Jump to content

Vil bare takke 2 hekksjøgeneraler!


Ulv I

Recommended Posts

Minner litt om han som kjøpte hus ved lufthavnen og startet en kampanje for å få flyplassen stengt på grunn av utidig støy.

 

Nå er jo konsekvensene av dette delvis tatt til følge og vi har fått mer lydsvake motorer. Kanskje vi kan få et krav om å montere en rake bak på disse problembåtene som lager for mye bølger?

 

Så vanskelig kan det vel ikke være for en bølge er omtrent like dyp som den er høy. Skjær bølgen av på midten og fyll den øvre delen ned i bunnen, så er havet flatt på et blunk. :smiley:

 

Nei spøk til side. Det ville vært fint om alle kunne tatt mer hensyn til hverandre slik som de fleste allerede gjør. Å gjøre båten og inventaret sjøklar er ikke helt feil det heller.

Link to post
Share on other sites

Litt synd at man må sikre båten for full storm når man skal kjøre innaskjærs

 

Husk på at Oslofjorden er livsfarlig!

 

I en lignende tråd her om dagen, kunne en få inntrykk av at uvær kommer svært brått og uventet ,uten den ringeste form for forvarsel. Da oppsto det etter sigende betydelige skader på båt og skipperens sjel.

(Ikke nyttet det å kaste egg med Bengalakk heller).

I går var det en som hadde grunnstøtt med en Karnic fortøyd på svai, visstnok fordi han hadde 2 meters avdrift i løpet av natten pga. frisk vind! Skumle greier!!

 

Hva ville du ha gjort da, forresten??? Om du skulle sikret for storm??

Link to post
Share on other sites

innasjærs burde det holde å sikre seg minimalt ang løse ting synes jeg. at noen lager 3 metere inni trafikerte leider , sier bare mest om egotripphodene som sitter på flyen.. har ikke vært borti så gale selv , men kan ikke være så vanskelig å slakke av ,med mindre man har

en fødende med seg.

at vi skal sikre oss for storm innasjærs på stille vann , er stort tull. vi bør forvente\forlange at folk i SVÆRE båter tar noe hensyn. selv om de kansje har LOV til slik kjøring. basta

Link to post
Share on other sites

Sikre seg for storm eller sikre seg minimalt som noen referer til, er begreper ikke jeg har dratt inn i denne diskusjonen. Kanskje noen kan forklare disse begrepene?

Å fortøye for storm derimot er noe annet!

 

Å gjøre sjøklart er å sikre båt og mannskap tilstrekkelig for de forhold en må regne med å utsettes for! I Oslofjorden begrenses dette stort sett til å sikre utstyret ,båten seg og sine mot hekkbølger og andre bølger! Herunder å sjekke at man har tilstrekkelig med drivstoff for å komme seg hjem igjen. Noe annet ville det være om en skulle krysse Nordsjøen.

Ikke noe entydig begrep mao.

I de fleste tettbefolkede områder vil det desverre alltid være noen som ikke viser hensyn og dette vet de fleste.

Dette kan man selv ta høyde for om en ønsker å unngå uheldige konsekvenser som hvitvin,kaffegrut på flossteppet eller seilerjakken.

 

Værre er det ikke!

Link to post
Share on other sites

Ja og husk at Hekksjøgeneralene har prioritet, selv foran nyttetrafikken. :yesnod:

 

Ja, det er helt naturlig, det.

 

Et konkret spørsmål; hva mener folk er en akseptable minsteavstand å bli passert/møtt av disse noe større båtene som kommer i planingsfart?

 

Den avstanden kan ntakelig ikke bli stor nok, jfr. de som ønsker seg alle plannde fartøy ut i åpen jø, for at de selv skal slippe hekkbølger..

 

Når det gjelder avstanden så har jeg en klar oppfatning om at den skal være stor nok til at passert båt har mulighet til å legge om kurs og møte hekkbølgene med baugen !

