Jump to content

Seil regatta på nett.


Capella

Recommended Posts

Jeg vil gjerne være med i BP-teamet og jeg heter fremdeles NOR_LILLEFIX. Men jeg tror ikke jeg vil være med på "vaktordningen" Jeg syns noe av sjarmen er å følge med selv og legge inn forsinkede komandoer.

 

Hvis det skulle dukke opp noe underveis som kan være av interesse for teamet, er det jo kjempeflott å poste det her i BP-forumet. Som for eksempel holmer/skjær/vinddreininger.

 

Jeg må si jeg gleder meg til lørdag! Er nesten litt nervøs foran min første start :smiley:

 

Jeg har invitert til pokerlag på lørdagskvelden, men jeg tror jeg må har regattaen oppe på storskjerm i stua så jeg kan følge utviklingen... også får vi satse på at det ikke blir for mye :cheers:

Link to post
Share on other sites

Jeg vil gjerne være med i BP-teamet og jeg heter fremdeles NOR_LILLEFIX.

 

Supert kimbuss, da vet vi at du også er her. Du trenger da heller ikke stå på lista for nick-endring.

 

Det finnes ytteligere 2 båter på SOL som har NOR prefiks.

 

Dette er NOR184 og NOR_Canaima. Disse trenger heller ingen endring.

Hele vitsen er at vi enkelt skal gjenkjenne Norske båter.

 

Hvis noen vet noen måte å få kontakt med "haraldespeland" eventuelt andre Norske deltagere som ikke har NOR som prefiks så "kjør på" og få spurt dem.

Link to post
Share on other sites

Denne VO70 båten er merkelig å seile, den oppnår størst fart med vinden på 90 grader..... Er det jeg som er dum, er ikke 90 grader helt på trynet ?

 

Siterer meg selv litt jeg.

Når jeg studerer "Boat Polar" ser jeg at VO70 går bra på 90 grader, det er først når vinden øker på( 7 m/s og mer) at man virkelig får noe ut av å sette båten mer opp mot vinden, eventuelt falle av :smiley:

Foreløpig har ikke vinden vært så sterk, men vi vil garantert oppleve det under VOR. Da er det vel smart å se nøye på styrken ikke bare retningen og planlegge slagene ut fra det. Man ligger vel gjerne et halvt døgn eller mer fremme i planleggingen. Kanskje mye mer ved kryssing av store strekk.

 

Listen for "Nick-endring" ser slik ut foreløpig:

 

Vanntro > NOR_VannTro

Jawik > NOR_Jawik

Balder > NOR_Balder

Gandsfjord > NOR_Gandsfjord

Enzoyacht > NOR_Enzo

oddgeir > NOR_oddgeir

Sam > NOR_Sam

Stigt > NOR_Stigt

Hoppsann > NOR_Hoppsann

moosewine > NOR_moosewine

Camping Classic > NOR_Camping_Classic

Smurf > NOR_Stormy

M95 > NOR_M95

Careka > NOR_Careka

Capella > NOR_Capella (da var selveste "formidleren" av SOL kommet til også)

Redigert av VannTro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Med de som alt har NOR prefiks og oss her på BP så er vi nå 17 stk i tallet (hittil). Som Surprise sier, her blir det reaksjoner fra første start....morro :cheers:

(Capella kom også nå > NOR_Capella)

 

Det som hadde vært enda mer morro var om flere av BP-folket hadde meld seg på. Les første inlegg i tråden å kast dere på, dette er morro og sterkt vanedannende.

Husk i så fall å registrere dere med BP nick + NOR som prefiks så slipper man å endre det)

Redigert av VannTro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har hacka til et høyst uoffisiellt googlemap basert trackingkart for oss her, data kommer fra .kml filen Sol sender ut til GoogleEarth brukere.

Legger du musa over vises navn og ranking, med båtplassen ranking i parentes :)

 

Alt er manuellt så om dere ikke er på lista, og er påmeldt, drop meg en IM så skal jeg kikke på det.

Dukker det opp noe bugs så er jeg også takknemlig for respons.

Litt treigt for øyblikket da jeg laster og tygger kml fila for hver request, det står på lista for imorgen.

 

Også URL' n da:

http://www.area51.no/sol

Redigert av SamH (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har hacka til et høyst uoffisiellt googlemap basert trackingkart for oss her, data kommer fra .kml filen Sol sender ut til GoogleEarth brukere.

