mulighet? 

Da klarer jeg å benytte meg av alle hestene jernklumpen har. 

Da tidens tuning: 30 hesters Sabb i 20 fots skute. 

 

J.

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Nei, hadde ikke noe stor forventning heller, på fartsøkningen. Heller få mere balanse mellom motor og propell.

Ellers forstår jeg at båten egentlig like godt kan ha en 16 hester. Da blir det bedre balanse mellom motoren og båten.

Om jeg leser 2J arket da er den ment til skuter fra 25 til 35 fot, med 9-15 tonns deplasement.

Men, jeg er den første å innrømme at jeg snakker stort sett ut av rumpa mi og har en ydmyk innstilling. Det er bare at IQ poengene mine kommer i veien. De ønsker å forstå alt det hele i galaktiske sammenhenger. Huff...

 

Nei, jeg har noen Mercedes 300 diesel, og turbodiesel motorer stående her fra 80 tallet. Med 125hk og 4500 omdreininger er det sikkert artig for en 80talls Malo med sluregir eller noe... Da skjønner du hvor jeg kommer fra.

Anvendeligheten til Malo-skrogene er inspirerende.

 

Det jeg liker med 2J-en er at det er den siste utviklingen i ur-sabb-linjen. Med direkte insprutning og en fin balanse mellom forbruk og kraft, uten å miste denne enkelheten.

 

autist out,

 

J.

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...