Jump to content

Hvorfor er det så mange som hetser Bavaria båter?


Los Endos

Recommended Posts

Nå kan det jo virke som om Bavaria gjør noe rett med hensyn til måten man pakker og selger og følger opp sine kunder på - de selger jo bra da og menge har kjøpt Bavaria flere ganger.

Helt klart at mange liker disse båtene, og det har jeg ikke noen problemer med. Det har hovedsakelig med smak og behag å gjøre, og jeg vil tro at prisen er svært viktig.

 

Syntes det er merkeligt at denne Oryst båten ikke kunne leveres med høyere grad av individuelle tilpasninger - ville tro at det var deres store fordel i forhold til masseprodusenter/prispressere som Bavaria og Jeanneteu.

Tja, nå bør det vel nevnes at eksempelet som ble trukket fram var ønske om jernkjøl. Det er et temmelig spesielt ønske. (Omtrent som å få bilen malt i stedet for lakkert?) Det er et ønske som går på konstruksjon og ikke utstyr, og jeg kjenner til båtkonstruktører som faktisk ikke vil akseptere en slik endring.

 

Hanse:

Standard båt leveres fra 608.000,-NOK/60.800EUR på verftet ved Østersjøen i Tyskland.Pris i NOK eksempel med nok/euro kurs 8.Kostnad for rigging og klargjøring tilkommer. [...]

Nå var dette vilkårene fra den gamle importøren, og den prislisten hadde etter det jeg kan huske nøyaktig samme pris for rigging og klargjøring i Tyskland og i Norge (og de hadde vel til og med en fotnote om at klargjøring var noe du måtte kjøpe uansett).

 

Om seilturen hjem fra produsent i utlandet blir en hyggelig bonus avhenger av mye. Noen ganger blir du liggende en stund for å rette små eller store feil før du kan seile. Andre ganger er det rent sjansespill når båten faktisk er klar for henting. Kan bli nokså vrient dersom båten ikke er ferdig på det tidspunktet du har avtalt med mannskap, og så får du en uke eller to varsel på et tidspunkt som passer dårlig for deg og alle de du kjenner som kunne vært mannskap på henteturen.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lurer på om f.eks hanse ville godta at jeg (rent hypotetisk) ved et eventuelt kjøp av f.eks en 470 (rent hypotetisk og uaktuelt selvsagt) ville ha inn i kontrakten at båten skulle være feilfri når jeg kom ned og skulle hente den.

Altså at de hadde testet den mot vannlekkasjer og testet den på skikkelig sjøen før jeg kom og hentet den , slik at importøren slapp i ettertid å gjøre jobben med å bygge båt slik verftet skulle ha gjort.

Jeg har lest endel på myhanse.com der det er opptil flere eiere som sier at om de hadde vist det de vet i dag med tanke på alle problemene og tiden det går med og tar å få fikset det så hadde de heller kjøpt en annen båt som leveres med mindre feil fra starten av og også betlat noen kroner ekstra.

Lurer faktisk på om det ikke hadde vært økonomisk lønnsomt å faktisk øke leveringstiden på båten , ansette noen og få testet tingene skikkelig og levere en feilfri båt, dette gjelder flere merker

Link to post
Share on other sites

Nå var dette vilkårene fra den gamle importøren, og den prislisten hadde etter det jeg kan huske nøyaktig samme pris for rigging og klargjøring i Tyskland og i Norge (og de hadde vel til og med en fotnote om at klargjøring var noe du måtte kjøpe uansett).

 

Slik at de har et valg som ikke er et valg?,

- men dette er vel ok siden ingen har kommentert dette.

Link to post
Share on other sites

Kan nesten virke som om enkelte her inne forveksler Hanse med Bavaria...

førsnevnte har mye feil, hadde en elendig importør (der er det forhåpentligvis bedre nå) og utfra det som Enzo skriver endel eiere som angrer sitt kjøp.

 

Tror ikke så mange bavaria eiere kjenner seg igjen i Hanse sin verden.

Det Hanse eierne tydeligvis mangler er en forbløffende omtanke fra eiere av andre merker og deres omsorg og ønske om å rådgi og mene om et merke de ikke har.

 

Har aldri eid eller seilt en Hanse slik at jeg kan ikke uttale meg om kvaliteten på produktet eller importør.

Link to post
Share on other sites

Jeg er fristet til å tro at bavaria leveres med mindre feil enn hanse blir levert med og skulle det være like mange feil på bavaria så blir det ihvertfall tatt hånd om av importøren på en skikkelig og rask måte.

Det er sikkert mange her som husker dufour og D-yachts , jeg tror faktisk ikke det var mer feil på dufour enn andre båtmerker selv om det kunne se sånn ut fra media , leser man mellom linjene og ikke gjør seg selv blind så kan man anta at grunnen var at nær null av feilene ble rettet av importøren og dermed hopet det seg opp og alt smalt på en gang da de gikk konkurs.

