Jump to content

Vil bare takke 2 hekksjøgeneraler!


Ulv I

Recommended Posts

Tusen takk for den vennlige oppførselen deres rett før lyngør. :puke:

Og takk for at dere veltet alt som var i båten vår den dagen det ellers var speilblankt på vannet..

Takket være dere fikk jeg noen bøtter med vann inn igjennom luken som stod oppe (for en gangs skyld, men aldri mer).

 

Jeg forsøkte å få oppmerksomheten fra den siste av dere, men dessverre satt du bare med nesa mot den blå himmelen og så knapt hva som skjedde rundt deg.

 

Dette bare fyrer opp enda mer hat mot hekksjøgeneraler som dere.. synd det ikke finnes noe sunn fornuft i dere (disse to altså).

 

Slike båter som dette burde være forbudt innenfor 200nm fra kysten hvis dere skal gå fortere enn 3-5 knop.

 

Først kom denne..

hekkidiot1.jpg

 

og rett bak kom denne:

hekkidiot2.jpg

 

Og dette var i et 5-knops område..

 

Synd jeg ikke hadde paint ball eller potetkanon i båten...

 

Dere brydde dere ikke om den 32 fots marex'en som kryssa rett foran dere for å gi dere ett hint, men dere så den vel knapt..

Min 21 foter så dere i hvertfall ikke.

 

vel.. nok :puke: for i dag.. håper vi ikke møtes igjen!

 

bortsett fra disse, så har vi hatt 14 deilige dager på sjøen :D

 

Hyggelig å hilse på flere BP medlemmer :D

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Du må få kamera med bedre zoom, slik at registreringsskilt/navn blir leselig!

 

Selv hadde jeg en utrivelig opplevelse med en av lokalrutebåtene her, en som blant annet går innom Lindøy. Den dagen drev de tydeligvis med sightseeing, for de svingte inn i bukten hvor jeg lå, passerte tett inntil i høy fart og svingte ut igjen. Ingen kai i bukten de kunne lagt inntil, det virket som de gjorde den manøveren på pur f...!

Link to post
Share on other sites

Selv hadde jeg en utrivelig opplevelse med en av lokalrutebåtene her, en som blant annet går innom Lindøy.

 

MS Fjordsol regner jeg med?

Værste båten i byen, men jeg synes han er blitt litt bedre i det siste. Politiet er informert om kjøringen til denne båten så vidt jeg vet.

 

Ulven, skal vedde på at disse "vennene" dine kommer fra Stavanger.... :nonod:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Det ser ut som om de ikke "kjørte" i 5 knop....

 

Når det er sagt, så har jeg fundert litt på dette med å ta hensyn kontra det å komme seg frem nå i den tette ferietrafikken.

 

Så et godt eksempel på dette i går. En ganske stor flybridgebåt tøffet rolig og hensynsfullt gjennom Skjenssundet. Deretter gasset den på over Kjøpmannsfjorden for å komme forbi noen båter før Langårsund. Den tok en fin vid bue rundt de andre båtene, og prøvde nok helt klart å vise hensyn. På tross av dette gjorde den meterhøye hekksjøen at de passerte båtene sto nesten på "høykant". Dersom disse hadde kaffekoppene fremme, så måtte de nok frem med filla.

 

Hva ville riktig fremgangsmåte være i en slik situasjon? Troligvis skulle den store båten holdt "sin plass i køen" og ventet med å gasse på til den kom ut i Eksefjorden 15 minutter senere. Men, på en fin dag som i går så kunne det nok være noen med kaffekoppene fremme der også...

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Å nekte en planende båt å gå opp i plan over Kjøpmannsfjorden er i praksis omtrent det som samme som å forby planende båter over en viss størrelse (25 fot?) å gå i plan innenfor det ytterste skjær! Når denne båten i tillegg synes å gjøre sitt beste for å redusere ubehaget for andre båter har han, etter min mening, opptrått på en god måte. At hans hekkbølger er til sjenanse for andre er sikkert riktig, men det må man faktisk tåle og kanskje sågar forberede seg på? Hadde jeg vært en av de båter som ble passert ville jeg satt nesa inn i hekkbølgene hans, krysset disse og dreiet tilbake på kurs, ingen grunn til å ta de bølgene sidelengs med mindre man har abstinens fra berg og dalbaner på Tusenfryd eller andre steder.

 

Er det virkelig 5-knops sone der bildene dine er tatt Ulven? Har du noen nøyaktigere beskrivelse av hvor dette var?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Du må få kamera med bedre zoom, slik at registreringsskilt/navn blir leselig!

 

Jeg har det også, og jeg har reg nummerne på båtene.. LK og LG begynte dem på.. men ville ikke legge ut for mye.

