Jump to content

Scand 25 classic, erfaringer?

jone

Recommended Posts

Jeg har lyst til å bytte til en snekke og ser for meg en scand 25 classic. Helst den modellen som ikke har toalett akter, men mulighet for stor solseng eller buesofa. Registrerer og at det er flere fabrikanter som bruker de samme skrogene / overbygg, er det en oversikt over disse? (sikker mange som kan dette på rams) :smiley:

Hvilket år kom den som er dagens modell? og hva er svakheter på disse båtene, er det noe jeg må passe spesiellt på? Hvor stor bør motoren være, og hva merke er den beste i disse? Så til sist; hvor mye må man ut med for en grei båt.

Satt i en slik igår aftes og ble svakt på en snurr. Flott båt som eies av svigerforeldreen til en kompis. han har en yanmar 55hk Turbo og er veldig fornøyd med fart og motor. Kompisen min har samme båt, men med toaløett bak og Bukh 36 Hk. Flott båt det også.

Jeg rubbet ned og polerte opp båten til kompinsen min og den ble kjempeflott!

send en IM til scand 25 (min kamerat med do bak) , han er her på forumet et sted

Joda310

Redigert av Joda310 (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Hei

Har selv en slik båt (med utedass) og kan gjerne anbefale den for andre. Kjente svakheter er lekkasje på dieseltanker og modellene med luke for fortøyningsutstyr på fordekket har også hatt problemer med vanninntrengning i laminatet. Begge feil er omtalt på forumet her om du bruker søk funksjonen. Se også i erfaringsdatabasen

Kjempe båt. Skal du bruke det til familieturer kan utgaven med do bak anbefales. Det er den jeg har erfaring med.

Også i den kan du ha stor solseng bak.

Tror bare det er Scand som har brukt dette skroget. (mulig Nidelv 25 classic bruker samme skrog).

Modellen med do inne kom i 1984. Denne hadde også høyrere frontvinduer. Dette er en fordel. Den har også en kalesje løsning som er mye rettere bak. Gir bedre plass under kalesjen.

Det fine med do-bak utgaven er en ekstra fast køye + at du slipper lukt.

Du bør ungå de minste motorene på 36 hk. Vår båt hadde 36 Hk VP. Vi byttet til ny Yanmar 68Hk TD. STOR forskjell i båtgleden.

Se også etter en båt med trimplan. Standard båt setter seg veldig i vannet. Spesielt på båten med do bak er badeplatform å anbefale.

Totalt sett en båt som har en utrolig utnyttelse av volumet. Stuerom alle veier.

Kjekk båt!

Som et alternativ til Scand Classic kan du også vurdere Joda 7500 og Master 740. Begge disse er tegnet av samme konstruktøren. Det er skroget til Joda 7500 som du i dag kan få som Nidelv 25 Classic. Hvis du ser disse båtene forfra kan det være vanskelig å skille dem.

Både Jodaen og Masteren har nok noe forbedret skrog i forhold til Scand. Har selv hatt en Joda 7500 i seks sesonger og føler at denne er mye bedre i sjøen enn Scand Classic. På Joda / Master er det en fordel å ha stor motor (Minimum 50hk). Med ca 100hk gjør Jodaen nærmere 20knop

Classic AV (Alternativ Versjon) var en av de første båtene vi hadde. Kjempefornøyd med den. Vår var en 86-mod. med en Yanmar 55 og med flaps målte jeg den til 14 knop. Veldig romslig og praktisk uteplass som jeg ikke ville byttet mot en ekstra køye inne. Byttet den ene aluminiumsdieseltanken på min + tettet luke foran. Dette er svakheter som flere har hatt og som du bør sjekke.

Lykke til!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...