 

Leverer man 100-200 båter i året i et par år og tar alle feil raskt og effektivt etterhvert som de kommer så blir det null problem annet enn at importøren gjør en jobb som skulle vært gjort på verftet , driter man i å behandle reklamasjonene så blir det utrolig mange etter et par år.

Husk på at det reklameres fra lyspærer,feil trekk på puter,kalibrering av instrument til større feil , alt skal selvsagt fungere når man legger 1-15mill på bordet og lundebåt har vist seg å være blant toppen i Norge på å få dette til.

Håper fjordboats og bluepeter er like gode men de vil vel bare tiden vise

Link to post
Share on other sites

Lurer faktisk på om det ikke hadde vært økonomisk lønnsomt å faktisk øke leveringstiden på båten , ansette noen og få testet tingene skikkelig og levere en feilfri båt, dette gjelder flere merker

Det er ikke aktuelt fordi det er forskjellig hva kundene oppfatter som et problem. F.eks har jeg en kompis som kjøpte en bav39cr brukt i vinter. På henteturen i drittvær lakk skrogvinduene framme relativt mye. Siden de er pottetette når man driver finværsseiling vil han ikke gjøre noe med det enda.

 

I Norge bruker mange båtene sine så lett at man ikke opplever problemer. Derfor er det bedre å kjøpe en båt som er testet hardt, f.eks en brukt charterbåt eller en regattaseilt båt. Da vil alle problemer ha kommet opp i dagen. Jeg fikk ingen overraskelser når jeg kjøpte min charterbåt. Hvis jeg kjøper fabrikkny båt vil jeg kjøre den knallhardt med en gang med masse regattaer slik at alle problemene kommer til syne så snart som mulig.

 

Han derre flinke seileren med det "morsomme" båtnavnet fra bundefjorden har og har hatt mest problemer av alle med sin bavaria. Sansynligvis ligger disse problemene latent i alle søsterbåtene, men kommer ikke til syne fordi det er ingen andre som kjører de like hardt.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

I Norge bruker mange båtene sine så lett at man ikke opplever problemer. Derfor er det bedre å kjøpe en båt som er testet hardt, f.eks en brukt charterbåt eller en regattaseilt båt.

 

Ja, og Bavaria er jo en av de aller mest populære charterbåtene i middelhavet. De som seiles på Kykladene om sommeren får ihvertfall kjørt seg. Det er selvsagt bl.a. p.g.a. inngangspris for leasing/management avtaler, men regner med at de store charterselkapene gjøre en vurdering av totalkostnadene på de båtene de har. Det er jo de som sitter med vedlikeholdskostnadene årene avtalen gjelder. Også selskaper som ikke velger management og som kjøper egene båter velger ofte Bavaria.

 

Yachting Monthly (tror jeg det var) hadde en reportase der de testet en 5 år gammel Bavaria charterbåt (charter i britiske farvann). de var vedlig positivt overrasket over tilstand, men som alt annet er det selvsagt helt avhengig av hvor godt vedlikeholdet gjøres.

 

Det er klart at Bavaria (som andre båttyper) kan ha en del småfeil og barnesykdommer, og er enig i at det er irriterende og burde være unødvendig, spesielt for en industriprodusert båt det 0-feil er vikitg målsetning. Men da er det viktig at forhandlerleddet stiller opp.

 

Å slenge frem at NN har hatt mest problemer med Bavaria bevisr jo ingenting. Det blir en subjektiv uttalselse fra en enkelt person. Ja, mange seiler ikke båtene sine hardt. Men jo, mange Bavaria'er blir seilt hardt og likevel med fornøyde eiere. Mange som har Bavaria velger Bavaria igjen når 3-fot syken blir for påtrengende - det er vel egentilg det eneste "beviset".

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er fristet til å tro at bavaria leveres med mindre feil enn hanse blir levert med og skulle det være like mange feil på bavaria så blir det ihvertfall tatt hånd om av importøren på en skikkelig og rask måte.

Jeg tror du har rett i den siste antagelsen, men med tanke på den tidligere Hanse-importøren så skal det godt gjøres å være tregere og vanskeligere på service og feilretting.

 

Alle nybåter har feil, men det er stor forskjell på hvordan de forskjellige produsentene og importørene sjekker ut båtene. Gode importører kan rette mange feil før leveranse uten at kunden får høre så mye om dette. Den norske Bavaria-importøren har uansett vært meget god på kundebehandling. Likevel, produsentene i denne delen av markedet legger nok lista i forhold til at svært mange kjøpere er forsiktige seilere.