 

Her legger laluna II seg opp mot bølgene, selv den stod spruten godt rundt.

marexen.jpg

 

 

Snekker'n:

Hadde jeg hatt en båt som lagde slike tsunami bølger hadde jeg nok pent lagt meg i køen og ventet på åpent hav før jeg gasset på. Det er da trossalt ferie..

Selv tuslet jeg igjennom blindleia i går og lå bak en seilbåt stort sett hele veien. Den lurte på om vi ville forbi men neida, jeg har ferie jeg.. så jeg kunne like greit tusle bak og nyte det fine været :-D

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Jeg synes folk med så store båter skal gå utaskjærs når de tar transportstrekker, da jeg hadde større båt gjorde jeg det. Minst 10-15 nm fra land, utenfor alle fyrene. Masse plass, enkel navigering og ingen å plage. Men det er nesten ingen der ute, noen seilbåter ellers ganske få.

 

Så kan de tasse rundt i 5-7 knop innaskjærs og se seg rundt.

 

Det er nemlig ikke noe hyggelig stemning i stor båt innaskjærs i stor fart, både fører og familie har dårlig samvittighet hele tiden, de ser jo hekkbølgene og hva den skaper, men egoismen vinner marginalt. I tillegg er de (forhåpentligvis) fokusert på navigeringen og får ikke sett så mye av naturen. Jeg har kjørt ego nok ganger til å vite litt om den følelsen.

 

Tror derfor ingen hadde hatt vondt av en ny forskrift som sendte bølgeskaperne ut i åpent farvann, der hvor slikt alternativ finnes. Begge parter hadde nemlig hatt godt av det.

Link to post
Share on other sites

Å nekte en planende båt å gå opp i plan over Kjøpmannsfjorden er i praksis omtrent det som samme som å forby planende båter over en viss størrelse (25 fot?) å gå i plan innenfor det ytterste skjær!

 

De må gjerne gå i plan, men gjør det når de er alene. Ellers må jo folk ha større og større båter for å overleve slike tsunamier. en stakkar i ei åpen jolle hadde nok fått større problemer i disse.

Baugspydet mitt var godt under vann og sist det gjorde det var i stiv kuling over vestergapet i kr.sand med litt for lite fart.

 

Jeg skal overføre trackingen fra plotteren til pc'en, da kan jeg se hvor det var, så skal du få koordinatene til stedet.

Husk at rundt arendals distriktet står det skilt langs veien "maks 5 knop innenfor 100 meter fra land."

Ellers står det ofte skilt om maks 5 knop innenfor 50 meter fra land.

Og det var i et slikt område vi var i. Var i nærheten av der vi svingte inn mot sørlandsleia.

Men koordinater kommer :D

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Å nekte en planende båt å gå opp i plan over Kjøpmannsfjorden er i praksis omtrent det som samme som å forby planende båter over en viss størrelse (25 fot?) å gå i plan innenfor det ytterste skjær! Når denne båten i tillegg synes å gjøre sitt beste for å redusere ubehaget for andre båter har han, etter min mening, opptrått på en god måte.

 

Jeg har ikke sagt at jeg vil nekte noen å gå opp i plan innaskjærs.

Synes også at føreren gjorde mye for å ta hensyn, men er ikke sikker på at de passerte båtene er enige i dette.

Antagelig enda et eksempel på at situasjoner vil oppfattes ulikt avhengig av hvem som ser.

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Jeg synes folk med så store båter skal gå utaskjærs

 

Enig, transport etapper kan gjøres uttaskjærs hvor folk må forvente seg store bølger. Da kan man velge..

Vi velger heller innaskjærs nettopp for å slippe så store bølger.

 

Det var like før jeg sente ut en fare varsling på VHF'en med varsel om 2 stk tsunami fabrikker på vei østover mot risør. :wink:

 

Hvis dem har så hastverk, kan dem ikke starte noen dager før så har dem litt bedre tid til å nyte omgivelsene heller. :rolleyes:

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Av det jeg ser på bildene så planer ikke disse store båtene, de går i halvplan. Og da flytter de selvfølgelig store mengder vann. Hadde de hatt 1000 hk mer og kunne lagt disse opp mot 40 knop, så hadde bølgene vært adskillig mindre.

 

Silv 34 fot RIB jeg har selv flytter sjokkerende store mendger vann i halvplan, straks jeg får økt farten til over 35 knop så er ikke bølgene så plagsomme for andre.

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Link to post
Share on other sites

Kjører en innaskjærs enten det er gjennom smale sund eller mindre fjorder er det god folkeskikk å vise hensyn til andre ferdende som er ute i mindre båter. Spesielt i juli måned da det er mye trafikk. Som nevnt i annen tråd, har en det så travelt får en heller starte litt før.

