Jump to content

Seil regatta på nett.


Capella

Recommended Posts

SOL har nå åpnet for trening på Intrack banen som kjøres på Lørdag Kl. 13.00. Her er det VO70 båter som gjelder.

(Jawik: jeg har forøvrig også registrert meg på det offisielle spillet)

 

Redigert: Har nå startet treningen. Jeg lastet ned Google Eart og der er båtene plottet inn på samme måte som på kartet man benytter for navigering. Her er det mye enklere å oppdage eventuelle hindringer, samt drive fin-navigering rundt odder/øyer etc...

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Dette var farlig moro og kommer til å "stjele" mye tid i høst!!!!

 

Startet i går ettermiddag og tar dette som en tur/transportetappe til Alicante. Der blir det ny start til lørdag, og jeg gleder meg til å se hvordan det blir å henge med fra starten av... Ny båt blir det jo da også, så det kan nok være lurt å melde seg på litt i forkant og se hvor høyt en slik VO70 kan gå før en taper for mye fart. Jeg ser at det er flere som ligger der allerede og "trener". Det blir noe heeeelt annet i forhold til denne trimaran-tingen.

 

Jeg fulgte oppfordringen om å bruke NOR_Båtnavn, så i regattaen heter jeg NOR_LILLEFIX.

 

Jeg skal prøve å verve flere seilere i området til å være med....

Link to post
Share on other sites

Noen som har funnet ut når nye værmeldinger blir lastet inn? Det holder antakelig med en sjekk etter hver nye melding (det er da vinden kan endre seg radikalt - utover dette seiler man i det varselet som ligger i 'weather forecast' slider'en)

 

Fra manualen:

 

1.9. Weather

 

State of the art high resolution forecasts by Weathertech is used as the sailing environment. The resolution in both time and space varies depending on the race. The forecasts are true in the sense that we are in the simulator sailing in authentic weather. All boats sail in the wind forecasts at the 10 meter level. Usually, the client give you access to seal level atmospheric pressures also. The forecasts are typically updated once or twice per 24 hour period. Updates are fairly immediately and normally phased in during an hour or so. Note that in some races new forecasts show up in the middle of the night...

 

Altså en eller to ganger i døgnet, til uforutsigbare tidspunkt..

 

Men hva betyr egentlig "All boats sail in the wind forecasts at the 10 meter level. Usually, the client give you access to seal level atmospheric pressures also."?

 

Edit: Det skal vel antakelig være "sea level" hehe, men hvordan ser jeg forskjell på 10 meter level og sea level i klienten?

Redigert av ohm (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da er vi så mange her inne som seiler at vi kan ha et lite BP mesterskap. og la det følge VO 70 løpene til de er i mål. og vi seiler på SOL.

Jeg vet at jeg ikke vil klare å følge alle da det er endel reising .

Men det viktigste er jo ikke å vinne men å delta. :smash:

 

Er dere med ? :rolleyes:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Nei, det er 10 meter. Dette er vanlig i værmeldinger; vindstyrken som blir meldt gjelder 10m over havnivå.

 

Men hva menes med "Usually, the client give you access to seal level atmospheric pressures also." da?

 

Edit... Aha, 10 meter på vindstyrken og "sea level" på barometertrykk....

Redigert av ohm (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er dere med ? :rolleyes:

 

Selvfølgelig er jeg med, driver alt å trener på rundbane-racet.

Denne VO70 båten er merkelig å seile, den oppnår størst fart med vinden på 90 grader..... Er det jeg som er dum, er ikke 90 grader helt på trynet ?

(nå skal jeg på trening med innebandy så nå får seil-treningen hvile og autopiloten gjøre jobben noen timer.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Community settings kan en sette display name. Gå inn på Edit profile. Tror dette fører til rett sted. Satte mitt til NOR_jawik og så gjenstår det å se om dette fører frem.