 

Det er stor forskjell på båtkjøpere. Det enkelte seilere vil kalle svakheter er godt nok for den forsiktige turseiler. En uerfaren båtkjøper satser kanskje på at båten leveres i sjøklar stand. En erfaren båtkjøper vil gjerne sjekke alt selv også, minst like grundig på en ny båt som han ville sjekket en bruktbåt. For min del er det ikke disse feilene som gjør at jeg foretrekker den ene båpttypen framfor den andre, men servicen til produsent, importør og selger er ganske viktig. (For min del er det uansett ikke nok til å få meg til å velge Bavaria, men det er som sagt et spørsmål om smak og behag.)

Link to post
Share on other sites

Ja du har nok rett , uansett hvordan vi vrir og vender på det så er det feil med nesten alle nye båter og det er graden av alvorlighet og hvordan disse blir handlet etter levering som gjør den store forskjellen , hanse f.eks har nok ikke færre feil enn andre merker for å si det mildt men de lager dritfine og bra båter for de som liker den typen båt og da er det nok for de fleste aktuelt å faktisk ta litt feilretting med på kjøpet , slik jeg ser det i tema Hanse så legger de mer penger enn sine nærmeste konkurrenter i skrog og rigg mens selve jobben med å skru det hele sammen inkl innredning noen ganger ikke gikk helt som de ønsket.

Jeg kunne godt sett at min neste båt er en Hanse og jeg ville ikke vært betenkt med å kjøpe en 2år gammel båt da de fleste av feilene da er utbedret og båten er 100% , det som er synd er at den jeg evnt vil ha er mer skjelden enn de vanlige og mest sannsynlig omtrent umulig å finne brukt

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner til flere som seiler bavariaene hardt. Det er mye rart som er røket. Mens andre har veldig få problemer. Det virker som de tåler mere på langtur enn på regattabanen ihvertfall.

Kan du ikke gi oss en liste da? Type Bavaria, årsmodell og hva som er røket, under hvilke omstendigheter? Det er jo nyttig info for vi som har samme type da kan vi være ekstra oppmerksom på det.

Link to post
Share on other sites

Det hadde du nok likt tenker jeg... Men jeg fører ikke nøyaktig logg over bavariaproblemer så bavarianermafiaen ville nok uansett klagt på for dårlig dokumentasjon...

 

Men her og her.

 

Or så har vi denne fra watski twostar da: ILLE MORO har gitt seg

(18.06.09 - 08:08:27) - Vi tok inn mer vann enn vi greide å lense, sier Ludvig Daae som nå ligger i Kragerø.

 

- Til slutt kortsluttet batteriene og vi mistet strømmen.

 

ILLE MORO har har hatt et problem med at det renner vann fra ankerbrønnen inn i forpiggen.

 

- Vi seilte med en mann på dekk og en mann under dekk for å pumpe. Begge var sjøsyke og til slutt greide vi ikke å pumpe ut mer enn det som kom inn, fortsetter en sliten Daae.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Han derre flinke seileren med det "morsomme" båtnavnet fra bundefjorden har og har hatt mest problemer av alle med sin bavaria. Sansynligvis ligger disse problemene latent i alle søsterbåtene, men kommer ikke til syne fordi det er ingen andre som kjører de like hardt.

 

 

Snakket med Luvig i går og han er meget KLAR for Tjørn rundt. Båten er fikset og han mener den seiler fortere en noen gang. Han har "stygge planer". Det var ikke værre en at det ble fort rep. Den båten blir seilt hardt, men det tåler den.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Kan du ikke gi oss en liste da? Type Bavaria, årsmodell og hva som er røket, under hvilke omstendigheter? Det er jo nyttig info for vi som har samme type da kan vi være ekstra oppmerksom på det.

 

Bavaria 38 cruiser 2008

 

Øvre rorlager løsner

Bryteblokk til genuaskjøte mellom vinsj og genuatraver ryker

Div lekkasjer ferskvannsystem + noen uidentifiserte med saltvann i forpiggen

Plastdeksel over rorlager/nødstyring går i stykker (hendig, for da ser man at rorlageret løsner...)

Avlaster / tauklemme til reveline for genua ryker pga overbelastning (veeldig praktisk...)

 

Generelt er alt dekksutstyret ett til to nummer for smått dessverre, det er vel det egentlige problemet

 

GeirKSs minitest, sammendrag:

Båten er romslig, lys og tiltalende. Mangler griperekker etc under dekk. Den må reves tidlig og er veldig var på akkurat passe seilføring (ellers blr balansen i båten håpløs). Cockpit er grusom med for lave kanter, buede hjørner foran og dårlig arbeidsplass for rormannen. Direkte uegnet til havseilas. Fint cockpitbord med isboks. Rask. Gigantisk kjøleboks. Mye båt for pengene, men seilmessig krevende som familebåt.