Legger du musa over vises navn og ranking, med båtplassen ranking i parentes :)

 

Alt er manuellt så om dere ikke er på lista, og er påmeldt, drop meg en IM så skal jeg kikke på det.

Dukker det opp noe bugs så er jeg også takknemlig for respons.

Litt treigt for øyblikket da jeg laster og tygger kml fila for hver request, det står på lista for imorgen.

 

Også URL' n da:

http://www.area51.no/sol

 

Dette var jo utrolig tøft!!! Jeg kjenner at den rette "team-spiriten" våkner her :flag:

Link to post
Share on other sites

Akkurat nå driver jeg å sjekker om VMG har noe for seg mot mål etter siste runding. Jeg krysser etter beste VMG mens jeg ser "Anders Tatement" går rett mot. Vinden er ikke gunstig rett mot mål i hvert fall selv om ruten blir kortere. Vet ikke om dette gir noe "fasit", men i hvert fall en rette-snor. Jeg har litt problemer med å se om denne VMG egentlig har noe for seg og eventuelt hvor mye...

 

For meg så virker det som VMG kan være direkte missvisende når man går mot et punkt som ikke er mål-linjen. Hvis noen vet dette sikkert ville det være til stor hjelp for alle oss NOR-Båtene.

(hvis det er slik at man skal gå i beste VMG hele tiden er jo dette meget enkelt, det bare krever at man sitter å passer på....kan det være så enkelt, så er det jo bare den kommende vinden/retningen på den som man må vurdere)

Link to post
Share on other sites

VMG -1.55 TWA 100 Byttet TWA 80 og fikk VMG +1.55 og speed 9.0 med økning på 0.7

Så som du ser har VMG mye å si på hvordan sluttresultatet blir. Problemet er at du som oftest må gi mere enn du har lyst til for å holde retningen du skal mot.

 

Og som Anders T. gjør så er det jo kjent at korteste vei mot mål bærer best avsted. Som oftest. Ta en titt i manualen for beskrivelse.

Redigert av jawik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis du benyrter "roret" som står oppe på verktøylinja og legger kursen oppå den du har i øyeblikket, så beveger du den forsiktig fra side til side, da vil du kunne lese av høyeste VMG. Vil det ikke da lønne seg å velge den uansett hvilken fart skuta får gjennom vannet ? (jeg forutsetter nå at vindretning og styrken er lik i alle områder enten man seiler rett mot må eller krysser)

 

Det neste spørsmålet er så: Blir dette missvisenede på en rundbane, bortsett fra etter siste runding ? (jeg tror det)

 

 

Jawik: Jeg har drevet litt beregning nå, jeg og Anders rundet bøye 5 med 30 sek mellomrom, jeg kommer til å slå han ned i støvlene over målstreken, så ved å velge korteste vei taper han i hvert fal nå.

Jeg tittet også litt på båtfarten han har(ved å velge samme retning selv) og jeg har dobbelt så høy hastighet på kryss(begge veier).

Redigert av VannTro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Byttet TWA 80 og fikk VMG +1.55 og speed 9.0 med økning på 0.7 Og det er ikke en gang i riktig retning. Høeste VMG jeg får er omtrent på -5.31 (medvind), men det er ikke i den retningen jeg ønsker meg og speed faller med ca. 3kn. Til syvende og sist er dette et kompromiss mellom hvor du har tenk deg og fart du ønsker å oppnå.

 

Byttet til TWA 80 og får speed 8.7kn VMG 1.61 og det er i denne retningen jeg har tenkt meg. Og PF 98%. Kompromiens verden.

 

 

Anders T. har VMG 2.29 og ca. 30nm igjen og du omtrent VMG 3.96 og ca.33nm igjen. Hvem vinner ?

 

 

Målt fra min posisjon som er ca. 75 til 85 nm fra dere.

Redigert av jawik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vel, jeg har VMG 7.10 så den fighten er over for lengst.....

 

Jeg har til og med 0,1 m/s bedre vind her ute :cheers:

 

Hvis du legger merke til "Fifty fifty" så driver den å små-krysser seg forbi Anders akkurat nå....

Npå går jeg til sengs, men det ser ut som jeg passerer Anders ca kl. 00.15

Redigert av VannTro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...