Jump to content

Seil regatta på nett.


Capella

Recommended Posts

Her et forslag til regler for Team NOR (hvis det blir noe da). Innspill eller endringer?

For å være med på teamet må man sette passordet til et forhåndsbestemt passord. Kommuniseres via IM.

Man melder seg på (og av) laget i den relevante tråden på BP.

 

Man har kun lov til å seile andres båter i tidsrommet 24-07, dog med følgende unntak:

- dersom en båt står på grunn har man lov til å seile den inn på en kurs mot neste merke.

- dersom en båt har passert et merke uten å endre kurs har man lov til å seile den inn på en kurs mot neste merke.

- dersom en båt bommer på mållinja har man lov til å seile den i mål.

- dersom en båt passerer et rundingsmerke på feil side har man lov til å seile den inn på en kurs som gir korrekt runding.

- dersom et vindskift enten stanser en båt (TWA mindre en 20) eller sender den på en kurs vekk fra neste merke har man lov til å seile den inn på en bedre kurs.

 

Tror dette kan være en god ide. Min båt forsvinner alltid til gokk mens jeg sover...

(når jeg seiler på en fast TWA da, og det gjør man jo med vinden nokså rett forfra eller nokså rett aktenfra).

Redigert av surprise (see edit history)

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Jeg går definitivt for dette forslaget. Hvis mange nok støtter dette med disse reglene er neste sak: hvilket passord. Dette bør gå via IM selvfølgelig.

Går det forresten an å sende gruppemeldinger her ? (hvis ikke bør e-post adresser opplyses)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hvis du ser på chatten på SOL (var inne ca halv åtte) så er det flere som fisker etter medlemmer for lagseiling der inne.

Dessuten - noe av moroa forsvinner når man finseiler seg oppover titalls plasser i løpet av dagen, for så å miste dobbelt så mye over natten.

 

Noen har kanskje tid og anledning til å stå opp flere ganger hver natt for å sjekke kursen, men det har ikke jeg. Dersom vi får til et lag skal jeg bidra med min skjerv en natt i ny og ne.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Reglene ser jo bra ut og jeg støtter disse. Men lurer litt på hvorfor en setter 24 til 07. Hva med de som ikke kan seile om dagen og kan trenge styrmann på grunn av skiftarbeid og lignende. A og B og C mennesker kommer jo noe ut å kjøre med dette faste opplegget. Burde en ikke heller holde dette åpent 24/7.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Jawik: Jo, greit for meg å holde laget gående 24/7, men dette fordrer litt mer 'begrensning' når man er inne og styrer andres båter; inngripen må da sitte litt lenger inne for å unngå at flere styrer samme båt, og for ikke å ødelegge strategien til den enkelte (f.eks VOR : hvor langt syd skal man gå før noen tror dette er 'feil'? Må bli at man treffer Antarktis da).

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

e-post, e-post. e-post.....

 

Jeg nevnte det tidligere i tråden. Det må opprettes en mail-gruppe, eller vi må dele e-post adresser via IM her slik at det er klart til de lange strekkene.

De som vil være med på dette sier i fra. Det blir selvfølgelig vanskelig å få til dette, men om vi kan få en og annen natt dekket så hjelper det masse....

 

Liste over de som ønsker sammarbeid:

(Send IM til meg med e-post adresse så skal jeg distribuere disse adressene etter hvert. Sender da en felles e-post til dere som melder dere på hvor visningsnavnet blir SOL-NOR_Vanntro etc. Må også her ha en tidslimit synes jeg prøver med innen fredag kveld)

 

NOR_VannTro

NOR_Gandsfjord

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Da er torsdag kveld kommet og jeg sender denne listen til SOL

 

Vanntro > NOR_VannTro

Jawik > NOR_Jawik

Balder > NOR_Balder

Gandsfjord > NOR_Gandsfjord

Enzoyacht > NOR_Enzo

oddgeir > NOR_oddgeir

Sam > NOR_Sam

Stigt > NOR_Stigt

Hoppsann > NOR_Hoppsann

moosewine > NOR_moosewine

Camping Classic >NOR_Camping_Classic

Smurf > NOR_Stormy

M95 > NOR_M95

Careka > NOR_Careka

Capella > NOR_Capella

 

Jeg vil også spørre om når endringen utføres og eventuelt, om vi må være logget av mens endringen finner sted.