Link to post
Share on other sites

Bav 42 Cruiser 2006 mod

 

Speil på bad løsnet utbedring: festet på nytt

Elpanel Wurth ikke kofig utbedring: konfig og nå funker septiktankmåler

Gelcoatskade blære bord utbedring: slått stykker og lagt ny gelgoat

Rodkick fungerte ikke lenge. utbedring: montert riktig

 

Avlaster måtte slåes stykker i 24 m/s pga dårlig håndverkl ved rund-dansen i rullestor-skjøte. Spleisingen var gjordt amtørmessig og lagde i 24 m/s en stor "klump" og gikk ikke i gjennom avslaster. (håper vi slipper sånt vær i fremtiden).

 

Nå gjenstår det en løs fenderlist og båten er topp shape.

 

Forøvrig en topp shape båt som seiler bedre en sitt rykte. Til Strømstad i går, parkerte en Delpia 33 som så ut som han seilte med dreggene ute. Sammenligning litt søkt,

men godt for sjelen. I litt sjø er få i denne klassen som holder samme fart, synes "tungvekteren" seiler bra. Men 92 kvm seil gjør sitt også.

 

Ellers enig at cockpit-karmene er for lave på nye 38. Den gamle er en "vinner" hvis en liker regatta. Stort potensiale.

 

Men enig i litt slurvefeil

 

Når det gjelder ror-systemet er det alvorlig, og ønsker ytterligere info om dette.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Ad rorsystemet.

 

Rorlageret på toppen er festet med fire gjennomgående syrefaste bolter. Disse sitter i avlange hull for å kunne justere inn roret i forhold til "produksjonstoleranser". I tillegg er det to syrefaste "treskruer" som er skrudd i laminatet. Disse er, i følge Sjur, i bruk når roret siktes inn / justeres inn på fabrikk. Disse er ikke ment å ta noen belastning, det er det de fire maskinskruene som skal ta seg av.

 

I dette tilfelle ble det oppdaget at dette øvre rorlageret hadde løsnet og beveget seg frem og tilbake i bølgene under seiling. Heldigvis hadde noen tråkket i stykker plastedekslet over lageret slik at dette var lett å se / oppdage.

 

Boltene ble umiddelbart etterstrammet da feilen ble oppdaget, og siden lagerene er av typen "justerbare", (tror de er fra Jefa), så oppstod ingen permanent skade der og da.

 

jefaani.gif

 

 

Dette er jo en "vital" del og slikt bør jo helst ikke skje. Tross masseproduksjon og kvalitetskontroll må disse boltene fra fabrikk ha blitt tiltrukket med feil moment. Jeg kan ikke se noen annen forklaring. Om det er "utilgivelig" vet jeg ikke.

 

Stusser dog litt over at det ikke er noen tettning mellom lageret og dørken, mulig det ligger en o-ring der som ikke er synlig.

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Det en bør merke seg med Hanse er at det sjelden/aldri er snakk om for svake/dårlige konstruksjoner. Problemene med båtene er i all hovudsak monteringsarbeidet, det mangler sika her og der, det er grov finish noen steder (lekkasje som konsekvens). Videre har Hanse sin del av feil på utstyr levert av underleverandør. Jeg opplever at dette er en stor forskjell fra Dufour som det for meg virker som har hatt flere typer grove og svært alvorlige feil, med for tynne skrog, feil i hele overbygget etc. Utfra det jeg leser og ser virker det som om Bavaria i flere tilfeller har levert for svake konstruksjoner og at de balanserer mer på grensen av hva som fungerer og ikke, samenliknet med Hanse... Dette er mitt inntrykk, det blir ikke objektivt sålenge jeg eier en Hanse, men jeg har studert nettet meget grundig og har også snakket med alvorlig mange etterhvert som har alle typer seilbåter... som jeg baserer dette oppfatningen på.

 

Enzo: Fjord vil neppe garanterer for at du får en feilfri båt, men på en 470 får du anledning til å inspiserer båten underveis såvidt jeg vet.... Det er noe eget med å kjøpe helt ny båt, ja det har vært mye dill på min båt, men ikke mer enn et proft team kunne fikset på en uke, istedenfor har det tatt vinter og vår så problemet er i første rekke importøren som ikke har maktet å håndterer problemene. Jeg er av den oppfatning at de likevel har gjort et godt forsøk på min båt og at problemet også har ligget i leddet mellom importør og fabrikk. Jeg venter fortsatt på min badeplattform som skal byttes, det er over 1 år siden denne ble bestilt og jeg har purret mange ganger, tviler på at det er Nelson som ikke har sendt beskjed til Tyskland for å si det slik... Jeg ser at enkelte som har Hanse ikke vil velge en ny Hanse om de skulle kjøpt på nytt, men hvis pris et vesentlig syns jeg det er svært vanskelig å se hva annet jeg heller skulle valgt...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...