Jump to content

Reparere myk plast. Steady, Pioneer ol.


MB Keila

Recommended Posts

Båtforeningen her har ei jolle av typen Steady. Det er skiftet åregafler, men festene er litt kortere enn originalt så skruhullene flukter ikke helt.

Går det an å smelte denne plasten og bore nye hull?

Det er noen dype sår etter at den har havnet under en utrigger på flytebrygga. Går det an å glatte ut ved å varme?

Spørsmålet er altså om det går an og varme og forme uten at materialet svekkes nevneverdig.

Noen som vet hvilken type plast det er?

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde samme problemet med en Pioneer jolle. Ringte da produsenten, og de sendte meg små "stenger" som lignet på stearinlys i riktig farge. Disse tenner du på, og drypper så flytende plast ned i sårene. Etterpå glatter / pusser du over med en grov rasp eller grovt sandpapir. Du kan også få plater i samme materiale som festes ved å varme opp både plate og skrog, men det opplevde jeg som vanskligere å få pent da skroget begynte å slå seg litt.

 

mvh.

Terje

Link to post
Share on other sites

  • 7 år senere...
  • 8 måneder senere...

Hei igjen.  :smiley: 
Nytt problem. Denne gang er det en River 350 som jeg klarte å brenne hull i kjølen på. Prøver å finne ut hvordan jeg skal lappe dette. Jeg må ihvertfall ha et platestykke til å legge inn i hullet på ca. 10x15 cm. Og så må jeg ha tråd for å sveise med. Men er det LDPE, MDPE, HDPE eller noe annet fancy PE? Noen som har erfaring med å sveise River? Er det samme plast som Pioner og Steady?

Fant ut at det er et firma med navn Rotostøp som er produsent. Prøvde maile dem, men ikke fått svar.

Link to post
Share on other sites

 Men er det LDPE, MDPE, HDPE el

ler noe annet fancy PE? 

 

disse bokstavene angis simpelthen tetthet/styrke på materialet , Light density, medium density , high density.  

 

handleposer er gjerne ldpe , til båt med støre krav til stivhet og slitestyrke er det nok HDPE.

 

Står ofte innstemplet i plasten noen steder   

Link to post
Share on other sites

UV stabilisert PE i Riverbåtene. Det stemmer at Rotostøp er produsent, jeg var nylig der og hentet en bit til å reparere Steadyen vår med.

 

Jeg har prøvd å google og lete svar her. Jeg finner info om at Pioner og Steady er laget av LLDPE (linear low density polyethylene). Eller ihvertfall skal sveises med det. Og i et innlegg her leste jeg at en som driver med reparasjon av Pioner og Steady ikke ville reparere en River siden han ikke visste hvilken plasttype den var laget av.

Men interessant info, Komodo. Da kan man vel anta at det er nøyaktig samme plast? Får vente og se om jeg får svar fra dem. Hvis de kan sende en plastbit og en tråd, så hadde det vært det beste.

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Har en Summer Fun i grå med langsgående sprekker i. Resulterte i at den stod med kjølen i været i sommer da det var mye regnvann som gikk inn i skroget. Vet noen om hvor man kan få kjøpt reparasjonsplater i grå? Har vært i kontakt med West System, men de har bare i koksgrå.

 

Produsenten svarer ikke når jeg sender Mail, så antar at dette er noe de ikke selger.

Redigert av KarmaZ (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Jeg fikk brent hull i min River. Fikk kjøpt plate og tråd av West System. Brukte 1600W Leister Triac ST med tynn dyse. Man fikk raskt føling av hvordan man måtte sveise, og jeg ble da også fornøyd med resultatet.

Naboen så hva jeg hadde gjort med mi jolle, så jeg måtte gjøre noen småreparasjoner på hans også. :smiley:

20160328_215823_resized.jpg

20160728_140508_30.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...