Jump to content

Vil bare takke 2 hekksjøgeneraler!


Ulv I

Recommended Posts

+1!

500 meter er langt....veldig langt.

Roeren:

Du mener tydeligvis at ingen skal få nyte farten båten kan gi med mindre man er på en kryssing av et middels stort hav.

Har du lagt merke til at det ikke lenger selges snekker? Hvordan skal det da blir orden på båtfarten når det ikke lenger er saktegående skrog å få kjøpt?

 

Sunn fornuft finnes fordet om man har et planende skrog.

Obligatorisk båtførerprøve er også en god ting.

Link to post
Share on other sites

Har du lagt merke til at det ikke lenger selges snekker? Hvordan skal det da blir orden på båtfarten når det ikke lenger er saktegående skrog å få kjøpt?

 

Sunn fornuft finnes fordet om man har et planende skrog.

 

Utvilsomt, men du på din side må kjøre rib'en din på bånn pinne hele tiden fordi du ikke fikk tak i en snekke, hvis jeg forstår deg rett? Er den spaken du kan dra litt bakover ekstrautstyr du ikke tok deg råd til?

Link to post
Share on other sites

Det selges da snekker i bøtter og spann, men de er nå utstyrt med mast, eller pinne som enkelte ynder å kalle det, og kan brukes til å seile med selv om det hevdes at de sjelden, eller aldri, har seilene oppe. At de har en noe dypere kjøl enn de tradisjonelle snekkene er riktig, men det er i tilfelle noen skulle forville seg til å heise opp noen seil på en dag med litt vind.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Svarte på denne:

 

(At en del båter er så dårlig utformet at de ikke "kan" gå så "sent", bare viser at de aldri burde ha vært på sjøen!)

 

 

Nå har jeg snekke selv, klarer ikke lage noe hekksjø, selv på full gass.

Men en planende båt har endel bedre egenskaper i plan enn i fortreningsfart.

 

Forøvrig, en RIB i fortreningsfart må være noe av det mest meningsløse som finnes, og du hadde ikke selv kjøpt en RIB fordi du trenger noe å krysse skagen med.

Link to post
Share on other sites

Det er nå godt og solid etablert at et flertall båter kan gå 15-20 knop - og mange enda fortere. Og mange av dem som eier slike båter ønsker i størst mulig grad å kjøre fortest mulig. Det er derfor en stor og seig og kostbar jobb å få innprentet i de fleste båtførere at stor fart hører til kun langt fra land og langt fra andre båter, og at land eller andre båter nærmere enn 500 (fem hundre) meter betyr å sette farten ned til 5 - 8 knop - eller så langsomt at det nesten ikke blir bølger etter båten. (At en del båter er så dårlig utformet at de ikke "kan" gå så "sent", bare viser at de aldri burde ha vært på sjøen!)Kostnaden med å få etablert mer sunne og ansvarlige holdninger til fart er det ingen som vil ta, først og fremst fordi det er meget få dødsfall knyttet til uvettig og hensynsløs kjøring med båt (i motsetning til i bil).Dessuten er alle som har økonomisk nytte av at det selges hurtiggående båter interessert i at det ikke knyttes problemer og utfordringer til bruk av slike båter (krav om opplæring, restriksjoner, sertifikater, reelt straffeansvar, skarp overvåking - i motsetning til bilbruk). Anonymiserte båter med uleselige kjennetegn er en del av denne tendensen - fiskefartøyer har digre kjennetegn i hvitt på sort bunn; hvorfor ikke fritidsbåter??Konklusjon: Det vil gå meget lang tid før det blir orden på båtfarten - om noen gang.

Her var det mye rør. Kanskje du burde holde deg på land om du ikke tåler en planende båt nærmere enn 500 meter...?

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

(At en del båter er så dårlig utformet at de ikke "kan" gå så "sent", bare viser at de aldri burde ha vært på sjøen!)

 

 

Det der er nok mest en begrensning i hodet på eierne av disse båtene, men faktum er at de også lager fint lite sjø med rib'ene sine når de kjører i 30-40 kn. En kan vel like gjerne snu det på hodet og spørre seg om båter som ikke tåler såpass bølger burde holde seg i badekaret.