 

Tiltres. Å gå så tet opptil at den passerte ikke får tid til å ta sine forholdsregler, er elendig sjømannskap. Men det er ikke alltid at man lykkes helt, selv om man prøver ... jeg passerte en saktegående under Bekkjarviksundet bru i forgårs. Han gikk i seks knop MIDT I SUNDET. Møtende trafikk kom på hans babord side og det var ikke plass til oss anet enn på styrbord. Jeg gikk så godt opptil land som jeg fant forsvarlig ,men han saktegående ble steik forbanna likevel ... jeg tipper at han ikke har selvinnsikt nok til å forstå at hva andre gjør, gjerne er influert av ens egne handlinger og valg. Deter også et poeng å holde utkikk akterover. Det skjer jo en del der, som kan få betydning for dine egne valg etc. noen minutter frem i tid.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Er det motorbåter som plages av bølger fra motorbåter?

 

Når jeg er i seilbåt er jeg vant med at det meste er sikret for å ikke rause rundt når båten krenger. Det funker greit når man møter bølger også, noe som er relativt vanlig på sjøen..

 

Jeg har egentlig tenkt at bølger/hekksjø er noe som er problematisk for kanoer/kajakker, og kanskje mindre joller, men de dupper jo greit over da.

Link to post
Share on other sites

innasjærs burde det holde å sikre seg minimalt ang løse ting synes jeg. at noen lager 3 metere inni trafikerte leider , sier bare mest om egotripphodene som sitter på flyen.. har ikke vært borti så gale selv , men kan ikke være så vanskelig å slakke av ,med mindre man har

en fødende med seg.

at vi skal sikre oss for storm innasjærs på stille vann , er stort tull. vi bør forvente\forlange at folk i SVÆRE båter tar noe hensyn. selv om de kansje har LOV til slik kjøring. basta

 

Må si meg enig her.....sånn som noen er i ferd med og uttype dette innlegget her så er det jo snart Ulven som er den store stygge "ulven" her :smash:

 

Det er jo ikke verre enn og se seg litt omkring,bruke vettet og vise hensyn til andre sjøfarende......

 

mvh LaVida

Link to post
Share on other sites

Det går an å vise hensyn "andre veien" også -- -vi hekksjøgeneraler har akkurat like mye rett til å ferdes på sjøen som dere "hekksjøofre" har. Ikke glem det. Hold til siden i leden (dvs så langt til styrbord som det er forsvarlig) så blir det bedre plass til å passere uten at hekksjøene blir til genanse eller i det minste så får du et forvarsel om hva som kommer.

Takk SW for at du også minner om dette. Jeg ser ufattelig mye kjøring midt i leia. Vi tar så mye hensyn som mulig uten å senke båten og uten å få dårlig samvittighet. At noen ikke liker oss av prinsipp er greit. Forøvrig har jeg ennå ikke fått testet ut lydsignalet -. eller -.. Men håper det byr seg en mulighet. Forventer da rett svar :yesnod:

 

Et konkret spørsmål; hva mener folk er en akseptable minsteavstand å bli passert/møtt av disse noe større båtene som kommer i planingsfart?

 

 

50 meter mener jeg er akseptabel avstand. Da har de fleste tid til å endre kurs samt at bølgene avtar noe - ikke i kraft - men de blir litt rundere. Forsøker alltid å gå i bue rundt båter og bak seilere. Er det lite vind og folk "plaskeseiler" slakker vi alltid av. Ut over det har vi ikke dårlig samvittighet for å ferdes på sjøen slik vi gjør.

 

Noen ganger får jeg - som i denne trådem - følelsen av at mange helst ser båter som lager bølger senket - omtrent som antihvalfangere. Får si som kona da: vi er på sjøen og der er det bølger. vil vi ikke ha bølger får vi være på land :wink: ikke dermed sagt at idioter forsvares.

 

En sak som er å nevne - ikke som forsvar - men som forklaring: jo større båt jo vanskeligere er det faktisk å vurdere ens egne bølgers effekt på andre båter. Man sitter høyere og har et helt annet perspektiv enn de som sitter lavere

 

 

En digresjon: i dag krysse vi en fjord med vår 8 fots jolle. Alle - absolutt alle - også seilbåter for motor (de var kanskje værst) lagde bølger som kunne plaget oss.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan da ikke være mulig å være uenig med Ulven i at de to båtene hab ble passert av

opptrer med rimelig dårlig sjømannskap.

Med mindre sjøveisreglene er blitt endret siste ukene - så er det den INNHENTENDE båt som har ansvar

for å vike for den INNHENTEDE båt. :cheers:

 

Og man skal ikke opptre slik at dett KAN oppstå fare eller farlige situasjoner.

