Jump to content

Grand Banks "Astor" på tur


Astor

Recommended Posts

Flott bildeserie Astor. Ser at du har begynt å bruke vår faste plass på brygga i Strømstad. Vi pleier som regel å bunkre vann der når vi har vært flere døgn i uthavner i Kosterarkipelaget. Det kan være litt kinkig å forlate brygga i sterk veslig vind. Da er det greit å gå ut med spring. Fortøyningsboltene på denne brygga er veldig greie å benytte ved forhaling med spring.

Link to post
Share on other sites

Bra. Jeg er lat og går ved vind under 7 m/s ut parallelt med kaien ved kombinasjon baugpropell, hardt styrbord ror, SB motor i svak akter og BB motor svakt fremover. Vi har trolig noe større vindfang enn deg og stikker bare 1.10 med kjølen. Om vinden er mer enn 7 m/s rett mot kaia er spring standard prosedyre.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder Strømstad, så liker vi oss best på Marieholm. Der er det stille og rolig.

Ved tillegging i ytre havn finner vi ofte en plass som er ledig. Vi har ingen favoritttplass der.

Jeg har som vane å bakke meg ut fra kai. Kjører på spring mot brygga med en stor kulefender mot kaia. Deretter bakker jeg ut. Bruker sjelden trøsteren forrut. Som du vet, Roald, så har min GB en lang kjøl som bremser godt når jeg manøvrerer. Og jeg har trolig noe mindre vindfang enn din Swift 42.

En ting jeg har merket på vår ferd med ny-båten er at det er sjelden hjelp å få fra båtfolk i nærheten. Da vi ankom tidligere med vår Nord West sto det ofte folk klar på kaia og tok i mot tampen fra fruen. Nå er dette nesten helt borte. Folk sitter i båtene og ser om "kanskje han klarer det?"

Noe vi er svært fornøyd med er at vi fritt kan bevege oss rundt på dekket uten å måtte balansere på dollbordet som tidligere. Det gir oss rom til forberedelser.

 

Til helgen blir det en vedlikeholdstur alene.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

.....En ting jeg har merket på vår ferd med ny-båten er at det er sjelden hjelp å få fra båtfolk i nærheten......
Hos meg er det motsatt erfaring. Nærmest uansett hvor jeg legger til i havner kommer behjelpelige seilere og hjelper til. Jeg har ikke hatt en eneste vanskelig tillegging eller forhaling i hele sommer. Toppen var nok på Ursholmen på Koster hvor en seiler brukte omlag en halv time på å slå bolter i fjellet slik at vi skulle få sikker fortøyning longside. Da hadde jeg turnet båten 360 grader uten verken sidelengs eller sideveis bevegelse et par ganger. Hjelperen uttalte i etterkant at han var imponert over hvordan motorbåter kunne manøvreres. Kanskje du bør vurdere å skifte havner?

Eller kanskje er det båtlua di? :seeya:

I Strömstad har jeg følgende prosedyre: Jeg seiler nærmest alltid inn i indre havnebasseng deretter bruker jeg gooooood tid på å gå ut på piren hvor du er avbildet. Uten unntak kommer alltid andre fritidsbåteiere og hjelper meg med fortøyningen på piren. Jeg tror det er slik at dersom man tar det med ro med fortøyningen og viser til andre båtførere at man har kontroll på båten, så får man noe respekt som igjen utløser hjelpsomhet. Jeg tror nok at andre båteiere er litt ignorante for det de oppfatter som arrogante båtførere. Dersom man kan vise at man behersker båten er det etter min erfaring lettere å få hjelp. Men dette kan vi sikkert diskutere i det blå? Jeg er overrasket over at jeg aldri har fått så mye hjelp som det jeg nå får med nåværende båt.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke noe på din teori når det gjelder hjelpsomhet. Vi stresser aldri når vi går inn til kai. Hos oss går alt i sakte kino. Men som sagt. Vi kom sent til kai i Indre havn i Strømstad på vår første overnattingsdag. Like ved der vi la til, lå en seilbåt fra Asker med voksne menneskser ombord. De satt som saltstøtter inntil vi hadde fortøyd. Min glede er å vise andre at jeg alltid hjelper andre. Hvorfor skal jeg ikke det? Uansett båttype!

 

Fruen og jeg her godt samstemte ved tilleggng. Vi bruker skjelden ord. Hun vet hva som skal gjøres når hun får tegn hvilken side som skal til mot kai. Hun har da også noen døgn ombord bak seg pr. år. Vi er alltid i tospann, fruen og jeg.

 

Vi prøver alltid å ha døren til styrhuset som levegg. Om folk blir skremt av min blå Furunocaps vet jeg ikke. Men kanskje det er den? :lol:

 

Men det er jo også mange hyggelige båtfolk som stiller opp med tampen. Spesiellt i Horten og i Sandspollen. Og for all del, BP-folk finnes jo i enhver havn. De er ALLTID der. :cheers:

I Holmestrand sist helg lette vi etter kaiplass. Et hyggelig par i en Kragerø 32 vinket oss til kai. Hyggelige folk.