 

Hva er egentlig problemet du prøver å få bukt med her? Lite sjø er det, få dødsfall skriver du. Skjønner ikke helt hva som plager deg. At noen kjører fort "just because they can"?

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

http://www.ta.no/nyheter/grenland/article6721249.ece

 

Her er det vel tydelig hvem som ikke buker hodet når de er ute og koser seg på sjøen. Nå skal det sies at jeg klarer stort sett å styre mot slike "tsunamifabrikker" som noen liker å kalle de.(skulle ønske jeg hadde råd til en selv) Bortsett fra de som kommer for nærme bakfra. Da holder jeg en hånd på rattet og den andre i kaffekoppen eller ølen jeg har i nærheten, fordi snekka er ikke hyggelig mot oss ombord med så mye sidebølger. Viser aldri fingern eller noe slikt men hilser pent og peker bak dem så de blir klar over hvilke krefter som de fabrikerer. Men Elwaroen tar bølgene på noen få sekunder så er det over og vi nyter dagen videre. Ikke noe vits å bruke resten av helgen å irritere seg over. Det er andre ting som er værre enn hekkbølger og det er pi..seilbåter som man aldri vet hvor skal. Ja jeg slakker av på gassen og vurderer situasjonen, men når jeg har bestemt meg for hvor det er smart å gå så styrer de jaggu mot meg igjen og gjerne styrer slik at jeg må stoppe igjen. DET er irriterende. Men er det sol og varmt så går det også fort over og jeg nyter turen hele veien dit jeg skal. FORDI jeg elsker å være på sjøen og ingen skal få ødelegge det for meg, uansett om det er seilere, hekksjøgeneraler eller gummibåtadmiraler (rib på firmaevent).

 

Ps. Jeg elsker å seile så det er sagt.

Redigert av Kpt. Langskjegg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

fra artikkelen over :

Båtbølle fikk barnevogn til å velte

PORSGRUNN: En fører av en 55 fot stor båt hadde så stor fart i Eidangerfjorden i ettermiddag at bølgene førte til at en barnevogn på en betongbrygge veltet, en barnefamilie fikk maten ødelagt av saltvann og en rekke fortøyde båter fikk skrogskader. Nå får den ukjente båtføreren så kapteinslua flagrer. :thumbsup:

 

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Det selges da snekker i bøtter og spann, men de er nå utstyrt med mast, eller pinne som enkelte ynder å kalle det, og kan brukes til å seile med selv om det hevdes at de sjelden, eller aldri, har seilene oppe. At de har en noe dypere kjøl enn de tradisjonelle snekkene er riktig, men det er i tilfelle noen skulle forville seg til å heise opp noen seil på en dag med litt vind.

:thumbsup: dagens Nidelv 24 er Bavaria 36.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg skulle ønske folk i slike båter begynte å se seg litt over skuldra også. Da tror jeg raskt de hadde skjønt hvilke ufys de av og til lager. Angående skrogkonstruksjon så er det nå bemerkelsesverdig at man bygger baljer på førti fot som lager mer sjø enn store trålere som går med samme fart.

Link to post
Share on other sites

Trøstelåt til en kompis som kom søkkvåt hjem etter en tur på fjorden i jolla si, til tross for klar himmel, sol og vindstille... Snekret sammen og spilt inn i langt fuktigere omgivelser, sent en fredags kveld, uten det minste hensyn til begrensede musikalske og vokale evner.

 

 

Ettersom vokalisten snøvler noe, gjengis teksten her:

 

Lovsang til en hekksjøgeneral

 

Så du fikk tilslutt prinsessa

du sitter høyt og flott

ser ned på dine undersåtter

nærmere der som der er vått

 

Som Moses skillte havet

skrider du fram uten stopp

Vi andre kneler i ditt kjølvann

Mest for å rydde opp

 

De kanke se seg tilbake

de som skal opp og frem

Jeg sitter lavt med blikket bakover

og får ro klissvåt hjem

 

Men jeg hytter ikke med neven

Jeg roper ingen stygge ord

For noen må jo gjøre jobben

med å brøyte sund og fjord

 

Nå er vi endelig trygge

i båten vår fordi

den havna på en flytebrygge

sist gang du dro forbi....

 

endelig trygge

ja du løftet oss opp

endelig trygge

ja du løftet oss opp

på en flytebrygge halleluja osv......

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...