Jump to content

Grand Banks "Astor" på tur


Astor

Recommended Posts

Livet har forskjellige faser og det er en tid for alt.

Helsa skal man lytte til - og gjøre de nødvendige tilpasninger.
66 er ingen alder, men et enklere båthold gjør man kan strekke båtlivet lenger.
Det er sikkert god trøst i at båten blir i familien.  Lykke til med båtjakten!

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Link to post
Share on other sites

Har jo sett Astor avertert til salgs, men dette var jo hyggelig å lese. Vil tro det er godt å slippe å se skuta forsvinne i det fjerne. Nå vet du at sønnen kan kose seg i samme båt som dere har hatt så mange opplevelser i og samtidig kan du se at den får ett "nytt liv" med nye krefter som tar vare på den.

Lykke til i jakten på ny båt og Viknes 880 er jo en kjempeflott skute som, om du ønsker, kan brukes hele året !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hei Astor :-)

Kjente vedmod da jeg leste de første linjene, men det gikk fort over da da båtlivet skulle fortsette og Astor skulle forbli i familien :-)

Helsa må gå først, og en flott gammelt smykke som Astor (båten altså ;-) ) krever jo sitt for å holdes i topp stand.

Viknes er flotte og praktiske båter som tåler å bli brukt året rundt. De gjør god fart også, så aksjonsradiusen blir større om man vil.

 

I og med at Astor forblir i familien det jo bare å tjuvlåne den fra guttungen av og til, hehe :-)

Vi sees snart igjen Astor. Hils fruen.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Fyyy så mye man har samlet på som nå er enten på dynga eller vasket og satt på vent.

Nå jakter vi på en ny Astor. En Viknes 880 eller lignende på pluss minus tretti fot.

Onsdag setter jeg kursen mot Aker brygge og Båter i Sjøen. Blir der til søndag.

Ingar skulle sende meg vimpler og merker slik at jeg kunne bli Ingars utstrakte hånd. Håper Han rekker det.

 

Ta en tur innom oss for en båtprst og ikke minst for å ta med siste utgave av bladet vårt med hjem.

Som jeg nevnte så er vi bittelitt forelsket i en Viknes 880. Men ikke låst oss fast. Litt mindre båt, litt mindre arbeide men samme båtgleden. Vi har hatt åtte flotte år i Grand Banksen.

Det er med en god følelse vi leter etter vår neste Astor.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Mandagens tur med Astor ble den siste for meg. Åtte år har vi hatt båten og jeg må si det har vært en sann glede. Men ingenting varer evig. Nå jakter vi på en ny Astor på rundt 30 fot. Kroppen tilsier ikke så mye stell og så mange trapper som GBen krevde.

Jeg har laget en bildeserie fra mandagens siste tur fra Storsand og ned til Moss.

 

bilde

 

Siste overnatting og bruk av båten var sist helg på Båter i Sjøen på Aker Brygge.

 

bilde

 

 

bilde

 

På vei til Moss

 

bilde

 

bilde

 

Vi passerer Kippenes på vei inn Mossesundet.

 

 

 

bilde

 

Vi klargjøres for løft.

 

 

bilde

 

bilde

 

Astor-skiltet har jeg tatt med meg hjem.

 

bilde

 

Astor kjøres inn i hall.

 

bilde

 

Nå skal båten shines helt opp av dyktige håndtverkere, før den blir solgt på nytt. Heldig er den som overtar båten.

 

 

Vår neste båt blir som jeg nevnte på rundt tretti fot. Vi ser etter Viknes 880, Nimbus, NB 870 eller Saga 29/315. Lukket båt med kalesje bak og dør inn til salongen. Et objekt bør helst ligge i nærheten på maks en tre timers kjøring. Vi skal kose oss den nærmeste tiden og se etter en båt som passer oss.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Vi er veldig fornøyd med brukervennligheten til båten, den er utrolig praktisk, kan med fordel ha den litt nyere typen( carisma38) med god trapp opp og dør ut akter, ser det er kommet en på Finn i disse dager. Vår har ikke så store motorer, 2x 165. Men båten går pent( ingen hekksjø) opp til ca 7,5 mil, derfra opp til 16 som vi kan marsje i, går den utrolig lett i sjøen med bruk av litt trimplan. Vår topper på 20 mil, men jeg ligger aldri på Max turtall. Vi har hatt et forbruk på ca 14l p time i sommer, mye blandet kjøring, begge motorer i drift.Båten er ganske bred i baugen, men jeg kan ikke si den slår så mye i motsjø som jeg hadde trodd, mulig det har med kjørestilen vår å gjøre. Ellers så syns jeg båten er lett å manøvrere/ legge til, selv når jeg er aleine. Meget retningsstabil og trygg i sjøen. God sikt fra salongen inne, stort dusjrom og fin høyde på byssa. God uteplass bak i båten, godt isolert skrog.

Link to post
Share on other sites

Du Inge...du må bare gi beskjed vist du skulle være innreressert i å titte nærmere på båten vår. Den er ikke tilsalgs, men ligger i varm lys hall og nyter vinteropplaget. Der kan man studere både over og under vist man vil, uten at det er et salgsobjekt. Du har sikkert vert ombord i en av disse fra før, men vist ikke så har du ivertfall tilbudet.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

 

bilde

Astor blir i disse dager totalrenovert før den blir lagt ut for salg. Jeg må si jeg er imponert over arbeidet som legges ned i båten. Hun kommer til å fremstå som ny når hun er ferdig for nye eiere. 

 

 

bilde

 

bilde


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

bilde

 

Det er noen år siden Astor fikk tak over seg gjennom en hel vinter. Nå er hun under full renovering før hun går ut til salg igjen. En staselig dame som har mange år igjen på sjøen til glede for nye eiere

 

Joda, jeg savner henne allerede.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

bilde

 

 

bilde

 

 

bilde

 

Var i Moss og så hvordan oppgraderingen av Astor blir. Bare en ting å si. Lekkert.

Endel gjenstår av monteringsarbeide før hun kan sjøsettes. Ny utvidet badeplattform kommer på, bla.a.

Hun blir lagt ut for salg trolig til våren. 

 

Vi har hatt mange gode år og har bare gode minner fra turer i Norge og Sverige med Astor. 


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Kva er grunnen til at de vel å pusse opp så mykje før sal? Rekner de med å få igjen for det?

Båten ble i fjor solgt til sønnen vår som legger sin sjel i at hun skal få et godt og langt liv. Hun er fra 1974 med nyere motorer og er holdt godt i alle år. Solbleking og normal slitasje kommer allikevel snikende på. Det samme gjelder motorene som nå har fått faglig ettersyn.

Flere bilder kommer senere.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Astor,

Nå som du (kanskje) har fått GB36-en litt på avstand, har du en oppsummering?

Jeg tenker på alle valgene du måtte vurdere før du kjøpte båten, hva du tenkte da og hvordan du vurderer det nå.

- Grand Banks vs Taiwanbåt ?

- 36 vs 42 fot?

- Classic vs Europa?

- Tre vs Glassfiber?

- 70-tallsbåt vs nyere?

 

Belle

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...