Du vet, Roald, det finnes ingen regel uten unntak. :wink:

 

Etter at vi byttet båt har flere båtfolk løftet til lua enn tidligere. Dette tror jeg rett og slett skyldes at vi er mer synlige ombord enn i vår tidligere Nord West som jo var lukket og stengte mer for innsyn til en hilsene båtfører.

 

Til slutt vil jeg legge til at vi på vår 10-dagers ferd utelukkende møtte oppegående båtførere. Mye god kjøring. Jeg vil legge til at jeg ALLTID kjører defensivt på sjøen. Jeg avventer og er aldri truende i møtende situasjoner.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hei, det kan jo også hende at når man viser, og har full kontroll ved tillegging, at "tilskuere" vil synes at det er unødvendig å hjelpe. Jeg har selv opplevd å få "nei takk" når jeg tilbød min hjelp. Og det viste seg også at de ikke hadde bruk for assistanse.

Min kone har ikke så lang fartstid, og vet ikke alltid det riktige å gjøre. Men hun er veldig god til å se hjelpeløs ut, :wink: hvis hun ønsker hjelp fra land. Og da er det ikke måte på kavalerer med hjelpelyst der inne. Når hun så takker for hjelpen på sitt danske morsmål, er også som regel en hyggelig kontakt etablert.

 

Konklusjonen blir derfor, det er ikke flaut å ikke alltid mestre situasjonen alene, og ikke "farlig" å be om hjelp. De fleste av oss kjenner problemene, og vi er alle" i samme båt." :cheers:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Denne helgen ble det ingen helgtur. Huset og bilene trengte sitt stell.

Allikevel ble det en ettermiddagstur i dag hvor vi skulle dorge litt rundt Oscarsbord. 9 fine pirer ble det på en kort dorgetur. Og fruen er storfornøyd der hun satt på akterdekket av Grandy.

På vei fra Horten kom Mee Rim og Stressless. På vei inn i havna møtte vi Kork x-Astor. Gjennom jeteen kom gamle Colin Archer sigende opp bakfra. En fin tur i duskregnet med god varme på inne og kaffe og Kvikk Lunch til oss to ombord.

 

makrellfiskern.jpg

 

9 pene pirer ble det på en kort dorgetur i ettermiddag.

 

colin_archer_.jpg

 

Colin Archer passerer oss om babord rett etter jeteen.

 

Mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Til helga ligger det ann til slippsetting. Dette får vi rede på til onsdag. Stedet er Evjesund, rett nord for Larkollen. Planen er å få spylt båten torsdag kveld og der etter bruke fredag, lørdag og evnt. søndag til stoffing, bytte anoder og ta en poleringsøkt utvendig på skroget før vi er på vannet igjen. Vi kan se at det er langt skjegg under båten på flere steder. Dette bremser i dag et par mil vil jeg tro.

Vil da bo ombord fra torsdag til søndag for å utnytte dagene mest mulig.

 

Lagt til: Noen her som har benyttet slippen i Evjesund før?

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hei Inge.

 

Hvis du "bare" har skjegg under tror jeg ikke det kan bremse så mye.

Jeg hadde litt ruer, blåskjell mm under hele. :crazy:

 

Båten hadde ligget ute i to sesonger, og på vårparten andre sesongen "exploderte" det, under båten.

 

Når jeg tok den opp på høsten så den ikke pen ut under. Men det holdt bare igjen 1-1,5 knop i alle turtalls spekktere?

Vesentlig mindre en det jeg hadde trodd med tanke på den mengden med groer som var der.

Du kan jo se bilder av hvordan den så ut under her.

 

Redigert:

Det var bare noe jeg kom til å tenke på.

Du operer jo i sånne astronomiske hastigheter i forhold til oss, så vi får bare fortsette å drømme om vi. :lol:

 

God tur til Evjesund

(Har bare sett den fra/på land, den ser helt grei ut. Det sto en diger fiskebåt der når jeg var der for å kjøpe propeller).

 

Mvh

Roald

Redigert av Roald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Greit å få tatt en skjekk nedentil nå på høsten. Alt så bra ut. Dette gjelder ikke meg personlig med vår Grandy.

Vi gikk i går til Evjesund slipp hvor Arve Støa med stø hånd tok vår båt opp påslippen. I går ble hun spylt godt og i dag ble nytt Non Stop-bunatoff lagt på. I tillegg fikk jeg polert skroget før visatte ut ved 17-tiden i kveld.

 

Her noen bilder fra Evjesund, som ligger mellom Larkollen og Moss. Jeg legger ut disse fordi jeg tror mange drar rett forbi denne perlen inne i Evjesund.

 

slipp_1.jpg

 

 

slipp_2.jpg

 

 

slipp_3.jpg

 

Mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...