 

Så da budre det være greit ?

 

Fjordplogene som du var ute for Ulven er uten tvil ansvarlig for følgene av en slik passering.

 

Hilsen en som ligger 32 meter fra hovedleden Bergen Sogn med 6 daglige passeringer av Fjord 1 sine ekpressbåter.

De er ikke noe prob - de går i 30-35 knop og lager noe lange bedagelige bølger -

men alle fjorplogene som kommer på høykant nord eller sørover - sukk .

Ha en flott sommer :crazy:

Link to post
Share on other sites

Kan da ikke være mulig å være uenig med Ulven i at de to båtene hab ble passert av

opptrer med rimelig dårlig sjømannskap.

Med mindre sjøveisreglene er blitt endret siste ukene - så er det den INNHENTENDE båt som har ansvar

for å vike for den INNHENTEDE båt. :cheers:

 

Kan ikke se at Ulven har hevdet at båtene ikke overholdt vikeplikten? Har sett på de bildene som har blitt lagt ut og aldri i verden om de båtene har passert med en avstand på 20 meter! Bare legg merke til bildet hvor LalunaII legger seg opp mot hekksjøene til båten som passerte. Hvordan kan det være 20 meter fra fotografen og frem til de hekkbølgene som LalunaII "sloss" med?

 

Forøvrig synes jeg Bitteliten, nok en gang, kom med et meget balansert innlegg og svarte konkret på mitt spørsmål mht avstand til passerende båt og at man i tillegg manøvrere slik at man er til minst mulig sjenanse.

 

Hadde i går gleden av å seile i området rundt Lillesand og ut Storegapet i en 15 fots seiljolle. Hvor mange som senket farten og tok hensyn? Absolutt ingen! Hvor mange motorbåter bøyde av (fra kryssende kurs) og viste tydelig at de ville svinge bak meg? Absolutt ingen. Til gjengjeld var det et par større snekker/bobåter som fikk det fryktelig travelt med å gi gass for å presse seg foran med liten avstand! Det var lettere komisk å se hvordan et par eldre gubber forbannet båten sin for at den ikke hadde flere hester og kunne gitt enda mere jern, men holde farten eller senke denne for å gå bak meg som de pliktet? Aldri i verden om de ville det! Om jeg var redd? Nei, jeg syntes det hele var lettere komisk og visste at jeg, om nødvendig, kunne snu på femøringen og komme klar av dem, men det visste nok ikke de idiotene!

Link to post
Share on other sites

Var i Nilen forleden. På vei bort, i 6-7 knop, møtte vi (Var i følge med en kompis i saktegående Sollux 24) en kar i en liten eldre flybridgebåt (ca 27") som kjørte nesten rett mot oss i tsunamifart. (15 knop?)

 

På et åpent strekk kjørte han nesten rett i mot oss, og hadde nok tenkt å møte oss med ti meters sideveis avstand, enda det var svært god tid og plass til å gå 50 meter lengre vekk.

Neida, han skulle la snekkene få kjenne bølgen. Snaue 40 meter før vi møtte han ga jeg flatt jern, og la meg litt mot venstre, sånn at han også kunne få kjenne litt bølger.

Dermed traff han bølgen vår da vi hadde oppnådd ca 20 knop uten å komme helt i plan = største tsunamien en 25" snekke kan lage noensinne.

 

Siden han kom enda nærmere enn beregnet, (siden jeg svingte litt mot han) svingte han litt unna, og traff bølgene på skrå forfra.

 

Ok, vi hoppet ganske bra, men uten at propellen sugde luft, men jaggu fikk ikke føreren av den halvplanende verandaen ristet seg mer enn beregnet. Så ut som han fikk kjeft av kjerringa. Hun gikk i hvert fall ned fra verandaen etter snekketsunamien.

Kjerringa mi var hjemme, så det gikk bra i min båt, hehe.

 

Håper han nå tar mer hensyn neste gang han skal "vippe noen snekker". :nono:

 

Ikke kommenter at jeg er like dum.

Jeg vet er det.

Sånn er jeg blitt etter å ha vokst opp i en Joda Tour 24/36 hk BMC og blitt jevnlig forbikjørt av 4-5 tonns halvplanere som ikke kunne vise hensyn.

