Jump to content

Regina III på tur


Regina III

Recommended Posts

Som observert kom vi hjem på lørdag. Timingen viste seg bra, siden har det jo vært jamt med vind og regn.

Det var virkelig en tur til 1000, 1000 nautiske mil lang og 1000 liter diesel brent.

Roldbj ønsket reiserute, her er den:

tur_2008.jpg

Rød track:

Tjøme – Kragerø – Grimstad – Høllen – Farsund – Kirkesund – Egersund – Kvitsøy –

Skudeneshavn – Avaldsnes – Espevær – Uskedal – Rosendal - Norheimsund – Sundal –

Godøysund - Bergen – Skjerjehamn.

 

Blå track:

Skjerjehamn – Bergen – Sagvåg – Erfjord – Helgøysund – Tananger – Egersund – Nesvåg –

Flekkefjord – Farsund – Lillehavn – Båly/Spangereidkanalen – Kristiansand – Lillesand –

Tvedestand – Kragerø – Tjøme.

 

Nordhavngutta vet tydeligvis noe om hvordan de skal lage en båt som er like trivelig underveis som i havn,

og hvor bokvaliteten er nesten som hjemme. For den saks skyld kunne vi gjerne ha blitt ute mye lenger. Skipper, mannskap/stuert og skipshund er alle svært fornøyde både med turen og med godt samarbeid ombord.

 

En ting er sikker: vi gleder oss allerede til neste langtur, hvor vet vi ikke ennå, men det er jo nettopp planlegging og drømming om dette som er en av de hyggeligste vinteraktivitetene.

Link to post
Share on other sites

De bildene fra 6.august Himmel og hav , er de fra Homborsund?

 

Mener forøvrig at vi gikk rett forbi hveandre på brygga/gjestehavna i Lillesand for en ukes tid siden. Sånn er det med båter som er lett gjenkjennelige, men siden jeg var i feriemodus så tok det noen timer før jeg fikk den "aha'en" som sa at det må vel ha vært Regina III den Nordhavn 46 som lå i havna?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det var virkelig en tur til 1000, 1000 nautiske mil lang og 1000 liter diesel brent.

 

Tuller du? To månder på sjøen i en såppas stor båt med en tur på 1000 nm og KUN brukt 1000 liter diesel ?? :eek:

Det er vel sånn det er å gå i deplasement fart. :headbang:

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

 

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Link to post
Share on other sites

De bildene fra 6.august Himmel og hav , er de fra Homborsund?

Godt observert!

 

Tuller du? To månder på sjøen i en såpass stor båt med en tur på 1000 nm og KUN brukt 1000 liter diesel ?? eek.gif

Nei jeg gjør ikke det, og dette er selvfølgelig et poeng jeg nok tror fler og fler vil bli klar over. Vi var på tur og seilte derfor bedagelig med 7 knop og vi kommer flott fram med det, særlig når det er så behagelig å være underveis. Båten er jo bygget for å gå kontinuerlig i den tid som trengs, gjerne over det store havet for den saks skyld.

 

Men det som er enda sprøere, er at hvis jeg reduserer til 6 knop, synker også forbruket til ca. halvliteren. Når jeg så øker farten, dobles forbruket (sånn ca.) for hver knop økning. Egentlig synes dette veldig godt bak båten, bak alle båter. Det er bare å se på hvor mye vann som settes i bevegelse = bølger. Det er dyrt å lage bølger.

Link to post
Share on other sites

Takk skal du ha. Dette var flott. Dette er den tråden jeg har hatt mest glede av i sommer - uten sammenligning forøvrig. Jeg antar at du også kommer til å jobbe utover høsten med å koble rute til de flotte fotografiene. Jeg kommer til å laste ned mange av bildene og ruta for å se på dette i ettertid.