Link to post
Share on other sites

Hvor langt fra deg passerte disse båtene?

 

Her på vestlandet går det store hurtigående passasjerbåter hele tiden så vi er vant med at båter setter opp litt bølger også innaskjærs. Så sant de at ikke legger seg helt oppi deg så må du nok bare akseptere det og ta dine forholdsregler.

 

 

Redigert:

 

Dersom dette var i et område med fartsbegrensning på 5 knop :eek: så er det selvsagt en helt annen sak. Så ikke det jeg :rolleyes:

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

For noen år siden var vi på vei ut fra Lyngør og fulgte køen av båter som gikk i 5 knop i nordøstlig retning. Dette var før vi var utenfor Østregapet og antagelig på omtrent samme sted som Ulven ble overfalt - vi hørte plutselig et brøl bak oss og en 58 fots Princess kommer i halvplan bak oss og passerer oss med 5 meters klaring. I den lille Aloen vår hadde vi ingen sjanse, og det var så vidt ingen av oss gikk over bord. Vi mistet en kaffekopp, en tube solkrem og en pute over bord og fikk oss en støkk, noe alle de andre båtene oppover i rekka også fikk.

Princessen hadde det sjarmerende og smakfulle navnet "Fifty eight", og hvert år siden har vi vært ute for lignende episoder fra tilsvarende båter.

Det gjør det ikke triveligere å være utpå, for å si det sånn.

Link to post
Share on other sites

dæven det var ikke småbølger heller..... så på de første bildene av begge båtene men det så ikke så gæli ut men dæven på det siste bildet av snekka i mot...... helt utrolig

jeg var faktisk vitne til en støvvel som lagde hekkbølger inn mot singleøya og der var det et knippe mannfolk som hoppet i en mega kjapp båt og raste etter ........ de kom tilbake med stoooooooore smil - lurer på hva som skjedde der ute hehe

kansje til advarsel for de som gir f...

en dag for du en kjappere båt som innhenter deg og bordrer deg :smash::smash::smash::smash::smash:

Link to post
Share on other sites

Det er nemlig ikke noe hyggelig stemning i stor båt innaskjærs i stor fart, både fører og familie har dårlig samvittighet hele tiden, de ser jo hekkbølgene og hva den skaper, men egoismen vinner marginalt. I tillegg er de (forhåpentligvis) fokusert på navigeringen og får ikke sett så mye av naturen. Jeg har kjørt ego nok ganger til å vite litt om den følelsen.

 

Jeg har opplevet slike hekkbølgefolk noen ganger også; f eks i Soten-kanalen (fartsgrense 5 knop, bredde av kanalen kanskje 15 m?) - en skulle absolutt forbi alle og la seg i 6-7 knop, lagde kjempe-hekksjø, og passerte oss og andre på 2 m avstand. Men de så åpenbart ikke hekkbølgene sine (alle på flybrua så forover), og hørte ikke signaler med horn (eller "ville ikke høre" jfr tannlegen i Karius og Baktus), så vi ble skylt veggimellom og kunne bare med stor møye og flaks unngå skader og sammenstøt.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Båtene passerte meg med ca 20 meter ca.

 

Jeg tutet og strakte armene ut til siden og pekte på hekkbølgen, jeg fikk øyekontakt i et par sekunder, men tror du han brydde seg? Deretter måtte jeg holde meg fast og få 3-åringen i sikkerhet osv.

Hadde jeg bare vært alene i båten, da tror jeg at jeg hadde tømt eggepakka i siden på dem ja.

 

Typisk så har plotteren begynt å slette siste delene av sporene, så jeg kan ikke se nøyaktig, men har ringet inn stedet på bildet.

Grønn pil er meg, og blå pil er de andre.

plassering.jpg

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Det sundet du kommer ut ifra og de møtende båtene går inn i heter vel Hagefjorden(?) og så vidt jeg husker i farten så er det 6 (ikke fem) knop der, men usikker på om de møtende båtene faktisk har kommet helt frem til det stedet hvor fartsbegrensningene gjelder?

 

Her er hva loven sier;

 

Forskrift om sakte fart i Hagefjorden, Tvedestrand kommune, Aust-Agder.

I medhold av § 52 i lov om havnevesenet av 24. juni 1933 har Fiskeridepartementet bestemt:

 

Under fart i Hagefjorden i Tvedestrand herred, Aust-Agder fylke (sjøkart nr. 7), skal fartøyer på strekningen mellom en linje i østlig retning fra nordligste punkt på Borøya og en linje i vestlig retning fra sydvestligste punkt på Sandøy gå med innskrenket fart ikke over 6 nautiske mil i timen.

 

Synes i beste fall å være et grensetilfelle?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...