 

"I'ts payback time" muahaha..

Link to post
Share on other sites

Forsvar av disse generalene sier meg at dere er like store rassh*l som generalene selv.

Har alltid to tomme ølflasker klar til å kastes etter ett par tre episoder i indre havn Arendal. :boxing:

Mitt store håp er en dag å treffe en av disse idiotene i hodet.

Eller å se hekksjøbåten ligge stille i havn og å være behjelpelig med å kaste loss mens hekksjøgeneralen er en tur i land... :seeya:

Link to post
Share on other sites

Han med den nevnte "Fifty Eight" bor like ved meg og har båten rett ved huset sitt, jeg kan berolige med at den båten brukes mest som flytende platting, sjelden på sjøen.

 

Det kan hende at et bakspeil er en stadig bedre ide på båter. Vannskibåter har det, de som skal ferdes på store kanaler har det. Du unngår slike overraskelser hvis du enkelt får oversikt bakover.

Link to post
Share on other sites

.............at noen lager 3 metere inni trafikerte leider , sier bare mest om egotripphodene som sitter på flyen....

 

Har lest en del i denne tråden og funnet mye morsomt, deriblandt en del ting som tilsier at en har en tendens til å overdrive litt når en blir engasjert.... Først og fremst, en må regne med litt bølger på sjøen ... uansett... fordi det er "dumme folk" der også, som på landeveien...

 

Enhver som har vert ute i "litt" vær, vet at når bølgene blir krappe og høye, så tar vi dem opp til 45 grader på baugen.... da blir de dobbelt så lange, og selv om en får litt rulling, så blir det mye bedre for båten, og de som befinner seg ombord ....

 

Hvis noen her inne virkelig tror at en lystbåt kan lage 3 meters hekkbølger, så bør de tenke om igjen .... hekkbølgene som disse Princessene laget var muligens 1 til 1.5 M ... det er fysisk umulig at de kan være mye over 1.5 M..... det er et resultat av vanndisplaesement osv., og en P38 strekker ikke mer enn snaue meteren ... mest sansynlig 90 Cm..... Som et resultat, så lager en P38 mindre bølger enn hva vi gjør (1.6M dyptgående), og når vi gjør 16 + 18 knop, så trekker vi med oss mellom 1.8 og 2 M hekksjø... noe som vi er veldig klar over... og forsøker å vise hensyn så mye vi kan, men vi kan også gjøre feil.

 

Jeg kan være enig at førerene av disse to kunne ha vist litt mer hensyn, men vi må holde oss for gode til å overdrive og skrike Ulv, Ulv, hver gang noe uforutsett som dette skjer....livet er for kort til å irritere seg over se små tingene her .... Saken hadde muligens vert annerledels hvis det var meg eller en av oss andre her inne (som sitter med all kjennskap til regelverk og hekkbølge effekt) som lagde disse bølgene ... da burde vi virkelig bli hengt ut her i offentligheten. LOL :cheers::cheers:

Link to post
Share on other sites

Har lest en del i denne tråden og funnet mye morsomt,

 

Enig.

 

For øvrig er jeg enig i mye av innlegget ditt.

 

Til de som ønsker å løsne fortøyninger etc., så ønsker jeg lykke til. Bare regn med å bli dømt for hærverk og det som verre er. Flaskekasting i håp om å treffe noen i hodet? Overlagt drapsforsøk ?? Igjen, lykke til.

 

Det som forundrer meg sterkt, er at 2 av BP`s ivrige skribenter, også i denne tråd, fremstiller seg som svært så hensynsfulle på sjøen men som allikevel ikke er så hensynsfull. Jeg har bilde/vitne av den ene, samt vitner til den andre hvor de slettes ikke er så hensynsfull som man skulle tro. Snakk om å sitte i glasshus ! Offentlig gapestokk er jeg ikke tilhenger av og vil derav ikke her legge ut hvem dette er.