Et spørsmål: Hvordan har du klart å legge inn "nordgående" og "sørgående" (dvs retur) på kartet. Jeg vet at du håndterer Tel-Chart "Him-self", men er dette mulig med andre kartsystemer? Kanksje jeg burde vurdere Tel-Chart som tillegg til mitt Raymarine system ombord?

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke gjort noe spesielt her. I TELchart kan track lagres i valgfri farge, skifte farge og markeres med flagg, dato og tekstmarkering etter behov og kobles til dokumenter, foto eller annen informasjon hvis ønskelig. Så det er mange muligheter for vinterlig etterbehandling, som du antyder.

 

Noe annet som kan være nyttig er at utseilt track kan automatisk konverteres til seilingsrute som igen kan kobles til autopilot, og så kan båten automatisk følge sine egne fotspor. (eller andres, for den saks skyld). Men det bør holdes utkikk!

Link to post
Share on other sites

Roalbj .

Dette kan du også få til på Raymarine C og E serie har E 70 så kan ikke svare for alle seriene .

bare å sette i gang track /og så redigere , velge farger ,sette navn, konvertere til rute etc.. :seeya:

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Jada, nå vi er på tur igjen, har bare vært så opptatt med diverse, (jobber også, mens vi er på tur), og vi har somlet med BP...

 

I fjor startet vi med å presentere en spesiell båt vi møtte, og sannelig, her er en ny og svært spesiell lystbåt:

a1.jpg

som passerte oss her vi nå ligger i den helt nye og flotte gjestehavna i Rosendal

a2.jpg

I følge Google eies denne båten med det velklingende og korte navn ”A” av en ung (36 år) russer med godt med penger

Link to post
Share on other sites

Ser ut til at du har møtt eieren av Chelsea, Roman Abramovich, i sin yacht A som har kostet den nette sum av 200 millioner pund. Båten var visstnok i Norge ifjor også og da for å "laste" ombord litt kunst, tre malerier av Claude Monet.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

:smiley: Nesten en krysning av U-båt og Ulstein sitt X-bow design dette jo...! Sikkert masse meninger om det er fint eller ikke... Denne var ikke akkurat så hot, men når det gjelder arbeidsbåter må jeg si at det virkelig er noe med X-bowen! Men nå var det kanskje noe OT ja!
Link to post
Share on other sites

Mer OT.

X bow er ett spennende design. Ligger sammen med Viking Poseidon her borte nå. Den båten syns jeg er D.. fin.

 

Yahten til den russer'n. La meg være diplomatisk, er noget spesiel. Hadde jeg hatt 2 milliarder å bruke på båt, trur jeg ikke den ville sett sånn ut.

 

Men selvfølgelig, meningen med å ha noe så svært og spessielt design. Er vel å bli lagt merke til. Det greier han.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Ser ut til at du har møtt eieren av Chelsea, Roman Abramovich, i sin yacht A som har kostet den nette sum av 200 millioner pund. Båten var visstnok i Norge ifjor også og da for å "laste" ombord litt kunst, tre malerier av Claude Monet.

Det er nok ikke Roman som eier denne, men han har jo flere andre. Det er hans landsmann Andrej Melnichenko.

Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche

Link to post
Share on other sites

Mer OT.

X bow er ett spennende design. Ligger sammen med Viking Poseidon her borte nå. Den båten syns jeg er D.. fin.

Mariel: Du får vinke og hilse!! :seeya: Kollegene mine det! Var om bord i Poseidon like før den gikk fra kai i Ulsteinvik... må si at jeg fikk litt lyst til å bytte arbeidsplass akkurat da ja! Bare så synd den skulle "over there"!

Link to post
Share on other sites

Det er nok ikke Roman som eier denne, men han har jo flere andre. Det er hans landsmann Andrej Melnichenko.

 

Selvfølgelig har du rett. Det er ikke første gang jeg blander sammen mine nærmeste venner! :lol: Båten er forøvrig oppkalt etter hans kone Alexandra.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...