Husk da også at etter endring fungerer det nye navnet også som påloggingsnavn. Passordet forblir uendret.

:sailing:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Lurer litt på om ikke vi er ute på ville veier nå.

 

Programmet vi har installert på egen PC framstilles som (1) en båt og sender info og IP-adresse over til server som returnerer til IP-adresse med ny oppdatert info. Dette vil jo si at dersom jeg overlater mitt passord til VannTro så må han åpne mitt program for å få tilgang til min båt. Hver båt har sin kode tilpasset programmet, eller er det noen som vet noe annet.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Dette kan ikke være noe problem. Jeg har to nett internt i huset (med to forskjellige eksterne IP adresser), og det byr overhodet ikke på problemer om jeg bruker det ene eller det andre nettet. Jfr også de som måtte kjøre dette både fra jobben (fy) og hjemmefra.

 

Om man samtidig er logget på fra to PC'er er det mulig at saken stiller seg annerledes, men skulle ikke forundre meg om dette også funker.

 

Hvis protokollen er 'stateless', a la HTTP og serveren ikke blir sur av å ha to sessions for en enkelt båt går det bra. Antar at de bruker HTTP for kommunikasjonen faktisk, siden HTTP også er kjent som 'the universal firewall bypass protocol' - dvs den kommer seg fram gjennom det meste.

Redigert av surprise (see edit history)

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Ser ut til at LarX har utført dette allerede. Har du to eller flere båter gående allerede :smiley:. Ok vi får se hvordan dette utvikler seg.

 

Men Larx da. Alt Tab bytter mellom programmer og det er jo ikke det vi ønsker å få utført. Vi vil jo helst forbli inni Sailonline.org :confused:

 

Muligens dette kan gå likevel. Nå har jeg åpnet to utgaver av programmet med forskjellig oppløsning. Og det funker så langt.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Neida. Du kan seile på hvilken pc du vil. Brukernavn har ingen tilknytning til IP-adresse eller maskin. Hvis ikke du har fast ip fra nettleverandør vil nok adressen byttes i løpet av en lang regatta uansett.

 

Og så lenge det ikke er pengepremier i spillet er det heller ingen som krever kontroll av bruker/IP/juks. I pengespill som for eksempel nettpoker er det noe helt annet. Der kreves det av leverandøren at de har kontroll. Det er mange som har blitt kastet ut på grunn av mistanke om juks på slike tjenester ved for eksempel å spille på to pcer ved samme pokerbord. Og i slike tilfeller er det jo straks mye mer alvorlig.

 

For å være helt ærlig er jeg skeptisk til ideen om å ta over kontrollen av båten til hverandre. Den realismen som er mulig å oppnå i et slikt spill blir enda mindre hvis en skal seile for hverandre. Team Ericsson 3 overtar ikke kontrollen over Team Ericsson 4 når mannskapet på en eller annen måte er satt ut av spill....... selv om de har samme sponsor.

 

Jeg er nødt til å være skipper på egen skute i "real life", så jeg overlater ikke kommandoen til andre her heller :nono:

 

Men, for all del, ikke missforstå meg! Jeg syns dette er et kjempeinitiativ og gleder meg masse til å seile sammen med dere. Jeg er sikker på at vi kan dele erfaringer og hjelpe hverandre frem til gode plasseringer gjennom dette forumet.

 

Jeg teller ned timer til start og sitter nå og klargjør laptop med mobilt kontor, så nå er jeg klar for det meste :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ser ut til at LarX har utført dette allerede. Har du to eller flere båter gående allerede :smiley:. Ok vi får se hvordan dette utvikler seg.