 

Det jeg har praktisert 2 ganger i sommer, akter jeg ikke å anbefale andre da sikkerheten ikke står i høysetet, men jeg har endret kurs radikalt rett før innehentende fartøy når meg slik at jeg krysser hans bane. Sinna blir de, men deretter flaue når jeg peker på bølgene og andre båter som ligger som korker i dems hekkbølger. Den ene gangen ble innhentende fartøy grepet av panikk, jeg observerte nemlig sprut fra baugthruster mens baugen fortsatt lå i lufta :lol:

 

Nå er jeg heldigvis i den situasjon at jeg ikke gidder å bry meg så mye om bølger lengre, nybåten veier 57 tonn. Der har i hele sommer stått et keramikkaskebeger på et glassbord oppe på flybrigde uten form for duk eller lignende. Det står der enda!

 

Men så til det urkomiske. Vi har 2-3 ganger i sommer opplevd større fartøy (Squadron, sunseeker) komme mot oss i halvplan, med det følge at båter opplevde mye ubehag. Men rett før de har nådd oss, har de slakket farten, tuslet sakte forbi, hilset, og lagt seg i halvplan når vi er passert. Halloooo? Jeg skulle tro vi tåler bølger mer enn de fleste så jeg skjønner ærlig talt ikke hva dette skyldes? Med fare for å bli kalt "skryter" (det er ikke meningen, men båten vår ruver bittelitt) , er det slik at man tenker "han er større enn oss, vi sakker av........"??????

 

Tilsnakk er det som duger for de som lager hekkbølger. Dette har jeg også praktisert et par ganger i sommer (riktignok også med litt vannslange på en, mer om dette senere :smiley: ) og det funker bra det tror jeg. Ihvertfall den tiden jeg har sett dem.

 

Men generelt utfra hva jeg har sett i sommer, den gruppen førere som skaper usikkerhet, farlige situasjoner og som ikke er i stand til å ivareta sikkerhet er kvinnelige båtførere med raske skjærgårdsjeeper/gummidonger med småbarn sittende i baugen med beina dinglende ned mot vann gjerne passerende 2 meter unna skutesida, disse ser kun rett frem stramme i maska og passer godt på å ikke snu seg for mye slik at håret kommer i uorden samt at de kun tror der er 2 posisjoner på speeden, nemlig full speed og null. Der er også kommet mange "pappajenter" som har liggende 1 stk icebox eller pils hver som taes opp hver gang "pappagutter" observeres, lettere fnisende passerende for deretter å legge ned boksene igjen for å sjekke sminkespeilet uten å tenke på at de kanskje er i ferd med å kjøre over et par kajakker eller lignende. (en liten minihistorie her, vi lå ved "holmen i Brekkestø", gummidong kommer med 2 jenter ombord som skal inn på samlingsstedet, fører retter på bikinitopp til venninne, har ca 3-4 knop, hvorpå en kar i kajakk brøler "jadda jadda den sitter bra men her er JEG", hun tar roret, "kniiiiiiiisss, sorry, så det ikke jeg dahhh". Jeg tror jammen han ble sint, han ble ihvertfall rød i toppen......)

 

Til dere kvinner på forumet, jeg beklager om noen av dere føler dere støtt, det er ikke meningen. Men ovenfornevnte er mine observasjoner. Men det som er hyggelig, er at det i år er langt flere kvinner som er alene på turer i sjekter, tresjekter med mer, det som tidligere var mannsbastion.

 

Men så til kjernen, nemlig Ulvens startinnlegg. Hva kan egentlig gjøres med problemet uten å bli anmeldt for herværk/siktet for drapsforsøk ?

 

-prate til de respektive?

-ringe til dem hvis man finner ut eiere av farkost?

-få KNBF/andre til å hjelpe utleiefirmaer av båter til å informere leietakere om hensyn?

-sende brever til respektive dersom man finner ut personalia via navn på båt eller lignende ?

-andre ting ???????

 

Det har seg nemlig slik at det som i denne tråden er diskutert er diskutert noe så enormt mye før, men har dette hjulpet noe ?????

Link to post
Share on other sites

Det som forundrer meg sterkt, er at 2 av BP`s ivrige skribenter, også i denne tråd, fremstiller seg som svært så hensynsfulle på sjøen men som allikevel ikke er så hensynsfull. Jeg har bilde/vitne av den ene, samt vitner til den andre hvor de slettes ikke er så hensynsfull som man skulle tro.

