Jump to content

Våtdrakter og kvaliteter


Kosmix

Recommended Posts

Hei,

 

vurderer å gå til anskaffelse av våtdrakt, men ser de finnes i mange prisklasser. Hva er forskjellen på våtdraktene?

 

Jeg er ikke så glad i å bade i kaldt vann, men båten trenger vask og skrubb under vannlinja. Vil en billig eruoprisdrakt holde meg varm i vannet når det er 15 - 17C?

 

Noen som har erfaringer med å vaske båten under? Holder det egentelig med våtdrakt, eller er det nødvendig med full dykkerutrustning? Ser for meg at det er en relativt stor jobb, siden båten ikke har vært på land på 1,5 år...

 

 

:diving:

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Hvis du skal ut i vannet nå, ville jeg hatt en 5 mm drakt med lange bein og armer. Og hvis du skal vaske nedover undervannsskroget kan det være kjekt med noe bly også. Men ikke mer enn at du flyter opp hvis noe skjer. Prøv med 4 kg først. Det er også lurt å ha et tau spent løst rundt skroget. Da har du mulighet for å "sparke fra" mye bedre.

 

Fullt dykkerutstyr er ikke nødvendig hvis ikke hele båten er nedgrodd (men da er landsetting uansett en bedre løsning) Hvis du har utstyr og sertifikater iorden kan det være greit. Ved skikkelig rengjøring av f.eks propell vil jeg påstå det er nødvendig, selv om du får et ganske bra resultat uten. da vil det imidlertid gro igjen ganske raskt.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Takk for tips! Det hørtes smart ut!

Det kan hende båten er så grodd nå at landsetting er det beste, men fra nå av vil jeg vaske båten under med jevne (korte) mellomrom så lenge den står i sjøen og da må jeg ha våtdraktutstyr liggende.

Hadde en traumatisk regattaopplevelse denne uka...

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Heisan !

Har ikke prøvd vaske hele undersiden.

 

Men i løpet av sesongen ligger jeg ofte i vannet og vasker fribordene og det jeg rekker fram til av bunnstoffet.

Propellen skrubbes også.

 

Har en slik orange singel sugekopp fra Biltema, som man "klikker" på plass ved å klemme fast en hendel.

Det er viktig å kunne holde seg fast for og skrubbe ordentlig, uten skyve fra båten.

 

Har maske, snorkel og svømmeføtter , når skal under for å ta propellen. Bly hadde vært gunstig da.

 

Ang våtdrakt så er det kanskje greit prøve billigvarianten til 300kr, før man kjøper 5-7mm varianten til flere tusen.

Jeg bakser mye når jeg skrubber, så kanskje er den aktiviteten nok for å holde varmen i en tynnere drakt.

 

 

 

Har selv spørsmål om hva man bør skrubbe med?

Har hempel selvpolerende, og virker som det ikke skal mye til før man skrubber bort alt slim/osv.

Men jeg vil jo ikke skrubbe bort for mye av bunnstoffet heller?

 

På messingpropellen til rur, bruker slik flat skrubb(15x10cm) med plasthåndtak.

På bunnstoffet en vanlig bilsvamp(uten skrubb).

 

Har du VC17 ? Da antar jeg at du kan skrubbe hardere, men sikkert lurt ikke lage dype riper.

Link to post
Share on other sites

Takk for flere tips!

 

Tau å henge under båten har jeg, men skader jo ikke å prøve biltemasugekoppen også. Men vil den sitte fast når båten er slimete under?

 

Jeg bruker VC17. Jeg tenkte å skrape bort blåskjell og ruer med en bil-isskrape. Brukte det da båten stod på land i fjor, og det var effektivt. Eller har jeg ikke tenkt på hvilke svamper jeg kan bruke. Tar vel det jeg kommer over, og ikke det finnes noen spesielle svamper som gjør jobbe enklere.

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

For at en våtdrakt skal være varm er det avgjørende at det kommer inn minst mulig vann. Slike billigdrakter er sydd med gjennomgående sømmer, slik at det finnes 1000-vis av små hull hvor vann kan passere ut og inn. Ordentlige drakter er sydd og limt på en slik måte at det blir helt tett.

For alle våtdrakter gjelder det at de må passe best mulig perfekt til kroppen slik at det ikke finnes rom der vann kan samle seg.

Link to post
Share on other sites

Hei ! Biltema-svampen vil nok ikke sitte på slimete underlag, den må festes på skrogsiden.

 

Skulle flytte en seiler fra boblehavn, da hadde foldepropellen grodd fast.

Benyttet da metoden med storfallet innover på brygga ved en anledning. Vinsjet båten over på siden, og fikk "brekt" opp propellen med en åre.