 

Men Larx da. Alt Tab bytter mellom programmer og det er jo ikke det vi ønsker å få utført. Vi vil jo helst forbli inni Sailonline.org :confused:

 

Muligens dette kan gå likevel. Nå har jeg åpnet to utgaver av programmet med forskjellig oppløsning. Og det funker så langt.

 

du vil aldri klare å styre x antall båter gjennom en klient. Du må start like mange klienter som båter. Letteste er da å bruke alt+tab for å switche mellom klientene(programmene, les:båtene). Oppløsning har ingenting med dette å gjøre.

Redigert av LarX (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lurer på hvordan dere planlegger å hjelpe hverandre. En ting er å hjelpe hverandre med å forhindre å gå på land.

Hvordan kan en annen eller flere andre skippere bidra slik at et lag gjør det bedre enn en enkelt båt? Ingen strøm, ingen avdrift, ikke mulighet for sammenstøt med andre båter og ingen bølgeforskjell.

 

Håper dere knuser svenskene................. SWE54 er god. Jeroen også. De gutta lever og ånder for dette.

Link to post
Share on other sites

Oppløsningen har ikke noe med dette å gjøre. Nei selvsagt ikke. Det var helst for at jeg selv skulle kunne skille mellom to "klienter" med meg selv som utgangspunkt i begge klientene (uff for en betegnelse). Og den som skal sitte vakt over mer enn tre fire båter (klienter) skal nok få en jobb med å holde tunga rett i gapet. Hvem er hvem og hvor var jeg sist å sjekket :smiley:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

..... SWE54 er god. Jeroen også. De gutta lever og ånder for dette.

 

Å det er mnage gode seilere her å mange av dem er Damer.,

Men

De må sove de å................

 

Det er jo kjekt å delta.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

For å være helt ærlig er jeg skeptisk til ideen om å ta over kontrollen av båten til hverandre. Den realismen som er mulig å oppnå i et slikt spill blir enda mindre hvis en skal seile for hverandre. Team Ericsson 3 overtar ikke kontrollen over Team Ericsson 4 når mannskapet på en eller annen måte er satt ut av spill....... selv om de har samme sponsor.

På den annen side: om jeg faktisk seiler singlehanded (i virkeligheten) er jeg villig til å våkne hvert 15 min og sjekke ståa. Om jeg skulle holdt på med det i de virtuelle regattaene tror jeg det hadde blitt mytteri i stua...

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Kanskje man skulle dele seg i grupper på 3 stk. for å gjøre det mer oversiktlig og MYE enklere ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hehe..... jeg får nyte singellivet så lenge det varer :lol:

 

Etter å ha vært med på å stenge både msn og facebook på jobb, ville det ta seg dårlig ut om jeg skulle sitte med SOL på kontoret.... hehe ..... så jeg er faktisk mest "sårbar" på dagtid. Det blir forhåpentligvis noen nøye planlagte, forsinkede slag oppigjennom.

 

I rett linje er vel ikke neste regatta på mer enn ca 210 nm, så vi får håpe vi kommer oss gjennom i løpet av helgen?

Link to post
Share on other sites

Da folkens er de nye NOR navnene ferdige.

Husk å benytte disse både på hjemmesiden til sailonline og på klienten til spillet. understreken mellom NOR og navnet må skrives inn, men synes ikke når du skriver den i påloggingsfeltet.

 

Kom igjen folkens, nå skal det tones flagg :flag: :flag: :flag: !!!!

 

Jeg limer forøvrig inn e-posten jeg fikk av Jokob på SOL.

 

I have fixed your names. From now you login with new names.

It would be a nice gesture if you all joined SYC... ;-)

 

Regards

Jakob

 

Det får jo være opp til den enkelte om de vil være betalende medlem, men som bruker så er det greit for meg i hvert fall.

Det koster 25 pund for 12 måneder og gjøres her Sailonline Yacht Clyb

Et medlemskap gir også fordeler når man seiler(les selv på siden deres)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...