 

 

Førte ikke fram til ønsket resultat.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Satte mitt til NOR_jawik og så gjenstår det å se om dette fører frem.

 

 

Førte ikke fram til ønsket resultat.

 

Jeg tenkte å trene litt med VannTro en stund til, men det som sikkert er mulig er å registrere seg på nytt før VOR setter i gang (nyregistrering torsdag eller fredag for min egen del).

Da blir det NOR_VannTro

 

Redigert: Jeg har stilt spørsmålet om endring av "nick" på forumet til SOL. Jeg gjorde dette som jeg skrev "på vegne av en del Norske deltagere" så får vi se om det kommer noe svar eller om noen admin der kanskje kan gjøre det. Jeg holder dere oppdatert.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Kanskje på tide å tone flagg her - seiler under nick'et Balder, tenkte aldri på at det skulle dukke opp en egen båtplassen-gruppe her :)

 

Ser det er veldig mange norske flagg etterhvert, artig! På tide vi detroniserer den svenske dominansen litt, så lykke til alle sammen på lørdag! :D

 

En annen ting - det ble snakket om å "varsle" vedrørende øyer osv. Det jeg ser - og som jeg egentlig synes er værre - er at mange av de fremste spiller sammen, dvs. at noen styrer hverandres båter mens de andre sover. Kanskje en taktikk flere burde gjennomføre, da det ser ut til å være relativt akseptert?! Noen som jobber f.eks. nattevakt el.l?

Link to post
Share on other sites

Har fått ett midlertidig svar på spørsmålet om å synliggjøre landet man kommer fra også i klienten(på kartet): We are looking into another way of introduc country info into the client. I will ask Kalle and seek with him a place to put such info.

 

Grei nok info det, men om ikke noe har skjedd innen lørdag morgen så vet jeg ikke helt.....da kommer i hvert fall jeg som ikke har noen historiske data å ta vare på til å registrere meg på nytt denne gang med NOR_VannTro

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hei mikkel. Hyggelig å se at det er du som er Balder. Team som NZL har vel fåregodt på SOL som på andre VBRace. Om det har noe for seg vet jeg ikke, annet en at en da får ta seg en pause (nattesøvn / jobb). En behøver jo ikke bo i nabolaget for å få dette til. Oppgir en passord til en annen (Nattevakta) så styrer han/hun båten etter instrukser fra deg.

 

Hei VannTro. Ser at Jakob ønsker en liste med gamle og nye NOR_navn.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

OPPDATERT INFO:

 

Jeg har fått en e-post adresse som jeg skal sende gammle og nye navn til.

 

Det betyr at jeg må ha info fra alle som ønsker å endre navn til NOR_ + sitt oprinnelige navn, eventuelt navne bytte.

Dette må jeg ha innen rimelig tid, derfor er det satt frist til torsdag 02.10.2008 altså førstkomende på kvelden.

 

Send gammel og nytt nick til meg pr. IM, så skal jeg oppsummere til slutt slik at alle er enige i det nye navnet som jeg sender til SOL.

(du la vist merke til det før meg Jawik :smiley: )

 

 

Mitt gamle og nye navn:

 

Vanntro > NOR_VannTro

Jawik > NOR_Jawik

Balder > NOR_Balder

Gandsfjord > NOR_Gandsfjord

Enzoyacht > NOR_Enzo

oddgeir > NOR_oddgeir

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Slik at folket som seiler regatta på SOL skal få med seg dette, løter jeg tråden litt igjen.

Det har seg altså slik at for å skille litt enklere på kartet vi seiler etter hva som er Norske båter så har vi fått muligheten til å legge til NOR_ foran nicket. De som ønsker dette må sende meg en IM innen torsdag kveld. Jeg vil da videresende endringene til SOL som skifter nick innen VOR-regattaen starter på lørdag. Dette er jo en regatta som følger VOLVO OCEAN RACE ruten(på samme tid med realtime vær) og resultatene vil følge båtene hele veien.

