Jump to content

Hvorfor er det så mange som hetser Bavaria båter?


Los Endos

Recommended Posts

Dette er en av de største mytene som finnes. Hver gang jeg skifter båt går jeg gjennom alle mulighetene jeg kan finne inkl. bavaria. Jeg har alltid kommet fram til at jeg får mere for pengene ved å ikke kjøpe bavaria.

 

Eksakt det samme som meg , jeg har nullstilt meg og kjørt til lundebåt og tilbringt timer der men jeg kommer altid fram til at jeg får for lite igjen for pengene.

Sagt på en annen måte , bavaria koster lite penger sammenlignet med enkelte andre båter men de er i mine øyne ikke billige

 

Men jeg har også andre krav til båten enn det de som velger bavaria har og godt er det for ellers ville alle båter vært like. Hva jeg mener er verdt pengene kan være noe helt annet enn hva en annen mener.

Jeg mener det er verdt å betale mer for å få mange ting mens en annen ikke vil betale ekstra for å få de samme tingene og helt sikkert synes at enkelte betaler for mye for for lite luft osv.

Link to post
Share on other sites

Det morsomme her i denne tråden er at alle vi som deltar har sagt akkurat det samme i liknende tråder tidligere.

 

- Det erl lite nytt i debatten gitt. Noen har båt som lidenskap, og er opptatt av kvaliteter som vi bavaria eiere ikke er så opptatt av. Vi kommer oss på ferie og tilbake allikevel. Med den begrensede sesongen som er i Norge så velger jeg å kjøpe en rimelig båt, som jeg har samvittighet til å la ligge en helg eller to

 

Når man lever på hver sin planet så er det ikke lett å finne minste felles multiplum. Jeg er helt enig i at det finnes mange finere og bedre båter. Om prisdifferansen er verdt det har jeg imidlertid ingen formening om. Om du kjøper en Beneteau eller Bavaria så er det vel same same, but different vil jeg tro. Kjøper du en HR Najad, Island packet eller Moody så får du flottere båt og bedre finish. Antakelig holder de bedre i ruske vær over tid også. - Men båten min skal neppe lengre enn Skagen, så det tar jeg med knusende ro. :seeya:

 

Og Enzo. Nei når det blåser 2 s/m så går jeg faktisk fortere for motor. - Og det tror jeg det er flere båter som gjør :smiley:

Link to post
Share on other sites

Om du kjøper en Beneteau eller Bavaria så er det vel same same, but different vil jeg tro.

Som jeg sa; bavarianere mener at beneteau/bavaria/hanse/jeanneau går ut på det samme kvalitetsmessig. Her er meningene mildt sagt delte.

Med den begrensede sesongen som er i Norge så velger jeg å kjøpe en rimelig båt,

Ved å kikke på søreuropeisk bruktmarked har jeg klart å finne en båt som er bedre enn alternativet bav 42cr på minst 10 forskjellige punkter til en pris som er lik. Bavaria er ikke nødvendigvis rimeligst. Jeg har virkelig sjekket nøye. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Generelt mener bavarianere at bavaria gir mest for pengene og at båtene er minst like gode som beneteau/jeanneau/hanse som er de mest typiske konkurrenter.

Noen som kan forklare hva mye båt for pengene er? Jeg har spurt om det mange ganger - men ingen kan gi et skikkelig svar. Er det volum/krone man prater om?

 

Jeg liker Bavaria seilbåter opp til ca 40 fot - motorbåtene synes jeg er helt greie opp til 30 fot. Etter det kommer ikke Bavaria med så mye mer løsninger - alt blir bare større liksom.

 

Bvaria Vision er et eksempel på det. Ståhøyde på 2,15 m i salongen - men ikke noe annet enn høyt til taket. Skjønner ikke hva man skal med det jeg. Med mindre man har med seg et basketball lag da. Men det er kanskje der volum/krone kommer inn i bildet?

 

Jeg legger vekt på at en båt skal holde i mange år. Det blir interessant å se hvordan Bavariane holder når de er over 10 år. Jeg har reflektert med noen venner som har en Bavaria. Vi kom vel frem til at en 10 år gammel Orust båt er "ganske ny" mens en 10 år gammel Bavaria (eller andre seriebygde båter) begynner å bli gammel. Vet ikke om det er gjengs oppfatning.

 

Det flotteste synes jeg er at det virker som om veldig mange er fornøyde med båtene sine. Har sett masser av familier som storkoser seg i sine Bavariaer. Utfordringen for noen tror jeg at de kanskje har kjøpt litt stor førstebåt. Tror at mange tenker at vi har råd til å kjøpe båt for ca x kroner -og ender da opp med en 40 foter eller deromkring som første båt. Det er ganske stor båt å håndtere om man ikke er vant til det. Jeg tror det er bedre å gå gradene litt mer forsiktig og starte på rundt 30-34 og heller bytte seg opp litt raskere.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Misunnelse er roten til alt ondt.