 

Men dette var en solid masthead-mast, og rolig beskyttet havn. X-79 masten din er av typen som henger med endene ned i bakken om du forsøker løfte den alene bort til riggstativet ;-) ,

så bruk evt fokkefallet og støtt opp med lensetaklene.

 

 

Vrenger man våtdrakten for å finne ut om det gjennomgående sømmer? Hva skal man se etter?

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt Europris-våtdrakt til wakeboard på vår og høstsesongen i flere år. Funker helt fint. De trenger ikke være helt tett, vann kommer inn i en -våt-drakt uansett. Skal du ligge og arbeide bør du også kjøpe et par sokker og evt. hansker i samme stoff. Flytevest kan fint kombineres med lodd dersom du skal holde deg i overflata og ikke dykke under.

 

Draktene er billige, litt tynne og har nok ikke de beste sømmene men sett i forhold til hva en skal bruke dem til er det godt nok i massevis.

.

.

bmhe

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte en slik drakt på Obs Bygg en gang. Men enten er det jeg eller drakten som har litt rar fasong (kanskje begge deler, når jeg tenker meg om...). Drakten er i alle fall stram som bare det noen steder, og slapp og slavsete andre steder! Ser ut som en dårlig stappet Teletubby... :lol::lol::lol:

 

Hvordan den fungerer ellers vet jeg ikke, da jeg ikke har vært i vannet med den ennå. Har den kun liggende i tilfelle tau i propellen eller denslags. Det er kaldt å bade uten på vinteren...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har en slik orange singel sugekopp fra Biltema, som man "klikker" på plass ved å klemme fast en hendel.

En sånn sak må jeg få meg, men finner den ikke på nettsidene til Biltema. Kaller de den noe helt annet enn "sugekopp"?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

For overflatearbeide trenger du ikke 5mm. Det holder lenge med en vindsurferdrakt. Spander gjerne et par sokker og votter/vanter. (votter er varmere).

 

Den største slitasjen på drakta er å ta den av og på. Her har kvalitetsforskjell betydning.

 

Kjøp en i riktig størrelse, med limte og sydde sømmer.

Ordentlig neopren matriale har lukkede "bobler" og suger ikke vann som en svamp. Er drakta tyngre våt enn tørr duger den ikke.

Link to post
Share on other sites

Takker så mye for info om vakumløftere, og er det andre enn meg som synes at dette var glupe ting, ser de slik ut:

 

sugekopper.gif

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vil det ikke være enklere og lettere for deg å sponse den lokale dykkeklubben med noen kroner?

 

Jeg er inne på tanken. Kan være greit med hjelp hvertfall denne gangen for jeg tror det er mye måkemat å fjærne, men nå har jeg bestemt meg for å bli flinkere til å holde båten ren og pen under på egenhånd også.

 

Takk for lenka, Ingar. Der stod det mye nyttig!

Jeg burde jo også selvfølgelig gjort et søk før jeg startet ny tråd... :crazy:

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg burde jo også selvfølgelig gjort et søk før jeg startet ny tråd... :crazy:

Nei, det er HELT opp til den enkelte hvordan man gjøre dette. Men det hender jeg tipser dersom jeg husker at noe har vært gjenstand for lengre diskusjoner tidligere.

 

Ellers så bør man være forsiktig med å bruke sportsdykkere til slike jobber, kan komme i ansvarsforhold om noe skulle skje.

Link to post
Share on other sites

Er helt overbevist om at en 4-5 mm billigvåtdrakt vil fungere i ditt tilfelle.

 

Jeg har selv brukt opp endel våtdrakter ifm et nokså langt liv med kiting og windsurfing, det er riktig som noen sier at dyrere våtdrakter har tapede/limte/sveisede sømmer og at dette gjør dem dyre, men det er masse andre ting som gjør en våtdrakt dyr: den skal være stretcyh på de riktige stedene, det skal være riktig passform: seile-, kite-, bølgesurfe-,windsurfe- og sykkevåtdrakter har f.eks forskjellig snitt, den skal være slitesterk på de riktige stedene og den skal ha et moteriktig design......

 

Et annet tips er å bruke ullundertøy under drakta, det isolerer selv om det er vått, kjøp drakta et hakk trangere enn du tror du skal ha.

 

Om det er en engangsgreie så kan du bruke oppvaskhansker med skihansker inni på henda (tape igjen så det blir tett). Og på beina kan du bruke 2 par ullsokker, med noen tette tapede poser utenpå, ta våtdrakta utenpå posene så ikke vannet fra drakta renner ned i posene.

 

...jeg bruker selv 5/3 våtdrakt med ullundertøy under til det blir is på vannet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...