 

Listen ser slik ut foreløpig:

 

Vanntro > NOR_VannTro

Jawik > NOR_Jawik

Balder > NOR_Balder

Gandsfjord > NOR_Gandsfjord

Enzoyacht > NOR_Enzo

oddgeir > NOR_oddgeir

Sam > NOR_Sam

Stigt > NOR_Stigt

Hoppsann > NOR_Hoppsann

 

Jeg håper dette også kan være en ekstra "Piff" til moralen og innsatsviljen slik at vi i NOR-flåten virkelig markerer oss og gir disse Svenskene og New Zealanderne en skikkelig nesestyver !!!

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Om det har noe for seg vet jeg ikke, annet en at en da får ta seg en pause (nattesøvn / jobb). En behøver jo ikke bo i nabolaget for å få dette til. Oppgir en passord til en annen (Nattevakta) så styrer han/hun båten etter instrukser fra deg.

For evt kompis-seiling på natta.

Kunne jo gjort det så enkelt som at vi har en liste over de som er med, alle bytter passord til 'baatplassen' f.eks., og så en nattevakt som passer på at ingen fyker på land, men peker mot neste merke så godt det lar seg gjøre. Sjekkes et par ganger i løpet av natta (burde holde det).

Måtte også ha en regel om at det kun er lov å logge seg på andres båter i perioden 24 - 07 f.eks. Kunne jo vært fristende å sende en konkurrent utenfor mållinja i spurten... :smiley:

 

Om man ikke vil være med lenger kan man bytte til sitt opprinnelige passord igjen.

Redigert av surprise (see edit history)

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

VannTro: Regner med at vi da må logge på SOL med det nye navnet, at det ikke er et rent display-navn?

 

MVH Surprise (NOR_Gandsfjord)

 

Det har du helt rett i Surprise. Jeg skal samtidig som jeg mailer lista be om tidspunkt for endring.

Publiserer svaret her i denne tråden

 

I mitt tilfelle må jeg f. eks. logge på med: NOR_VannTro + passord.

 

 

Listen ser slik ut foreløpig:

 

Vanntro > NOR_VannTro

Jawik > NOR_Jawik

Balder > NOR_Balder

Gandsfjord > NOR_Gandsfjord

Enzoyacht > NOR_Enzo

oddgeir > NOR_oddgeir

Sam > NOR_Sam

Stigt > NOR_Stigt

Hoppsann > NOR_Hoppsann

moosewine > NOR_moosewine

Camping Classic > NOR_Camping_Classic

Smurf > NOR_Stormy

M95 > NOR_M95

Careka > NOR_Careka

 

 

Jeg håper dette også kan være en ekstra "Piff" til moralen og innsatsviljen slik at vi i NOR-flåten virkelig markerer oss og gir disse Svenskene og New Zealanderne en skikkelig nesestyver !!!

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Måtte også ha en regel om at det kun er lov å logge seg på andres båter i perioden 24 - 07 f.eks.

Nattevakta / Dagvakta får instrukser om pålogging fra klokkeslett til klokkeslett. Ellers kan det bli rot når skipper kobler seg på. Muligens må skipper vente noen minutter for å være sikker på at Vakta har koblet seg av. SOL serveren får kollaps vist IP kommer fra to forskjellige retninger på samme tid.

 

 

HaraldE og noen få andre nordmenn burde varsles og gitt mulighet til medlemskap på BP :wink:

 

Og rydd plass i IM boksen før du sender IM til Vakta. Trenger jo ikke publisere hvem som jobber eller sover og drømmer om pokaler.

 

Kunne jo vært fristende å sende en (BP) konkurrent utenfor mållinja i spurten... :smiley:

:lol: :lol: :lol:

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Jeg har alt fått greie på en som kunne trenge litt hjelp på lørdag.

Jeg ba han om å legge inn et innlegg her å spørre om "styrmann" til han selv er tilbake....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...