 

Bu-hu, du fikk mer (større båt) for dine penger enn jeg fikk for mine, enda jeg kjøpte mye finere båt enn deg. Alle vil jo ha størst mulig båt, for minst mulig penger, og de som betaler for mye ergrer seg over det. Dette blir jo helt som i sandkassa, de krangler om det samme der også, mest og størst, og til slutt er det noen som skriker høyest som måkene, skal ha, skal ha, skal ha.

 

:lol:

Link to post
Share on other sites

Bavarianere mener at mye båt for pengene=stort volum for lite penger. De som har dyre båter tenker annerledes.

I sommer leide vi en Jeanneau Sun Odyssey 43 i to uker. En 2004 modell.

Er ikke dette omtrent samme skrog som du har? - med grunnere kjøl og lavere rigg.

 

Kan ikke se at jeg kunne merke noen forskjell på den vs. Bavaria 42?

Grunnen til at det ble Jeanneau og ikke Bavaria var at Jeanneau'en var et par tusen kr billigere pr uke.

Link to post
Share on other sites

Alle vil jo ha størst mulig båt, for minst mulig penger, og de som betaler for mye ergrer seg over det.

Her tror jeg du tar feil , jeg tror ikke alle vil ha størst mulig båt for pengene da hadde bavaria 50 vært en av bestselgerne til lundebåt , tror veldig mange vil ha best mulig båt i den størrelsen de vil ha på det tidspnktet de kjøper båt. Og jeg tror ikke det er noen som betaler for mye , hvem avgjør om Per har betalt for mye når han betaler 300 000.- mer for en elan 37 kontra Pål som kjøpte bav37.

 

 

I sommer leide vi en Jeanneau Sun Odyssey 43 i to uker. En 2004 modell.

Er ikke dette omtrent samme skrog som du har? - med grunnere kjøl og lavere rigg.

Kan ikke se at jeg kunne merke noen forskjell på den vs. Bavaria 42?

Det er nok heller ikke spesielt stor forskjell på de 2 båtene men det er lysår i forskjell opp til Sun Flyer sin båt

Link to post
Share on other sites

Det er nok heller ikke spesielt stor forskjell på de 2 båtene men det er lysår i forskjell opp til Sun Flyer sin båt

Er det det?

 

Model: Sun Fast 43

Builder: Jeanneau

Designer: Daniel Andrieu et BE Jeanneau

Contact: Jeanneau

Model Year: 2004 LOA: 13.21 m

Draft: 00 cm

Beam: 4.19 m

Guest Berth(s) Min Max: 5/9

Engine: 1 x 80 hp Displacement In Tons: 9.2

Water: 400

Fuel: 200

Sail / Rigging: Total sail 117,4 m² / 1263 sq ft

 

 

Model: Sun Odyssey 43

Builder: Jeanneau

Designer: Daniel Andrieu

Contact: Jeanneau

Model Year: 2004 LOA: 13.21 m

Draft: 2 m

Beam: 4.19 m

Engine: 1 x 80 hp Water: 400

Fuel: 200

Sail / Rigging: Total sail 92.2 m²

 

Jeg synes det ser ut som om det er samme skrog - de ser klin like ut på vannet, og tallene over hinter veldig mot samme støpeform. Kan en dypere kjøl og høyere rigg utgjøre 'lysår' forskjell?

Link to post
Share on other sites

Høyere rigg , bedre rigg , betydelig mer og bedre seil , bedre dekksutstyr , større vinsjer , bedre kjøl (antar det er bly mot jern) , riktig dimensjonerte vinsjer , skikkelig løygang osv osv osv

 

Selv om skroget kommer fra samme form så er det lysår etter min mening

 

 

Edit !

 

Har du sett en sun fast 43 ved siden av en sun odyssey 43 ved siden av hverandre på vannet ?

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her tror jeg du tar feil , jeg tror ikke alle vil ha størst mulig båt for pengene da hadde bavaria 50 vært en av bestselgerne til lundebåt , tror veldig mange vil ha best mulig båt i den størrelsen de vil ha på det tidspnktet de kjøper båt.

 

Det at ikke 50 foteren er bestselgeren er det vel flere årsaker til. En av årsakene til at ikke de største båtene er bestselgere går selvsagt på økonomi, det er jo en begrensning på hva folk har råd til. Den andre årsaken er båtplass, noe det idag er nesten helt umulig å få til en båt i den størrelsen.

Det vanlige folk har råd til er trolig båter mellom kr.500.000-990.000,- så jeg tilbakeviser din påstand og tror at du tar feil med det du sier.

Folk kjøper den største båten de har råd til og klarer å få båtplass til, så er det mulig de kjøper et dyrere merke etterhvert som de får råd til det, eller arver penger. Det er også endel som har mye midler som de kan bruke på båt, og i denne gruppen satses det nok ikke på billigbåter i det hele tatt.