 

Det synes jeg faktisk du skulle gjøre siden så mange her tar til ordet for at nettop dette er en "bra " metode! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Til de som ønsker å løsne fortøyninger etc., så ønsker jeg lykke til. Bare regn med å bli dømt for hærverk og det som verre er. Flaskekasting i håp om å treffe noen i hodet? Overlagt drapsforsøk ?? Igjen, lykke til.

 

Det jeg har praktisert 2 ganger i sommer, akter jeg ikke å anbefale andre da sikkerheten ikke står i høysetet, men jeg har endret kurs radikalt rett før innehentende fartøy når meg slik at jeg krysser hans bane. Sinna blir de, men deretter flaue når jeg peker på bølgene og andre båter som ligger som korker i dems hekkbølger. Den ene gangen ble innhentende fartøy grepet av panikk, jeg observerte nemlig sprut fra baugthruster mens baugen fortsatt lå i lufta :lol:

 

Nå er jeg heldigvis i den situasjon at jeg ikke gidder å bry meg så mye om bølger lengre, nybåten veier 57 tonn. Der har i hele sommer stått et keramikkaskebeger på et glassbord oppe på flybrigde uten form for duk eller lignende. Det står der enda!

 

Men så til kjernen, nemlig Ulvens startinnlegg. Hva kan egentlig gjøres med problemet uten å bli anmeldt for herværk/siktet for drapsforsøk ?

 

-prate til de respektive?

-ringe til dem hvis man finner ut eiere av farkost?

-få KNBF/andre til å hjelpe utleiefirmaer av båter til å informere leietakere om hensyn?

-sende brever til respektive dersom man finner ut personalia via navn på båt eller lignende ?

-andre ting ???????

 

Det har seg nemlig slik at det som i denne tråden er diskutert er diskutert noe så enormt mye før, men har dette hjulpet noe ?????

 

Takk for sist Verrie, :cheers:

Skuta di har nok ikke problemer i bølgene nei, var litt artig å ligge på siden av deg å se hvordan du bare skar inn i bølgene og så vidt duvet litt i bølgene, mens jeg duppet som ei bøye ved siden av. hehe..

 

Men, når det gjelder disse tingene med å løsne fortøyninger, kaste flasker osv, forhåpentligvis er det bare snakk , for det kan vi holde oss unna. Vi trenger ikke å synke ned på noe slikt lavmål og bli kriminelle. En ting er å vise sin avsky for dem som ikke viser hensyn, men som Verrie her sier, så holder det ofte med tilsnakk. (Dessverre hjalp det ikke å tute å strekke armene i været for å få oppmerksomhet, han tok bare et lite blikk, også så han fremover igjen.)

Men når det ikke hjelper, så kan kanskje en vannslange, eller lignende hjelpe.

 

Det med å endre kursen er ikke noe jeg skal gjøre med lille baljen min, i hvertfall ikke med familien ombord osv.

Er jo ikke sikkert at dem ser den lille 21 foteren.

 

Det som må til er nok mer en holdningskampanje, for vi har mange nok lover og regler, og få klarer å følge disse.

Men om man klarer å få inn en bedre holdning, så blir det mye hyggeligere på sjøen.

Dette gjelder ikke bare store båter, men jeg ser jo også mindre båter som kommer halvveis planende inn i sund og trange områder hvor det ligger endel båter uten å bry seg. Så en generell holdningskampanje om hvilke krefter som egentlig er i bølger hadde ikke vært så dumt.

 

Min båt lager som sagt bølger den også, men jeg gjør så godt jeg kan med å sakke ned til rolig fart, eller tar en god omvei.

Prøver i hvertfall å praktisere "Vær mot andre som du ønsker andre skal være mot deg"..

 

Til slutt må jeg le litt av kommentaren din om kvinnelige førere, for har selv sett noen manøvreringer som jeg måtte trekke litt på smilebåndet av, men like så gutter som ikke har anet enn av og på når det gjelder gassen.

Så bl.a en gummibåt som ikke klarte svingen helt og havnet nesten oppå ankeret til en servicebåt i kragerø, og ei som tydeligvis glemte å sette påhengsen i fri og reversere litt før brygga. gikk heldigvis ikke fort, men den stod som spikret fast under brygga.. hehe.

 

Men hvordan kan man best komme frem til folket med en holdningskampanje, og vil det evt. hjelpe?

Eller vil det bare fortsette i samme spor som før og øke i takt med størrelsen på båtene?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...