Link to post
Share on other sites

Bavarius , jeg satte det nok litt på spissen men det jeg mente at om det var rett det du sa da ville du ikke finne en eneste X-yacht,Hr,Najad,sweden yacht osv osv på finn.no i prisklassen 1,5 til 2,5 men det er mange av de. Hadde alle som du sa gått for mest størrelse for pengene så ville alle de vært erstattet av de største bavariaene som ligger i den prisklassen , eneste aberet ville vel være som du sier at det skorter på båtplasser.

 

Bare litt lek med urealistiske kverulerende tanker :)

Link to post
Share on other sites

Som jeg sa; bavarianere mener at beneteau/bavaria/hanse/jeanneau går ut på det samme kvalitetsmessig. Her er meningene mildt sagt delte.

 

Det er vel her litt av "nøtten" ligger. Enkelte Jeanneau/Benetau/Hanse eiere ønsker å fremheve sitt produkt fremfor Bavaria. Det virker sårt for enkelte i denne sammenligningen

 

Men det er mulig jeg tar feil, men ut i fra kjennskap til fransk/tysk industri holder jeg en knapp på tyskerne.

 

Men uansett er ikke jeg fremmed for en Jeanneau/Benetau neste gang. Liker båtene.

Redigert av baatsman (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bavarius , jeg satte det nok litt på spissen men det jeg mente at om det var rett det du sa da ville du ikke finne en eneste X-yacht,Hr,Najad,sweden yacht osv osv på finn.no i prisklassen 1,5 til 2,5 men det er mange av de. Hadde alle som du sa gått for mest størrelse for pengene så ville alle de vært erstattet av de største bavariaene som ligger i den prisklassen , eneste aberet ville vel være som du sier at det skorter på båtplasser.

 

Bare litt lek med urealistiske kverulerende tanker :)

Nå er det jo litt penger ute og går blandt mange folk i landet, så det har jo ikke stoppet opp i salget av dyrere båter heller. Men den største skaren av solgte seilbåter er nok ikke av de dyre merkene.

Det viser seg at det er stor mangel på store båtplasser, men derimot mindre plasser kan skaffes. Dette må vel gi en indikasjon på hva som skjer i markedet. Folk skal ha komfort, akurat som hjemme, og det er det som er første kriteriet som blir lagt til grunn ved båtkjøpet, ikke at det er den flotteste båten i verden som man kan breske seg med. Men det finnes de som skal vise seg også, for all del, men de er nok i mindretall i denne sammenhengen.

 

Bavaria har blitt en populær båt, og uansett hva dere sier så synes mange fortsatt at den er pen. Og den har ikke montert noe dårlig dekksutstyr osv, samme merke som svært mange andre båtprodusenter benytter seg av. Og det har vel ikke vært noe stort problem hos Bavaria at riggen har falt av? Ikke at det h ar vært noe store problemer med andre ting heller, i forhold til antall solgte båter.

Motoren er fra Volvo, og det er vel ganske vanlig også hos andre produsenter av både dyre og billigere båter. Og Volvoene som er montert i Bavaria har vel like lite/mye feil som de som er montert i andre merker?

Stor plass i båten, gjerne med så mange cabiner som mulig, det er nok høyt på ønskelisten hos mange seilbåtkjøpere. Ekstra plass gjør også at man kan ha med seg vennepar, eller ungene sine venner så man får mindre mas fra de. :smash:

Link to post
Share on other sites

Jeg har ingen Bavaria, og heller ikke noe ønske om å anskaffe meg en, men jeg forstår ikke riktig alle de negative innlegg og kommentarer om Bavaria båtene...

 

Tro meg! Jeg har lest alle tråder som omhandler Bavaria. Og for å være helt ærlig; jeg har ikke sett så mange negative innlegg og kommentarer om dette merket. Det jeg har sett er at mange ivrige seilere har diskutert helt vanlige problemstillinger angående seilbåter. Det som er spesielt med dette merket kontra andre, er at noen ytterst få eiere nesten får hysterisk anfall når noen er kritiske eller avmålt begeistret for Bavarias løsninger. Og da setter forfølgelsesvannviddet inn for fullt. Det gir trådene en helt spesiell underholdningsverdi. Og underholdning er bra for den mentale helse.

Link to post
Share on other sites

OK, men jeg har ihvertfall reagert litt på en god del negative innlegg om Bavaria (spam innlegg i andre tråder), og derfor startet jeg denne tråden. Jeg synes det er en uting å snakke negativt om andre båter selv om ikke båtene faller helt i ens egen smak. En ting er å diskutere design/løsninger osv, en annen ting er å fremstille kjøpere av Bavaria båter som mindre lure enn en selv. Vi prioriterer forskjellig, og vi vektlegger forskjellig. Og takk for det.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...